Gå til innhold

DAGENS DINGS: Misfornøyd med at Apple fjernet alle portene fra den nye MacBooken?


Anbefalte innlegg

Jeg trodde spesifkasjoner var alt før. Jeg trodde ultrabooks var noe av det dummeste og mest overprisete du kunne kjøpe. Saken er jo at ultrabooks er noe av det mest premium du kan kjøpe. Der har produsentene lagt mye mer arbeid i hele pakken. Folk får abosolutt mer problemer med en HP til 3000 kr (eller HP generelt.....) enn en Dell til 10.000 kr. Den billige er jo fylt opp med masse programvare, noe dyrere maskiner ofte ikke er, men likevel er den dyrere bedre når det kommer til stabilitet osv. Så for Windows sin del ville jeg sagt at komponentene ar noe å si, fordi det lages ganske billige maskiner. For apple sine maskiner derimot, tror jeg ikke det er store forskjeller.

 

Jeg har aldri sagt at du sparer penger med å gå for Windows. En rMBP med omtrent lik konfigurasjon som en Dell XPS 13 koster omtrent det samme. Det å se på rene spesifikasjoner og si at denne macen koster dobbelt så mye, og deretter si at Apple har skyhøye priser er jo noe du sier før du har noe erfaring, som du og sier. Eller du kan bare hate Apple resten av livet ditt selvfølgelig, er jo nok av de. Den nye MacBook koster jo 4000 kr mer enn Asus sin, som er relativt lik. MacBooken er jo 12" og ikke 13" og derfor og lettere, den har bedre trackpad og tastatur. Samtidig er skjermkvaliteten høyere. Ytelsen er derimot forventet lavere. (Macbook har jo en Core-M klokket til 1,1 Ghz, men blir slått av Asus sin 0.8 GHz. Det er grunnen til at oppgradering av prossesor på MacBook gir deg ingenting mot 1000 kr. Den har ikke god nok kjøling, og det er det som er hovedfaktoren for ytelse med Core-M)

Likevel er jo dette på linje med Samsung sin prising av sin 12" Core-M PC, her er det jo prinsippet om at det beste koster ekstra mye som gjelder. (Trist at så mange hedrer Apple for å ha kommet med denne MacBooken og hyller dem for dens størrelse, Samsung lanserte det samme i desember.... MacBook er så godt som en kopi av den(kilde: Cnet)).

 

Problemet mitt er med utdaterte modeller. I år har Apple fortsatt ikke oppgradert disse. Det er jo entry level PCene som er lagd for folk som vil ha OSX, men ikke betale fullt så mye. Fra alle tester med high-res gode skjermer, finner du alltid linjer som "This screen is truly amazing, its omething you HAVE to see", "This screen pratically sells itself!". SSD er og en ganske stor gamechanger, og hindrer mye opphengning og frustrasjon. Du sier jeg ikke har noe med hva folk kjøper. Det er typisk politikk de kjører i USA. Her i Norge er statlige organer aktiv inne for å sikre at alle har det bra. Det inkluderer å fraråde folk om å reise et sted f eks. Men den norske stat har jo ingenting med hvor folk reiser? Om du reiser til Frankrike eller Tyskland er det samme. Om du reiser til Frankrike eller Syria derimot.. Om du kjøper en OSX basert maskin eller en windows basert maskin er det samme. Kjøper du en utdatert maskin derimot, er det et dårlig valg som jeg absolutt vil fraråde. Du vil få en mye bedre opplevelse med et oppdatert produkt. Det er derfor jeg ønsker på vegne av folk som vil ha OSX at Apple oppdaterer, fordi de kjøper dem likevel. Eneste som taper på det er forbrukeren, og Apple sitter igjen med like gode salg, men penger spart på utvikling av nye modeller. Halve aksjeverdien til Apple er jo allerede pengereserver. Ganske lite kapitalistisk. Jeg ville fortsatt sagt at en god PC med Windows slår en utdatert OSX maskin. Selv om andre elementer som stabilitet osv osv er viktige, er og elementer som hvor raskt operasjoner går, hvor bra det ser ut osv viktig for opplevelsen. Det å si at disse elementene er irrelevante for opplevelsen, føler jeg det er lite grunnlag for. Er vel en grunn til at folk kjøper nye MACer?

 

Det er en god grunn til at Apple alltid vil toppe slike lister. De lager utelukkende premium modeller, og de lager få. De andre produsentene har modeller i alle variasjoner. Naturligvis har de lavere ratings. Dessuten kan ikke folk være misfornøyde med sin utdaterte Mac, hvis de ikke vet at den er utdatert.

Se der ja, det var et mye mer balansert innlegg. Ikke bare oppgulp med at Apple er ubrukelig. Punktum. En absolutt forbedring i måten å skrive på. Bra!

 

Du må gjerne anbefale Windows foran OSx, det er jo der du har din erfaring. Men det vil uansett være et smartere kjøp for mange innen Apple sin plattform å velge en Mac av et eller annet slag. Det er rett og slett ikke optimalt å da velge en maskin med Windows, uansett hvor billig eller dyr den maskinen måtte være.

 

Det handler ikke om utdatert teknologi. Det handler om maskinen fungerer eller ikke til formålet.

 

Å blande inn reise til Frankrike eller Syria i en diskusjon om plattformvalg mellom Windows eller OSx er vel, skal vi si, litt søkt. Det handler jo ikke om liv og død når man velger en PC.

 

Apple bruker enorme ressurser på R&D og er blant verdens ledende innen utvikling av helhetlige løsninger. Setter man det sammen med enkeltkomponenter som fungerer og gjør jobben så blir folk happy. Akkurat som meg, jeg har ikke vært så fornøyd med noe data siden jeg startet med data på starten av 80-tallet. Mine Mac er ikke bare mer stabile enn de maskiner jeg hadde med Windows, de er raskere og bedre på mamge andre måter også. Men ikke minst, de gir en helt annen kvalitetsfølelse, noe som er vanskelig målbart, altså noe som kanskje kan kalles en subjektiv opplevelse.

