Gå til innhold

Stasjonær gaming-PC fra Multicom


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal snart kjøpe ny stasjonær PC, bruken vil stort sett være spill, både nye og gamle.

Har gjort som jeg vanligvis gjør når ny PC skal kjøpes, nemlig oppdatere meg mtp hardware.

Kompromisser må jo alltids gjøres, dessverre, men har kommet til at jeg ikke vil gå særlig lavere i specs enn følgende link.

 

http://www.multicom.no/Multicom-Drogo-i828-Killer-GamingPC-Intel-Core-i7-4790e-16GBe-240GB-SSD-2TBe-DVDRWe-GeForce-GTX-970-4GBe-750We-Uten-operativsystem/cat-p/c100583/p10629936

 

Mener man kunne konfigurere stasjonære PCer tidligere på Multicom, men tilsynelatende ikke nå lenger.

Er det noen som har denne PCen, eller har kjennskap til den? Jeg irriterer meg over litt generisk oppramsing av hardware. Jeg liker å vite mest mulig om hva jeg kjøper, så f.eks 240GB SSD som systemdisk + 2TB harddisk synes jeg ikke er nok informasjon.

 

Har sett på Komplett også, og de kan jo i tillegg konfigureres. Men er de ikke litt dyrere sånn jevnt over? Er klar over at det følger med Windows 8.1, som hos Multicom må kjøpes utenom.

 

Noen andre forslag? Å bygge selv er jo billigere, og får stålkontroll på hvilke komponenter PCen består av, så det er jo kanskje også aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok fordi de som kjøper slike maskiner trenger kun å vite SSD og harddisk, men de bryr seg veldig lite som RPM eller hvor rask SSD disken er, er ofte vanlig å legge til gamle sanforce SSD disker kun for å selge de ut.

 

Regner vel med de fleste er klar over

Er langt bedre en man finner i ferdig bygget oppsettene, selvfølgelig kan du høre med multicom hva de skal ha for å bygge pcen din som du vil, men antakelig må du bygge selv, hvis du f.eks ikke har digital impuls i nærheten.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp ikke 4790 uten K variant, det skiller rundt 300 kroner og det er det absolutt verdt å strekke seg til for å kunne få en fin overklokk.

Kabinettet er vel en gammel trave, men du tar det du liker som oftest.

GTX 970 der er hvilken som helst versjon et godt alternativ i forhold til konkurrerende kort.

16GB minne er også et must vil jeg si, men hastigheten på minnet har mindre å si for de fleste spill pr i dag.

Hvilken kombinasjon du velger av lagringsmedie er opp til deg selv, men gjerne en SSD 256GB til OS og en snurredisk til lagring.

Hovedkort er også preferanse. Pris reflekterer ofte features, som igjen veldig ofte ikke blir brukt.

PSU, her bør man ikke spare penger. Kjøp en solid strømforsyning for å minimere feil.

Ellers er tilbehør helt opp til hver enkelt.

 

Når det gjelder hvem som er billigest og dyrest vil jeg si at noen er litt dyrere på en ting, mens andre er billigere på en ting og motsatt. Så å finne en butikk som er billigest på alt er umulig :)

 

Jeg foreslår at du bygger selv for å spare penger og for eventuell læring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. Ja, jeg mistenkte egentlig det, jeg også. Kanskje, om jeg skal kjøpe ferdig PC, å helle legge litt mer penger i det å kjøpe fra Komplett, der kan en i det minste konfigurere selv. Takk for eksempelet ditt av komponenter. Jeg må vel kalles relativt grønn på området, så jeg antok at i7 var "bedre" enn i5 kun pga navnet.

Lenke til kommentar

i7 er bedre, men kun til enkelte oppgaver.

Når det kommer til ren gaming er det veldig liten forskjell mellom en i7 og en i5.

Velger du en 4790k koster denne rundt 3200kr.

Velger du en 4690k koster denne rundt 1000kr mindre.

 

Den tusenlappen kan du legge i for eksempel en oppgradering til GTX 980 om ønskelig, eller 970 og en bedre skjerm.

Lenke til kommentar

i7 har genererielt sett kun hypertreading, som gjør videoredigering og multitasking kan gå litt raskere.

Men i spill vil en overklokkbar cpu gir mye mere for pengene. Ganske lett å klokke 200-400 mhz mere.

 

Greit når man først kjøper å kjøpe noe som er nyest, ser på hovedkort, er ganske store forskjeller på de som har USB 3.1 mot de som ikke har det, pris trenger ikke alltid å være avgjørene da det ofte kanskje er 200 kr forskjell som betyr lite hvis hovedkortet er mere nytt om 1-2 år.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips!

Spesielt det å spare en tusing ved å gå for i5 for å kunne gå opp til 980 var et veldig kjekt tips! :-)

Jeg har, som dere vel har forstått, et tenkt budsjett på maks. ca 12-13000, men kan gå noe opp.

Ved å kjøpe i deler kan jeg vel få en omtrent likt oppsatt PC til 3000-4000 mindre. Sånn ca.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme båt og har kikket mye på komponenter og priser den siste uka.

 

Det er utvilsomt best å bygge selv, både billigere og bedre. Går slavisk for "Black refinery" bare med en dyrere skjerm enn anbefalt.

 

Tenker at 980-kortet ikke er verdt de ekstra tusenlappene, og bruker heller de pengene på noe av det bedre av mus, tastatur, skjerm, headsett o.l.

 

Innen 970 kortet begynner å skrante koster sikkert kort i fremtidige generasjoner mindre enn mellomlegget til 980 kortet nå.

Lenke til kommentar

Jeg er enig, 970 bør holde. Jeg har aldri kjøpt de beste og dyreste kortene, har alltid kjøpt de nest beste, fordi så lenge jeg får 40+ i spill, er jeg i grunnen fornøyd.  Dessuten har jeg en Eizo Foris IPS skjerm med 60hz, så jeg ser ikke vitsen i større muskler allikevel. Jeg har forøvrig også funnet Black refinery veldig interessant! Har en 5 år gammel PC som jeg har oppdatert litt med ram og nyere skjermkort (gtx 660), men den store flaskehalsen er jo prosessoren, så i stedet for å oppgradere hele skiten, kan jeg like godt kjøpe nytt.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

Ser jeg er litt sent ute her, men følte bare for å si angående i5 eller i7 at i5 til og med er bedre på enkelte spill, avhengig av hvordan de er kodet. Men ser i din siste kommentar at du gikk for en veldig god i5-prosessor uansett. 

 

Uanset, gratulerer med ny PC :) 

Og helt enig, det kabinettet er litt harry :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...