Gå til innhold

RYKTE: – AMD skal krympe skjermkort-teknologien kraftig


Anbefalte innlegg

Så lenge som de har ventet, så håper jeg ryktet stemmer. Kanskje de hopper over 3xx serien å går rett til 5xx :p

Ryktene har det at chippene til 300 serien allerede er i produksjon, og at de er 14nm, og at det er Global Foundries som er produsenten og at de også er oppe å går med 14nm etter oppkjøpet av IBM sin foundry tidligere i 2014. Så da er det eventuellt ikke bare Intel og Samsung som har 14nm kapasiteter.

 

http://www.globalfoundries.com/newsroom/press-releases/2014/04/17/samsung-and-globalfoundries-forge-strategic-collaboration-to-deliver-multi-sourced-offering-of-14nm-finfet-semiconductor-technology

 

Hvorfor kan ikke Tek.no grave litt mer når de lager artikler slik at de kan kaste litt bedre lys på hva som er mulige utfall fremover i teknologien?

Endret av Rakessh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jo lengre bak, jo mer svada.... AMD prater og prater opp både arkitekturer og teknologier, men jo mer skuffende de leverer desto større blir løftene om at neste generasjon, rett rundt hjørnet skal være en knallsuksess. De får skambank av Intel, de får skambank av nVidia, taper penger så det suser og har $17 millioner i egenkapital igjen.

 

Og hvis du hører på de selv sier de at all R&D går til andre ting enn "commodity products", dvs. CPUer og GPUer til den vanlige forbruker. Dette her er vel bare svada for å forklare hvorfor de ikke lanserer noen brukbare grafikkort på 20nm, "vi venter på 14nm" yeah right.... De er konk før den teknologien er klar.

 

Vel, AMD og NVIDIA har samme produsent, så på dette område kommer ikke AMD til å falle bak. M ed tanke på at vi allerede har 14 nm finFet tilgjengelig i dag, er ikke 2016 ett usannsynlig mål?

 

Ellers er jeg enig, mye snakk om hvor bra 390 kommer til å bli. Den skal visst være bedre enn titan X osv. Likevel tviler jeg litt på at de kommer til å klare det. Når en ser på historien, økonomien osv så ser det ikke veldig sannsynlig ut at de går fra å være ett halvt år bak, til å være ett halvt år foran på en generasjon. Håper likevel de klarer det, er veldig bra for oss forbrukere at AMD overlever. Bare se på hvilke priser NVIDIA tar for sine toppkort i dag, de som er uten konkurranse fra AMD.

Tror ikke de går fra å ligge 6 mnd bak til 6 mnd foran. Ifølge ryktene er 14nm GPU chipper allerede i produksjon, og da er de klar til assembly i løpet av 6 mnd. De to siste generasjonene har nye grafikkkort vært klart January/Februar. Det kan nå virke som de kanskje klarer Oktober/November, altså midt i julerushet.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det lenge, liten vits å kjøpe 28 nm GPU nå som neste krymping er på overtid. Folk som kjøper GPU nå kan komme til å angre om kort tid.

Vi får vel se på den saken. Man kan jo vente i all evighet hvis man vil.

Som regel er ikke det nye som kommer ut så bra egentlig at det er verdt å vente flere år hvis man trenger noe nå.

Og de fleste, eller alle, som kjøper heftige skjermkort har nok ryggrad til å tåle tapet, det er en kalkulert kostnad og del av en hobby.

Lenke til kommentar

Ryktene har det at chippene til 300 serien allerede er i produksjon,

Stemmer at brikkene er i produksjon, men hele 300-serien blir på 28nm.

 

 

og at de er 14nm, og at det er Global Foundries som er produsenten og at de også er oppe å går med 14nm etter oppkjøpet av IBM sin foundry tidligere i 2014. Så da er det eventuellt ikke bare Intel og Samsung som har 14nm kapasiteter.

Samsung og GloFo samarbeider om 14nm...

14nm produksjonen Samsung og GloFo har oppe er ikke beregnet for GPU´er, den er beregnet for mobil SoC på under 5W TPD.

 

Intel ligger som vanlig dessverre over et år forran de andre. Det viste seg at Intel sitt valg med å innføre FinFET på 22/20nm var riktig.

