Gå til innhold

Hjelp til kjøp av gaming PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Trenger du skjerm, tastatur og/eller mus? 

Ser ut som budsjettet ditt er rundt 12k. 

Mine tips:

Du trenger ikke I7. 
970 er mer enn nok. 


Se på denne for eksempel? En av de mest populære forslagene her inne på forumet. 
http://www.prisjakt.no/list.php?l=94576&view=m

Pengene du sparer kan du legge i litt mer lagringsplass, en god skjerm, operativsystem eller kanskje noen spill? 

Eventuelt kan du spare dem, så du ikke angrer (som meg)  på at du brukte alt på data .. ;) 

 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Hei, jeg konfirmerte meg idag og nå skal jeg kjøpe meg en PC. Jeg har satt opp en liste som jeg syntes virker grei: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/65753 Bør jeg kjøre på å kjøpe dette? eller er det noe som må byttes ut.

Listen er fin den, men dropp den AIO kjøleren.

Kjøp heller en 212 Evo / 412S som Phinex nevner. Halv pris og like god effekt.

 

Hold deg til Asus hovedkortet du, det er lurt. Men du kan vurdere 4690K over 4790K ja.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg konfirmerte meg idag og nå skal jeg kjøpe meg en PC. Jeg har satt opp en liste som jeg syntes virker grei: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/65753 Bør jeg kjøre på å kjøpe dette? eller er det noe som må byttes ut.

Listen er fin den, men dropp den AIO kjøleren.

Kjøp heller en 212 Evo / 412S som Phinex nevner. Halv pris og like god effekt.

 

Hold deg til Asus hovedkortet du, det er lurt. Men du kan vurdere 4690K over 4790K ja.

 

Jeg kommer nok til å velge den h60 kjøleren på grunn av utseendet. Jeg trenger også i7 for redigering 

Lenke til kommentar

Vet du hvor god en 4690k CPU er ? Hvilken type redigering holder du på med egentlig? Er det ren rendring, 3d modellering og slik? Adobe premiere skulle gå fint på en i5 for eksempel. Poenget mitt er: For 99,8 % av alle holder en i5 i massevis. Vet ikke hvordan det er nå, men tidligere gav faktisk i7 dårligere fps i spill enn i5. 

Når det gjelder merker på hovedkort er dette litt smakssak. Jeg liker også veldig godt Asus. 

Lenke til kommentar

 

 

Hei, jeg konfirmerte meg idag og nå skal jeg kjøpe meg en PC. Jeg har satt opp en liste som jeg syntes virker grei: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/65753 Bør jeg kjøre på å kjøpe dette? eller er det noe som må byttes ut.

Listen er fin den, men dropp den AIO kjøleren.

Kjøp heller en 212 Evo / 412S som Phinex nevner. Halv pris og like god effekt.

 

Hold deg til Asus hovedkortet du, det er lurt. Men du kan vurdere 4690K over 4790K ja.

 

Jeg kommer nok til å velge den h60 kjøleren på grunn av utseendet. Jeg trenger også i7 for redigering 

 

"trenger" :D

 

Jeg "trenger" også 2x titan X  :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vet du hvor god en 4690k CPU er ?

Nei

Vennligst forklar meg

 

Vet ikke helt hva du spør etter , men poenget mitt var bare om TS var klar over at dette var en meget god cpu som bør holde greit til de aller fleste. En erfaring jeg har gjort meg er også at mange mennesker ikke vil kjøpe i5 , kun fordi i5 er "lavere" enn i7.   (akkurat slik som alle elkjøp selgerne mente skjermkort ram på laptop var det viktigste å gå etter hvis man skulle ha bra ytelse i spill. ) 

 

Jeg vil bare anta at TS vil bli storfornøyd med 4690, men hvis han trenger en 4790 så må han jo selvfølgelig gå for dette. Spillmessig er det ingen/minimalt med forskjell. Streaming og videoredigering sies det at forskjellen er merkbar, selv om ytelsen i førsteomgang er meget god.  Jeg har en Intel core i5 2500k , som er 4 år gammel cpu, som klarer seg meget fint uten noen problemer. 