 

 

Til slutt; kjøp deg gjerne maskiner med Windows, og anbefale det gjerne til andre som har omtrent de samme krav og behov som deg selv. Men ta ALLTID utgangspunkt i den andre sine ønsker, ikke dine egne. Hvis den andre sier at han vil kjøpe seg en Mac for han vil gjerne bruke OSx, så ha respekt for det. Ikke gjør alt du kan for å fremstille det som et dumt valg. Det er nemlig ikke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg trodde spesifkasjoner var alt før. Jeg trodde ultrabooks var noe av det dummeste og mest overprisete du kunne kjøpe. Saken er jo at ultrabooks er noe av det mest premium du kan kjøpe. Der har produsentene lagt mye mer arbeid i hele pakken. Folk får abosolutt mer problemer med en HP til 3000 kr (eller HP generelt.....) enn en Dell til 10.000 kr. Den billige er jo fylt opp med masse programvare, noe dyrere maskiner ofte ikke er, men likevel er den dyrere bedre når det kommer til stabilitet osv. Så for Windows sin del ville jeg sagt at komponentene ar noe å si, fordi det lages ganske billige maskiner. For apple sine maskiner derimot, tror jeg ikke det er store forskjeller.

 

Jeg har aldri sagt at du sparer penger med å gå for Windows. En rMBP med omtrent lik konfigurasjon som en Dell XPS 13 koster omtrent det samme. Det å se på rene spesifikasjoner og si at denne macen koster dobbelt så mye, og deretter si at Apple har skyhøye priser er jo noe du sier før du har noe erfaring, som du og sier. Eller du kan bare hate Apple resten av livet ditt selvfølgelig, er jo nok av de. Den nye MacBook koster jo 4000 kr mer enn Asus sin, som er relativt lik. MacBooken er jo 12" og ikke 13" og derfor og lettere, den har bedre trackpad og tastatur. Samtidig er skjermkvaliteten høyere. Ytelsen er derimot forventet lavere. (Macbook har jo en Core-M klokket til 1,1 Ghz, men blir slått av Asus sin 0.8 GHz. Det er grunnen til at oppgradering av prossesor på MacBook gir deg ingenting mot 1000 kr. Den har ikke god nok kjøling, og det er det som er hovedfaktoren for ytelse med Core-M)

Likevel er jo dette på linje med Samsung sin prising av sin 12" Core-M PC, her er det jo prinsippet om at det beste koster ekstra mye som gjelder. (Trist at så mange hedrer Apple for å ha kommet med denne MacBooken og hyller dem for dens størrelse, Samsung lanserte det samme i desember.... MacBook er så godt som en kopi av den(kilde: Cnet)).

 

Problemet mitt er med utdaterte modeller. I år har Apple fortsatt ikke oppgradert disse. Det er jo entry level PCene som er lagd for folk som vil ha OSX, men ikke betale fullt så mye. Fra alle tester med high-res gode skjermer, finner du alltid linjer som "This screen is truly amazing, its omething you HAVE to see", "This screen pratically sells itself!". SSD er og en ganske stor gamechanger, og hindrer mye opphengning og frustrasjon. Du sier jeg ikke har noe med hva folk kjøper. Det er typisk politikk de kjører i USA. Her i Norge er statlige organer aktiv inne for å sikre at alle har det bra. Det inkluderer å fraråde folk om å reise et sted f eks. Men den norske stat har jo ingenting med hvor folk reiser? Om du reiser til Frankrike eller Tyskland er det samme. Om du reiser til Frankrike eller Syria derimot.. Om du kjøper en OSX basert maskin eller en windows basert maskin er det samme. Kjøper du en utdatert maskin derimot, er det et dårlig valg som jeg absolutt vil fraråde. Du vil få en mye bedre opplevelse med et oppdatert produkt. Det er derfor jeg ønsker på vegne av folk som vil ha OSX at Apple oppdaterer, fordi de kjøper dem likevel. Eneste som taper på det er forbrukeren, og Apple sitter igjen med like gode salg, men penger spart på utvikling av nye modeller. Halve aksjeverdien til Apple er jo allerede pengereserver. Ganske lite kapitalistisk. Jeg ville fortsatt sagt at en god PC med Windows slår en utdatert OSX maskin. Selv om andre elementer som stabilitet osv osv er viktige, er og elementer som hvor raskt operasjoner går, hvor bra det ser ut osv viktig for opplevelsen. Det å si at disse elementene er irrelevante for opplevelsen, føler jeg det er lite grunnlag for. Er vel en grunn til at folk kjøper nye MACer?

 

Det er en god grunn til at Apple alltid vil toppe slike lister. De lager utelukkende premium modeller, og de lager få. De andre produsentene har modeller i alle variasjoner. Naturligvis har de lavere ratings. Dessuten kan ikke folk være misfornøyde med sin utdaterte Mac, hvis de ikke vet at den er utdatert.

Se der ja, det var et mye mer balansert innlegg. Ikke bare oppgulp med at Apple er ubrukelig. Punktum. En absolutt forbedring i måten å skrive på. Bra!

 

Du må gjerne anbefale Windows foran OSx, det er jo der du har din erfaring. Men det vil uansett være et smartere kjøp for mange innen Apple sin plattform å velge en Mac av et eller annet slag. Det er rett og slett ikke optimalt å da velge en maskin med Windows, uansett hvor billig eller dyr den maskinen måtte være.

 

Det handler ikke om utdatert teknologi. Det handler om maskinen fungerer eller ikke til formålet.

 

Å blande inn reise til Frankrike eller Syria i en diskusjon om plattformvalg mellom Windows eller OSx er vel, skal vi si, litt søkt. Det handler jo ikke om liv og død når man velger en PC.

 

Apple bruker enorme ressurser på R&D og er blant verdens ledende innen utvikling av helhetlige løsninger. Setter man det sammen med enkeltkomponenter som fungerer og gjør jobben så blir folk happy. Akkurat som meg, jeg har ikke vært så fornøyd med noe data siden jeg startet med data på starten av 80-tallet. Mine Mac er ikke bare mer stabile enn de maskiner jeg hadde med Windows, de er raskere og bedre på mamge andre måter også. Men ikke minst, de gir en helt annen kvalitetsfølelse, noe som er vanskelig målbart, altså noe som kanskje kan kalles en subjektiv opplevelse.

