Gå til innhold

Rense CPUen med isopropanol?


Clintern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Den blå er faktisk best (teknisk isopropanol 0-100%) da den er helt ren. Isopropanol (kondensfjerner) på f.eks. bensinstasjoner inneholder ofte ulike smøremidler...og det er jo ikke bra på en CPU kjerne.

 

[ Denne Melding var redigert av: Pluto på 2002-02-22 15:39 ]

Lenke til kommentar

Ingen aning om hva det rent teknisk er, husker bare at bak på beskrivelsen av kondensfjerneren (i en eller annen bensinstasjon) så stod det at produktet var tilsatt stoffer som "smører" etc. Kjøper du 0-100% blå teknisk isopropanol så er du ihvertfall 100% sikker på at den er helt ren.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-22 22:23, Pluto skrev:

Ingen aning om hva det rent teknisk er, husker bare at bak på beskrivelsen av kondensfjerneren (i en eller annen bensinstasjon) så stod det at produktet var tilsatt stoffer som "smører" etc. Kjøper du 0-100% blå teknisk isopropanol så er du ihvertfall 100% sikker på at den er helt ren.


 

Hvordan kan en ting være ren hvis den har blåfarge? Det du sier er feil. Skal du ha ren isopropanol må den være gjennomsiktig/blank. Blå isopropanol er på lik linje med rødsprit bare tilsatt en farge, ellers er de rene. Begge de 2 sistnevnte fungerer som elektronikkrensere, men ingen av de er 100% rene.

Lenke til kommentar

Isopropanol er renere en rødsprit. Dette kommer av at rødsprit er den samme type alkohol som det man finner i sprit som vodka whisky osv. Derofor er rødsprit tilsatt ting som gjør at det ikke kan drikkes. Altså mer enn bare den røde fargekoden. Isopropanol er derimot en annen type alkohol som ikke er drikkbar uansett. Derfor er det ikke noe mer tilsatt enn fargekodingen altså er isopropanolø renere en rødsprit. Isopropanol er forøvrig også spesiallaget til rensing av elektronikse kretser og instrumenter.

 

Fargekodene har ingen innvirkning på renheten av stoffet!!

 

BobboZ

Lenke til kommentar

Quote:


Derofor er rødsprit tilsatt ting som gjør at det ikke kan drikkes.



 

Det der er feil... Rødspirt og whitespirit (som det heter) er tilsatt brekningsmiddel. Dette gjør logisk nok at du kaster opp. Drikker du nok av det blir du immun. Det er mange uteliggere som gjør det. Etterhvert spyr du ikke av det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-22 23:58, Athlon Power skrev:

Isopropanol er renere en rødsprit. Dette kommer av at rødsprit er den samme type alkohol som det man finner i sprit som vodka whisky osv. Derofor er rødsprit tilsatt ting som gjør at det ikke kan drikkes. Altså mer enn bare den røde fargekoden. Isopropanol er derimot en annen type alkohol som ikke er drikkbar uansett. Derfor er det ikke noe mer tilsatt enn fargekodingen altså er isopropanolø renere en rødsprit. Isopropanol er forøvrig også spesiallaget til rensing av elektronikse kretser og instrumenter.


Fargekodene har ingen innvirkning på renheten av stoffet!!


BobboZ


 

Rødsprit er ren 96% som kun er tilsatt fargestoff som kun skal medføre ubehag hvis noen prøver og drikke det. 96% sier jeg altså, det er RENT.

 

Den blå Isoprop'en er som sagt også tilsatt fargestoff, så det er akkurat det samme hva du bruker av de for å rense CPU.

 

Har du derimot klar/gjennomstiktig isoprop så er det best, men det selges ikke over disk.

 

Mvh

 

CKY

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-22 23:54, cky skrev:

Hvordan kan en ting være ren hvis den har blåfarge? Det du sier er feil. Skal du ha ren isopropanol må den være gjennomsiktig/blank. Blå isopropanol er på lik linje med rødsprit bare tilsatt en farge, ellers er de rene. Begge de 2 sistnevnte fungerer som elektronikkrensere, men ingen av de er 100% rene.



 

Du har min fulle støtte der!

Den gangen de klarer og destilere med farge, så skal jeg ta av meg hatten.

 

Forøvrig så holder jeg meg til Aceton, av paktiske grunner.

