Gå til innhold

Vurdering/Forslag av AMD oppsett? (CPU, GPU, HK). Budsjett 10k.


Anbefalte innlegg

Velkommen,

 

Jeg sitter og vurderer om jeg skal oppgradere denne maskinen fra Januar 2010, som den gang kostet over 32.000kr.

 

Nåværende systemkonfigurasjon:


CPU: Intel Core i7 975 Extreme Edition (3,33Ghz)
RAM: 12GB DDR3 (1866Mhz)
GPU: Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC" (Erstattet HIS Radeon HD 5970 i Juli 2014)
PSU: Corsair HX 750W

SSD: 2x 500GB Samsung SSD 840Evo (Erstattet Kingston SSDNow V 128GB og WD Caviar Grenn 1,5TB HDD i Februar 2014)

Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD7
Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64bit
Kabinett: Antec P183 Advanced Midi Tower

 

 

 

Jeg ser for meg å ha denne datamaskinen i maks 2-3 år til. Etter det skal jeg uansett ha ny datamaskin. Nå vurderer jeg å oppgradere denne datamaskinen. Jeg hadde litt lyst til å prøve AMD denne gangen.

 

Ny systemkonfigurasjon:

 

CPU: AMD FX-8350 Black Edition (4.0GHz, 8-Core)

RAM: 12GB DDR3 (1866Mhz)
GPU: 2x Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC" 
PSU: Corsair HX 750W

SSD: 2x 500GB Samsung SSD 840Evo

Hovedkort: ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+

Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64bit
Kabinett: Antec P183 Advanced Midi Tower

 

Jeg kan bruke RAM, PSU, SSD, og kabinettet om igjen. Jeg bruker også skjermkortet om igjen, men så kjøper jeg et nytt skjermkort som er identisk til det som jeg allerede har og kjører dem i AMD CrossFireX. Jeg trenger vel også noe bedre kjøling til CPU som ikke bråker? Også ny kjøling til RAM brikkene, fordi denne gamle Corsair viftekjøler bråker litt under oppstart. 

 

Hva tenker dere om denne systemkonfigurasjonen? Eller er AMD ubrukelig, og Intel er virkelig å foretrekke? Eller gir det minimal ytelses forbedring i forhold til det som jeg allerede har? 

 

Jeg hadde håpet på å kunne kjøre GTAV på Ultra i oppløsningen 1920x1080 med gjennomsnittlig FPS på 60. Også andre fremtidige spill. 

 

Exxon Valdez

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD  :rofl:

 

Du har lyst til å prøve:

 

5820k x99 med Asus hovedkort (oc socket)

2133mhz ddr4 crucial

2xgtx 970

2xsamsung 850 evo.

 

Siden du har det legendariske hovedkortet gigabyte ud7 x58, så ville jeg prøvd å få tak i en 6 kjerner x58 àla 980x.

 

Det er knapt bedre med den AMD cpuen. AMD cpuer er så dårlige, at det er helt latterlig. De bruker mye strøm, overklokker ikkje spesielt mye, og yter tilogmed lite i overklokket tilstand. Intel yter veldig bra og bruker mindre strøm. og overklokker bra. 

 

http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test

 

Tenk deg da overklokket intel 4790k eller 5820k (6kjerner x99)  :)

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjönner ikke helt den her "oppgraderingen" din... Vil jo ikke gi nevneverdig ytelsesökning i forhold til å kjöpe bare et ekstra 290 for CF i det gamle oppsettet ditt. Penger spart. Ikke bli lurt av 8-core. Anbefaler deg å ta en liten google for å sammenlikne ytelse på din i7 975 og den AMD chipen du tenker bruke penger på, så ser du at du kanskje har en sydentur ekstra i höst istedenfor AMD CPU:p

Lenke til kommentar

Skjönner ikke helt den her "oppgraderingen" din... Vil jo ikke gi nevneverdig ytelsesökning i forhold til å kjöpe bare et ekstra 290 for CF i det gamle oppsettet ditt. Penger spart. Ikke bli lurt av 8-core. Anbefaler deg å ta en liten google for å sammenlikne ytelse på din i7 975 og den AMD chipen du tenker bruke penger på, så ser du at du kanskje har en sydentur ekstra i höst istedenfor AMD CPU:p

 

Det var derfor jeg spurte her, fordi jeg er ikke sikker på ytelsen fra 4,0GHz og 8 kjerner. Det ser veldig bra ut på "papiret", men ytelsen kan vell være dårlig? men så koster jo den prosessoren bare rundt 1500kr da. 

