Gå til innhold

Spår flere millioner solgte Apple Watch-enheter på få måneder


Anbefalte innlegg

Hvis man bare kunne hatt ørlitt tålmodighet før en fellende dom over et produkt, så kanskje diskusjonene hadde vært litt mer rasjonelle.

 

Apple Watch er nettopp lansert, de første enhetene legges frem for salg i de store markedene i løpet av våren. Ingen har altså ikke fått gjort en skikkelig test og heller ikke begynt å se potensiale. Utover året og ikke minst i 2016 kommer de ulike tjenesteutviklerne til å tilby løsninger for denne nye dingsen. Først da kan man ha et velbegrunnet grunnlag for å si om en sånn dings tilfører verdi i brukeropplevelsen eller ikke.

 

For eksempel syns jeg Apple Health og det felles initiativet de har med ulike forskningsinstitusjoner for å innhente informasjon fra pasienter er meget spennende for helseindustrien. Til dette KAN en slik klokke være et sentralt verktøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 Det er sant det. Men det finnes ingen logisk grunn til at millioner av mennesker plusselig trenger en "smartwatch". Hva er det klokken kan som ikke mobilen klarer av? Du kan jo ikke engang la mobilen ligge igen hjemme....

 

 

Den lar deg slippe å bruke mobilen hele tiden.

 

Det jeg ser fra alle som har brukt smart watch (både de som har Android-varianter og de få som har fått teste Apple Watch) er at de sjekker telefonen ekstremt mye sjeldnere enn før, fordi de kan få den infoen de trenger rett på armen.

 

"Hva er det klokken kan som ikke mobilen klarer av?"

Lite, men det er heller ikke spørsmålet. Spørsmålet er hva den gjør så mye bedre enn telefonen at folk vil kjøpe. Det vet vi ikke ennå, utover det jeg skriver over. Men det samme gjalt smartelefoner da de kom - "hva gjør de som ikke en vanlig telefon kan?". I dag er spørsmålet absurd.

 

Der var jo PDAer og andre smarte mobiler som kunne lese email å surfe langt foer "smartphonen" som du kjenner den til idag kom ut.

 

Kan hende der var noen besteforeldre som sa "hva skal jeg med en slik til?", å antagelig så ville dem ikke hatt bruk for den heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der var jo PDAer og andre smarte mobiler som kunne lese email å surfe langt foer "smartphonen" som du kjenner den til idag kom ut.

Kan hende der var noen besteforeldre som sa "hva skal jeg med en slik til?", å antagelig så ville dem ikke hatt bruk for den heller.

Så det du sier er at PDA og mobiltelefoner før 2007 egentlig var mer enn gode nok, og at teknologien hadde nådd sin topp den gangen. Da burde egentlig utviklingen stoppet?

 

Om ikke da, så hvert fall nå? For hva i all verden skal vi med nye dingser? Det skulle ikke forundre meg om det innen 10 år fra nå, altså innen 2025, har dukket opp noen nye dingser som vi heller antagelig ikke trenger...:-)

Lenke til kommentar

Om 10 år kommer vi til å tenke på utviklingen fra 2005 til 2015 som treg og steinaldersk. Det kommer til å skje mye større endringer de neste fem årene enn det har gjort på de forrige ti. Det vi har nå er ikke engang begynnelsen. 

 

Jeg tror konseptet med forskjellige "enheter" kommer til å forsvinne. PC, telefon, klokke, tv - det er bare nett, cpu og skjerm alt sammen.

 

Man vil ha forskjellige sensorer og forskjellige grensesnitt, men selve maskinvaren blir bare in- og output, mye som tastaturer, skjermer, antenner og pulssensorer er det i dag. 

 

Er det en bra og forbrukervennlig utvikling? Ja og nei. Men jeg tror ikke det er særlig relevant, det kommer til å skje uansett. Google er allerede godt plassert for denne verdenen, Microsoft er i ferd med å snu seg, og det blir spennende å se hva Apple gjør (siden de er de som er mest enhetsfokusert pr. i dag). 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Der var jo PDAer og andre smarte mobiler som kunne lese email å surfe langt foer "smartphonen" som du kjenner den til idag kom ut.

Kan hende der var noen besteforeldre som sa "hva skal jeg med en slik til?", å antagelig så ville dem ikke hatt bruk for den heller.

Så det du sier er at PDA og mobiltelefoner før 2007 egentlig var mer enn gode nok, og at teknologien hadde nådd sin topp den gangen. Da burde egentlig utviklingen stoppet?

 

Om ikke da, så hvert fall nå? For hva i all verden skal vi med nye dingser? Det skulle ikke forundre meg om det innen 10 år fra nå, altså innen 2025, har dukket opp noen nye dingser som vi heller antagelig ikke trenger...:-)

Absolutt ikke! Hvor fikk du det ifra?

