Gå til innhold

DAGENS DINGS: Misfornøyd med at Apple fjernet alle portene fra den nye MacBooken?


Anbefalte innlegg

 

 Der sier du at en utdatert MacBook Pro er bedre enn en helt ny PC, som er helt i toppen. Altså, det har ikke noe å si hva hardwaren er, så lenge den kjører OSX. Det er et smart valg å kjøpe en oppdatert Mac hvis du er i Apple sitt økosystem, men det er aldri smart å kjøpe utdaterte modeller. Det regner jeg som fanboyisme, å si at selv en utdatert og helt åpenbart dårligere maskin er bedre pga av OSX.[/font][/color]

Vel, den ER bedre for de av oss som kjører OSx, rett og slett fordi den da snakker bedre sammen med resten av infrastrukturen.

 

Å måle produkt mot produkt er jeg faktisk ikke så alt for interessert i. Skal jeg kjøpe meg en ny maskin så er faktisk alt med Windows uinteressant fordi det ikke passer sammen med resten av infrastrukturen. Akkurat på samme måte som i de årene jeg hadde Windows, da var det helt uinteressant å se på noe fra Apple.

 

 Burde være like uaktuelt å se på modeller som er utdaterte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke verst priset det egentlig, si ifra om du finner en annen 13" laptop i den klassen av aluminium og markedets beste fargekalibrerte skjerm, med 1tb SSD PCI-Express disk, 3,1 ghz i7 prosessor og 16gb ram. Til den prisen eller under er du grei.

 

 

Utifra dine spesifikasjoner er jo dette umulig. Du sier den har markedets beste fargekalibrerte skjerm, hvordan skal jeg da finne noe som er likt?

 

Det er heller ikke slik at fargekalibrering er alt. Mange på forumene her som har ASUS ROG sWIFT som drømmemonitor. Den er utrolig dyr og, men veldig bra på farger er den ikke. Det er ikke det eneste kriteriet for en god PC...

 

Hvis det er disse spesifikasjonene du går etter:

https://www.komplett.no/asus-zenbook-pro-ux501jw-156-uhd-touch/838751

http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ZenBook_Pro_UX501/

 

Den har 512 GB SSD, som er og PCI express, selv om dette ikke sier noe om hastighet men men. Denne er hvertfall lynrask. Likevel har den et GTX 960M, så bør jo gjøre opp for den forskjellen. Denne har jo ellers opgitt 100% av sRBG, og det er jo perfekt. I tilegg er det en 4K skjerm og touch. Koster 19.000 kr. 

 

Poenget mitt var ikke å si at mac var overpriset. Folk her overreagerer så mye.... Jeg viste det bare som et eksempel på at det finnes mange konfigurasjoner av PCer, jeg sa du kunne få xps for 10.500 kr, og odmi sa han fikk mail om den samme til 13.000 kr. Så da gikk jeg til Apple og fant ut at en macbook pro retina kostet 26K. Vanlig MBP retina er ikke overpriset, men apple tar ekstra høye oppgraderingskostnader i forhold til andre, så når du oppgraderer den så mye som dette blir den overpriset, selv om den ikke i utgangspunket var. Denne koster jo hele 8000 kr mindre. Ville sagt det var mye..?

Lenke til kommentar

 

 Burde være like uaktuelt å se på modeller som er utdaterte?

Vel...da får man kjøpe en nyere Mac da, hvis den Mac'en man ser på er utdatert...

 

 

Og om man ikke vil bruke så mye penger som en nyere Mbpro koster, de ultraprotable ikke er kraftige nok, man ikke ønsker å kjøpe en utdatert versjon som gir lite for pengene, og ønsker OSX?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Og om man ikke vil bruke så mye penger som en nyere Mbpro koster, de ultraprotable ikke er kraftige nok, man ikke ønsker å kjøpe en utdatert versjon som gir lite for pengene, og ønsker OSX?

 

AtW

Trodde ikke du ønsket kjøpsråd jeg...:-)))

 

Som med det aller meste man skal kjøpe seg, hvis man ikke har nok penger til det man har mest lyst på, så må man enten kjøpe noe billigere som man faktisk har råd og leve med at det har noen flere ulemper eller så må man spare til man har råd til det man har mest lyst på.

 

Jeg er ikke så veldig opptatt av biler, men hvis jeg skulle drømt om noe så er nok den bilen alt for dyr. Så da får jeg nok klare meg med noe billigere selv om den ikke dekker alle mine drømmer og fantasier...:-)

Lenke til kommentar

 

 

Kan du da fortelle meg hvordan en MacBook Pro til 11.000 kr (dette er non-retina) slår 1080p utgaven av xps på noen måte?

.

MacBook slår Dell for de av oss som skal kjøre OSx. Annen teknisk innmat er som regel tilpasset operativsystemet og gir en god opplevelse på begge disse og de aller fleste andre maskiner.

 

 

Så jeg er fanboy hvis jeg skriver at en ny PC slår en utdatert modell. Du derimot er ikke fanboy for å skrive at en PC med OSX er best uansett. At den er utdatert skriver jo Odmi og, som absolutt har tenkt å kjøpe Mac. Så når folk som liker Apple veldig godt lurer på hvorfor andre kjøper den, er det en god grunn. MBP retina er en veldig god maskin, men non retina utgaven er bare dårligere. 5000 rpm HDD vs SSD, og 800p skjerm f. eks. Programmer vil ta lengre tid å åpne uansett. ikke noe OS kan gjøre med det.

 

Det å si at den er best for folk som vil ha OSX uansett er fanboyisme. Du kunne sagt at for folk som bruker denne pengesummen på en PC er det beste valget å bruke 1800 kr mer for en retina utgave, og det vil slå enhver xps for folk som vil ha osx. 

 

 

 

 

 

Du derimot er ikke fanboy for å skrive at en PC med OSX er best uansett...

 

Hvor i all verden har jeg sagt det? Selvsagt er ikke en PC med OSx best uansett. Det er et smart valg for de av oss som har flere Apple-produkter, på akkurat samme måte som at produkter med Windows/Android er et smart valg for de som har valgt den plattformen.

 

Du må lære deg å lese.

 

 

Direkte sitat "MacBook slår Dell for de av oss som skal kjøre OSx"

Der sier du at en utdatert MacBook Pro er bedre enn en helt ny PC, som er helt i toppen. Altså, det har ikke noe å si hva hardwaren er, så lenge den kjører OSX. Det er et smart valg å kjøpe en oppdatert Mac hvis du er i Apple sitt økosystem, men det er aldri smart å kjøpe utdaterte modeller. Det regner jeg som fanboyisme, å si at selv en utdatert og helt åpenbart dårligere maskin er bedre pga av OSX.

 

Nå tuller du fælt her, og bør lære deg å lese hva han skriver.