 

For at jeg skal få plass til et sekundært skjermkort, da må jeg ha ett nytt hovedkort med PCI x16 spor som er "høyere oppe" enn nåværende hovedkort.

 

Nåværende hovedkort er slik:

  1. PCI x1 Blokkert av HK kjøler
  2. PCI x1 Ubrukelig
  3. PCI x16 Skjermkort
  4. PCI x16 Blokkert av skjermkort
  5. PCI x16 Capture Card
  6. PCI x8 Nettverksadapter
  7. PCI x16 Blokkert av SATA og strøm kontakter.

Nytt hovedkort er slik:

  1. PCI x16 Første skjermkort
  2. PCI x2 Blokkert av første skjermkort
  3. PCI x16 Andre skjermkort
  4. PCI x16 Blokkert av andre skjermkort
  5. PCI x8 Capture Card
  6. PCI x16 Nettverksadapter

Dette nye hovedkortet kan ha det første skjermkortet høyere oppe, og da er det nok plass til det andre skjermkortet under uten at det vil kollidere i kabinettet. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Nizzen bare påpeker det åpenlyse at AMD er en underdog hvis chiper ikke innehar noen ytelsestrone for öyeblikket. PÅ GPU fronten er de gode, ja, men de bruker mere ström og produserer mere varme enn tilsvarende Nvidia chips, samt at Nvidia sine toppkort yter bedre. På CPU fronten ligger AMD et godt stykke bak Intel, selv med "8" kjerner. Man kan få gode AMD oppsett, ja, men de er ikke 'ultimate' for å si det slik, mer budsjettmodeller...

 

Som skrevet tidligere, anbefaler deg å ta en google comparison mellom i975 og den AMD prosessoren du vurderer. Se om det er verdt det, noe jeg tviler på at det er. Et ekstra 290 kort vil nok gi deg god FPS i GTAV og alle andre current games med det systemet du har allerede.

Lenke til kommentar

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-975-vs-AMD-FX-8350

 

CPUBoss.com gir de to prosessorene så og si lik ytelse med AMD på topp hva sluttscore angår grunnet lavere pris og mer buck for penga. Som du ser er det ingen reell 'oppgradering' det er snakk om her...

Enig. Det er derfor jeg spør her. 

 

Siden det forrige bygget ditt var relativt high-end (1366) hvorfor ikke gå 2011-3 og 5930K?

Ringer iallfall bedre i mine øre enn å bytte til AMD 8350.

 

Jeg takker for gode tilbakemeldinger. Jeg tror vi styrer unna AMD CPU og AMD HK. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billig x99 oppsett:

 

https://prisguiden.no/liste/152460

 

Dette er da med 16GB ddr4 ram og 6 kjerner cpu. 

 

Til litt over 7000kr er dette en konge oppgradering, som kan vare i mange år :)

 

Spytt i litt mere, så får du et hovedkort som kanskje overklokker enda mer. Opp til 44-4500mhz, så holder det.

 

Det der så veldig bra ut. Jeg likte at det første/øverste PCI spor er x16, da er det plass til to skjermkort i mitt kabinett uansett. DDR4 RAM er veldig bra. God prosessor i tillegg. Jeg kan gå for dette, pluss et ekstra skjermkort av det som jeg allerede har, men da har vi nådd 10.000kr. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Da blir ny systemkonfigurasjon slik:

 

CPU: Intel Core i7-5820K (6-Core,3.3GHz)

RAM: 16GB DDR4 (2133MHz)
GPU: 2x Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC" 
PSU: Corsair HX 750W

SSD: 2x 500GB Samsung SSD 840Evo

Hovedkort: Gigabyte GA-X99-UD3

Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64bit
Kabinett: Antec P183 Advanced Midi Tower

 

Hvilken CPU og RAM kjøler vil dere anbefale? Helst stillegående. 