 

 

Til slutt; kjøp deg gjerne maskiner med Windows, og anbefale det gjerne til andre som har omtrent de samme krav og behov som deg selv. Men ta ALLTID utgangspunkt i den andre sine ønsker, ikke dine egne. Hvis den andre sier at han vil kjøpe seg en Mac for han vil gjerne bruke OSx, så ha respekt for det. Ikke gjør alt du kan for å fremstille det som et dumt valg. Det er nemlig ikke det.

 

 

Jeg ser ikke helt hvor jeg har anbefalt Windows foran OSX. Av det jeg har skrevet ville jeg jo sagt at jeg har skrevet at jeg anser dem som like OSer, der begge har fordeler/ulemper. noen av disse er avgjørende for valg av OS. Du kjøper jo ikke en iMac for å game på den.

 

Jeg er enig i at det handler om at maskinen fungerer til formålet. Likevel kan en maskin fungere godt til formålet, eller den kan fungere veldig bra. Skarpere, klarere tekst, youtube videoer og filmer som kan sees på i 1080p for en mye bedre opplevelse. Programmer som starter med en gang du trykker på dem. Altså opplevd ytelse. Er ikke det en av de store tingene folk maser om med iOS, at alt flyter så bra og at det derfor er bedre enn Android (selv om det ikke stemmer). En maskin med HDD vil gi deg konstante brudd i denne sømløse opplevelsen. Ville du altså foretrukket en MBP over en rMBP, hvis denne kjørte windows? Ville det at du måtte gå for en MBP istedenfor en rMBP(med windows) ikke vært en grunn til å skifte platform? Jeg forstår ikke hvorfor du hele tiden trekker inn pris. Jeg sammenligner Windows PCer med Macer i samme prisklasse. Jeg sier ikke at en billigere PC ville vært bedre, eller at du sparer penger på windows. Odmi har jo flere ganger skrevet at disse utdaterte modellene ikke er noen god sammenlligning, som er helt korrekt. Han velger og OSX av samme grunner som deg, etter hva jeg har oppfattet. Hans syn er likevel at disse ikke er gode kjøp. 

 

Windows har absolutt forbedret seg. Folk sier at windows 8 er så dårlig, det er likevel langt ifra sant. Det er for mye som er endret, og vi som mennesker like åpenbart ikke for store endringer. I Windows 8, og enda mer i windows 10 har MS sitt mål vært å  generelt øke brukeropplevelsen. De skjuler i større grad mer avanserte deler, og gjør at enklere innstillinger kommer lettere frem. De gir deg og færre valg (færre valg er jo den enkleste måten å gjøre OSet ditt enkelt og brukervennlig desverre...). Det er og lagt mye fokus på bedre integrering og samspill mellom enheter. Altså er Windows 8 og 10 en mye mer helhetlig pakke med økt brukervennlighet. Windows phone viser jo godt at MS får dette til.

 

Når det er gjort så store endringer i Windows at folk ikke vil ha det (veldig bra mentalitet fra forbrukere.... dette blir for bra for raskt, altså er det dårlig :D )så synes jeg det blir veldig subjektivt å foretrekke utdaterte maskiner med OSX foran Windows maskiner i samme prisklasse. Legg merke til at dette sannsynligvis bare gjelder i år. 2015 er et spesielt år for Apple sin lineup. De var åpenbart ikke like dårlige i fjor, fordi da var alt generelt dårligere. Det vil nok bli fikset med neste release. Du kan jo selv se hvor lavt på listen over bærbare MBA ligger her på tek. De har bare satset på at folk ikke vil legge merke til/ikke bry seg og kjøpe likevel. Hadde disse maskinene kjørt windows, hadde de vært umulig å selge. For å forsvare kjøp av disse må du altså ha stor kjærlighet til OSX. Altså ikke noe som kan forsvares på et objektivt plan, eller i tester.

 

Reise eksempelet var søkt, men poenget var at det å legge seg opp i hva folk kjøper i enkelte tilfeller er noe som blir gjort i Norge. Det gjelder kjøp når en produsent selger gamle modeller til samme prislapp som når de var nye, og en produsent gir deg mulighet for en oppgradering som ikke koster dem 1 dollar, og ikke gir noe igjen til forbruker. De selger deg ingenting.

 

Pc industrien som helhet har kommet veldig langt i det siste. God byggekvalitet er standard. Hvis du ser på tester av XPS så står den ikke tilbake for en Mac når det gjelder kvalitet. Flere nettsider skryter og av designet, som f. eks valg av mykere karbonfiber på toppen. Det hindrer jo at det blir varmt der du ikke vil at det skal være, og det er mykere for hånden. Lenovo sin hengsle hylles jo som et mesterverk innen hengsler for bærbare. hvis du kjøper en windows maskin til samme pris som en Mac, så vil du få samme kvalitet. Forbrukere forventer kvalitet av slike modeller, hvis de andre produsentene ikke hadde levert, hadde de ikke solgt noe som helst.

 

Hvis Apple bruker så enorme ressurser, hvordan får de ut så lite produkter da? Hvorfor er halve aksjeverdien penger i banken?