 

Hardwaren var raeva, 640x480 pixler skjermer i toppmobilene og prosessor som var for svak for å zoome mens den spiste opp batteriet foer dagen var slutt.

 

Det var mye som trengte mange oppgraderinger, å jeg tviler vi noensinne vil få slutt på oppgraderinger. Neste skritt er vel at dataen og mobilen blir samme ting. Bare det at noen kids sikkert i fremtida har lyst å spille Battlefield i 8k opploesning med VR briller sier jo nok om hvor mye det er igen...

 

Det kan sikkert hende det dukker opp noe nytt som vi ikke tenkt på enda, men det meste frem til nå har vaert greier som folk har venta på i mange år. De foerste mobilklokkene kom for rundt 10 år siden å da hade folk ventet på dem siden robocop.

 

Selvfoelgelig har hardwaren blitt bedre noe som åpner for flere funktioner og bedre design...

 

Har du selv lyst på en så skaff deg en. Jeg trur du slutter å lade den så snart den ikke er hipp og kul lenger. Noe den aldri vil vaere i hvertfall mine oeyne..

Lenke til kommentar

Har du selv lyst på en så skaff deg en. Jeg trur du slutter å lade den så snart den ikke er hipp og kul lenger. Noe den aldri vil vaere i hvertfall mine oeyne..

Mnjjaaaaa...jeg avventer en liten stund. Har ikke hatt klokke på håndleddet på kanskje 20 år, så inntil jeg vet hvilken økt bruksverdi en Apple Watch eventuelt har, så har jeg ingen hast med å skaffe en. Skulle det imidlertid vise seg at den gir en bedre brukeropplevelse samt økt bruksverdi ser jeg egentlig bare gode grunner til å skaffe en. Men det ligher nok et år eller to frem i tid for min del.

 

Hvis en sånn klokke aldri blir kul i dine øyne så er jo valget ditt svært enkelt, da lar du være å kjøpe en...:-)

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å kjøpe med det første fordi jeg a) samler på mekaniske klokker og heller går med dem og b) bruker en Android-telefon. 

 

Men om Apple Watch virkelig slår an kan det hende jeg hopper på om en generasjon eller to. Hadde iallfall spart meg for ekstremt mye penger på klokkebudsjettet om jeg kom unna med å kjøpe ny Apple Watch én gang i året  :)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Om 10 år kommer vi til å tenke på utviklingen fra 2005 til 2015 som treg og steinaldersk. Det kommer til å skje mye større endringer de neste fem årene enn det har gjort på de forrige ti. Det vi har nå er ikke engang begynnelsen. 

 

Jeg tror konseptet med forskjellige "enheter" kommer til å forsvinne. PC, telefon, klokke, tv - det er bare nett, cpu og skjerm alt sammen.

 

Man vil ha forskjellige sensorer og forskjellige grensesnitt, men selve maskinvaren blir bare in- og output, mye som tastaturer, skjermer, antenner og pulssensorer er det i dag. 

 

Er det en bra og forbrukervennlig utvikling? Ja og nei. Men jeg tror ikke det er særlig relevant, det kommer til å skje uansett. Google er allerede godt plassert for denne verdenen, Microsoft er i ferd med å snu seg, og det blir spennende å se hva Apple gjør (siden de er de som er mest enhetsfokusert pr. i dag). 

 

Om 5 år? Det er alt for optimistisk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å kjøpe med det første fordi jeg a) samler på mekaniske klokker og heller går med dem og b) bruker en Android-telefon. 

 

Men om Apple Watch virkelig slår an kan det hende jeg hopper på om en generasjon eller to. Hadde iallfall spart meg for ekstremt mye penger på klokkebudsjettet om jeg kom unna med å kjøpe ny Apple Watch én gang i året  :)

 

Hvordan skal en apple watch kunne bli billigere om man antar at det er et minimum av rasjonalitet bak klokkekjøpingen din i dag? Forventer du da apple-watch med samme utseende som en mekanisk klokke? Om ikke, hvorfor nøyer du deg ikke med en billigere klokke i dag?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi får vente og se. Jeg tror faktisk ikke det er det. Husk at vi for fem år siden var helt i starten av smarttelefonrevolusjonen, at mobildata var for nerder og at IoT kun var noe ekstremfuturister snakka om. Nå kommer det, og når det først kommer kommer det fort.

 

Hvordan skal en apple watch kunne bli billigere om man antar at det er et minimum av rasjonalitet bak klokkekjøpingen din i dag? Forventer du da apple-watch med samme utseende som en mekanisk klokke? Om ikke, hvorfor nøyer du deg ikke med en billigere klokke i dag?