Lenke til kommentar

 

Skjönner ikke helt den her "oppgraderingen" din... Vil jo ikke gi nevneverdig ytelsesökning i forhold til å kjöpe bare et ekstra 290 for CF i det gamle oppsettet ditt. Penger spart. Ikke bli lurt av 8-core. Anbefaler deg å ta en liten google for å sammenlikne ytelse på din i7 975 og den AMD chipen du tenker bruke penger på, så ser du at du kanskje har en sydentur ekstra i höst istedenfor AMD CPU:p

 

Det var derfor jeg spurte her, fordi jeg er ikke sikker på ytelsen fra 4,0GHz og 8 kjerner. Det ser veldig bra ut på "papiret", men ytelsen kan vell være dårlig? men så koster jo den prosessoren bare rundt 1500kr da. 

 

For at jeg skal få plass til et sekundært skjermkort, da må jeg ha ett nytt hovedkort med PCI x16 spor som er "høyere oppe" enn nåværende hovedkort.

 

Nåværende hovedkort er slik:

  1. PCI x1 Blokkert av HK kjøler
  2. PCI x1 Ubrukelig
  3. PCI x16 Skjermkort
  4. PCI x16 Blokkert av skjermkort
  5. PCI x16 Capture Card
  6. PCI x8 Nettverksadapter
  7. PCI x16 Blokkert av SATA og strøm kontakter.

Nytt hovedkort er slik:

  1. PCI x16 Første skjermkort
  2. PCI x2 Blokkert av første skjermkort
  3. PCI x16 Andre skjermkort
  4. PCI x16 Blokkert av andre skjermkort
  5. PCI x8 Capture Card
  6. PCI x16 Nettverksadapter

Dette nye hovedkortet kan ha det første skjermkortet høyere oppe, og da er det nok plass til det andre skjermkortet under uten at det vil kollidere i kabinettet. 

 

Siden du nevner å kjøre i 1920x1080, òg med det skjermkortet du allerede har, kan jeg ikke se for meg at du får noen dårlig opplevelse i  GTAV. To slike i CF danker ut ETT 980.  I ren opplevelse med tanke på bruk av maskinen, er nok ikke CPU'en din noen sinke. I dagens spill, er mesteparten av datakraften som trengs til å spille dytta over på GPU'en. RAM'en din er tydeligvis for tre-kanals minnearkitektur, men funker utmerket på to-kanals.

Ved å bygge en ny doning, oppnår du andre score i benchmarks. Men hvem er det som kun bruker PC'en sin bare til benchmarking ??? Om du så bygger det værste som tenkes kan, kan du banne på at det er en som har noe værre innen en uke......

 

Du ser ut til å ha en grei gamer-PC, men den kan nok utvides med et skjemkort til. Selv et Sapphire 290x 8GB VaporX git god motstand til et nytt Titan X i 4K.  Men kanskje en ide å bytte ut CPU-kjøler med en Noctua NH-D14 eller D15 hvis du har plass. Bruker det selv med en 4790K@4,8 GHz med idle temp på 34-36 grader UTEN bruk av vifte på disse kjølerene. Har jo kjøleflate så stor som et hus...

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Se der ja. Intel-oppsettet er i det minste en oppgradering. Men det er ikke sikkert du vil merke nevneverdig forskjell fra hverken ny prosessor, hovedkort eller ram. Den store reelle forskjellen er skjermkortet så det er synd du ikke kan oppgradere med nytt skjermkort i det hovedkortet du har. Det blir mye penger for bare nytt skjermkort som reell oppgradering. Ok, cpu er raskere, men det spørs om det blir særlig merkbart.

 

Har du vurdert å utsette oppgraderingen til du får kjøpt et skjermkort som er vesentlig råere enn det du har? 20/22 eller 14/16 nm CPU-er er ventet i løpet av året og kan endre mye. Eventuelt, hva med så selge R9 290 og kjøpe et R9 295 X2 i stedet for? Da slipper du unna med bare nytt skjermkort, mye lavere prislapp og muligens ikke merkbart lavere CPU-ytelse.

 

Det kommer selvsagt an på hvilke programmer og innstillinger du kjører.

Lenke til kommentar

Se der ja. Intel-oppsettet er i det minste en oppgradering. Men det er ikke sikkert du vil merke nevneverdig forskjell fra hverken ny prosessor, hovedkort eller ram. Den store reelle forskjellen er skjermkortet så det er synd du ikke kan oppgradere med nytt skjermkort i det hovedkortet du har. Det blir mye penger for bare nytt skjermkort som reell oppgradering. Ok, cpu er raskere, men det spørs om det blir særlig merkbart.