Lenke til kommentar

 

Ryktene har det at chippene til 300 serien allerede er i produksjon,

Stemmer at brikkene er i produksjon, men hele 300-serien blir på 28nm.

 

 

og at de er 14nm, og at det er Global Foundries som er produsenten og at de også er oppe å går med 14nm etter oppkjøpet av IBM sin foundry tidligere i 2014. Så da er det eventuellt ikke bare Intel og Samsung som har 14nm kapasiteter.

Samsung og GloFo samarbeider om 14nm...

14nm produksjonen Samsung og GloFo har oppe er ikke beregnet for GPU´er, den er beregnet for mobil SoC på under 5W TPD.

 

Intel ligger som vanlig dessverre over et år forran de andre. Det viste seg at Intel sitt valg med å innføre FinFET på 22/20nm var riktig.

GloFo kan i aller høyeste grad produsere større og mer komplekse chipper. Du tenker kanskje på Samsung som har egen SoC foundry, og ikke serlig erfaring med større chipper?

 

R9 390X allerede vært lansert. Og den var i utgangspunktet ment for 20nm som TSMC har vist at de har problemer med å lever. I tillegg har Rory uttalt at de hopper glatt over 20nm og går for 14nm, så jeg tror kanskje du tar feil. 300 serien kommer på 14nm, i alle fall topp-segmentet.

 

Men, kommer R9 390X nå i Juli, så får du nok rett i at den kommer på 28nm. Jeg tror toppsegmentet er utsatt og at vi kun får de 'lavere' nummererte korta nå i sommer (f.eks R9 380X og nedover), og da på 28nm som du sier.

 

Blir spennende å se hvordan det blir :)

Endret av Rakessh
Lenke til kommentar

 

 

Jo lengre bak, jo mer svada.... AMD prater og prater opp både arkitekturer og teknologier, men jo mer skuffende de leverer desto større blir løftene om at neste generasjon, rett rundt hjørnet skal være en knallsuksess. De får skambank av Intel, de får skambank av nVidia, taper penger så det suser og har $17 millioner i egenkapital igjen.

 

Og hvis du hører på de selv sier de at all R&D går til andre ting enn "commodity products", dvs. CPUer og GPUer til den vanlige forbruker. Dette her er vel bare svada for å forklare hvorfor de ikke lanserer noen brukbare grafikkort på 20nm, "vi venter på 14nm" yeah right.... De er konk før den teknologien er klar.

Vel, AMD og NVIDIA har samme produsent, så på dette område kommer ikke AMD til å falle bak. M ed tanke på at vi allerede har 14 nm finFet tilgjengelig i dag, er ikke 2016 ett usannsynlig mål?

 

Ellers er jeg enig, mye snakk om hvor bra 390 kommer til å bli. Den skal visst være bedre enn titan X osv. Likevel tviler jeg litt på at de kommer til å klare det. Når en ser på historien, økonomien osv så ser det ikke veldig sannsynlig ut at de går fra å være ett halvt år bak, til å være ett halvt år foran på en generasjon. Håper likevel de klarer det, er veldig bra for oss forbrukere at AMD overlever. Bare se på hvilke priser NVIDIA tar for sine toppkort i dag, de som er uten konkurranse fra AMD.

Tror ikke de går fra å ligge 6 mnd bak til 6 mnd foran. Ifølge ryktene er 14nm GPU chipper allerede i produksjon, og da er de klar til assembly i løpet av 6 mnd. De to siste generasjonene har nye grafikkkort vært klart January/Februar. Det kan nå virke som de kanskje klarer Oktober/November, altså midt i julerushet.

 

 

Jeg tenkte her på arkitektur, og andre fremskritt bortsett fra 14 nm. Hvis AMD skaffer seg en avtale med Global foundries som du sier, og NVIDIA holder seg til TSCM, da har jo AMD en sjangse til å komme før NVIDIA med dette. Hvis en ser på Snapdragon vs exynos har jo dette mye å si for klokkefrekvenser, selv med dårligere arkitektur kan AMD klokke kortene sine høyere. Likevel tror jeg ikke NVIDIA kommer til å la det skje.