Apple bruker mye penger på R&D, men de kunne lett brukt mer. Hvis du ser på selskaper som Samsung f. eks så får de ut langt mer enn det Apple gjør. Det er ikke slik at de er alene om dette, det gjelder og selskaper som Dell og HP. De har alle en outsourcing mentalitet. Bare fokusere på kjerneområdene. Det har ført til at produkter som S6 kan bruke teknologi ingen andre har, og gir Samsung et stort fortrinn. Apple hylles for 5K iMac, de hylles for liten Macbook. 5K iMac er ene og alene koreanske LG, liten Macbook er Intel + en HK produsent. De er alle fra Taiwan. RAM og SSD blir og lagd og utviklet av koreanske selskaper(Samsung og Hynix. Samsung lanserte jo som sagt Ativ book måneder før Apple lanserte sin helt like. Samsung er på 3. generasjon av smartklokker, mens Apple nettopp fikk sin ut. Der Samsung i tillegg har utviklet er eget velfungerende og funksjonsrikt OS. Så Apple står jo igjen som et rent software og design selskap. Likevel har de ikke nok penger til å oppgradere gamle modeller? Det er jo det eneste de gjør, og de har veldig få modeller. De er et av verdens største selskaper. Den kjøper jeg ikke. Som følge av manglende konkurranse (now du har med windows) vet de at de ikke trenger. Derfor gjør de naturligvis ikke det. Det er noe alle selskaper ville gjort. Det er og grunnen til at vi forsøker å unngå monopol, slike situasjoner som dette oppstår. En av ulempene med Apple sitt økosystem. Plutselig et år har du ingen oppdaterte entry-level modeller å velge i.

 

Hvis jeg skulle tatt utgangspunkt i mine egne behov for anbefalinger ville jeg jo sagt windows > osx. Det gjør jeg likevel ikke. Så ser ikke helt hvordan jeg bare anbefaler utifra mine egne behov?. Jeg har flere venner med Mac, før jeg hadde erfaring som du sier, så sa jeg mac var dårlig. Det er en stund siden nå, og jeg har aldri sagt noe negativt om deres valg av Mac. Jeg vil derimot alltid fremstille det som et dumt valg å kjøpe maskiner som er utdaterte. Det å kjøpe utdatert elektronikk er ikke smart, med mindre du får bra avslag. Det å kjøpe en LG G3 f. eks kan være et bra kjøp pga den utrolig lave prisen (under 3000 kr, ned fra over 5000 kr). Å kjøpe en 2010,2011 modell i 2015 for samme pris som 2011 derimot. Det vil jeg aldri noengang anbefale noen. Det handler ikke om OSX, eller Windows. Jeg vil fortsatt si at dårlig HW er dårlig HW, og for å få en god pakke må du ha både god HW og god SW. God SW kan ikke gjøre noe som er dårlig bra på magisk vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snip (alt står rett over her...:-)).

Alt du skriver om at Microsoft forbedrer sitt operativsystem er kjempeflott for alle de brukere som holder til innen den plattformen. Kjempefint! Det er akkurat like fint at maskinvareprodusenter innen denne plattformen løfter kvaliteten på sine produkter.

 

Men det er fortsatt helt uinteressant for oss som satser på Apple. Windows vil uansett være suboptimalt.

 

Omtrent akkurat like uinteressant som det burde være for en Android/Windows-kunde hva Apple finner på. Dere skal jo ikke handle med dem uansett.

 

Når det gjelder pris er forskjellen så liten mellom de ulike modellene med sammenlignbar kvalitet at den kan ses bort fra, spesielt hvis man regner inn TCO.

 

(og igjen...det handler ikke om kjærlighet eller hat. Det er rett og slett noe så enkelt som å få data-dingser som funker optimalt sammen...)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Snip (alt står rett over her...:-)).

Alt du skriver om at Microsoft forbedrer sitt operativsystem er kjempeflott for alle de brukere som holder til innen den plattformen. Kjempefint! Det er akkurat like fint at maskinvareprodusenter innen denne plattformen løfter kvaliteten på sine produkter.

 

Men det er fortsatt helt uinteressant for oss som satser på Apple. Windows vil uansett være suboptimalt.

 

Omtrent akkurat like uinteressant som det burde være for en Android/Windows-kunde hva Apple finner på. Dere skal jo ikke handle med dem uansett.

 

Når det gjelder pris er forskjellen så liten mellom de ulike modellene med sammenlignbar kvalitet at den kan ses bort fra, spesielt hvis man regner inn TCO.

 

(og igjen...det handler ikke om kjærlighet eller hat. Det er rett og slett noe så enkelt som å få data-dingser som funker optimalt sammen...)

 

 

Det du altså sier er at en PC med OSX er bedre enn noen Pc med windows, for folk som allerede har OSX. Selv om Windows er drastisk forandre med inspirasjon om brukervennlighet og integrasjon fra OS som Android og OSX, og dermed er veldig ulik foregående windows versjoner er uinteressant. Det at du får dårligere maskinvare er heller ingen grunn til å skifte, selv om skifte fra windows skjedde pga et par irritasjonsmomenter? Det er det jeg mener med kjærlighet. Det virker som om du mener folk som kjører OSX ikke har noen grunn til å bytte, selv ikke hvis du ender opp med dårlig maskinvare.  Dermed blir det vanskelig å tolke dette i en annen retning en at du mener OSX er klart bedre enn Windows. Det basert på eldre windows utgaver, før MS skiftet fokus fullstendig til et fokus rettet mot forbrukere akkurat som deg. Hva vil du da anse som en grunn til å flytte over til windows? Hvis du ikke har noen vet jeg ikke hvordan det ikke handler om kjærlighet til OSX? (Det er ikke noe negativt, det er helt greit og veldig vanlig å foretrekke noe fremfor noe annet. Selv liker jeg veldig godt Samsung, og måten de lager ting på, deres software osv)

 

Jeg ville sagt det er veldig naturlig å se på hva andre plattformer tilbyr. Hvis forbrukere holder seg til en plattform hele livet skaper det monopolistiske situasjoner som hindrer vekst og gir dårlige produkter. Som Nintendo DS, som virkelig nesten burde vært ulovlig å selge. At folk liker Nintendo, selv etter at de selger kundene sine noe sånt er lang utenfor min forståelse. Hvis noen andre kommer med noe bedre burde det være naturlig å bytte. Det har du jo selv gjort. Dette er enda en holdning som ikke passer i samfunnet vårt egentlig. Holdninger som "Dette er bra nok" og "jeg har valgt denne platformen, og kjøper bare innenfor denne uansett hva" gjør at produsentene ikke har grunn til å gjøre fremskritt. Det kan du se tydelig av Apple sin historie. De har rykte på seg for å være innovative, fordi de var. De lagde de beste produktene å mange områder. Så ser vi i dag på innovasjonen, og det er ikke akkurat veldig imponerende. MBA er langt ifra en batterikonge lengre. iPhone har aldri vært lengre nede på tek sin toppliste (beste er nr 9, med Samsung som 1,2,3 og 4 (!)). Likevel solgte iPhone mer enn den noen gang har gjort. De trenger ikke å innovere, de trenger ikke å lage det beste, fordi de har folk inne i økosystemet. Det er trist at ett av verdens største selskaper innen elektro nesten ikke bidrar til utviklingen av elektronikk i det hele tatt.  Hvis alle selskaper var slik, hvem skulle drevet innovasjonen fremover? (Force touch er jo noe Apple har kommet på banen med, som muliggjør tynnere laptoper, så de har gjort noe)