 

"Direkte sitat "MacBook slår Dell for de av oss som skal kjøre OSx"

 

Ser du at han skriver MacBook (nyeste 2015 modell), og hvordan du kan få det til å høres ut som han sier en gammel MacBook Pro uten retina er for meg en gåte.

Lenke til kommentar

 

 

Og om man ikke vil bruke så mye penger som en nyere Mbpro koster, de ultraprotable ikke er kraftige nok, man ikke ønsker å kjøpe en utdatert versjon som gir lite for pengene, og ønsker OSX?

 

AtW

Trodde ikke du ønsket kjøpsråd jeg...:-)))

 

Som med det aller meste man skal kjøpe seg, hvis man ikke har nok penger til det man har mest lyst på, så må man enten kjøpe noe billigere som man faktisk har råd og leve med at det har noen flere ulemper eller så må man spare til man har råd til det man har mest lyst på.

 

Jeg er ikke så veldig opptatt av biler, men hvis jeg skulle drømt om noe så er nok den bilen alt for dyr. Så da får jeg nok klare meg med noe billigere selv om den ikke dekker alle mine drømmer og fantasier...:-)

 

 

Jeg ønsker ikke kjøpsråd, jeg bare ønsker å illustrere hvordan den "kjøp en annen modell"-runddansen din ofte er lite hensiktsmessig. Mao er man kanskje "Nødt" til å kjøpe en utdatert modell selv om man helst ikke vil.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 Burde være like uaktuelt å se på modeller som er utdaterte?

Vel...da får man kjøpe en nyere Mac da, hvis den Mac'en man ser på er utdatert...

 

 

Og om man ikke vil bruke så mye penger som en nyere Mbpro koster, de ultraprotable ikke er kraftige nok, man ikke ønsker å kjøpe en utdatert versjon som gir lite for pengene, og ønsker OSX?

 

AtW

 

 

Dette er jo et reelt problem. For å få en oppdatert OSX maskin må du ut med over 12.000 kr. Er det da bedre å gå et år uten Pc mens du sparer, eller er det beste å kjøpe PC med en gang som kjører windows et bedre valg?

 

Jeg ville helt klart foretrukket å ha en Pc ihvertfall...., men hvis kjærligheten for OSX er så stor ville du vel gjerne ventet et år mens du sparte i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan du da fortelle meg hvordan en MacBook Pro til 11.000 kr (dette er non-retina) slår 1080p utgaven av xps på noen måte?

.

MacBook slår Dell for de av oss som skal kjøre OSx. Annen teknisk innmat er som regel tilpasset operativsystemet og gir en god opplevelse på begge disse og de aller fleste andre maskiner.

 

 

Så jeg er fanboy hvis jeg skriver at en ny PC slår en utdatert modell. Du derimot er ikke fanboy for å skrive at en PC med OSX er best uansett. At den er utdatert skriver jo Odmi og, som absolutt har tenkt å kjøpe Mac. Så når folk som liker Apple veldig godt lurer på hvorfor andre kjøper den, er det en god grunn. MBP retina er en veldig god maskin, men non retina utgaven er bare dårligere. 5000 rpm HDD vs SSD, og 800p skjerm f. eks. Programmer vil ta lengre tid å åpne uansett. ikke noe OS kan gjøre med det.

 

Det å si at den er best for folk som vil ha OSX uansett er fanboyisme. Du kunne sagt at for folk som bruker denne pengesummen på en PC er det beste valget å bruke 1800 kr mer for en retina utgave, og det vil slå enhver xps for folk som vil ha osx. 

 

 

 

 

 

Du derimot er ikke fanboy for å skrive at en PC med OSX er best uansett...

 

Hvor i all verden har jeg sagt det? Selvsagt er ikke en PC med OSx best uansett. Det er et smart valg for de av oss som har flere Apple-produkter, på akkurat samme måte som at produkter med Windows/Android er et smart valg for de som har valgt den plattformen.

 

Du må lære deg å lese.

 

 

Direkte sitat "MacBook slår Dell for de av oss som skal kjøre OSx"

Der sier du at en utdatert MacBook Pro er bedre enn en helt ny PC, som er helt i toppen. Altså, det har ikke noe å si hva hardwaren er, så lenge den kjører OSX. Det er et smart valg å kjøpe en oppdatert Mac hvis du er i Apple sitt økosystem, men det er aldri smart å kjøpe utdaterte modeller. Det regner jeg som fanboyisme, å si at selv en utdatert og helt åpenbart dårligere maskin er bedre pga av OSX.

 

Nå tuller du fælt her, og bør lære deg å lese hva han skriver.

 

"Direkte sitat "MacBook slår Dell for de av oss som skal kjøre OSx"

 

Ser du at han skriver MacBook (nyeste 2015 modell), og hvordan du kan få det til å høres ut som han sier en gammel MacBook Pro uten retina er for meg en gåte.

 

 

Jeg antok at han snakket om macbooker generelt, altså alle. Det inkluderer MBP u/retina. Hvis han mente DEN MacBooken (kKan apple få litt mer oversiktelige navn kanskje...) så er jo svarte hans ikke relevant for det som var diskusjonen. Det vil bli en annen diskusjon. Hvis det er tilfellet så er svaret med til det ingenting. Dell XPS 13 er ikke noen MacBook konkurrent. Den største MacBook konkurrenten er nok fra Samsung. De lagde en PC ganske lik MacBook, bare den kom ut i desember... Alle er veldig imponerte over hvor lett MacBook er, det uten å se hva som finnes i andre markeder. Apple er sent ute med dette, månedsvis bak Samsung.

 

Jeg kunne jo selvfølgelig tatt det ordrett, men siden det var en helt annen diskusjon så antok jeg at han mente noe som var relevant. Jeg beklager hvis det var feil av meg å anta noe slik og ikke tolke alt slik det står ordrett.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo et reelt problem. For å få en oppdatert OSX maskin må du ut med over 12.000 kr. Er det da bedre å gå et år uten Pc mens du sparer, eller er det beste å kjøpe PC med en gang som kjører windows et bedre valg?

 

Jeg ville helt klart foretrukket å ha en Pc ihvertfall...., men hvis kjærligheten for OSX er så stor ville du vel gjerne ventet et år mens du sparte i dette tilfellet.

Du forstår tydeligvis ingenting av dette.

 

Det handler ikke om kjærligheten til OSx. Det handler rett og slett om at man foretar et plattformvalg. Hvis du er plattform uavhengig kan du velge hva som helst i markedet. Kanskje du bare skal ha en dings som du ikke er spesielt opptatt av at skal kommunisere med andre dingser du har. Men for de aller fleste av oss har vi tatt et valg, stort sett enten Windows eller OSx.