 

 http://www.overclock.net/t/1524650/i5-4690k-vs-i7-4790k

 

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-core-i5-4690k-core-i7-4790k-review

 

 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Vet du hvor god en 4690k CPU er ? Hvilken type redigering holder du på med egentlig? Er det ren rendring, 3d modellering og slik? Adobe premiere skulle gå fint på en i5 for eksempel. Poenget mitt er: For 99,8 % av alle holder en i5 i massevis. Vet ikke hvordan det er nå, men tidligere gav faktisk i7 dårligere fps i spill enn i5. 

 

Når det gjelder merker på hovedkort er dette litt smakssak. Jeg liker også veldig godt Asus. 

Jeg er ikke på budget i det hele tatt

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok gått for I5 og 980 over I7 og 970 visst man er innenfor et budsjett, men det er nå bare min mening. Redigere og sånt kan man fint gjøre på en I5 også, du sparer jo kanskje noen sekunder med en I7, men for min del er det ikke verdt det.

Endret av TheKims
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forstått det som at CPU kan ha en del å si i noen strategispill.

 

Som når man setter opp farten i Europa Universalis/Hearts of iron o.l eller trykker "End turn" i f.eks Total war eller Civilization. Skrev ikke nummer i serien på spillene fordi nye kommer ut "hele tiden" - og da er det kanskje greit å gå for en CPU som har bedre forutsetninger for å takle "x: Total war 74" som kommer neste år?

 

Eller er det jeg som misforstår?

Lenke til kommentar

 

Jeg har en 6 år gammel cpu, som klarer seg meget fint uten noen problemer. 

Det betyr bare at du har veldig lave krav

Ingen HW-interesserte sitter på slik maskinvare enda.

 

Trenger ikke dra denne lenger, men slike kommentarer provoserer meg og slikt trenger du ikke si,

 

Men, Først og fremst, tok jeg litt feil når gjaldt alder på min cpu. Den er 4 år gammel. Er en 2500k. 

 

Jeg har langt over 60-80 fps i de aller fleste spill på høye innstillinger, Har aldri noen utfordringer med ytelse. Jeg er veldig fornøyd med mitt oppsett til mitt bruk.  

 

Jeg har drevet med data, hw, feilsøking og teknisk support i 8år. Man kan selvfølgelig være HW-interessert uten å kaste bort penger hvert år på det nyeste. 

Endret av Phinex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har forstått det som at CPU kan ha en del å si i noen strategispill.

 

Som når man setter opp farten i Europa Universalis/Hearts of iron o.l eller trykker "End turn" i f.eks Total war eller Civilization. Skrev ikke nummer i serien på spillene fordi nye kommer ut "hele tiden" - og da er det kanskje greit å gå for en CPU som har bedre forutsetninger for å takle "x: Total war 74" som kommer neste år?

 

Eller er det jeg som misforstår?

Slik jeg har forstått så har CPU noe å si i spill som klarer å utnytte kraften. ARMA 3 , Flight simulator osv. Forskjellen kan være merkbar, men neppe ekstrem slik jeg har forstått. Spørsmålet er vel egentlig om det er verdt den ekstra 1000 lappen.  Som nevnt, tror jeg neppe det vil være prosessoren som begrenser mest i de aller fleste spill idag. 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

CPU begrenser ofte mye i multiplayer basert onlinespill med en del spillere, ja.

Moro at du nevner Arma 3, som er kanskje DET spillet der ute som utnytter CPU aller dårligst av dem alle. Det viser vel bare at dette kanskje ikke er det du vet mest om.

Hvilke online spill da? Har en 3570K@4,4Ghz å har 120fps i alle FPS spill jeg har prøvd så langt. BF4 f,eks med 200% resolutionscale på en 64 manns server er ikke noe problem for min prosessor å takle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...