Men på den annen side så er det selvfølgelig flisespikkeri og si at isopropanol med farge/uten farge, rødsprit, aceton, tynner, er bedre eller dårligere en den "andre" typen. I praksis så kommer dette aldri og ha noe og si for temperaturen! (med mindre du bruker noe du ikke skal bruke, eks lampeolje, white sprit og lignene)

Jeg synes heller folk burde legge mer vekt på hvordan de smører goopen på, for det _har_ faktisk noe og si.

Lenke til kommentar

On 2002-02-22 23:54, cky skrev:

Quote:



Hvordan kan en ting være ren hvis den har blåfarge? Det du sier er feil. Skal du ha ren isopropanol må den være gjennomsiktig/blank. Blå isopropanol er på lik linje med rødsprit bare tilsatt en farge, ellers er de rene. Begge de 2 sistnevnte fungerer som elektronikkrensere, men ingen av de er 100% rene.



 

Det jeg mente med at den var ren var at den ikke var tilsatt smøremidler og andre stoffer som kan legge seg som belegg på CPU kjernen. Regner med at de fleste forstod det. Myndighetenes fargepolitikk er velkjent. Blå teknisk isopropanol (0-100%) er utmerket til rensing av data/elektronikkomponenter, står til og med på flasken, og det kan vel alle være enige om.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Ja. Den blå er faktisk best (teknisk isopropanol 0-100%) da den er helt ren. Isopropanol (kondensfjerner) på f.eks. bensinstasjoner inneholder ofte ulike smøremidler...og det er jo ikke bra på en CPU kjerne.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Pluto på 2002-02-22 15:39 ]</font>

Hei!

 

Jeg må kjøpe isopropanol og har lest lit her i forumet om det. Det var veldig interesant dette "teknisk isopropanol 0-100%". Hvor kan man finne det? Jeg vil ikke kjøpe kondensfjerneren. Jeg må bruke det til å rense forkjelige elektroniske ting og printer patroner. Kan ikke bruke aceton som jeg har allerede fordi den ødelege plast. Er isopropanol tryg for å bruke på plast?

 

 

Takk.

Lenke til kommentar

La flaska stå i sola en dag da forsvinner blåfargen på isopropanol og rødfargen på rødsprit. Da blir den "ren". ;)

 

Både Aceton og isopropanol er kanske harde mot plast, men bruk lite og tørk av fort så vil det ikke ha så mye å si, Vil du teste hvor hard den er mot plast heller du litt i en tynn plastkopp. Dekk med noe tynt oppå. Sjekk den dagen etterpå, aceton vil ha etset seg igjennom, tror nok isopropanolen og gjør det.

Lenke til kommentar
Jeg må kjøpe isopropanol og har lest lit her i forumet om det. Det var veldig interesant dette "teknisk isopropanol 0-100%". Hvor kan man finne det? Jeg vil ikke kjøpe kondensfjerneren. Jeg må bruke det til å rense forkjelige elektroniske ting og printer patroner. Kan ikke bruke aceton som jeg har allerede fordi den ødelege plast. Er isopropanol tryg for å bruke på plast?

Reneste isopropanolen er den blanke 100%, men som cky sa selges det ikke over disk - men det er ikke vanskelig å få tak i alikvel, tvert i mot.

 

kontakt Vinmonopolet, eller dvs Arcus og si at du skal kjøpe isopropanol til hobbybruk - da får du tilsendt et søknadsskjema der du bl.a. må oppgi litt info om hva du skal bruke det til og hvor mye du regner med å bruke i løpet av et år + hvor mye du vil kjøpe denne gangen.

 

Send inn skjema, og vips får du lov til å kjøpe isopropanol av Arcus. Da jeg bestilte (det er faktisk 2 år siden sist) ble pakken til og med levert på døren, og det var faktisk billigere enn den blå varianten som selges over disk.

Service deluxe! :w00t:

Lenke til kommentar

Det er ikke helt sant at isopropanol ikke kan drikkes. Fra metanol blir man blind og dør. Fra isopropanol blir man full og dårlig, akkurat som fra etanol. NB! Noen påstår at isopropanol er 3 ganger sterkere enn etanol, så den skal drikkes forsiktig, men jeg har ikke prøvd.

 

Grunnen til det er at metanol danner formaldehyd i kroppen (CH3OH blir til CHOH), som ødelegger proteiner, bl. a. i hjernen. Etanol blir til etylaldehyd (fra CH3CH2OH til CH3CHOH), mens isopropanol blir til aceton (fra CH3CHOHCH3 til CH3COCH3). Begge produseres naturlig i kroppen, derfor dør man ikke når man drikker isopropanol.

 

Disclaimer: Dette er ikke anbefaling, bare presisering. :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...