 

For oss som har valgt OSx så handler vi våre produkter innenfor denne plattformen rett og slett fordi det er det mest optimale med tanke på integrasjon mellom enhetene. Det samme gjaldt den gangen jeg hadde Windows-dingser, da kjøpte jeg Windows-maskiner. Ikke av kjærlighet til Windows, men rett og slett fordi det passet best. Nå er det sånn med OSx. En maskin med Windows blir suboptimal i infrastrukturen og dermed ikke et godt kjøp. Jeg har fortsatt et par maskiner med Windows, men de brukes ikke noe særlig lenger. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de ikke er totalintegrert.

 

Og hva mener du med utdatert? Det viktigste med en datamaskin er at den virker, er rask, er stabil, passer i infrastrukturen samt dekker behovene og ønskene så langt som mulig. Punktum. Hva den har under skallet for å få dette til, er tilnærmet uinteressant.

Lenke til kommentar

Interessant, men ikke overraskende, at et slikt produkt kommer på markedet. Ikke akkurat kjempeoppsluttning på Kickstarter'n, men de har i alle fall nådd målet sitt.

 

For mange vil det dekke behovet for å gjøre MacBook litt mer allsidig til hjemmebruk, for eksempel lading samtidig som man har en ekstern skjerm tilkoblet.

 

Når det er sagt møter det nok snart konkurranse fra USB-C-skjermer som også kan lade den bærbare, og som har noen ekstra USB-porter på siden.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er jo et reelt problem. For å få en oppdatert OSX maskin må du ut med over 12.000 kr. Er det da bedre å gå et år uten Pc mens du sparer, eller er det beste å kjøpe PC med en gang som kjører windows et bedre valg?

 

Jeg ville helt klart foretrukket å ha en Pc ihvertfall...., men hvis kjærligheten for OSX er så stor ville du vel gjerne ventet et år mens du sparte i dette tilfellet.

Du forstår tydeligvis ingenting av dette.

 

Det handler ikke om kjærligheten til OSx. Det handler rett og slett om at man foretar et plattformvalg. Hvis du er plattform uavhengig kan du velge hva som helst i markedet. Kanskje du bare skal ha en dings som du ikke er spesielt opptatt av at skal kommunisere med andre dingser du har. Men for de aller fleste av oss har vi tatt et valg, stort sett enten Windows eller OSx.

 

For oss som har valgt OSx så handler vi våre produkter innenfor denne plattformen rett og slett fordi det er det mest optimale med tanke på integrasjon mellom enhetene. Det samme gjaldt den gangen jeg hadde Windows-dingser, da kjøpte jeg Windows-maskiner. Ikke av kjærlighet til Windows, men rett og slett fordi det passet best. Nå er det sånn med OSx. En maskin med Windows blir suboptimal i infrastrukturen og dermed ikke et godt kjøp. Jeg har fortsatt et par maskiner med Windows, men de brukes ikke noe særlig lenger. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de ikke er totalintegrert.

 

Og hva mener du med utdatert? Det viktigste med en datamaskin er at den virker, er rask, er stabil, passer i infrastrukturen samt dekker behovene og ønskene så langt som mulig. Punktum. Hva den har under skallet for å få dette til, er tilnærmet uinteressant.

 

 

For det første, hva er det med windows som gjør at den bare fungerer med andre windows enheter?

Det er og mange som bruker google sitt økosystem til mye, og det er jo og plattformuavnheningig, akkurat som office og skydrive. Det er ikke uten grunn at folk sier Apple låser deg til en platform, mens de andre gir deg mye mer frihet. Så forstår ikke helt den med å velge "windows" som platform.

 

Det du sier er at du forsvarer kjøp av utdaterte PCer, fordi det har OSX platformen, med windows har du så mange valg at dette aldri vil være et problem. Så hvis du har alt fra apple, men du ikke har over 12.000 kr til kjøp av ny bærbar må du enten kjøpe utdatert, eller gå uten til du får en. Er det ikke da på tide å bytte platform? Hvis du som forbruker blir tvunget inn i noe slik, ville jeg sagt du har stor kjærlighet for å fortsette med det. Hvis du har 12.000 kr så er det jo ikke noe problem. En MBP retina er jo ikke overpriset på noen måte, det er bare mangel på rimeligere modeller.

 

Du sier at utdatert eller ikke har ingenting å si om den gjør det den skal, er god nok. Da lurer jeg på hva som er poenget med ny teknologi i det hele tatt? Hvorfor kjøpe nytt? Kunne ikke folk være på nett og bruke nettleser helt fint for 10 år siden og? Bortsett fra oppgradert CPU er disse maskinene helt like år etter år. Hvis du kjøper en PC som er så godt som er identisk med det kameraten din kjøpte for 4 år siden, ville det virkelig føltes ut som et bra kjøp? Du har gjerne 15% bedre ytelse og 3 timer lengre batteri, men det er mye mer enn det som skjer på 4 år. Det er Dell sin nye XPS et klart bevis på. HW messig får den MBA til å se virkelig dårlig ut. (merk: jeg skrev HW messig her, så dette er bare maskinen i seg selv, uten tanke på platform). For å ikke snakke om MBP sin 800p skjerm til nesten 11.000 kr.Det er 2015, ingen kjøper en PC til 11.000 kr med 800p skjerm, uansett hva platform det er. Selv fullHD hadde blitt regnet som dårlig til den prisen. Det er 2015, folk forventer 1800p til den prisen (unntak er spillbærbare, selv om Asus har en 2160p til 14.000 kr).

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er jo et reelt problem. For å få en oppdatert OSX maskin må du ut med over 12.000 kr. Er det da bedre å gå et år uten Pc mens du sparer, eller er det beste å kjøpe PC med en gang som kjører windows et bedre valg?

 

Jeg ville helt klart foretrukket å ha en Pc ihvertfall...., men hvis kjærligheten for OSX er så stor ville du vel gjerne ventet et år mens du sparte i dette tilfellet.

Du forstår tydeligvis ingenting av dette.

 

Det handler ikke om kjærligheten til OSx. Det handler rett og slett om at man foretar et plattformvalg. Hvis du er plattform uavhengig kan du velge hva som helst i markedet. Kanskje du bare skal ha en dings som du ikke er spesielt opptatt av at skal kommunisere med andre dingser du har. Men for de aller fleste av oss har vi tatt et valg, stort sett enten Windows eller OSx.

 

For oss som har valgt OSx så handler vi våre produkter innenfor denne plattformen rett og slett fordi det er det mest optimale med tanke på integrasjon mellom enhetene. Det samme gjaldt den gangen jeg hadde Windows-dingser, da kjøpte jeg Windows-maskiner. Ikke av kjærlighet til Windows, men rett og slett fordi det passet best. Nå er det sånn med OSx. En maskin med Windows blir suboptimal i infrastrukturen og dermed ikke et godt kjøp. Jeg har fortsatt et par maskiner med Windows, men de brukes ikke noe særlig lenger. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de ikke er totalintegrert.

