Gå til innhold

X99 Hovedkort, hvilket?


Anbefalte innlegg

Skal bygge meg et X99 system og det eneste jeg er usikker på er hovedkortet. Hva skal man ha?

 

Det jeg har av behov er et stabilt system og det skal være mulig å klokke. Jeg har ikke behov for noe fancy lydkort og bling. Har eksternt lydkort.

 

Skal i hovedsak brukes til musikkproduksjon i Ableton Live / Reason og bilderedigering i Lightroom / PS., og noe spilling. Kanskje hackintosh også, og da kanskje man må gå for gigabyte...?

 

Har sett litt på MSI sine kort, de er iallfall noe billigere.

 

Noen som har litt inspill å komme med? :) Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs det litt hva du er ute etter av funksjoner. USB3.1? SATA Express? M.2 med 4 PCIE lanes? PLX chip?

Jeg synes ASRock har noen fine kort som er verdt en titt. Er veldig fornøyd med mitt ASRock Fatal1ty X99X Killer. Offisiell støtte for ECC og Xeon og grei overklokker (Xeon støtter ikke overklokking).

Endret av defuzion
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er litt i samme (kjøps)posisjon som TS.

Men jeg har lystpå USB 3.1, da jeg renger med å ha oppsettet i noen år, er det noen innspill rundt dette?

Eller kan dette greit settes inn som egeg (PCI)kort senere.

 

Beklager om jeg "hijacker" tråden, men det er kanskje interesant problemstilling for TS også?

 

/Jan

Lenke til kommentar

Jeg har personlig testet 3 x99 kort,

 

MSI X99 Sli plus = 2.149Kr

 

Asus X99-S = 2.990Kr

Asus X99-E WS = 4.749Kr

 

Alle var testet med samme cpu. overklokking var prikk lik for min del, Asus kortene klarer endel høyere Cache og ram hastighet though, ikke et gimmick faktisk. 

 

Jeg bruker nå WS kortet i min personlige rig, det er sålangt det beste kortet, men koster jo skjorta sammenlignet med Msi sitt kort.

 

For meg så hadde egentlig Msi kortet vært greit, men litt gøy å gå overkill. 

 

Msi har en uefi som ikke helt fungerer mtp fan speed osv innebygd. var jo en tidlig bios på kortet da jeg testet det, sikkert fikset til nå. 

 

Asus sitt S kort har en dårlig usb plassering, da om du går for sli så må usb3 fjernes, også dårlig plassering av M.2 SSD. 

 

Uefi og selve kortet er stabilt og fint, dog, mitt s kort har endel coil whine dessverre.

 

Asus sitt ws kort er jo det beste hk jeg har prøvd igjennom årene, ikke at jeg har prøvd altfor mange pga ung alder :p

 

Nok av porter til ws kortet, selvsagt så er det stabilt og kan lett klokkes, klokker best av alle kortene så langt (snakk om marginale forskjeller dog) 

 

igrunn så kan jeg anbefale alle kortene, så har du et kort jeg har testet selv og sagt mitt om i alle prisklassene. 

Lenke til kommentar

Et spørsmål til ...

 

Ser på nettsiden til Proshop og der står det følgende under X99 hovedkort: "NB - vær oppmerksom på at hovedkortet krever DDR4 RAM Quad Channel, dvs. å bruke 4 RAM blokker"

 

Betyr det altså at man MÅ ha 4 fysiske brikker? Vil den ikke boote uten det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...