Det finnes ingen form for rasjonalitet bak klokkekjøpingen i dag. Jeg er en av dem som ser på prisen på Apple Watch Edition og kun tenker "det er godt under snittpris for gullklokker". Bare service på samlinga koster mer i året enn en Apple watch.

 

Jeg forventer ikke at Apple watch kan konkurrere ut mekaniske klokker på det mekaniske klokker er gode på (å være vanvittig godt bygde små fete mekaniske maskiner som ser bra ut) men om smart watches blir like stort som telefoner kan det hende den konkurrerer ut mekaniske klokker i kampen om håndleddet allikevel.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Vi får vente og se. Jeg tror faktisk ikke det er det. Husk at vi for fem år siden var helt i starten av smarttelefonrevolusjonen, at mobildata var for nerder og at IoT kun var noe ekstremfuturister snakka om. Nå kommer det, og når det først kommer kommer det fort. 

 

I starten av, joa, men hva har skjedd? Mere software? Den 100% forutsigbare utviklingen at nettrafikk over mobil også har blitt billigere? Og har liksom internet of things kommet fort? Jeg har et hjem som er langt over snittet fylt med den type ting, og det er ikke mye som har skjedd der de siste 5 årene. Det du snakker om er en total omlegging av hvordan feks PCer fungerer, PCens død har blitt spådd mange ganger før, og joda, det er sant at slik utvikling gjerne går saktere enn man tror i starten, og så kommer veldig raskt, men 5 år? Neppe.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har skjedd? Vel, jeg kom nettopp hjem fra en ferie der jeg ikke ikke brukte Taxi fordi jeg til enhver tid hadde tilgjengelig et hav av biler i telefonen min (Uber). Jeg bodde i en leilighet jeg fant på telefonen (AirBnb) og der jeg sjekket ut nøkkelen via en "nøkkelbank" i en kafe. Via telefon såklart, og nfc.

 

På denne turen hadde jeg ikke med meg pcen min, men jeg hadde allikevel full tilgang til alle data hele tiden via telefonen. Der hadde jeg alle bøkene mine, jeg hadde mulighet til å betale for ting.

 

Da jeg skulle hjem scannet jeg telefonen på flyplassen for å sjekke inn (etter å ha betalt via den hos Uber).

 

Et par ganger mens jeg var borte pep det på telefonen min fordi temperaturen hjemme sank under null, og jeg kunne da gå inn i en app og sjekke temperatur i alle rom. En gang gikk bredbåndet ned, og da fikk jeg også et varsel på telefonen.

 

Da jeg kom hjem startet jeg bilen med telefonen fordi jeg ikke orka gå i bagasjerommet og finne frem nøkkelen jeg ved en feil hadde låst inne.

 

Den totale omleggingen av hvordan en PC fungerer har allerede skjedd. Den er nå en internett-terminal og ikke en lokal maskin. Spør deg selv: Om du kun fikk én: ville du helst hatt verdens festeste datamaskin uten noen form for nettverkstilgang, eller en Chromebook? For meg er iallfall svaret enkelt.

 

Men greit, kanskje fem år er optimistisk. Si ti, da. (Jeg tror sannheten er nærmere fem.)

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har skjedd? Vel, jeg kom nettopp hjem fra en ferie der jeg ikke ikke brukte Taxi fordi jeg til enhver tid hadde tilgjengelig et hav av biler i telefonen min (Uber). Jeg bodde i en leilighet jeg fant på telefonen (AirBnb) og der jeg sjekket ut nøkkelen via en "nøkkelbank" i en kafe. Via telefon såklart, og nfc.

 

På denne turen hadde jeg ikke med meg pcen min, men jeg hadde allikevel full tilgang til alle data hele tiden via telefonen. Der hadde jeg alle bøkene mine, jeg hadde mulighet til å betale for ting.

 

Da jeg skulle hjem scannet jeg telefonen på flyplassen for å sjekke inn (etter å ha betalt via den hos Uber).

 

Et par ganger mens jeg var borte pep det på telefonen min fordi temperaturen hjemme sank under null, og jeg kunne da gå inn i en app og sjekke temperatur i alle rom. En gang gikk bredbåndet ned, og da fikk jeg også et varsel på telefonen.

 

Da jeg kom hjem startet jeg bilen med telefonen fordi jeg ikke orka gå i bagasjerommet og finne frem nøkkelen jeg ved en feil hadde låst inne.

 

Den totale omleggingen av hvordan en PC fungerer har allerede skjedd. Den er nå en internett-terminal og ikke en lokal maskin. Spør deg selv: Om du kun fikk én: ville du helst hatt verdens festeste datamaskin uten noen form for nettverkstilgang, eller en Chromebook? For meg er iallfall svaret enkelt.

 

Men greit, kanskje fem år er optimistisk. Si ti, da. (Jeg tror sannheten er nærmere fem.)

