Gå til innhold

Dårlig batteritid på ny z3 compact


Anbefalte innlegg

Enig at jeg formulerte meg veldig dumt der. Var godt du rettet på meg slik at ikke trådstarter er redd for å tømme batteriet. Selvfølgelig er det beskyttelseskretser som stopper (ut)lading lenge før batteriet tar skade av det. Men det er likevell feil måte ta ekstra vare på batteriet, som ofte er det man forsøker på når man lader helt ut/opp.

 

 

 

Joda, det er sant - og over tid så vil det kunne ha en effekt på batteriet, men likevel ikke de ekstreme utslagene. Hvis man hver eneste gang tømmer mobilen helt, og lader den 100% opp, så er det ikke gunstig over tid. Det vil svekkes fortere, men samtidig vil det nok ikke være så veldig merkbart innenfor den normale levetiden til de fleste smarttelefoner (hvis vi antar at de fleste i alle fall bytter annethvert år). 

 

Teknofil har en grei artikkel om dette: http://www.teknofil.no/artikler/derfor-bor-du-aldri-lade-mobilen-til-100-prosent/184895

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk til alle for veldig bra hjelp, positivt overasket over tilbakemeldingene her! :)

Avinstaller / deaktiver facebook, og bruk facebook via nettleseren på telefonen i stedet et par dager, for å se om det kan være et av problemene.

 

Selv bruker jeg ikke facebook-appen da jeg syntes den trakk litt vel mye strøm på min note 4. Nå er jeg rimelig sjelden på facebook uansett, så jeg har ikke behov for push-varsler og meldinger etc som appen gir deg. Dog, dette kan jo uansett konfigureres til å sendes via epost, som pushes hvis du savner dette.

 

Ellers ser jo batteribruken til telefonen rimelig normal ut på natta, som tyder på at den går i deep sleep da. Skrur du av wifi / data på natta, eller står dette alltid på?

 

Har du stamina-modus konfigurert til å kun gjelde nattetid? I såfall kan det være greit å prøve med den på hele tiden, og evt bare slippe gjennom noen få apper (epost og evt andre lynmeldingsklienter som du er avhengig av).

 

Når det gjelder at du har brukt batteriet "feil" - så er det tullprat. Joda, optimalt sett lader man ikke ut telefonen helt, og lar den ikke stå fulladet over lengre tid, men slike ting viser seg ikke før batteriet begynner å bli en god del eldre enn det ditt er. Det er også snakk om små prosenter. Klattlading har heller ikke noe å si på dagens batterier.

 

Problemet ditt er drainen som du har tidvis, og dette kommer mest sannsynlig av apper,men det kan evt også komme av dårlig dekning der telefonen switcher mellom 2g/3g/4g hele tiden. Det kan også være såkalt noisy environment ved wifi.

 

Jeg bor i et område der det er 4g, men svært dårlig dekning (faller ut, og får 0-1 streker alt ettersom). Dette gjør at telefonen min faller ut, og bytter mellom 3g og 4g hele tiden, som fører til wakelocks og batteridrain. Ved å sette telefonen min til "3G/GSM only" har jeg eliminert dette problemet hos meg.

 

Det andre problemet jeg har hatt med wifi er når jeg har brukt mobilen min på jobben - det nettverket støtter tydeligvis ikke lavstrøms-wifi og / eller sliter med noisy environment, og derfor drainer den gjerne 6-7% i timen i stedet for ca 1% i timen som den gjør på hjemmenettverket. Derfor bruker jeg å skru av wifi på jobben og heller bruke 3G, ligger da på ca 1,5%-2% i timen.

Ladet telefonen 100% igår før jeg la meg, slettet facebook og div andre apper som jeg egentlig ikke trenger.. Veldig mye bedre forbedring, selv om ikke telefonen anslo helt riktig gjenværende batteritid igår (17t mente den fra 100%).. 

Har stamina på hele tiden, wifi også. Men så har jeg unlatt noen apper som mail, snap, facebook, meldinger, alarm osv.. 