 

Og hva mener du med utdatert? Det viktigste med en datamaskin er at den virker, er rask, er stabil, passer i infrastrukturen samt dekker behovene og ønskene så langt som mulig. Punktum. Hva den har under skallet for å få dette til, er tilnærmet uinteressant.

 

 

For det første, hva er det med windows som gjør at den bare fungerer med andre windows enheter?

Det er og mange som bruker google sitt økosystem til mye, og det er jo og plattformuavnheningig, akkurat som office og skydrive. Det er ikke uten grunn at folk sier Apple låser deg til en platform, mens de andre gir deg mye mer frihet. Så forstår ikke helt den med å velge "windows" som platform.

 

Det du sier er at du forsvarer kjøp av utdaterte PCer, fordi det har OSX platformen, med windows har du så mange valg at dette aldri vil være et problem. Så hvis du har alt fra apple, men du ikke har over 12.000 kr til kjøp av ny bærbar må du enten kjøpe utdatert, eller gå uten til du får en. Er det ikke da på tide å bytte platform? Hvis du som forbruker blir tvunget inn i noe slik, ville jeg sagt du har stor kjærlighet for å fortsette med det. Hvis du har 12.000 kr så er det jo ikke noe problem. En MBP retina er jo ikke overpriset på noen måte, det er bare mangel på rimeligere modeller.

 

Du sier at utdatert eller ikke har ingenting å si om den gjør det den skal, er god nok. Da lurer jeg på hva som er poenget med ny teknologi i det hele tatt? Hvorfor kjøpe nytt? Kunne ikke folk være på nett og bruke nettleser helt fint for 10 år siden og? Bortsett fra oppgradert CPU er disse maskinene helt like år etter år. Hvis du kjøper en PC som er så godt som er identisk med det kameraten din kjøpte for 4 år siden, ville det virkelig føltes ut som et bra kjøp? Du har gjerne 15% bedre ytelse og 3 timer lengre batteri, men det er mye mer enn det som skjer på 4 år. Det er Dell sin nye XPS et klart bevis på. HW messig får den MBA til å se virkelig dårlig ut. (merk: jeg skrev HW messig her, så dette er bare maskinen i seg selv, uten tanke på platform). For å ikke snakke om MBP sin 800p skjerm til nesten 11.000 kr.Det er 2015, ingen kjøper en PC til 11.000 kr med 800p skjerm, uansett hva platform det er. Selv fullHD hadde blitt regnet som dårlig til den prisen. Det er 2015, folk forventer 1800p til den prisen (unntak er spillbærbare, selv om Asus har en 2160p til 14.000 kr).

 

Du må slutte å se på tall og kun med svart/hvit briller.

Høy oppløsning trenger absolutt ikke bety den beste skjermen.

Her er feks hva TEK sier da de testet MacBook Pro 2015 modellen.

 

"Årets nye MacBook Pro 13 er litt nyskapende og byr på bedre ytelse samtidig som den holder godt fast på det alltid herlige tastaturet og kanskje verdens beste pekeplate og skjerm."

 

"Kanskje har du ikke helt sansen for OS X, eller synes du kanskje MacBook Pro blir for stor og tung? Dells XPS 13 er en flott 13-tommer med syltynn skjermramme og formfaktor som en 11-tommer. Maskinen er fortsatt svært potent til en ultrabærbar å være og er like lekker som den er solid skrudd sammen. Skjermen bør også oppleves og står ikke mye tilbake fra den du finner på MacBook Pro. Batteritiden er kanskje det punktet hvor avstanden til MacBooken er størst, men den skulle absolutt holde en dag på kontoret om du behandler den litt pent."

 

Legg merke til at de konkluderer faktisk med at Dell skjermen ikke er nødvendigvis best selv om den har høyere oppløsning.

 

Og som du sier, dette er 2015, hvorfor henge deg opp i nærmest utgåtte maskiner som kom for flere år siden.

 
Lenke til kommentar

Er det ikke da på tide å bytte platform?.

Plukker ut denne fra svaret ditt, for den var mest relevant for det jeg skal svare deg.

 

For min del er en mest mulig problemfri datahverdag med utstyr som dekker mitt behov og vel så det aller viktigst. Jeg hadde Windows i mange, mange år, men det var alltid noe små og store problemer å irritere seg over. Spesifikasjoner på komponenter var topp, stabiliteten bånn. Mine første Smarttelefoner var Android, samme små og store irritasjonsproblemer med ting som ikke fungerte. Gadd ikke mer...

 

Byttet til Apple for rundt fem år siden. Alle mine databehov ivaretas og vel så det, hovedsakelig foto og noe video som krever datakraft, resten er programvare som stort sett alle maskiner klarer bra. Alle iPhone, iPad, Mac og MacBook går fullstendig uten driftstans og sammenkoblinger og integrasjoner bare fungerer. Problemfritt. Det er det jeg bryr meg om, prosessortype, antall kjerner, navn på grafikkort og sånne tulleting bryr keg meg ikke lenger om. Jeg trodde sånt var viktig på 80- og 90-tallet, men har etter hvert funnet at det betyr ikke noe så lenge tingene gjør jobben sin.

 

For meg som privatperson er dette en data-drøm, men jeg kan ikke kostnadskrive det noe sted. For en bedrift er stabil drift mye mer viktig enn innkjøpsprisen, så det blir bare dumt å skulle kalle noe som helst overpriset uten å se på totalregnestykke over produktets levetid.

 

Nå antar jeg at ingenting av dette betyr noe som helst for deg, du er bare irritert over at noen kan velge Apple og ikke velge akkurat det samme som deg. Men moro er det jo å lese dine noe fastlåste ideer, det skal du ha...:-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette er jo et reelt problem. For å få en oppdatert OSX maskin må du ut med over 12.000 kr. Er det da bedre å gå et år uten Pc mens du sparer, eller er det beste å kjøpe PC med en gang som kjører windows et bedre valg?

 

Jeg ville helt klart foretrukket å ha en Pc ihvertfall...., men hvis kjærligheten for OSX er så stor ville du vel gjerne ventet et år mens du sparte i dette tilfellet.

Du forstår tydeligvis ingenting av dette.

 

Det handler ikke om kjærligheten til OSx. Det handler rett og slett om at man foretar et plattformvalg. Hvis du er plattform uavhengig kan du velge hva som helst i markedet. Kanskje du bare skal ha en dings som du ikke er spesielt opptatt av at skal kommunisere med andre dingser du har. Men for de aller fleste av oss har vi tatt et valg, stort sett enten Windows eller OSx.

