Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med matte - (tiende klasse matte)


Anbefalte innlegg

Oppgave 1

 

Lokket til en eske har form som et rektangel der lengden er dobbelt så lang som bredden. Diagonalen er 8,94 cm lang.

 

a) Skriv et uttrykk for omkretsen og arealet av lokket til esken.

b) Regn ut arealet av lokket.

 

Oppgave 2

 

a) Finn de 12 faktorene til det sammensatte tallet 60.

b) Hva er det minste tallet som er delelig med alle tall fra 1 til 7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 a) finn det minste tallet du kan dele 60 på, som er 2, og du sitter igjen med 30. Fortsett å dele til du sitter igjen med 1. Alle tallene du har delt på (2 osv) er faktorer

 

b) 2*2*3*5*7

a) Men jeg får ikke 12 faktorer av dette? De faktorene jeg får er 2, 2, 3 og 5. Er det meningen å plusse disse? For da får jeg i alle fall 12 som svar.

 

b) takk! nå skjønte jeg :)

Endret av panda99
Lenke til kommentar

Lurer også på en ting til:

 

Jeg har fått tegnet opp to grafer i et rutenett. En av oppgavene er å skrive et funksjonsuttrykk for hver av grafene der y skal være en funksjon av x. Hvordan skal jeg da skrive opp funksjonsuttrykket? Vet at jeg må ta utgangspunkt i f (x)= ax+b. Hvor skal jeg flette inn y'en?

Lenke til kommentar

60 har faktorene 2,2,3,5 ihvertfall

Det er primtallsfaktorisering. Oppgaven sier også at man skal finne alle de 12 faktorene til 60. Det vil si alle de 12 tallene man kan dele 60 på.

 

I en funksjon der y er en funksjon av x, så er det y = ax + b altså akkurat det samme som f(x).

Lenke til kommentar

Oppgave 1

 

Lokket til en eske har form som et rektangel der lengden er dobbelt så lang som bredden. Diagonalen er 8,94 cm lang.

 

a) Skriv et uttrykk for omkretsen og arealet av lokket til esken.

Hvis du sier at den korte lengden er chart?cht=tx&chl=x og den lange lengden, som er dobbelt så stor, er chart?cht=tx&chl=2x, hva får du da?

 

b) Regn ut arealet av lokket.

Likningsett med to ukjente.

 

Oppgave 2

 

a) Finn de 12 faktorene til det sammensatte tallet 60.

Husk at det er en forskjell på faktorer og primtallsfaktorer. For eksempel så har 12 primtallsfaktorene 2, 2 og 3. Mens faktorene til 12 er 2, 3, 4 og 6.

Lenke til kommentar

 

60 har faktorene 2,2,3,5 ihvertfall

Det er primtallsfaktorisering. Oppgaven sier også at man skal finne alle de 12 faktorene til 60. Det vil si alle de 12 tallene man kan dele 60 på.

 

I en funksjon der y er en funksjon av x, så er det y = ax + b altså akkurat det samme som f(x).

 

 

 

60 har faktorene 2,2,3,5 ihvertfall

Det er primtallsfaktorisering. Oppgaven sier også at man skal finne alle de 12 faktorene til 60. Det vil si alle de 12 tallene man kan dele 60 på.

 

I en funksjon der y er en funksjon av x, så er det y = ax + b altså akkurat det samme som f(x).

 

Men jeg finner ikke de 12 primtallene som kan deles på 60. Det er det som er poenget. Hva er de 12 tallene? Har slitt med denne oppgaven lenge nå og spurt flere. De skjønner den ikke helt de heller.

Lenke til kommentar

 

Men jeg finner ikke de 12 primtallene som kan deles på 60 60 kan deles på. Det er det som er poenget. Hva er de 12 tallene? Har slitt med denne oppgaven lenge nå og spurt flere. De skjønner den ikke helt de heller.

Rettet denne for deg. Kanskje det hjelper.

 

De faktorene jeg har funnet er da 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20, 30 og 60. Da blir det 12 stykker!

Lenke til kommentar

Men jeg finner ikke de 12 primtallene som kan deles på 60. Det er det som er poenget. Hva er de 12 tallene? Har slitt med denne oppgaven lenge nå og spurt flere. De skjønner den ikke helt de heller.

Ikke primtall, men tall. Skriv opp 60 som et gangestykke så mange ganger som du kan, og se hvor mange ulike faktorer du får.

 

I oppgave 1 må du tenke Pythagoras

Lenke til kommentar

 

Men jeg finner ikke de 12 primtallene som kan deles på 60. Det er det som er poenget. Hva er de 12 tallene? Har slitt med denne oppgaven lenge nå og spurt flere. De skjønner den ikke helt de heller.

Ikke primtall, men tall. Skriv opp 60 som et gangestykke så mange ganger som du kan, og se hvor mange ulike faktorer du får.

 

I oppgave 1 må du tenke Pythagoras

 

Ja, Pytagoras. Hmm. Den korteste siden er vel halvparten så lang som den andre kateten. 

Lenke til kommentar

Har til nå skrevet på oppgave 1:

 

2x^2 + x^2 = 8,94 cm^2

3x^2 : 3 = 8,94^2 : 3

Kvadratrot av begge x^2 og 2,98

x= 1, 72 cm

x= 1,72 cm x2 = 3, 44 cm.

 

Har da at diagonalen er 8,94 cm og de to andre katetene er 1,72 cm og 3,44 cm.  Hvordan skriver jeg et uttrykk for omkretsen og arealet herfra?

Lenke til kommentar

Pytagoras'en din er feil. Prøv å tegne en trekant der diagonalen er 8.94 cm, mens katetene er 1.72 og 3.44 cm

:hmm: Får bare til de samme svarene for hver gang jeg prøver å regne ut. Prøvde å tegne opp en trekant som tilsvarte disse målene, og nei - gikk ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...