 

Det jeg mener med at AMD ligger bak ser du på ytelsen til kortene. Når AMD omsider lanserte sitt R9 290X, lanserte NVIDIA 780 Ti en uke etterpå. Senere har de og lansert Gtx 980, men AMD har enda ikke lansert noen konkurrent til dette kortet.

 

Tek kunne med fordel satt seg mer inn i og undersøkt mer. Selv om det ikke gir like mye inntekt per time arbeid som å bare skrive akkurat det samme som alle andre. Hvis en ser på kommentarene virker det som om det er en del som leser tek, som hadde vært interessert i litt mer graving.

Lenke til kommentar

GloFo kan i aller høyeste grad produsere større og mer komplekse chipper.

Jepp, men ikke på 14nm. 14nm prosessen til GloFo/Samsung er i første omgang beregnet for mobile SoC's, og optimert for lavt strømforbruk.

14nm prosessen til GloFo/Samsung har egentlig mer til felles 20nm enn med 14nm, da prosessen primært er en FinFET-versjon av 20mn. Avstanden mellom transistorene i laveste lag er redusert, men "interconnectet" som kobler de sammen er fremdles det samme som på 20nm.

 

Du tenker kanskje på Samsung som har egen SoC foundry, og ikke serlig erfaring med større chipper?

Samsung og GloFo har jobbet sammen for å utvikle 14nm. Selv om fabrikkene er forskjellige så er det samme utstyr.

http://www.globalfoundries.com/newsroom/press-releases/2014/04/17/samsung-and-globalfoundries-forge-strategic-collaboration-to-deliver-multi-sourced-offering-of-14nm-finfet-semiconductor-technology

 

R9 390X allerede vært lansert. Og den var i utgangspunktet ment for 20nm som TSMC har vist at de har problemer med å lever. I tillegg har Rory uttalt at de hopper glatt over 20nm og går for 14nm, så jeg tror kanskje du tar feil. 300 serien kommer på 14nm, i alle fall topp-segmentet.

Det har vært klart for industrien i over et år at det ikke kom noen "high-performance" versjon av 20nm. Det er ikke bare TSMC som ikke har klart dette, det gjelder også GloFo, IBM og Samsung.

Eneste måten å løse problemene de hadde med 20nm var å introdusere FinFET transistorer istedet for planar transistorer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Titan har vel vært nevnt ved flere anledninger...

Søk på priser på Quadro M6000, Tesla K40 og AMD FirePro W9100

Så vil du nok fort se at Titan ikke er spesielt overpriset...

 

Prisen på Titan kommer ikke til å bli satt ned hvis AMD skulle klart å lansert et produkt som har liknende ytelse, prisen på single-GPU versjonen har helt siden første Titan-kort ligget på $999.

 

 

Nvidia kaller det et Geforce kort. Butikkene selger det sammen med Radeon og GTX kort. Man finner det ikke blant pro kortene. Hvilket segment hører det da til? Hva Nvidia sier for å forsvare prisen er likegyldig. Kortet er ment for privatmarkedet og konkurrerer mot Radeon og GTX kortene. Ikke Quadro og Firepro. Mannen i gata ser kortet som det råeste han kan få i spillmaskinen sin. Ikke at det er litt meningsløst for ham da det egentlig er et semipro kort som har funksjoner han ikke får bruk for.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Det er et kort for highend gaming og ingenting annet. DP ytelse er nerfet til bunn i forhold til tidligere.

Hvis du ikke er interessert i å betale den prisen det koster får du bare la være. Personlig har jeg ikke noen motforestillinger mot å gi 10 lapper for et skjermkort, gitt at jeg får en del tilbake for den summen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Liten update angående AMD

3xx serien kommer i høyeste grad til å være en rebranda 2xx-serie (Selv 390X er et re-branda 290X) - Denne serien blir primært myntet på et OEM-marked

De nyeste kortene som er basert på Fiji-kjernen har kodenavn R9 Fury

R9 Fury X: Fiji XT - GCN 2.0, HBM 4GB, 4096 cores - 1.05 GHz - Lanseringspris: $849?