 

For oss som har valgt OSx så handler vi våre produkter innenfor denne plattformen rett og slett fordi det er det mest optimale med tanke på integrasjon mellom enhetene. Det samme gjaldt den gangen jeg hadde Windows-dingser, da kjøpte jeg Windows-maskiner. Ikke av kjærlighet til Windows, men rett og slett fordi det passet best. Nå er det sånn med OSx. En maskin med Windows blir suboptimal i infrastrukturen og dermed ikke et godt kjøp. Jeg har fortsatt et par maskiner med Windows, men de brukes ikke noe særlig lenger. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de ikke er totalintegrert.

 

Og hva mener du med utdatert? Det viktigste med en datamaskin er at den virker, er rask, er stabil, passer i infrastrukturen samt dekker behovene og ønskene så langt som mulig. Punktum. Hva den har under skallet for å få dette til, er tilnærmet uinteressant.

 

 

For det første, hva er det med windows som gjør at den bare fungerer med andre windows enheter?

Det er og mange som bruker google sitt økosystem til mye, og det er jo og plattformuavnheningig, akkurat som office og skydrive. Det er ikke uten grunn at folk sier Apple låser deg til en platform, mens de andre gir deg mye mer frihet. Så forstår ikke helt den med å velge "windows" som platform.

 

Det du sier er at du forsvarer kjøp av utdaterte PCer, fordi det har OSX platformen, med windows har du så mange valg at dette aldri vil være et problem. Så hvis du har alt fra apple, men du ikke har over 12.000 kr til kjøp av ny bærbar må du enten kjøpe utdatert, eller gå uten til du får en. Er det ikke da på tide å bytte platform? Hvis du som forbruker blir tvunget inn i noe slik, ville jeg sagt du har stor kjærlighet for å fortsette med det. Hvis du har 12.000 kr så er det jo ikke noe problem. En MBP retina er jo ikke overpriset på noen måte, det er bare mangel på rimeligere modeller.

 

Du sier at utdatert eller ikke har ingenting å si om den gjør det den skal, er god nok. Da lurer jeg på hva som er poenget med ny teknologi i det hele tatt? Hvorfor kjøpe nytt? Kunne ikke folk være på nett og bruke nettleser helt fint for 10 år siden og? Bortsett fra oppgradert CPU er disse maskinene helt like år etter år. Hvis du kjøper en PC som er så godt som er identisk med det kameraten din kjøpte for 4 år siden, ville det virkelig føltes ut som et bra kjøp? Du har gjerne 15% bedre ytelse og 3 timer lengre batteri, men det er mye mer enn det som skjer på 4 år. Det er Dell sin nye XPS et klart bevis på. HW messig får den MBA til å se virkelig dårlig ut. (merk: jeg skrev HW messig her, så dette er bare maskinen i seg selv, uten tanke på platform). For å ikke snakke om MBP sin 800p skjerm til nesten 11.000 kr.Det er 2015, ingen kjøper en PC til 11.000 kr med 800p skjerm, uansett hva platform det er. Selv fullHD hadde blitt regnet som dårlig til den prisen. Det er 2015, folk forventer 1800p til den prisen (unntak er spillbærbare, selv om Asus har en 2160p til 14.000 kr).

 

Du må slutte å se på tall og kun med svart/hvit briller.

Høy oppløsning trenger absolutt ikke bety den beste skjermen.

Her er feks hva TEK sier da de testet MacBook Pro 2015 modellen.

 

"Årets nye MacBook Pro 13 er litt nyskapende og byr på bedre ytelse samtidig som den holder godt fast på det alltid herlige tastaturet og kanskje verdens beste pekeplate og skjerm."

 

"Kanskje har du ikke helt sansen for OS X, eller synes du kanskje MacBook Pro blir for stor og tung? Dells XPS 13 er en flott 13-tommer med syltynn skjermramme og formfaktor som en 11-tommer. Maskinen er fortsatt svært potent til en ultrabærbar å være og er like lekker som den er solid skrudd sammen. Skjermen bør også oppleves og står ikke mye tilbake fra den du finner på MacBook Pro. Batteritiden er kanskje det punktet hvor avstanden til MacBooken er størst, men den skulle absolutt holde en dag på kontoret om du behandler den litt pent."

 

Legg merke til at de konkluderer faktisk med at Dell skjermen ikke er nødvendigvis best selv om den har høyere oppløsning.

 

Og som du sier, dette er 2015, hvorfor henge deg opp i nærmest utgåtte maskiner som kom for flere år siden.

 

 

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du kommer med disse innleggene. Jeg skriver om NON-retina utgaven. Da er det lite relevant hvordan retina utgaven er... Ellers vet jeg godt at oppløsning ikke er lik bra skjerm. Likevel er alle disse skjermene ulike former for IPS, som gjør at forskjellene umulig kan være veldig store, som f. eks til TN eller OLED. Likevel finnes det veldig gode og forfærdelige IPS skjermer og. Retina utgaven av Macbook har bedre skjerm enn  XPS. Her er og forksjellen i oppløsning liten. 800p derimot.... Det er og en utdatert modell, så den kommer ikke med det nyeste innen skjermer. Noe Dell sin XPS gjør (vel egentlig ikke nytt da). Den har en IGZO skjerm, som er grunnen til at den slår ut MBA selv om de har like stort batteri. Selv på tester der OSX gjør det bedre enn Windows. Så ja, MBP retina har gjerne bedre skjerm på den måten, men Dell sin bruker merkbart mindre strøm. Altså enda et aspekt med skjermer som er viktige. I tilegg muliggjør det jo XPS sin formfaktor.

 

Nok en gang, jeg valgte aldri å snakke om en utdatert modell. De burde ikke sammenlignes med noe, de bør ikke kjøpes. Det er det jeg mener om den saken. Dette er jo ikke en XPS vs MBP retina diskusjon, selv om det virker som om du prøver å få det til slik. Det er dessuten veldig relevant å henge seg opp i gamle maskiner hvis folk mener det er gode kjøp. Jeg har som sagt ikke noe imot at folk kjøper MBP retina. Dell XPS 13 er jo egentlig en konkurrent mot MBA, der den tar 11 og 13 tommeren i ett pga sin størrelse. Den er i en helt annen kategori enn Macbook. Den er egentlig en annen kategori enn MBP retina og. Den kommer med en ikke U intel prossesor, og med høyere vekt. Likevel blir den en konkurrent, fordi ytelsesgapet er lite, og det samme gjelder batteritiden. Til tross for at MBP retina har 50% større batteri. Dell sin XPS er virkelig latterlig energieffektiv i forhold til konkurrentene.

