Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man kreve purregebyr og administrasjonskostnader?


Isbilen

Anbefalte innlegg

Fikk her om dagen en purring på en regning jeg har betalt. De forlanger purregebyr, og i tillegg "administrasjonskostnader" på 59 kroner. Jeg skulle mene at gebyret er ment å dekke ekstraarbeid, og at dette bare er et sleipt forsøk på å øke det over lovens grenser. Har jeg rett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis det står på den originale regningen at det tilkommer om du ikke betaler på tiden. Men purring med gebyr kan man ikke sende før det er gått 14 dager etter forfall. Har du betalt innen 14 dager fra forfall, kan du se bort fra den. Ellers kan de sende det, om de oppfyller det jeg skrev først.

Lenke til kommentar

Standardkompensasjon


Når kunden er næringsdrivende eller offentlig myndighet, kan fordringshaveren i tillegg til renter kreve en standardkompensasjon for inndrivelseskostnader på kr 330,- (jf. forsinkelsesrenteloven § 3a og forskrift om forsinkelsesrente § 2). Dersom det tidligere er krevet purregebyr, skal dette komme til fradrag i standardkompensasjonen.


Lenke til kommentar

Nja, jeg er ikke overbevist. Det står også i forsinkelsesrenteloven at den "gjelder for pengekrav på formuerettens område for så vidt ikke annet følger av avtale eller er bestemt i eller i medhold av lov." Og i forskrift til Inkassoloven står det at

For skriftlig purring som er sendt tidligst 14 dager etter kravets forfall, og som angir kravets størrelse og hva kravet gjelder, kan fordringshaveren kreve et beløp lik en tidel av inkassosatsen.

Forskriften navngir ikke dette beløpet, så om det kalles purregebyr eller administrasjonskostnader eller noe annet har ingen betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedregelen etter inkassoloven § 17 er at kreditor har krav på å få dekket "nødvendige kostnader" ved inndrivingen. Et viktig unntak her er i § 17 fjerde ledd - denne retten går tapt hvis man bryter god inkassoskikk. 

 

Etter § 19 har kreditor en valgrett. Han kan enten velge standardisert gebyrmessig dekning (første til tredje ledd) eller dekning av faktiske kostnader (fjerde ledd). Kreditor kan ikke få i pose og sekk - han må velge. § 20 etablerer hjemmel for maksgrenser.

 

Dette presiseres i inkassoforskriften § 1-1 første og annet ledd: 

 

 

 

En fordringshaver som etter inkassoloven § 17 og § 18 har krav på erstatning av en skyldner, kan kreve erstatning i samsvar med § 1-2 til § 1-4 uten hensyn til de faktiske kostnader.

 

En fordringshaver som har hatt faktiske kostnader som ikke dekkes av den erstatning vedkommende kan kreve etter § 1-2 til § 1-4, kan i stedet kreve sine faktiske kostnader erstattet så langt inkassoloven § 17 og § 18 og kapittel 2 i forskriften her gir rett til det.

 

Merk "i stedet" i annet ledd. 

 

Man kan derfor ikke kreve administrasjonsgebyr for å purre i tillegg til purregebyr. Man må velge. (Om man kan kreve administrasjonsgebyr for å sende opprinnelig faktura er et annet spørsmål.)

 

Standardkompensasjon etter forsinkelsesrenteloven kan kreves også i saker om inkassogebyr, men i så fall skal inkassogebyrer og -salærer reduseres med beløpet man krever i standardkompensasjon. Har man krevd inkassogebyr allerede kommer inkassogebyret til fradrag i standardkompensasjonen. Dette følger av inkassoforskriften § 2-6. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...