R9 Fury: Fiji Pro - GCN 2.0, HBM 4GB, ???? cores - 1? GHz

Lenke til kommentar

Ryktene jeg har fått med meg, er at det vil komme DX12.1 støtte på mange av kortene til AMD i 400 serien. Det tyder på at det blir noe nytt^^ Så lenge AMD klarer å matche nvidia med en gammel kjerne, og får den DX støtten jeg vil ha, så er det et fett for meg :) Regner med at AMD vil komme tilbake neste år, pga at nøkkelpersoner har returnert til AMD, og produktene til disse peronene vil vise seg for fult ut i 2016. Selv om det er rebranding, så vil det alltids komme noe nytt! Alle skrøt av 700 serien til nvidia her, og kritiserte AMD for R9 200 serien for rebranding... Hørte aldri om at 700 serien til nvidia var en rebranding! Synd at dette forumet er blitt ødlagt pga hat mot et firma :( AMD sine grafikkort trekker nesten like mye watt, og støyer det samme som nvidia sine kort, men det gjelder ikke på dette forumet! Tallene fra mange nettsider er ganske så enige! Bare 290 serien til AMD som stikker seg litt ut, men nå er 980Ti på det samme nivået.

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Folk hater ikke AMD, men folk sier rettmessig at NVIDIA er bedre. AMD trekker ikke utrolig mye strøm, og bortsett fra referanse støyer de heller ikke ekstremt. Likevel trekker Nvidia klart mindre strøm, og de er da og kjøligere. 980 Ti bruker gjerne like mye strøm, men yter også en del bedre. Du kan ikke sammenligne kort med ulik ytelse.

 

Rebrand kan jo være helt greit, hvis ting som DX12.1 osv støttes. Likevel begynner AMD sin rebrand rekke å strekke over mange generasjoner. Dette blir i så fall 3. året mange av disse kortene blir rebrandet. Det er litt i overkant lenge.

 

Du kan si hva du vil om nøkkelpersoner tilbake i AMD osv osv. Jeg tror ikke på at AMD slår Nvidia før jeg ser det. De ligger bak, og de har mye å ta igjen. Jeg stiller meg tvilsom til at det er mulig å ta igjen et så stort forsprang med begrenset budsjett, utelukkende pga av noen flinke folk. Denne bransjen er veldig forskningsintensiv. Det er grenser for hvor langt et par flinke folk kommer alene.

Lenke til kommentar

Hvorfor all denne dritten mot AMD hele tiden på dette forumet (Vi har bare AMD som kan bekjempe monopol innen cpu og gpu)? Jeg gidder ikke å spekulere før 2016 er her! AMD har masse å jobbe med, og hva dem kommer opp med i fremtiden, intresserer meg ikke før jeg skal ha meg en ny pc ;)

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Hvorfor all denne dritten mot AMD hele tiden på dette forumet? Jeg gidder ikke å spekulere før 2016 er her! AMD har masse å jobbe med, og hva dem kommer opp med i fremtiden, intresserer meg ikke før jeg skal ha meg en ny pc ;)

Hva er det du konkret mener er dritt?

Jeg misstenker kanskje at problemet er at rykter (les: drømmesituasjoner) som er feilaktige blir avvist?

 

Jeg mener å huske at Nvidia fikk ganske mye kritikk for rebrandingen av GTX 680 -> GTX 770 (GK104).

 

Ellers ønsker jeg å påpeke at GeForce GTX 750 Ti og 750 var en ny brikke (GM107).

Det samme gjelder GeForce GTX 780 og 780 Ti (GK110).

Lenke til kommentar

 

Hvorfor all denne dritten mot AMD hele tiden på dette forumet? Jeg gidder ikke å spekulere før 2016 er her! AMD har masse å jobbe med, og hva dem kommer opp med i fremtiden, intresserer meg ikke før jeg skal ha meg en ny pc ;)

Hva er det du konkret mener er dritt?

Jeg misstenker kanskje at problemet er at rykter (les: drømmesituasjoner) som er feilaktige blir avvist?

 

Jeg mener å huske at Nvidia fikk ganske mye kritikk for rebrandingen av GTX 680 -> GTX 770 (GK104).

 

Ellers ønsker jeg å påpeke at GeForce GTX 750 Ti og 750 var en ny brikke (GM107).

Det samme gjelder GeForce GTX 780 og 780 Ti (GK110).