 

Se på normal normalized og heavy normalized: http://www.anandtech.com/show/8983/dell-xps-13-review/6

 

Så xps 13 vs MBP retina blir jo opp til personlige preferanser ville jeg sagt. De har begge fordeler og ulemper i forhold til hverandre, men har en ting til fells. De er begge veldig gode maskiner, som slår det meste andre på markedet med god margin. Så det er min mening om den saken.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke da på tide å bytte platform?.

Plukker ut denne fra svaret ditt, for den var mest relevant for det jeg skal svare deg.

 

For min del er en mest mulig problemfri datahverdag med utstyr som dekker mitt behov og vel så det aller viktigst. Jeg hadde Windows i mange, mange år, men det var alltid noe små og store problemer å irritere seg over. Spesifikasjoner på komponenter var topp, stabiliteten bånn. Mine første Smarttelefoner var Android, samme små og store irritasjonsproblemer med ting som ikke fungerte. Gadd ikke mer...

 

Byttet til Apple for rundt fem år siden. Alle mine databehov ivaretas og vel så det, hovedsakelig foto og noe video som krever datakraft, resten er programvare som stort sett alle maskiner klarer bra. Alle iPhone, iPad, Mac og MacBook går fullstendig uten driftstans og sammenkoblinger og integrasjoner bare fungerer. Problemfritt. Det er det jeg bryr meg om, prosessortype, antall kjerner, navn på grafikkort og sånne tulleting bryr keg meg ikke lenger om. Jeg trodde sånt var viktig på 80- og 90-tallet, men har etter hvert funnet at det betyr ikke noe så lenge tingene gjør jobben sin.

 

For meg som privatperson er dette en data-drøm, men jeg kan ikke kostnadskrive det noe sted. For en bedrift er stabil drift mye mer viktig enn innkjøpsprisen, så det blir bare dumt å skulle kalle noe som helst overpriset uten å se på totalregnestykke over produktets levetid.

 

Nå antar jeg at ingenting av dette betyr noe som helst for deg, du er bare irritert over at noen kan velge Apple og ikke velge akkurat det samme som deg. Men moro er det jo å lese dine noe fastlåste ideer, det skal du ha...:-)

 

 

Hvis du har lest mine forrige kommentarer angående XPS og MBP i diskusjonstråden vil du se at jeg mener at de stiller veldig likt. Hva du velger mellom dem vil være personlig preferanse. Jeg har ikke noe imot at folk velger Apple. Jeg har noe imot at folk ender opp med å kjøpe modeller som er utdaterte til en veldig høy pris. Det er noe som gjelder generelt for den norkse befolkningen. Få land som har bedre lover for å beskytte forbrukere mot å bli lurt etc. (Jeg antyder på ingen måte at dette er å lure folk, Apple oppgir tydelig hva det dreier seg om, og produsenter kan ikke stilles ansvarlig for at folk ikke vet hva de kjøper).

 

Du er veldig opptatt av at alt skal fungere feilfritt. Det er noe de fleste som bruker PC er. Det at OSX flyter sømløst uten problemer, mens du stadig har irritasjonsmomenter med windows er jo ren myte. Folk sier at OSX er utrolig trygt og, folk sa du aldri fikk virus på mac. Likevel sier sikkerhetsselskaper at Apple ligger bak MS på dette, og det er mye flere svakheter i OSX. Jeg kjenner en som ikke ville skru på brannmur. Dette var overflødig siden han hadde mac. Det er helt klart flere i min klasse som har Mac enn PC. Av problemer på skolen er Mac helt klart i flertall, selv om de har høyere kvalitet enn PCene. Det er jo naturlig siden antallene og er høyere. JEg har en PC som kjører Windows 10 tech preview. Disse problemene har jeg hatt iløpet av 2 mnd:

Patch 5.5 League of Legends fungerte ikke

Uplay fungerte ikke (er jo 50/50 uansett, klarte aldri spille gjennom AC 3 selv med 5t+ på å fikse det...)

Civilisation 5, og muligens CS:GO

Alt annet har fungert utmerket, alle nye funksjoner inkludert. Dette er en beta, og disse spillene er på ingen måte livsviktige, og det er utenfor Microsofts kontroll.

For meg fungerer windows strålende. de aller fleste feil som oppstår er tredje part programvare. Så lang min kunnskap gjelder, er dette også å finne på en OSX maskin. Windows har langt flere programmer, og dermed langt flere programmer som ikke er gode og lager lett problemer. Det er stort sett alltid 3. part, gjelder iOS og Android og (så godt som alle virus på Android kommer fra illegale appbutikker, Google Play er like sikker som App store. Disse er og blokkert som standard i Android, at Android har mye virus er egentlig en ren løgn....). Så hvis stabilitet er kravet ditt, så er ikke windows noe dårligere enn OSX. Du kan som Oddmi ha dårlige erfaringer med Windows, og gode med OSX. Derfor velger du OSX basert på personlig erfaring. Det å si at Windows har mer problemer og skaper større kostnader er på ingen måte fakta. Med Windows er det og mye mer avhengig av produsent.

 

En ting er hvertfall sikkert, uansett OS. Nyere deler er generelt mer stabile enn gamle. Selv om alt går helt fint, sømløs og stabilt, vil nok de fleste foretrekke at det tar 0.5 sec og ikke 2 sec å åpne nettleser f. eks. Det skaper og frustrasjon! Kan si fra erfaring at HDD lett kan skape flaskehals. Du må stoppe opp alt du gjør og vente.  Det er en grunn til at det oppdateres hele tiden. tenk hvor stabilt alt hadde vært, hvis vi hadde hatt deler i 50 år, samme software i 50 år. Testet dem så mye at de var feilfrie. Så kom en fyr med en PC som gruste konkurrentene i batteri, ytelse skjerm, vekt osv. Nesten alle hadde nok kjøpt den. Hvorfor ha stabilitet på en utdatert masking, hvis du kan få det samme på en ny maskin? Hvorfor bli på en platform, hvis det er slik at den tvinger deg til å kjøpe overprisede gamle maskiner, med mindre du blar opp minst 12.000 kr. Du har åpenbart gjort bytte før, så det er fullt mulig.

 

Det du sier er at du ville heller kjøpt en utdatert MBP, som har lav ytelse. En HDD som lar deg vente på hver operasjon. Den har betydelig dårligere batteri. Da kan du ikke nyte din sømløse opplevelse like lenge. En skjerm som er dårlig, og senker opplevelsen din, gjør deg irritert over hvor dårlig ting ser ut. Hvor lite plass du har på skrivebordet etc. Alt dette, bare ikke windows, fordi i din personlige erfaring så er det dårlig. Deretter skriver du at jeg er trangsynt og fanboy? Det er vanskelig for meg å forstå...

