Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor privat er fullt personnummer (11-siffer)?


rekk

Anbefalte innlegg

Går på et kurs om dagen og vi som går på kurset blir regelmessig informert gjennom epost angående diverse som har med kurset å gjøre av kursholder. Første dagen på kurset ble det også gjennomgang av person info for samtlige på kurset som ble gjort med prosjektor og ei full liste med navn, tlf, fullt person nr. hvor vi fikk beskjed om å si ifra hvis noe ikke stemte. Altså alle så alles fulle person nr.

Jeg tenkte greit nok, ikke noen her som skriver disse ned for så å gjøre ugang. Men nå nylig ble det sendt ut liste fra kursholder med all person info fra alle på kurset (navn, tlf, adresse OG fullt person nr).

 

Er forvørig ca. 30 deltakere på dette kurset, som nå alle har hverandres person nr.

Dette synes jeg er ganske så grovt, men er det det? Trodde en kunne gjøre ganske mye drit mot en person når en har all person info.. Mulig jeg tar feil...

Endret av rekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplever det som litt forvirrende informasjon. I ingressen skriver Datatilsynet dette: "Nummeret regnes ikke som en sensitiv opplysning og er ikke taushetsbelagt," mens under seksjonen "Sending av personnummer" stilles det en rekke krav til sikring av slik sending. Er det sensitiv, taushetsbelagt informasjon eller er det ikke?

 

For øvrig, i følge Datatilsynet skal en epost som inneholder personnummer kun være adressert til personnummerets eier, og den skal være kryptert - så kursholder har gjort et overtramp her i så måte.

Lenke til kommentar

Sensitivt eller taushetsbelagt (juridiske termer, vel) er det ikke, men det ligger likevel i en mellomsone for informasjon; mer privat enn navn og adresse. Dette skal respekteres, mener Datatilsynet, selv om det ikke er sensitivt eller taushetsbelagt som sådan. Og det kan man jo være enig i. Det skal kun brukes til presis identifikasjon når det er behov for slik presisjon, og det er ingen grunn til at uvedkommende skal gå rundt og ha denne informasjonen. Derfor er dette en særdeles grov overtramp etter mitt syn; jeg hadde faktisk ikke akseptert slike lister på halvoffentlig e-post selv uten fødselsnummer.

 

Jeg kan ikke skjønne at det var nødvendig å gå gjennom listen med deltakere offentlig overhodet, men jeg skal ikke si så mye om akkurat det. Men å sende en liste over alle sammen på e-post, hvor informasjonen inkludert fødselsnummer er nedskrevet permanent, da hadde jeg blitt rimelig arg.

 

Dette syns jeg du skal melde fra om til Datatilsynet så vedkommende får seg en smekk på fingrene og forhåpentligvis ikke gjør slikt igjen. Du bør vel også gi beskjed til denne vedkommende om at dette ikke var greit – gjør dem oppmerksom på problemstillingen.

 

http://www.datatilsynet.no/Om-Datatilsynet/Hvordan-kan-jeg-klage-til-Datatilsynet/

 

Når alt det er sagt, så skal man ikke være i stand til å gjøre noe som helst skummelt med en persons fødselsnummer. Fødselsnummerets oppgave er å skille deg fra en eventuell person med samme navn og fødselsdato. Derfor er det hverken sensitivt eller taushetsbelagt. Kan man i en sammenheng gjøre mer enn dette, så er det noen som bruker det feil i sine systemer (autentisering/legitimering, ikke bare identifisering), og det skjer dessverre litt for ofte i diverse sammenhenger. Derfor er det ekstra viktig i praksis å sørge for å holde fødselsnummeret hemmelig, og kun gi det ut ved reelt behov.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personnummer i gale hender kan føre til mange problemer. Man distribuerer ikke ut lister med personnummer.

Selv om folk burde kunne stole på hverandre innenfor gruppa kan det godt være en snik i den som kunne finne det for godt å gjøre noe research på på dette og så selge det videre for å sikre seg selv. Det verste med dette er hvor enkelt det er å svindle til seg penger ved lån. Jeg hadde umiddelbart sagt fra til vedkommende som kjørte dette ut på projektor. Dette er et mer viktig nummer enn opplysningene på et kredittkort fordi man enkelt kan skaffe seg et kredittkort med det, og ingen hadde godttatt om noen flashet alle kredittkortopplysningene til alle på en projektor.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette syns jeg du skal melde fra om til Datatilsynet så vedkommende får seg en smekk på fingrene og forhåpentligvis ikke gjør slikt igjen. Du bør vel også gi beskjed til denne vedkommende om at dette ikke var greit – gjør dem oppmerksom på problemstillingen.

 

http://www.datatilsynet.no/Om-Datatilsynet/Hvordan-kan-jeg-klage-til-Datatilsynet/

Ønsker egentlig ikke å gjøre det vanskelig for kursholder da han virker som en grei person. Og tror ikke han har visst helt hva han har gjort når han har sendt ut dette.

Men etter svarene jeg har fått her i tråden og det jeg har klart å søke meg fram til selv bla. denne artikkelen, så syns jeg det er lite greit at dette har skjedd.

 

Jeg skjønner ikke hva kursarrangør skal med deres fødselsnummer i det hele tatt.

Er det noe veldig spesielt?

Det er snakk om et jegerprøvekurs. Personnummer går jeg ut ifra at han måtte ha da en skal meldes opp til en prøve/eksamen etter endt kurs som kommunen er ansvarlig for (tror jeg).

Endret av rekk
Lenke til kommentar

Ønsker egentlig ikke å gjøre det vanskelig for kursholder da han virker som en grei person. Og tror ikke han har visst helt hva han har gjort når han har sendt ut dette.

Men etter svarene jeg har fått her i tråden og det jeg har klart å søke meg fram til selv bla. denne artikkelen, så syns jeg det er lite greit at dette har skjedd.

 

Det er jo opp til deg hvordan du ønsker å vinkle det for kursholder; om du ønsker å være grei eller gjøre livet hans surt for et øyeblikk. Men jeg syns du i det minste skal gjøre ham oppmerksom på det slik at han slutter med dette, for dette er ikke greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når alt det er sagt, så skal man ikke være i stand til å gjøre noe som helst skummelt med en persons fødselsnummer. 

 

Skal i utgangspunktet stemme, men dessverre er det ikke slik. Man er et enklere offer for ulike former av ID-tyveri med en gang personnummeret er på avveie. Det er ganske mye jeg kan gjøre med et personnummer, om jeg bare vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...