Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for nettpublisering av bil-bilder


Anonym259235

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg ikke likt det veldig godt om noen publiserte bilde av min bil med registreringsnummer noe som helst sted på nettet. Da med tanke på hvor lett det er å få tak på informasjon om hvor eier bor og derav antagelig hvor bilen er. Dette gjelder sterkere for spesielle biler som kan være atraktive for tyver.

 

Så om du skal legge ut bilder av spesielle biler som er i god stand og ser bra ut så kan det kanskje være en ide å sladde skiltnummer i det minste? Det hadde jeg satt pris på hvertfall.

Lenke til kommentar

På treff for spesielle biler som f.eks veteranbilar eller liknande så kan ein tenke seg at uvedkommande bruker opplysningane som dei henter frå registreringsskiltet til å planlegge målretta biltjuveri av unike bilar.

Men med tanke på at det illegale markedet for slike unike kjøyretøy er veldig begrensa sidan "alle kjenner alle" i slike miljø så ser eg ikkje på dette som eit stort problem.

 

Dessutan, dei som har med bilen sin på treff er der fordi dei vil vise fram bilen og la andre fotografere den. Dei som er veldig bekymra for registreringsskiltet skrur dei vell av eller dekker til skilta når dei har parkert bilen inne på området?

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt fra en som var i fordmiljøet tidligere så var det hvertfall et problem at biler ble stjelt. Mulig at min bekjent har overdrevet det.

 

Det er jo forsåvidt lett å hente inn denne informasjonen ved å selv møte opp eller følge med langs veien. Men er det virkelig vits i å gjøre det enda enklere for de få som er ute etter å stjele en spesiell bil?

 

Det er vel større sjanse for at om en slik bil blir stjelt så er det for å enten fraktes ut av landet eller for å selges i deler.

Det tar vel strengt tatt ikke lang tid å redigere bort skiltnummeret uansett?

Jeg personlig hadde ikke blitt sint, selvom jeg ikke hadde likt det, men hadde nok sendt en PM til den som la ut bildet og spurt om vedkommende kunne tatt bildet ned igjen og lagt ut en versjon der skiltnummer var redigert bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...