 

Har du vurdert å utsette oppgraderingen til du får kjøpt et skjermkort som er vesentlig råere enn det du har? 20/22 eller 14/16 nm CPU-er er ventet i løpet av året og kan endre mye. Eventuelt, hva med så selge R9 290 og kjøpe et R9 295 X2 i stedet for? Da slipper du unna med bare nytt skjermkort, mye lavere prislapp og muligens ikke merkbart lavere CPU-ytelse.

 

Det kommer selvsagt an på hvilke programmer og innstillinger du kjører.

 

Man venter ikkje med å kjøpe en 4 kjerner cpu ;) X99 er tingen å kjøpe nå pga 6 og 8 kjerner cpu. X99 vil da være på topp minst 2 år, og kanskje 3 år. Ytelse per kjerne blir vel de vanlige ~ 5% fra forige generasjon. Altså ikkje noe å vente på når det bare kommer 4 kjernere.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at det var noe CPU i vente, bare at det var helt greit å droppe CPU-oppgradering og gå for kun ny GPU. i7-975 duger greit fortsatt, til tross for alderen, takket være små forbedringer fra generasjon til generasjon de siste årene.

Ja, eneste oppgraderinga må være flere kjerner for de spilla som liker det. F.eks GTA V nå, siden han tydeligvis er interresert i GTA V, så er jo dette aktuelt.

Ref post #2

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at det var noe CPU i vente, bare at det var helt greit å droppe CPU-oppgradering og gå for kun ny GPU. i7-975 duger greit fortsatt, til tross for alderen, takket være små forbedringer fra generasjon til generasjon de siste årene.

Jeg fikk et tilbud fra komplett.no hvor jeg kunne få XFX Radeon R9 295x2 for ca. 6700kr. Det tilbudet utløper automatisk innen få dager. Burde jeg heller bare gå for dette skjermkortet og droppe resten?

 

Det var litt morsomt, de har visst satt ned prisen betydelig nå, sikkert pga NetOnNet selger det for samme pris. Jeg tror jeg må skaffe det skjermkortet, nå som det er så billig. 

 

Er det stor ytelses forskjell på 2x Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC" VS XFX Radeon R9 295X2 8GB GDDR5?

 

https://www.komplett.no/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511

 

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd:

 

Jeg tviler ikke på at en bedre CPU vil hjelpe. Jeg er helt enig med dere at CPU og RAM er en større flaskehals enn GPU. Mitt hovedkort, Gigabyte GA-X58A-UD7 støtter følgende DDR3 RAM minnehastigheter, 800MHz, 1066MHz, 1333MHz, 2200MHz. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3251#sp

 

Det som er det spesielle her er at min prosessor Intel Core i7 975 Extreme Edition (3,33Ghz), støtter bare DDR3 minnehastigheter på 800MHz og 1066MHz. http://ark.intel.com/products/37153/Intel-Core-i7-975-Processor-Extreme-Edition-8M-Cache-3_33-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI

 

Datamaskinen har 12GB DDR3 RAM med minnehastighet på 1866MHz, og det betyr at prosessoren ikke får brukt den minnehastigheten på 1866MHz, men må heller bruke 1066MHz istedenfor.

Hva tenker dere om den lave minnehastigheten på de nåværende minnebrikkene?

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Stötter Simen her jeg. AMD oppsettet er ingen oppgradering (CPU), stort sett og Intel oppsettet er en veldig, veldig dyr oppgradering med tanke på hva man får igjen for penga. Er du sikker på at HK ditt ikke stötter et skjermkort nr. to? Rart da Gigabyte reklamerer med stötte for to x16 PCIe kort for det HKet. Jaja, shit happens. En GPU oppgradering 295X2 gir nok mest for penga, så har du et brukt 290X å selge lett til noen som vil ha CF eller bare en oppgradering. Med en slik plan slipper du unna med noen få lapper ut av lommeboka, men ikke 10 000 som var budsjettet. 5000 kroner spart er en finfin Playstation 4 eller en tur for to til Riga ei helg:)

 

edit: RAM hastighet har ikke så mye å si for spillytelse. At brikkene dine stötter höyere hastigheter betyr at du har litt 'rom' for overklokking der. Uansett, ville ikke brydd meg så mye om ram-hastigheten hvis jeg var deg. Pengene du sparer kan du legge i nye pc-deler om et år eller to når en slik oppgradering vil lönne seg. Til da har du et system (etter innkjöp av et 295X2) som kan dra samtlige spill med grei grafikk og opplösning.

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...