Gå til innhold

Oppgradere fra Photoshop Elements 4.0 til nyere versjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fotografert på en stund, og heller ikke redigert bilder på en stund. På den forrige Laptopen min, fungerte dog Adobe Photoshop Elements 4.0. På den nye fikk jeg beskjed om noe kompabilitetsproblemer og får ikke til å åpne NEF-filene fra mitt Nikon D300. Var vel Windows 8 på den forrige maskinen og, så hva gjør at det ikke fungerer skikkelig med den nye maskinen? Må jeg oppgradere til en nyere versjon av programmet? Ser at Elements nå har kommet så langt som til 13. Er det mulig å bruke bare en Upgrade med så stor forskjell på versjonene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var kompatibel med D300, men ikke Photoshop Elements 4.0 :(

 

The Camera Raw 4.3.1 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS3 or versions of Photoshop Elements earlier than Photoshop Elements 4.0 for Macintosh or Photoshop Elements 5.0 for Windows, or Premiere Elements 3.0 for Windows. The latest versions of the Camera Raw plug-in available for previous Adobe software titles are listed below:

Mac

Photoshop CS2: Camera Raw 3.7

  • Photoshop Elements 3.0: Camera Raw 3.6

Windows

Photoshop CS2: Camera Raw 3.7

  • Photoshop Elements 4.0: Camera Raw 3.7
  • Photoshop Elements 3.0: Camera Raw 3.6

Prøvde Camera Raw 3.7, men det fungerte ikke.

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Ja jpg versjonen av fila får jeg åpnet. Når jeg prøver å åpne nef-versjonen får jeg bare: can not open filnavn.nef

Grunnen er at kameraet ditt er nyere en den versjonen av ellements du har, så ellementes har ikke de rette "kodene" for å kunne åpne og behandle  rå-filer fra D300.

 

Som nevnt over kan du bruke Adobe cameraraw til og åpne filene.

Ønsker du en mer komplett redigeringsprogram for bilder er LR5 "snart LR6" en fornuftig oppgradering, husk at du ikke kan redigere video i Lightroom.

Lenke til kommentar

 

... husk at du ikke kan redigere video i Lightroom.

Joda, fra versjon 4. Oppgradert i versjon 5. Jeg bruker ikke video selv, men det er fullt mulig å bruke videoredigering i Lr. Tipper denne funksjonen utvikles videre i Lr6...:-)

 

http://tv.adobe.com/watch/peachpittv-for-photographers/working-with-video-in-lightroom/

 

joa, man får lastet ned videoer, men må man ikke har et videoprogram også så som nero, quicktime, etc. ?

Lenke til kommentar

 

 

... husk at du ikke kan redigere video i Lightroom.

 

Joda, fra versjon 4. Oppgradert i versjon 5. Jeg bruker ikke video selv, men det er fullt mulig å bruke videoredigering i Lr. Tipper denne funksjonen utvikles videre i Lr6...:-)http://tv.adobe.com/watch/peachpittv-for-photographers/working-with-video-in-lightroom/

joa, man får lastet ned videoer, men må man ikke har et videoprogram også så som nero, quicktime, etc. ?

Nei, det er riktig at det er begrenset funksjonalitet i forhold til dedikerte videoprogrammer, men en viss mulighet for enkel redigering direkte i Lr har man. Som nevnt så tipper jeg denne muligheten er videreutviklet i versjon 6...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, det er riktig at det er begrenset funksjonalitet i forhold til dedikerte videoprogrammer, men en viss mulighet for enkel redigering direkte i Lr har man. Som nevnt så tipper jeg denne muligheten er videreutviklet i versjon 6...

 

Det må jeg få teste ut, få lastet inn videoer i LR men har ikke funnet noen vei videre :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Ja jpg versjonen av fila får jeg åpnet. Når jeg prøver å åpne nef-versjonen får jeg bare: can not open filnavn.nef

Grunnen er at kameraet ditt er nyere en den versjonen av ellements du har, så ellementes har ikke de rette "kodene" for å kunne åpne og behandle  rå-filer fra D300.

 

Som nevnt over kan du bruke Adobe cameraraw til og åpne filene.

Ønsker du en mer komplett redigeringsprogram for bilder er LR5 "snart LR6" en fornuftig oppgradering, husk at du ikke kan redigere video i Lightroom.

 

 

Er det ett frittstående program? Trodde det var det plug-in til Adobe Photoshop het? Og den versjonen av dette som er kompatibel med D300 er vel ikke kompatibel med Photoshop Elements-versjonen min (4.0) . Mener nå dog jeg brukte det sammen med D300 tidligere, for jeg har da D300 filer liggende på disken min :hm:

Lenke til kommentar

 

Nei, det er riktig at det er begrenset funksjonalitet i forhold til dedikerte videoprogrammer, men en viss mulighet for enkel redigering direkte i Lr har man. Som nevnt så tipper jeg denne muligheten er videreutviklet i versjon 6...

 

Det må jeg få teste ut, få lastet inn videoer i LR men har ikke funnet noen vei videre :)

 

 

Du finner instruksjonvideoer på Youtube. Mener å huske at du må være i Library modul, men lenge siden jeg prøvde dette.

Lenke til kommentar

Mener nå dog jeg brukte det sammen med D300 tidligere, for jeg har da D300 filer liggende på disken min

 

Adobe Camera Raw er en plugin eller modul i Photoshop/Elements. Hvis dette virket med D300-bilder på din gamle maskin burde det jo virke på ny også. Har du noen bilder liggende som du har konvert på din gamle PC fra NEF-filer må det jo ha virket. Du kan eventuelt ha gått veien om Adobes DNG-konverter (gratis nedlasting) som kan konvertere alle RAW-filer til Adobes eget RAW-format (DNG). Hvis Elements 4.0 støtter DNG (husker ikke når det ble introdusert) så kan du gå veien om DNG for å få åpnet filene.

 

Når det er sagt så har blant annet støyfjerning blitt veldig mye bedre i nyere versjoner av ACR, og det er også en god del nye funksjoner. Vil nesten anbefale en oppgradering hvis du skal bruke programmet en del. Elemenents/LR og full Photoshop bruker samme RAW-konvertering så du har samme basisfunksjonalitet uansett om du velger å gå for ny Elements eller LR, men Elements pleide å ha noen begrensninger på de avanserte funksjonene. Ikke sikker på om det gjelder siste Elements også.

 

Forøvrig kan du abbonnere på LR + PS (fullversjon) for rett under 100 kroner per måned. Men skal du bare bruke programmet en sjelden gang er det litt overkill, blir tross alt en del kroner i året. Når det gjelder LR så forventes det ny versjon ganske snart, så å kjøpe LR nå er ikke ideelt. Men du kan laste ned en 30-dagers testversjon og håpe på lansering før den går ut.

Endret av se#
Lenke til kommentar

LR5 kan kjøpes uavhengig av Creative cloud "PS", det kan være vanskelig og finne den nedlastbare utgaven hos Adobe*, men vil du ha en CD så har bla. dustin.no den. Men som sagt LR6 er rundt hjørnet så det kan være lurt og vente på den.

 

Uansett kan du laste ned en gratis prøveversjon "fullversjon".

 

* klikk på kjøp, så kan du gjøre om preferansene til full versjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...