 

Folk kan få kjøpe hva de vil, og de blir nok fornøyde. Å kjøpe noe som er utdatert derimot, men til en pris av moderne maskiner er ikke en god deal. Jeg er aboslutt imot at folk skal kjøpe utdarte produkter. På vegne av folk som liker OSX håper jeg Apple tetter hullet i produktlinjen sin så fort som mulig. Folk kjøper disse produktene, fordi de ikke bryr seg. De burde absolutt, forskjellen er stor. Samfunnet vårt er basert på fremskritt. Vi gjør hele tiden fremskritt og adapterer til disse. Holdningen "dette fungerer fint, så hvorfor trenger vi noe bedre" strider jo mot hvordan samfunnet fungerer. Med den tankegangen ville utviklingen stoppet opp. Dell sin XPS 13 er et eksempel på et slik fremskritt. Fremover vil flere og flere PCer bli bygget slik. Standardstørrelsene vil bli mindre, er dette uviktig? Er strømsparing (og mye annet) som følge av IGZO og uviktig?

 

Eller lurer jeg fortsatt på hvordan windows som platform sammenlignes med alle appleprodukter som platform.

Lenke til kommentar

 

Så xps 13 vs MBP retina blir jo opp til personlige preferanser ville jeg sagt...

Nettopp! Finally...

 

 Noe jeg har sagt for ukesvis siden og..... Forskjellen på retina og ikke retina er veldig stor. Retina versjonen er en av verdens beste, og ligger på standard markedspris. non-retina versjonen er en god, men pga mange utdaterte aspekter er den ikke lengre i toppen. Når den kommer til den prisplappen blir det bare veldig urimelig, og dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

 

1. Det at OSX flyter sømløst uten problemer, mens du stadig har irritasjonsmomenter med windows er jo ren myte.

 

2. Du kan som Oddmi ha dårlige erfaringer med Windows, og gode med OSX. Derfor velger du OSX basert på personlig erfaring. Det å si at Windows har mer problemer og skaper større kostnader er på ingen måte fakta.

 

3. Du har åpenbart gjort bytte før, så det er fullt mulig.

 

4. Det du sier er at du ville heller kjøpt en utdatert MBP, som har lav ytelse. En HDD som lar deg vente på hver operasjon. Den har betydelig dårligere batteri. Da kan du ikke nyte din sømløse opplevelse like lenge. En skjerm som er dårlig, og senker opplevelsen din, gjør deg irritert over hvor dårlig ting ser ut. Hvor lite plass du har på skrivebordet etc. Alt dette, bare ikke windows, fordi i din personlige erfaring så er det dårlig.

 

5. Jeg er aboslutt imot at folk skal kjøpe utdarte produkter.

 

6. Eller lurer jeg fortsatt på hvordan windows som platform sammenlignes med alle appleprodukter som platform.

 

Jeg antok at du er ganske ung, og siden du refererte til alle i din klasse så er du jo det. Med mindre du er læreren da. Dermed er du faktisk ganske lik meg selv den gangen jeg startet med PC og trodde spesifikasjoner, komponenter, operativsystem og sånne tekniske greier var superviktig for at maskinen skulle fungere optimalt. Etter mange års erfaring har jeg ok kommet til litt andre, og mer nyanserte konklusjoner...

 

Men jeg kan jo forsøke å svare deg på noen av dine kommentarer, som jeg har plukket ut og nummerert rett over her..:

 

1. Hvis Windows nå er bedre enn det var for fem år siden er dette bare en fordel. Fint for alle Windows-brukere.

 

2. Vi er nok ikke bare to personer som har slitt med Windows.

 

3. Det er fullt mulig å bytte mellom de ulike plattformene, men det er helt uinteressant å bytte ut noe som fungerer helt strålende. Jeg hadde ikke gjort byttet fra Windows heller hvis det ikke har vært for alle småproblemene.

 

4. Nei. Det jeg sier er at jeg kjøper en maskin jeg liker, som løser alle mine databehov, som fungerer kjapt og stabilt og som jeg syns er verd pengene. Alt dette, bare ikke Windows, fordi Windows ikke passer inn i resten av min infrastruktur og ville derfor blitt en suboptimal løsning.

 

5. Du har ingenting med hva folk kjøper seg. Du tar dine personlig valg, la andre gjøre det samme.

 

6. Windows som plattform settes opp mot OSx som plattform. Det finnes mange titalls produsenter av maskiner til Windows, det finnes en for OSx. Dermed blir det ikke riktig å skulle plukke ut bare en maskinvareprodusent fra Windows. Dessuten er altså ikke maskinvaren så interessant i denne sammenheng, det aller meste av maskinvare i 2015 fungerer strålende i kombinasjon med det operativsystemet det kjøres på.

 

 

Til slutt. For MEG er en maskin til 12.000/15.000/20.000 som virkelig fungerer for meg, et mye bedre kjøp enn en maskin til 5.000/10.000 som jeg sliter med eller som ikke lar seg helintegrere i min infrastruktur. I din verden kan du ta den setning å vende om, så får den mening for deg. For du mener at for deg er den rimeligere maskinen et bedre kjøp fordi den skal ha bedre komponenter, og kjøre Windows. Det gjør den til en bedre maskin...for DEG. Det er null problem.

 

...og ikke glem at Apple har noen kunder over hele verden da, som gir svært gode målinger på kundetilfredshet. Det er ikke uten grunn...:-)

Lenke til kommentar

 

 

1. Det at OSX flyter sømløst uten problemer, mens du stadig har irritasjonsmomenter med windows er jo ren myte.

 

2. Du kan som Oddmi ha dårlige erfaringer med Windows, og gode med OSX. Derfor velger du OSX basert på personlig erfaring. Det å si at Windows har mer problemer og skaper større kostnader er på ingen måte fakta.

 

3. Du har åpenbart gjort bytte før, så det er fullt mulig.

 

4. Det du sier er at du ville heller kjøpt en utdatert MBP, som har lav ytelse. En HDD som lar deg vente på hver operasjon. Den har betydelig dårligere batteri. Da kan du ikke nyte din sømløse opplevelse like lenge. En skjerm som er dårlig, og senker opplevelsen din, gjør deg irritert over hvor dårlig ting ser ut. Hvor lite plass du har på skrivebordet etc. Alt dette, bare ikke windows, fordi i din personlige erfaring så er det dårlig.

 

5. Jeg er aboslutt imot at folk skal kjøpe utdarte produkter.

 

6. Eller lurer jeg fortsatt på hvordan windows som platform sammenlignes med alle appleprodukter som platform.

 

Jeg antok at du er ganske ung, og siden du refererte til alle i din klasse så er du jo det. Med mindre du er læreren da. Dermed er du faktisk ganske lik meg selv den gangen jeg startet med PC og trodde spesifikasjoner, komponenter, operativsystem og sånne tekniske greier var superviktig for at maskinen skulle fungere optimalt. Etter mange års erfaring har jeg ok kommet til litt andre, og mer nyanserte konklusjoner...

