Gå til innhold

Rense CPUen med isopropanol?


Clintern

Anbefalte innlegg

Jeg har for lengst sluttet å rengjøre HS med løsemidler ol. og har ikke merket noe på temperaturene. Snarere tvert i i mot.

 

Den gamle pastaen tørker jeg av, for så å gnukke litt frem og tilbake med papir eller en plastikkpose. Da får du bort så godt som alle rester, og det som er igjen fyller opp knøttsmå riper/porer, som igjen gir bedre varmeoverføring.

 

Har jeg derimot rester av kjølepasta som sitter godt fast og ikke så godt lar seg fjerne bruker jeg selvsagt litt rødsprit.

 

Påføring har MYE å si i forhold til hvilken type pasta man bruker. Jeg varmer alltid opp min ved å legge den i glovarmt vann, så gir jeg litt inn i basen på kjøler og på HS. Da får man fylt igjen alle riper og porer mye bedre en om man bare slenger en klatt på HS og monterer kjøler. En plastpose over fingeren er genial til dette.

Pass bare på at det ikke blir liggende klatter igjen på overflaten.

 

Jeg har faktisk ikke så stor tro på at to speilblanke overflater er optimalt for varmeoverføringen. Små porer/riper øker overflaten betraktlig, og det vil gi bedre varmeoverføring.

Det kunne vært interessant å se hvordan to blanke overflater fungerer i forhold til 2 feks. glassblåste overflater. Det skal ikke mye til før ujevnhetene blir så store at det påvirker varmeoverføringen i negativ grad, så det kan hende glassblåsing blir alt for grovt.

 

Noen som har tilgang på en glassblåser, og føler for å teste litt? :)

 

Det største problemet er uansett dårlig kontakt mellom kjerne og HS. Jeg har sett mange skrekkelige eksempler på dette når jeg har fjernet HS. Både Intel og AMD er like ille på dette punktet.

Det er ikke uvanlig at kjernetemp er 20+ grader høyere en HS-temp. I gamledager når vi kjørte T-bred og Barton husker jeg godt at man brant seg om man tok på basen til kjøleren. I dag er den knapt nok lunken, selv om Core-Temp rapporterer både 70, 80 og 90c.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...