Lenke til kommentar

1. Det du altså sier er at en PC med OSX er bedre enn noen Pc med windows, for folk som allerede har OSX.

 

2. Hva vil du da anse som en grunn til å flytte over til windows?

 

 

1. Ja. Spesielt hvis den skal snakke med flere Apple-dingser.

 

2. Hvis Apple sin plattform får alt for mange irriterende småfeil og ikke lenger fungerer like optimalt.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Eller bare kjøpe en laptop som faktisk har nødvendige porter.

 

En viktig sak som jeg tror mange glemmer er at siden USB-C skal også lade maskinen, så blir det garantert tilfeller da folk ødelegger porten/kabelen, contra den velutprøvde og 100% idiotsikre Magsafe.

 

Jup, hadde en Laptop med en port engang, der var en hub nødvendig tilbehør selv om den kun ble brukt på reiser. Om du så lader fra samme porten.

 

Aner ikke hva Apple har tenkt her, mer gøy siden usb-c er mindre en den vanlige så det hadde vært lett å få plass til 2 mer.

 

En annen sak har den docking porten hdmi ut? så du kjører hdmi over usb-c det var imponerende om virker. Men igjen et problem med en port: båndbredde.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er jo et reelt problem. For å få en oppdatert OSX maskin må du ut med over 12.000 kr. Er det da bedre å gå et år uten Pc mens du sparer, eller er det beste å kjøpe PC med en gang som kjører windows et bedre valg?

 

Jeg ville helt klart foretrukket å ha en Pc ihvertfall...., men hvis kjærligheten for OSX er så stor ville du vel gjerne ventet et år mens du sparte i dette tilfellet.

Du forstår tydeligvis ingenting av dette.

 

Det handler ikke om kjærligheten til OSx. Det handler rett og slett om at man foretar et plattformvalg. Hvis du er plattform uavhengig kan du velge hva som helst i markedet. Kanskje du bare skal ha en dings som du ikke er spesielt opptatt av at skal kommunisere med andre dingser du har. Men for de aller fleste av oss har vi tatt et valg, stort sett enten Windows eller OSx.

 

For oss som har valgt OSx så handler vi våre produkter innenfor denne plattformen rett og slett fordi det er det mest optimale med tanke på integrasjon mellom enhetene. Det samme gjaldt den gangen jeg hadde Windows-dingser, da kjøpte jeg Windows-maskiner. Ikke av kjærlighet til Windows, men rett og slett fordi det passet best. Nå er det sånn med OSx. En maskin med Windows blir suboptimal i infrastrukturen og dermed ikke et godt kjøp. Jeg har fortsatt et par maskiner med Windows, men de brukes ikke noe særlig lenger. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de ikke er totalintegrert.

 

Og hva mener du med utdatert? Det viktigste med en datamaskin er at den virker, er rask, er stabil, passer i infrastrukturen samt dekker behovene og ønskene så langt som mulig. Punktum. Hva den har under skallet for å få dette til, er tilnærmet uinteressant.

 

 

For det første, hva er det med windows som gjør at den bare fungerer med andre windows enheter?

Det er og mange som bruker google sitt økosystem til mye, og det er jo og plattformuavnheningig, akkurat som office og skydrive. Det er ikke uten grunn at folk sier Apple låser deg til en platform, mens de andre gir deg mye mer frihet. Så forstår ikke helt den med å velge "windows" som platform.

 

Det du sier er at du forsvarer kjøp av utdaterte PCer, fordi det har OSX platformen, med windows har du så mange valg at dette aldri vil være et problem. Så hvis du har alt fra apple, men du ikke har over 12.000 kr til kjøp av ny bærbar må du enten kjøpe utdatert, eller gå uten til du får en. Er det ikke da på tide å bytte platform? Hvis du som forbruker blir tvunget inn i noe slik, ville jeg sagt du har stor kjærlighet for å fortsette med det. Hvis du har 12.000 kr så er det jo ikke noe problem. En MBP retina er jo ikke overpriset på noen måte, det er bare mangel på rimeligere modeller.

 

Du sier at utdatert eller ikke har ingenting å si om den gjør det den skal, er god nok. Da lurer jeg på hva som er poenget med ny teknologi i det hele tatt? Hvorfor kjøpe nytt? Kunne ikke folk være på nett og bruke nettleser helt fint for 10 år siden og? Bortsett fra oppgradert CPU er disse maskinene helt like år etter år. Hvis du kjøper en PC som er så godt som er identisk med det kameraten din kjøpte for 4 år siden, ville det virkelig føltes ut som et bra kjøp? Du har gjerne 15% bedre ytelse og 3 timer lengre batteri, men det er mye mer enn det som skjer på 4 år. Det er Dell sin nye XPS et klart bevis på. HW messig får den MBA til å se virkelig dårlig ut. (merk: jeg skrev HW messig her, så dette er bare maskinen i seg selv, uten tanke på platform). For å ikke snakke om MBP sin 800p skjerm til nesten 11.000 kr.Det er 2015, ingen kjøper en PC til 11.000 kr med 800p skjerm, uansett hva platform det er. Selv fullHD hadde blitt regnet som dårlig til den prisen. Det er 2015, folk forventer 1800p til den prisen (unntak er spillbærbare, selv om Asus har en 2160p til 14.000 kr).