 

Men jeg kan jo forsøke å svare deg på noen av dine kommentarer, som jeg har plukket ut og nummerert rett over her..:

 

1. Hvis Windows nå er bedre enn det var for fem år siden er dette bare en fordel. Fint for alle Windows-brukere.

 

2. Vi er nok ikke bare to personer som har slitt med Windows.

 

3. Det er fullt mulig å bytte mellom de ulike plattformene, men det er helt uinteressant å bytte ut noe som fungerer helt strålende. Jeg hadde ikke gjort byttet fra Windows heller hvis det ikke har vært for alle småproblemene.

 

4. Nei. Det jeg sier er at jeg kjøper en maskin jeg liker, som løser alle mine databehov, som fungerer kjapt og stabilt og som jeg syns er verd pengene. Alt dette, bare ikke Windows, fordi Windows ikke passer inn i resten av min infrastruktur og ville derfor blitt en suboptimal løsning.

 

5. Du har ingenting med hva folk kjøper seg. Du tar dine personlig valg, la andre gjøre det samme.

 

6. Windows som plattform settes opp mot OSx som plattform. Det finnes mange titalls produsenter av maskiner til Windows, det finnes en for OSx. Dermed blir det ikke riktig å skulle plukke ut bare en maskinvareprodusent fra Windows. Dessuten er altså ikke maskinvaren så interessant i denne sammenheng, det aller meste av maskinvare i 2015 fungerer strålende i kombinasjon med det operativsystemet det kjøres på.

 

 

Til slutt. For MEG er en maskin til 12.000/15.000/20.000 som virkelig fungerer for meg, et mye bedre kjøp enn en maskin til 5.000/10.000 som jeg sliter med eller som ikke lar seg helintegrere i min infrastruktur. I din verden kan du ta den setning å vende om, så får den mening for deg. For du mener at for deg er den rimeligere maskinen et bedre kjøp fordi den skal ha bedre komponenter, og kjøre Windows. Det gjør den til en bedre maskin...for DEG. Det er null problem.

 

...og ikke glem at Apple har noen kunder over hele verden da, som gir svært gode målinger på kundetilfredshet. Det er ikke uten grunn...:-)

 

 

Jeg trodde spesifkasjoner var alt før. Jeg trodde ultrabooks var noe av det dummeste og mest overprisete du kunne kjøpe. Saken er jo at ultrabooks er noe av det mest premium du kan kjøpe. Der har produsentene lagt mye mer arbeid i hele pakken. Folk får abosolutt mer problemer med en HP til 3000 kr (eller HP generelt.....) enn en Dell til 10.000 kr. Den billige er jo fylt opp med masse programvare, noe dyrere maskiner ofte ikke er, men likevel er den dyrere bedre når det kommer til stabilitet osv. Så for Windows sin del ville jeg sagt at komponentene ar noe å si, fordi det lages ganske billige maskiner. For apple sine maskiner derimot, tror jeg ikke det er store forskjeller.

 

Jeg har aldri sagt at du sparer penger med å gå for Windows. En rMBP med omtrent lik konfigurasjon som en Dell XPS 13 koster omtrent det samme. Det å se på rene spesifikasjoner og si at denne macen koster dobbelt så mye, og deretter si at Apple har skyhøye priser er jo noe du sier før du har noe erfaring, som du og sier. Eller du kan bare hate Apple resten av livet ditt selvfølgelig, er jo nok av de. Den nye MacBook koster jo 4000 kr mer enn Asus sin, som er relativt lik. MacBooken er jo 12" og ikke 13" og derfor og lettere, den har bedre trackpad og tastatur. Samtidig er skjermkvaliteten høyere. Ytelsen er derimot forventet lavere. (Macbook har jo en Core-M klokket til 1,1 Ghz, men blir slått av Asus sin 0.8 GHz. Det er grunnen til at oppgradering av prossesor på MacBook gir deg ingenting mot 1000 kr. Den har ikke god nok kjøling, og det er det som er hovedfaktoren for ytelse med Core-M)

Likevel er jo dette på linje med Samsung sin prising av sin 12" Core-M PC, her er det jo prinsippet om at det beste koster ekstra mye som gjelder. (Trist at så mange hedrer Apple for å ha kommet med denne MacBooken og hyller dem for dens størrelse, Samsung lanserte det samme i desember.... MacBook er så godt som en kopi av den(kilde: Cnet)).

 

Problemet mitt er med utdaterte modeller. I år har Apple fortsatt ikke oppgradert disse. Det er jo entry level PCene som er lagd for folk som vil ha OSX, men ikke betale fullt så mye. Fra alle tester med high-res gode skjermer, finner du alltid linjer som "This screen is truly amazing, its omething you HAVE to see", "This screen pratically sells itself!". SSD er og en ganske stor gamechanger, og hindrer mye opphengning og frustrasjon. Du sier jeg ikke har noe med hva folk kjøper. Det er typisk politikk de kjører i USA. Her i Norge er statlige organer aktiv inne for å sikre at alle har det bra. Det inkluderer å fraråde folk om å reise et sted f eks. Men den norske stat har jo ingenting med hvor folk reiser? Om du reiser til Frankrike eller Tyskland er det samme. Om du reiser til Frankrike eller Syria derimot.. Om du kjøper en OSX basert maskin eller en windows basert maskin er det samme. Kjøper du en utdatert maskin derimot, er det et dårlig valg som jeg absolutt vil fraråde. Du vil få en mye bedre opplevelse med et oppdatert produkt. Det er derfor jeg ønsker på vegne av folk som vil ha OSX at Apple oppdaterer, fordi de kjøper dem likevel. Eneste som taper på det er forbrukeren, og Apple sitter igjen med like gode salg, men penger spart på utvikling av nye modeller. Halve aksjeverdien til Apple er jo allerede pengereserver. Ganske lite kapitalistisk. Jeg ville fortsatt sagt at en god PC med Windows slår en utdatert OSX maskin. Selv om andre elementer som stabilitet osv osv er viktige, er og elementer som hvor raskt operasjoner går, hvor bra det ser ut osv viktig for opplevelsen. Det å si at disse elementene er irrelevante for opplevelsen, føler jeg det er lite grunnlag for. Er vel en grunn til at folk kjøper nye MACer?

 

Det er en god grunn til at Apple alltid vil toppe slike lister. De lager utelukkende premium modeller, og de lager få. De andre produsentene har modeller i alle variasjoner. Naturligvis har de lavere ratings. Dessuten kan ikke folk være misfornøyde med sin utdaterte Mac, hvis de ikke vet at den er utdatert.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...