Idag har jeg også deaktivert stedstjenester (noe som er trasig mtp Smartlock, da jeg har lagret sikre steder hvor jeg slipper å skrive inn kode..) 
Og bluethooten ble også deaktivert, (trenger den egentlig også mtp handsfree i bilen)

I skrivende stund har jeg 57% og det må jo være rekord må jeg si :)
post-109243-0-28076300-1429115995_thumb.png
post-109243-0-14117900-1429116004_thumb.png
post-109243-0-46161500-1429116012_thumb.png

Dette overslaget av tid, betyr det 12timer med telefonen i bruk? for dette stemmer jo ikke overens med det man ser over...
post-109243-0-61999000-1429116435_thumb.png


Men støte på et problem da.. "Bilder" appen min har forsvunnet etter at jeg deaktiverte en hel del programmer igår... Noen som vet hvilket program den går under? står ikke på deaktivertlista at jeg har deaktivert programmet "bilder".. Er den under google, google+ ,google play eller noe?

Også lurer jeg på hvordan jeg får skrudd av koden på telefonen egentlig, får ikke til å velge "ingen" 
eller sveip? irriterende da jeg egentlig ikke trenger kode føler jeg..
post-109243-0-25800700-1429116368_thumb.png

Lenke til kommentar

Har du jobbmail på mobilen? I såfall er det nok den som nekter deg å fjerne koden.

 

Har du prøvd den koden *#*#7378423#*#* (service) og se batteristatus under servicetester?

har jobbmail ja. irriterer meg grønn over at når man skriver inn koden så må man trykke enter/ok knappen :p hehe, godt vant til iPhone hører du...

 

Finner ikke noe om batteriet under servicetesten jeg?

Lenke til kommentar

På en så kraftig telefon som Z3 Compact faktisk er så burde du ikke ha bruk for noe app killers eller boosters - slike programmer forårsaker oftest mer ugang enn nytte, og bidrar til at telefonen bruker mer strøm. Du kan heller bruke den innebygde funksjonen for å fjerne apper fra minnet ved å trykke på "recent apps"-knappen og sveipe de vekk.

 

Her kan du lese litt mer om hvordan det funker: http://www.howtogeek.com/166140/you-dont-need-to-install-a-task-manager-how-to-manage-running-apps-on-android/

Lenke til kommentar

På en så kraftig telefon som Z3 Compact faktisk er så burde du ikke ha bruk for noe app killers eller boosters - slike programmer forårsaker oftest mer ugang enn nytte, og bidrar til at telefonen bruker mer strøm. Du kan heller bruke den innebygde funksjonen for å fjerne apper fra minnet ved å trykke på "recent apps"-knappen og sveipe de vekk.

 

Her kan du lese litt mer om hvordan det funker: http://www.howtogeek.com/166140/you-dont-need-to-install-a-task-manager-how-to-manage-running-apps-on-android/

Noen i en annen tråd sa at dette gjorde at mobilen trekker mer strøm. Nå blir jeg forvirret, hva stemmer?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ikke nødvendig å tømme minnet nei, de skal ligge i dvale og ikke trekke strøm. Som jeg sa så er telefonen din så kraftig at du ikke skal merke noe forskjell i ytelsen. Jeg har en følelse av at disse appkillerne henger igjen fra Androids tidligere dager (v1.x / 2.x) da det var mange dårlige og svake telefoner som ble treg bare du startet en app eller to.

 

Men, om du ønsker å tømme minnet så er det like greit å bare bruke recent apps, evt gå inn i appstyring der du også kan fjerne apps fra minnet. Du trenger ikke noen tredjepartsprogrammer. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Nå er batteriet som før igjen... Har deaktivert synk av epost, Facebook osv. Varer toppen 24t med Stamina-modus

Funnet en løsning? Min 2 måneder gamle z3 compact har blitt helt ubrukelig og tømmer seg med strøm i løpet av dagen, selv med veldig lite bruk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...