 

Fordelen med Windows er ikke at det er et suverent OS, det er at du kan kjøre bøtter og lass av ulike programmer, den andre fordelen er at du har muligheten i å velge hardware alt fra ultrapotable til beist med fasekjøling og 4 titan.

Lenke til kommentar

Fordelen med Windows er ikke at det er et suverent OS, det er at du kan kjøre bøtter og lass av ulike programmer, den andre fordelen er at du har muligheten i å velge hardware alt fra ultrapotable til beist med fasekjøling og 4 titan.

...og hvis man ikke er hardcore gamer eller PC-selvbygger er det helt nydelig å kjøre Windows under OSx, hvis man skulle ha behov for å kjøre noe applikasjoner som krever Windows...:-)

Lenke til kommentar

 

Eller bare kjøpe en laptop som faktisk har nødvendige porter.

 

En viktig sak som jeg tror mange glemmer er at siden USB-C skal også lade maskinen, så blir det garantert tilfeller da folk ødelegger porten/kabelen, contra den velutprøvde og 100% idiotsikre Magsafe.

Jup, hadde en Laptop med en port engang, der var en hub nødvendig tilbehør selv om den kun ble brukt på reiser. Om du så lader fra samme porten.

 

Aner ikke hva Apple har tenkt her, mer gøy siden usb-c er mindre en den vanlige så det hadde vært lett å få plass til 2 mer.

 

En annen sak har den docking porten hdmi ut? så du kjører hdmi over usb-c det var imponerende om virker. Men igjen et problem med en port: båndbredde.

 

 Det er støtte for DP i USB standarden hvertfall, og DP er jo mye bedre enn HDMI noen gang vil bli uansett. Apple har vel tenkt at dette er en iPad med tastatur, den har jo og bare en port.

 

USB 3.1 økte jo båndbredden til 10 Gbps, MEN Core-M støtte ikke mer enn 5 Gbps. De kunne økt det med en ekstra kontroller, men har valgt å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

 

1. Det du altså sier er at en PC med OSX er bedre enn noen Pc med windows, for folk som allerede har OSX.

 

2. Hva vil du da anse som en grunn til å flytte over til windows?

 

1. Ja. Spesielt hvis den skal snakke med flere Apple-dingser.

 

2. Hvis Apple sin plattform får alt for mange irriterende småfeil og ikke lenger fungerer like optimalt.

 

 

Da er vi enige i at vi er uenige i at teknologiske fremskritt i HW har noe å si for brukeropplevelsen, og at OS ikke er alt så lenge HW er bra nok. Verden går nå fremover, og folk kjøper stadig nytt, og det ganske ofte. Ikke fordi det ikke fungerer, men de vil ha en bedre opplevelse. Så jeg ville sagt at du er i et mindretall i verden.

 

Synes det er merkelig å holde seg til ting, så lenge du ikke opplever småfeil og ting ikke fungerer optimalt. Kan god være noe annet som heller ikke har småfeil og som fungerer optimalt, men med en mye bedre opplevelse på andre områder. Da ville du altså ikke byttet, fordi det du har er bra.

 

Eller er ikke argumentet ditt om at du kan kjøre boot camp med windows akkurat veldig gyldig, spesielt ikke fra deg. Boot camp vil jo føre til mer problemer, inkopatiblitet osv osv. Altså ikke en god løsning som er mulig å bruke. Hvis du må bruke boots camp betyr det at du trenger windows. Der vil du ikke oppleve problemene bootcamp medfører.

 

Ellers medfører bootscamp økt bruk av CPU og RAM. Du vil få mindre tilgjengelige ressurser og batteritiden bil gå ned. Dette er jo uviktige faktorer for deg derimot, men det forrige argumentet står fortsatt. 

 

Du vil at jeg skal skrive mer saklig, likevel skriver du at du valgte OSX, fordi det fungerte bedre, og med mindre feil. Når noen sier at windows er bedre pga programstøtte, sier du at windows fungerer nydelig i boot camp tom. Da må jo Windows alene være en drøm, i følge ditt utsagn? 

Lenke til kommentar

 

 

1. Det du altså sier er at en PC med OSX er bedre enn noen Pc med windows, for folk som allerede har OSX.

 

2. Hva vil du da anse som en grunn til å flytte over til windows?

 

1. Ja. Spesielt hvis den skal snakke med flere Apple-dingser.

 

2. Hvis Apple sin plattform får alt for mange irriterende småfeil og ikke lenger fungerer like optimalt.

 

 

 

 

"Synes det er merkelig å holde seg til ting, så lenge du ikke opplever småfeil og ting ikke fungerer optimalt. Kan god være noe annet som heller ikke har småfeil og som fungerer optimalt, men med en mye bedre opplevelse på andre områder. Da ville du altså ikke byttet, fordi det du har er bra."

 

Du har en merkelig måte å ressonere på.

Er det merkelig at man holder seg til en ting man er fornøyd med siden den fungerer best og man velger å ikke gå tilbake til det man ikke var fornøyd med.

 

 

 

"Du vil at jeg skal skrive mer saklig, likevel skriver du at du valgte OSX, fordi det fungerte bedre, og med mindre feil. Når noen sier at windows er bedre pga programstøtte, sier du at windows fungerer nydelig i boot camp tom. Da må jo Windows alene være en drøm, i følge ditt utsagn? "

 

Det han egentlig sier er at han foretrekker OSX, og siden det er mulig å kjøre Windows på en Mac så sier han, jatakk begge deler.

Og hvis han opplever Windows som en drøm på en Mac maskin, kontra en ren Windows maskin, da er det vel gjerne maskinen det skorter på.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

1. Det du altså sier er at en PC med OSX er bedre enn noen Pc med windows, for folk som allerede har OSX.

 

2. Hva vil du da anse som en grunn til å flytte over til windows?

 

1. Ja. Spesielt hvis den skal snakke med flere Apple-dingser.

 

2. Hvis Apple sin plattform får alt for mange irriterende småfeil og ikke lenger fungerer like optimalt.

 

 

 

 

"Synes det er merkelig å holde seg til ting, så lenge du ikke opplever småfeil og ting ikke fungerer optimalt. Kan god være noe annet som heller ikke har småfeil og som fungerer optimalt, men med en mye bedre opplevelse på andre områder. Da ville du altså ikke byttet, fordi det du har er bra."