 

Som sagt, ny software, det har vært en god software-utvikling de siste årene, men ny software er det det er.

 

Riktig, datatrafikk over telefonen, eksisterte for 5 år siden, er bare billigere i dag.

 

Lett gjennomførbart for 5 år siden.

 

Lett gjennomførbart hardwaremessig for 5 år siden.

 

Det er sant at sofware-utvikling selvfølgelig ikke er uvensentlig, men tingene du nevner har i liten grad vært gjort mulig av ny hardware, og joa, PCen har blitt avhengig av nett, det skjedde for 15 år siden, den tilpasset seg den nye hverdagen da, og vil antakelig gjøre det framover også, ihvertfall på kort sikt, som 5 år er. (det samme vil forøvrig gjelde telefonen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ny hardware blir mindre og mindre interessant, det er software som er fremtiden. Det har vært en tendens lenge, og det vil fortsette å være sånn.

 

Min nåværende laptop er f.eks fire år gammel, og den gjør alt like bra som de som lanseres i dag. Fordi software. Det samme gjelder telefoner - det er veldig få som faktisk har nytte av ny hardware i telefonene som kommer ut nå for tiden, det er mest tjenester som driver ting videre. Vi er ikke helt der ennå - men jeg er sikker på at den dagen vil komme da vi stort sett omgir oss med dumme terminaler. Igjen.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ny hardware blir mindre og mindre interessant, det er software som er fremtiden. Det har vært en tendens lenge, og det vil fortsette å være sånn.

 

Min nåværende laptop er f.eks fire år gammel, og den gjør alt like bra som de som lanseres i dag. Fordi software. Det samme gjelder telefoner - det er veldig få som faktisk har nytte av ny hardware i telefonene som kommer ut nå for tiden, det er mest tjenester som driver ting videre. Vi er ikke helt der ennå - men jeg er sikker på at den dagen vil komme da vi stort sett omgir oss med dumme terminaler. Igjen.

 

Men så har det seg slik at din spådom er om hardware, ikke software.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det rart at klokken har fått en relativt lunken/negativ mottakelse av anmeldere? Apple stiller opp med et produkt som har relativt lite å by på i forhold til sin pris samtidig som at android-klokkene er minst like funksjonelle og kanskje et hakk foran når det kommer til design (design er kanskje litt subjektivt, men Apple Watch ser ekstremt unaturlig ut med tanke på å ha den på armen).

 

Hvor vinner egentlig Apple her, bortsett fra at klokken deres er et av de få alternativene iOS-brukere har? Må være ganske bittert at den eneste ordentlige smartklokken som er tilgjengelig for iOS knapt nok holder følge med android-klokkene.

Endret av -Ingen kommentar-
Lenke til kommentar

Om analytikerne får rett så tipper jeg at Apple sitt renomé vil falle som stein etter at eierne av klokkene blir lei av "superklokken" de har kjøpt og som må lades hele tiden for å fungere optimalt.

 

Tror nok at dette er mer en "luksus ting merkevare" greie enn noe annet. 

 

Har ikke brukt en klokke på snart 2 år da smarttelefonen min dekker 95% av behovene der , det eneste jeg savner er når jeg svømmer og bruker klokken til å forbedre prestasjonene på distansen jeg svømmer ( 25m) men har ikke hatt behov for det i de siste årene.

Lenke til kommentar

Om analytikerne får rett så tipper jeg at Apple sitt renomé vil falle som stein etter at eierne av klokkene blir lei av "superklokken" de har kjøpt og som må lades hele tiden for å fungere optimalt.

 

Tror nok at dette er mer en "luksus ting merkevare" greie enn noe annet.

Hadde analytikerne hatt rett om produkter hadde de hatt skikkelige jobber med å lage produkter. De lo av iPhone, de lo av iPad, og nå ler de av Apple Watch. Om de får rett på tredje forsøk kommer de nok til å klappe seg på skuldrene og si at de har vært kjempeflinke. (Jeg har jobba litt med analytikere i et par oppkjøpsfaser, og det er ikke akkurat a-laget, for å si det mildt.)

 

Du har rett i at smartklokker pr. i dag (og en stund fremover) vil være luksusprodukter. Men det er jo alle telefoner utover det helt enkle også, og de selger greit de, så jeg ser ikke helt problemet.

 

At klokka må lades hver natt er selvsagt ikke ideelt, men med en lader på nattbordet og lading sammen med telefonen tror jeg egentlig ikke det er så galt. Nesten bedre med hver natt enn hver tredje eller noe, for da får man inn rutinen.

 

Jeg er heller ikke sikker på at Apple Watch blir en suksess, men tror det er altfor tidlig å dømme. I august vet vi mer.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...