 

Godt mulig HKS... Jeg har fått med meg det med rebrand, og det er det jeg sikter til. Vet at nvidia har fått kritikk på enkelte områder, men det er ikke disse punktene jeg sikter til nå :) Uansett hva man poster om AMD, eller leser om AMD her, så er det ikke akkurat så artig lesning, selv om jeg ikke har noe AMD-produkt i min PC. Jeg har fortsatt et hjerte for AMD :) Skulle ønske at det er flere her som støtter opp om AMD, og ikke bare svartmaler dem :( Etter min mening, så trenger vi virkelig AMD! Jeg ønsker bare AMD det beste, og at dem kan gi oss forbrukere bedre produkter og lavere priser :) Uten dem, så vil vi få monopol, som ikke jeg som forbruker ønsker! Den situasjonen vi befinner oss i dag er ikke bra for noen av oss! Men AMD har ikke så dårlige produketer som det blir fremstilt her på dette forumet! Men da kan vi kutte ut cpu-delen til AMD, som ikke er så imponernede! Jeg er overbesvist at AMD vil komme tilbake! Men det svaret må vi vente litt til på!

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Hvorfor all denne dritten mot AMD hele tiden på dette forumet (Vi har bare AMD som kan bekjempe monopol innen cpu og gpu)? Jeg gidder ikke å spekulere før 2016 er her! AMD har masse å jobbe med, og hva dem kommer opp med i fremtiden, intresserer meg ikke før jeg skal ha meg en ny pc ;)

Dette er et forum der det er mange som er veldig interesserte i teknologi, og mange som også kan mye. Dermed følger det også en naturlig skepsis mot alle disse ryktene som sier hvor bra osv alt skal bli. Grunnen er den at folk har lest hvordan det vanligvis blir. Virkeligheten er ofte langt ifra det mange av disse ryktene sier. Disse ryktene virker spesielt overdrevne når det gjelder AMD, nettopp som HKS sier er drømmesituasjoner. Det er åpenbart mange som drømmer og håper at AMD skal kunne matche Intel/NVIDIA.

 

Det å ikke tro på, og stille seg kritisk til disse drømmesituasjonene er ikke å kaste dritt på noen måte. Hvis AMD faktisk leverer så kommer jeg i stor grad til å gratulere dem for ekstraordinært godt arbeid. Inntil den tid holder jeg meg heller til hvordan situasjonen er i dag, uten å bli fanget inn i disse drømmene om hvordan AMD kommer tilbake til tross for at alle piler peker ned.

 

Som det tidligere har blitt sagt, AMD kan ikke bekjempe Intel sitt monopol. GlobalFoundries har samarbeidet med Samsung om 14 nm FinFET, og de var tidligere en del av AMD. Hvis AMD blir solgt til et selskap som Samsung, eller til et statlig kinesisk selskap som samarbeider med noen som Samsung, GloFo, TSCM har jeg tro på at de kan ha en sjanse. Dette er en buisness som krever store utgifter innen R&D. Uansett hvor gode folk AMD har, har de klart lavere budsjett, og de er mer begrenset. De trenger noen som er villige og i stand til å investere penger over en lengre periode, og helst styre selskapet bedre. Selv om de lager gode produkter, selger de ofte mindre enn NVIDIA og Intel likevel. Det var det som gjorde at de fikk lavere inntekter enn de andre, og førte til lavere budsjetter som igjen plasserte dem bak Intel/Nvidia.

 

Ellers er jo AMD klart mer forbrukervennlig enn de andre, og de har heller ikke drevet med mye ulovlig for å øke markedsandeler som de andre. I tillegg til monopolsituasjonen vil jeg like mye som deg at AMD kommer tilbake. Likevel tror jeg ikke det er mulig slik det er nå. Kjernen av AMD, med forskningsanleggene må jo selvfølgelig bevares. Likevel tror jeg de har godt av å bytte ut de som ikke er i den tekniske delen, få seg ny ledelse under et annet selskap med nytt navn. (Slik som R9 290X skulle være et lettere navn enn tidligere AMD kort og NVIDIA kort. De som kom på den navnsettingen burde virkelig fått sparken, der er så utrolig dårlig). AMD har hatt lang tid på å bevise at de kan komme tilbake, men det går stadig nedover. Det er virkelig på tide at noen andre tar over. De viser klart at de ikke er i stand til å klare det slik som ting er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...