 

Du har en merkelig måte å ressonere på.

Er det merkelig at man holder seg til en ting man er fornøyd med siden den fungerer best og man velger å ikke gå tilbake til det man ikke var fornøyd med.

 

 

 

"Du vil at jeg skal skrive mer saklig, likevel skriver du at du valgte OSX, fordi det fungerte bedre, og med mindre feil. Når noen sier at windows er bedre pga programstøtte, sier du at windows fungerer nydelig i boot camp tom. Da må jo Windows alene være en drøm, i følge ditt utsagn? "

 

Det han egentlig sier er at han foretrekker OSX, og siden det er mulig å kjøre Windows på en Mac så sier han, jatakk begge deler.

Og hvis han opplever Windows som en drøm på en Mac maskin, kontra en ren Windows maskin, da er det vel gjerne maskinen det skorter på.

 

 

Det første skrev jeg hypotetisk. Jeg skrev aldri Windows. Jeg skrev, hvis det er noe bedre. Det er  like god på feilfrihet og stabilitet som det han har nå, men på andre måter gir det bedre brukeropplevelse (mer responsivt, bedre batteri, kraftigere, bedre skjerm osv). Så det er ikke snakk om å gå tilbake til noe han ikke er fornøyd med. Det er snakk om å gå over til noe han, de aller fleste hvertfall, ville blitt mer fornøyd med. Det er mulig å ikke tolke alt jeg skriver som kritikk av fritt valg av OS, og kritikk av OSX....

 

Han skriver vel at han ikke vet hvordan windows er nå, men er ikke interessert, fordi OSX fungerer optimalt for han. Han har tatt sterk avstand fra at han foretrekker OSX i tidligere poster. Hvis du kan kjøre windows i boot camp på Mac, og det fungerer nydelig. Da fungerer det helt klart bedre på en Windows maskin. Det å påstå at Apple maskiner er mye bedre enn windows maskiner er nærmest definisjonen av fanboy, og er veldig langt ifra å være saklig. Dessuten har han påpekt at maskinvare har veldig lite å si. Forstår virkelig ikke hvorfor alt jeg skriver må bli tolket om til OSX vs Windows, MacBook vs XPS. Jeg har da tydelig skrevet før hva jeg mener om dette, og svaret mitt virker ikke som et syn du er veldig uenig i? Diskusjon mellom to parter som er enige er ikke en veldig god diskusjon.

Lenke til kommentar

 Snip....

Nå rabler du ned mye rart igjen, etter at du faktisk hadde et litt mer balansert og godt innlegg litt tidligere i tråden. Du liker maskiner med Windows best. Ikke noe problem. Jeg likte også det før. Nå er jeg mye mer happy med Apple, både maskinvare og programvare. Det har gitt meg en betydelig bedre datahverdag. Jeg ser ingen grunn til å bytte ut noe som fungerer strålende med noe som helst annet.

 

Get over it...:-)

Lenke til kommentar

 

 Snip....

Nå rabler du ned mye rart igjen, etter at du faktisk hadde et litt mer balansert og godt innlegg litt tidligere i tråden. Du liker maskiner med Windows best. Ikke noe problem. Jeg likte også det før. Nå er jeg mye mer happy med Apple, både maskinvare og programvare. Det har gitt meg en betydelig bedre datahverdag. Jeg ser ingen grunn til å bytte ut noe som fungerer strålende med noe som helst annet.

 

Get over it...:-)

 

 

Jeg lurer på om du og odmi har opplevd for mange fiendtlige kommentarer mot deres valg. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg allerede har skrevet det, og hvor mange ganger jeg må skrive det. Jeg synes valget mellom Windows og OSX er basert på preferanser. Jeg er og enig i at personlig erfaring er viktig når du som person skal ta et valg, selv om det ikke er holdbart som grunnlag til å anbefale for andre. Da trengs en stor mengde brukere. Dette har jeg skrevet før, likevel kommer du med kommentarer som "get over it..". Hvis du velger å ignorere deler av det jeg skriver ser jeg ikke helt hvordan dine innlegg er balanserte og saklige?

 

Du unngår og helt spørsmålet om Windows. Windows er helt klart bedre til å kjøre windows programmer enn boot camp er. Likevel sier du at det fungerer nydelig, samtidig som ren windows ikke gjør? du tilpasser altså argumentene etter hvem det er som kommer med motargumenter, og hvilke disse er. Trodde vi var enige om at for deg gir OSX en betydelig bedre datahverdag enn Windows?

 

Blir nesten fornærmet når du påstår at mine innlegg ikke er balanserte. Jeg  skriver at begge deler er like bra, du sier OSX er best. Når noen da kommer med argument om det superbe programutvalget til windows, så er plutselig en utrolig bra plattform, men best på OSX fordi da får du begge OS. Dette er ganske urimelige beskyldninger, uten tanke på hva du selv skriver. er ofte slik at den som beskylder noen for noe, er den som er skyldig i å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Du unngår og helt spørsmålet om Windows. Windows er helt klart bedre til å kjøre windows programmer enn boot camp er. Likevel sier du at det fungerer nydelig, samtidig som ren windows ikke gjør? du tilpasser altså argumentene etter hvem det er som kommer med motargumenter, og hvilke disse er. Trodde vi var enige om at for deg gir OSX en betydelig bedre datahverdag enn Windows?

 

 

Det finnes applikasjoner som kun går på Windows, spesielt noen fagapplikasjoner. Å kjøre Windows i et eget vindu under OSx med Parallells løser det helt elegant. Da får man det beste av to verdener.

 

 

Jeg skriver at begge deler er like bra, du sier OSX er best.

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg HAR sagt at det er et smart valg med maskiner med OSx for brukere som allerede er innenfor denne plattformen. Akkurat som jeg har skrevet at det er like smart med Windows for de som er innenfor den plattformen.

