Gå til innhold

Hva bør jeg oppgradere?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å oppgradere prosessoren ettersom den begynne å bli treg.

https://www.komplett.no/amd-fx-8350-black-edition/766047-> https://www.komplett.no/amd-fx-9590/821211

 

Jeg tror det kanskje også er på tide å oppgradere skjermkortet, jeg har hatt det i snart 2 år. Derimot prosessoren har jeg hatt i nesten 3 år om jeg husker helt riktig.

 

Har du et tips til hvordan jeg kan finne ut hva jeg burde oppgradere? Jeg kan ihvertfall ikke oppgradere alt, ettersom det blir fort dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gigabyte GeForce GTX 670 - AMD FX-8350 - Crucial 1866MHz 16GB RAM - Western Digital 2TB HDD - Crucial 128GB SSD - Cooler Master GX 750W PSU

Les signaturen hans.

 

Ville Anbetalt ny SSD samsung 850 Evo eller Crucial MX100 256GB kanskje det er lurt å bytte SSD disk først, kan være virus eller noe rusk som gjør maskinen kjører dårlig, eller dårlig vifte (Kjøler, ) med mindre man jobber mye med videoredigering eller gaming så burde prosessoren være OK men den trekker mye strøm og blir fort varm om sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Gigabyte GeForce GTX 670 - AMD FX-8350 - Crucial 1866MHz 16GB RAM - Western Digital 2TB HDD - Crucial 128GB SSD - Cooler Master GX 750W PSU

Les signaturen hans.

 

Ville Anbetalt ny SSD samsung 850 Evo eller Crucial MX100 256GB kanskje det er lurt å bytte SSD disk først, kan være virus eller noe rusk som gjør maskinen kjører dårlig, eller dårlig vifte (Kjøler, ) med mindre man jobber mye med videoredigering eller gaming så burde prosessoren være OK men den trekker mye strøm og blir fort varm om sommeren.

Les posten min :p

Lenke til kommentar

SSD harddisken min er rundt 4 år gammel nå, men jeg har svært lite virus eller ingen virus. Er det vits å bytte? Jeg har ikke hatt noen problemer med den harddisken heller. Jeg gidder ikke kjøpe ny hvis jeg ikke trenger det.

 

Hvis jeg skal bytte til Intel må jeg bytte hovedkort og muligens minnebrikker i tillegg, dette går over budsjettet for denne oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Ingen vits å bytte drev så lenge det fungerer. Er man også flink til å rydde og renske holder installasjonen lenge. Som eksempel har jeg flere ssd fra 2009 som fungerer knall ennå.

 

Du kan vurdere å bytte skjermkort, f.eks 780 ti fra bruktmarkedet. Evt gtx 970. Hvis budsjettet ditt er trangt er det dumt å bruke 3k på noe som bare gir marginalt med ytelsesøkning.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

To forslag fra meg. Et billig og et litt dyrere.

 

1. Oppgrader kun skjermkortet. Begynn å spare til å oppgradere prosessor og hovedkort.

 

2. Oppgrader prosessor og hovedkort nå. Pass på å velge noe som kan bruke din nåværende DDR3 ram. Begynn å spare til nytt skjermkort.

 

PS. Dropp oppgradering av SSD med mindre den er stappfull til tross for at du er flik til å rydde plassen på den. Se deg ut komponenter til bruktkjøp på forhånd og vær på hugget etter gode priser på de mest aktuelle. Husk at det du får til overs etter oppgraderingen kan legges ut på bruktmarkedet. Du blir ikke rik av det, men det kan finansiere litt av oppgraderingen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har nok penger, men jeg foretrekker å bruke minst mulig av sparepengene mine. Jeg er også lite interessert i å betale penger for noe som ikke er nødvendig.

 

Jeg bruker min datamaskin for å spille blant annet selvfølgelig, jeg spiller mye CS:GO og det hender jeg har lyst å streame og da kan det være greit at datamaskin tåler det. Min FPS blir ganske lav og jeg får kritiske FPS drops når jeg streamer eller filmer via Fraps. Det er derfor jeg bestemte meg for å oppgradere, men ellers har jeg svært få problemer med ytelsen min.

 

Jeg kan jo også kanskje nevne at jeg er ikke en som liker å lukke programmer eller faner i nettleseren. Uansett, mine minnebrikker er ganske nye og virker ordentlig. Så, jeg vil helst unngå å måtte kjøpe nye minnebrikker.

Lenke til kommentar

Dersom du får fps-problemer ved streaming ligger det nok spesielt i prosessoren. GTX 670 er mer enn godt nok for å spille CS:GO. Når du spiller online er spillet nemlig ganske CPU-intensivt, og får da en ekstra "støkk" når du streamer samtidig.

 

Kjøp deg et nytt hovedkort og en fire-kjernet CPU, da er du benkers. 

 

Den jeg anbefaler med tanke på pris-settingen din:

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-og-prosessor/intel-i5-4690kga-z97x/208303.8755/

 

 

 

Den jeg anbefaler om du vil vere 100% sikker på at fpsdrops og slikt forekommer Ikke som resultat av CPU-bottleneck:
http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-og-prosessor

Lenke til kommentar

Overklokking gjør man enten i hovedkortets BIOS eller via overklokkingsprogramvare som fulgte med hovedkortet. Slå opp i den digitale manualen til hovedkortet og søk på overclock. Når du finner ut hvor og hvordan du skal overklokke kan du velge å sette opp klokkefrekvensen og spenningen. Prøv deg frem med +0,1V og +0,3 GHz i første omgang. Spill, kjør harde CPU-tester og se om maskinen er stabil. Kræsjer den må du sette ned frekvensen litt (-0,1 GHz). Kræsjer det også, sett ned både spenning og frekvens litt. (-0,05V og -0,1 GHz). Fungerer det fint prøver du bare i motsatt retning, med litt høyere frekvens (+0,1 GHz) eller både litt høyere frekvens og litt høyere spenning (+0,05V og +0,1 GHz). Følg også med på temperaturen (i bios eller et eget program). Ustabilitet eller høye temperaturer kureres med å redusere spenning og frekvens. Spenningen bør ikke økes mer enn ca 0,2V over originalt og temperaturen bør ikke over 100 grader i lengre perioder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal sier, AMD i dette tilfellet ikke er særlig å overklokke, blir rask varm, som du sikkert vil merke.

 

1.4 volt er vel en del som må opp i, det anbefales vel ikke over 1.5 volt, men har ikke særlig mye kunskaper egentlig.

 

Tror det er vanlig at stock volt er 1.375v på den prosessoren.

Lenke til kommentar

Du må jo også ha en ny CPU kjøler om du ikke allerede har noe anna enn den orginale some fulgte med, men det anbefales jo uansett om du klokker eller ikke og uansett CPU du har.

Og som sagt over, ta det rolig, verste som skjer er at maskina krasjer og det er ikke fryktelig skummelt, må bare begynne på nytt å sette ned visse verdier.

Lenke til kommentar

Du må jo også ha en ny CPU kjøler om du ikke allerede har noe anna enn den orginale some fulgte med, men det anbefales jo uansett om du klokker eller ikke og uansett CPU du har.

Og som sagt over, ta det rolig, verste som skjer er at maskina krasjer og det er ikke fryktelig skummelt, må bare begynne på nytt å sette ned visse verdier.

Jeg har CM V8 GTS CPU Kjøler, som virker ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...