Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kidnappet støvsugeren


Heisanhei

Anbefalte innlegg

Hei! 
Min bror lånte min støvsuger da de skulle vaske ut av leiligheten sin.
Han glemte den igjen, og jeg sa ifra om at jeg kunne komme å hente den til et passende tidspunkt for huseier. Min bror har flytte til en annen by, så vanskelig for han å være behjelpelig, selv om leiekontrakten hans går ut 1/5-15. (Han er altså juridisk sett ennå leietaker). 
Jeg fikk svar av huseier at jeg IKKE kunne få støvsugeren tilbake fordi de mente at det var erstatningen for en ødelagt støvsuger som tilhørte leiligheten.(Dette er en støvsuger som var ødelagt allerede ved innflytning ifjor sommer). 
Leiligheten hadde også svært mange mangler da han flyttet inn. Internett fikk han ikke før 3. mnd etter innflytning, og leiligheten var IKKE rengjort da de tok over leiligheten 1mnd etter at deres leieperiode startet.(Betalte for 1 ekstra mnd for å få leiligheten). 

Hvilke rettigheter har jeg på å få tilbake MIN støvsuger? Hva gjør jeg om de fortsatt nekter meg den?
Jeg har jo ingenting med dette å gjøre?
Kan min bror gå til sak mot disse om du begynner å trekke av depositum summen, med tanke på all de manglene som fulgte leiligheten for 8-9. mnd siden.(Han er en hyggelig fyr som var grei med de, og krevde ikke noe av de selv om han hadde rett til å kreve dette).

Takk for hjelpen :)

Endret av Hulkibulk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper mine støvsugere på biltema og europris for noen hundrelapper, og kaster de når de begynner å stinke og se ut som crap.

Støvsugere er forbruksvare.

 

Er det en deluxe-super modell du har?

Hehe, er student, så prøver å unngå unødvendige utgifter. Støvsugeren kjøpte jeg på tilbud til 799, nedsatt fra 1300 var det vell. Veldig god støvsuger! :p hehe!

Lenke til kommentar

Hvis utleier har stjålet støvsugeren for å dekke et krav han påstår å ha, er det ulovlig selvtekt som er straffbart. Har broren din gitt den til ham som dekning av kravet vil derimot utleieren hevde rett til den etter godtroervervloven, såfremt han var i god tro om at broren din eide den.

 

Er støvsugeren fortsatt i leiligheten kan broren din forresten stikke og hente den ;-) Utleier kan ikke nekte ham adgang. 

 

En enda morsommere løsning må være at broren din tar deg inn som medleietaker. Utleier må da godkjenne, men han kan bare nekte hvis "vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket", jf. husleieloven § 7-1 - å si at du ikke får lov fordi du kommer til å ta støvsugeren er ikke så veldig saklig :-P

Lenke til kommentar

Hvis utleier har stjålet støvsugeren for å dekke et krav han påstår å ha, er det ulovlig selvtekt som er straffbart.

 

This.

 

Jeg ville tatt en telefon til huseier, der jeg sa "Hvis jeg ikke får tilbake støvsugeren din så ser jeg meg nødt til å melde deg til politiet for ulovlig selvtekt. Kravet du har er mot broren min, og du får ta det gjennom de rette kanaler, det har ingen ting med min støvsuger å gjøre."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støvsugeren er vel ikke registrert i trådstarters navn og fra utleiers ståsted er det leietager (broren) som eier støvsugeren.  Hvorvidt utleier har rettigheter til å holde igjen eiendeler er vel tvilsomt, men faktum er at broren har avsluttet et leieforhold og hvor det er en konflikt.

Så her er det broren som må ta ansvar og megle med utleier for å få støvsuger tilbake.

Lenke til kommentar

Støvsugeren er vel ikke registrert i trådstarters navn og fra utleiers ståsted er det leietager (broren) som eier støvsugeren.  Hvorvidt utleier har rettigheter til å holde igjen eiendeler er vel tvilsomt, men faktum er at broren har avsluttet et leieforhold og hvor det er en konflikt.

Så her er det broren som må ta ansvar og megle med utleier for å få støvsuger tilbake.

 

Ulovlig selvtekt er ikke et spørsmål om rettsvern og løsøre må ikke registreres noe sted. Selv om støvsugeren var broren sin vil eieren gjøre seg skyldig i ulovlig selvtekt hvis han tar den. Det er så enkelt som at du kan anmelde forholdet til politiet hvis han ikke vil gi den tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...