 

Jeg har også sagt at det har gitt meg en mye bedre datahverdag med Apple og dingser fra dem enn jeg før hadde med mange ulike dingser med Windows på. Jeg har altså sagt at det er det som betyr noe for meg, altså at datahverdagen min er så problemfri og kjapp og stabil som mulig. Det har jeg nå.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Du unngår og helt spørsmålet om Windows. Windows er helt klart bedre til å kjøre windows programmer enn boot camp er. Likevel sier du at det fungerer nydelig, samtidig som ren windows ikke gjør? du tilpasser altså argumentene etter hvem det er som kommer med motargumenter, og hvilke disse er. Trodde vi var enige om at for deg gir OSX en betydelig bedre datahverdag enn Windows?

 

Det finnes applikasjoner som kun går på Windows, spesielt noen fagapplikasjoner. Å kjøre Windows i et eget vindu under OSx med Parallells løser det helt elegant. Da får man det beste av to verdener.

 

 

Jeg skriver at begge deler er like bra, du sier OSX er best.

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg HAR sagt at det er et smart valg med maskiner med OSx for brukere som allerede er innenfor denne plattformen. Akkurat som jeg har skrevet at det er like smart med Windows for de som er innenfor den plattformen.

 

Jeg har også sagt at det har gitt meg en mye bedre datahverdag med Apple og dingser fra dem enn jeg før hadde med mange ulike dingser med Windows på. Jeg har altså sagt at det er det som betyr noe for meg, altså at datahverdagen min er så problemfri og kjapp og stabil som mulig. Det har jeg nå.

 

 

Du byttet vekk fra Windows, fordi det ikke fungerte optimalt for deg. For å få en best mulig opplevelse og bedre digital hverdag bruker du likevel Windows, gjennom parallels. Du har enda ikke forklart hvordan Windows gjennom parallels skal fungere bedre enn ren windows. Hvis det er sånn at du er avhengig av å bruke parallels, da er en ren windows Pc det beste alternativet. Det vil gi en bedre opplevelse, en bedre digital hverdag. Dermed kan du ikke bruke parallels som argument mot windows sin programvaresøtte og samtidig velge vekk windows, fordi du har opplevd problemer med det. Det finnes mange fordeler og ulemper med windows, men programvare er og blir en av de største fordelene med Windows. Det å kjøre windows virituelt er langt ifra en optimal løsning, spesielt ikke for ultraportable maskiner. Dette er grunnen til at jeg sannsynligvis vil velge windows hele mitt liv.

 

Ellers fint å se at du er enig i at Windows har blitt mye bedre. Samtidig som du tidligere sa at du ikke har brukt windows på lenge, så du vet ikke hvordan det er nå?. Ellers så sier du jo basert på personlig erfaring at du har hatt mer problemer med Windows, og at OSX fungerer optimalt.  Samtidig sier du at de begge er like gode? Du sier og at hvilke andre enheter du har har mye å si. Det er jo motstridende med dine egne handlinger. Hvis du var i windows sin infrastruktur, og du synes windows var like bra som OSX, hvorfor skifte? 

Lenke til kommentar

Hvis du var i windows sin infrastruktur, og du synes windows var like bra som OSX, hvorfor skifte?

 

Du forstår ikke, eller vil ikke forstå, det jeg skriver. Så da får jeg nøye med den svært forenklede forklaringen da, som kanskje til og med du forstår...:

 

Jeg liker Apple bedre enn maskiner fra ulike Windows-produsenter. Sånn. Enkelt og greit.

 

 

(...men jeg forventer ikke at du forstår...)

Lenke til kommentar

 

Hvis du var i windows sin infrastruktur, og du synes windows var like bra som OSX, hvorfor skifte?

Du forstår ikke, eller vil ikke forstå, det jeg skriver. Så da får jeg nøye med den svært forenklede forklaringen da, som kanskje til og med du forstår...:

 

Jeg liker Apple bedre enn maskiner fra ulike Windows-produsenter. Sånn. Enkelt og greit.

 

 

(...men jeg forventer ikke at du forstår...)

 

 

 

 

Ellers fint å se at du er enig i at Windows har blitt mye bedre...

Vel, tja, jeg vet ikke jeg...

 

Så galt kan det gå med Dell og Windows...: http://www.dagbladet.no/2015/04/23/nyheter/utenriks/data/38826679/

 

 

...:-)))

 

 

Der forsvant hvertfall alt av saklighet og troverdighet. Jeg konfronterer deg med mangel på logikk i dine svar, og at de ikke er samsvarende. Du gikk vekk ifra windows, fordi det var irriterende feil. Likevel fungerer windows strålende så lenge du kjører det i parallels.

 

Hele tråden har du sagt at maskinvare ikke betyr noe som helst. Nå skriver du at du liker Apple sin maskinvare bedre. Det strider med alt du har sagt til nå. Du beskyldte meg for å ikke ha erfaring med hvordan ting fungerer fordi jeg påpekte at en utdatert modell var et dårlig valg, fordi HW ikke betyr noe. Nå har du snudd. Er det egentlig mulig å stole på at noe du sier stemmer, og at ikke alle argumentene dine er formet etter situasjonen?

 

Det vil si at ditt syn er at enhver maskin fra Apple, selv en 2011 modell er mye bedre enn en toppmodell fra 2015 fra en windows produsent. OSX er det beste OSet, selv til å kjøre Windows, som magisk blir bedre gjennom parallels.

 

For å toppe det hele går du til direkte personangrep mot meg, og tar frem en helt irrelevant artikkel om noen som skyter PCen sin som et eksempel på hvordan det er å ha en Dell. Du er gjerne ikke vant med det, men andre produsenter lager produktlinjer av varierende kvalitet. Vil du ha kvlitet kjøper du fra den produktlinja, vil du ha noe billig kjøper du det. Da kan du ikke forvente kvalitet. Heldigvis har vi produsenter som ikke krever 12.000 kr som minstepris for en ny bærbar. Dette er et eksempel på dårlig våpenlovgivning i USA, og har ingenting med PCer å gjøre. Hvis du har tenkt å skrive slik,  ser jeg egentlig ingen måte diskusjonen kan fortsette på noen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...