Gå til innhold

Har man lov i Norge til å ha pistoler/hagler i huset hvis du har lisens?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Som jeger har du lov å ha hagle.  Da jeg var ung, kunne man gå inn i en butikk å kjøpe den om du var 16 år.  Jeg mener det er strengere i dag.  Jeg vet ikke hvordan det er med pistol.

 

Som 16 åring syklet jeg med hagle på ryggen til jaktområdene uten at noen noen gang stoppet meg.  Jeg gikk endog av sykkelen og skjøt ender langs veien.  I dag ville jeg vel bli ansett som potensiell terrorist om jeg gjorde det samme.

 

Det er dog vanlig å se jegere gå med rifle eller hagle på ryggen langs trafikkerte veier i jakt områder. 

 

Har man lov i Norge til å ha pistoler/hagler i huset hvis du har lisens?

 

 

Jeg svarer ikke ubetinget ja til det spørsmålet.  Muligens er der jurister her inne som kan gi deg et mer presist ja eller nei eller ...

 

Som en anekdote, kan jeg si at jeg ble spurt om å ha maskingevær hjemme da jeg var heime vern soldat uten at jeg hadde våpenlisens.  Jeg vet ikke hvor streng den praksisen er i dag.  

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Liberalister og anarkister som er tilhengere av Kardemommeloven ville vel sagt at det er Ok, bare du er snill og grei og ikke plager andre.  Men du må adlyde politimester Bastian og hans sjef.

 

Se også:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1583917&p=22416231

 

Får du ikke ditt ønske oppfylt kan du kanskje klage til Tobias i tårnet om han representerer folkeviljen i Kardemomme.

 

 

Og hvor kan jeg kjøpe en lisens og en pistol til gunstig pris?

 

Du kan spørre dem som eventuelt gir deg lisens.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ja, det er lov å oppbevare våpen hjemme i låsbart våpenskap.

Våpenskap er svært solid laget i metall og nøkkel oppbevares et sted hvor kun du vet hvor er.

 

Jeg forutsetter at du har lisens for våpnene.

 

For å få pistol må du begynne i et pistolskytterlag og ta sikkerhetskurs. Hva den videre gangen så er, er jeg ikke sikker på.

Det var slik før i hvertfall, jeg vet ikke hvor lenge du må være medlem først.

Endret av smartphone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å erverve våpen må man ha et BEHOV.

Dette følger av at man trenger våpen til å jakte eller konkurrere.

Jaktvåpen fordrer vanligvis at man innehar jegerprøven samt at man tilfredsstiller de kravene som er lagt til grunn for erverv. Eksempelvis edruelig oppførsel, rent rulleblad etc.

Man kan inneha 6 jaktvåpen, flere gis det ikke unntak for. 

 

Pistoler krever sikkerhetskurs i klubb, samt et aktivitetskrav på eksempelvis minimum 6 treninger i året og minimum et års medlemskap i pistolklubb.

Man kan inneha EN pistol for hver konkurranseform man deltar i. Usikker på om reservevåpen kan innehas.

 

Når man skal ha våpen i hus må disse oppbevares i godkjent våpenskap.
Ammunisjon skal oppbevares i låsbart skap.

 

Man kan forøvrig ikke kjøpe en lisens, det er ikke lisenser heller. Man får ervervs tillatelse, bruk tillates ved å løse jaktavgift eller at man skal delta i konkurranser.

Endret av Doofen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg mener og har hørt 

  1. At du ikke trenger jegerprøven til småviltjakt om du var jeger før 1970.  Er det feil?
  2. At man i 2015 må være medlem av et jegerforening for å kjøpe hagleskudd over disk.  Er det feil.

Hva med oss som lager (lagde) hagle skudd selv?  

Lenke til kommentar

På pistoldelen kan jeg svare da jeg er skytter selv.

 

Som skrevet over, sikkerhetskurs og medlem i en klubb.

Så må man bevise at man konkurrerer ved å viser til resultater eller signaturer på dette.

 

Så søker man om våpen , klubben skal også signere på dette.

Så om alt er ok så får du lisens på det kaliberet.

 

Man søker da innen en gren for eks "militærpistol"

Om man får lisens på det cal og vil skyte en annen gren hvor det cal er lovlig så får man ikke den andre cal man gjerne vil ha så her må man søke i "rett rekkefølge" for å få alle cal.

 

For å ha 2 like cal må man dokumentere mye aktivitet/konkurranse.

Det må fortsatt være innlåst i FG-godkjent våpenskap.

Klar man kan ha den ladd under hodeputen, en kontroll vil varsles 24t før.

Ikke at det anbefales.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1 ja, det fordrer dog at man beviselig har løst kort før eller er registrert som jeger i jeggerregisteret.

 

2 nei, alle som har våpenkort eller jegerprøven får handle hagleammo. Det fordrer at man har utløst jegeravgift for inneværende år.

 

  1. Hva om jeg årlig betalte viltrygdavgiften da jeg var aktiv småvildt jeger?
  2. Kunne tenke meg å begynne med jakt igjen (villsvin i østfold der jeg bor høres spennende ut, men villsvin regnes kanskje ikke som småvildtjakt?).
  3. Rådyrjakt er vel også småvildtjakt?
  4. Må jeg i 2015 ta jegerprøven for å gå på småvildtjakt om jeg begynte å jakte i slutten av 60 årene?
  5. Ingen ting er bedre for helsa enn å traske i myr og hei fra tidlig om morgenen til kvelden.  

Drev mest med andejakt på Vestlandet og skjøt en hare i ny og ne som hoppet ut av en busk

Lenke til kommentar

Jaktvåpen fordrer vanligvis at man innehar jegerprøven samt at man tilfredsstiller de kravene som er lagt til grunn for erverv. Eksempelvis edruelig oppførsel, rent rulleblad etc.

Man kan inneha 6 jaktvåpen, flere gis det ikke unntak for.

Det er mulig å få mer enn 6 jaktvåpen. Med den nye våpenforskriften fikk man det vi kaller "jaktgarderoben". Det gir anledning til å skaffe 6 våpen uten videre behovsvurdering. Det er altså fullt mulig å ha mer enn 6 jaktvåpen hvis man kan vise til et reelt behov for det.

 

  • Hva om jeg årlig betalte viltrygdavgiften da jeg var aktiv småvildt jeger?
  • Kunne tenke meg å begynne med jakt igjen (villsvin i østfold der jeg bor høres spennende ut, men villsvin regnes kanskje ikke som småvildtjakt?).
  • Rådyrjakt er vel også småvildtjakt?
  • Må jeg i 2015 ta jegerprøven for å gå på småvildtjakt om jeg begynte å jakte i slutten av 60 årene?
  • Ingen ting er bedre for helsa enn å traske i myr og hei fra tidlig om morgenen til kvelden.  
Drev mest med andejakt på Vestlandet og skjøt en hare i ny og ne som hoppet ut av en busk

 

1) Da skal du være i Jegerregisteret.

2) Villsvin regnes i Norge som storvilt. Hvis du skal jakte med rifle, så må du ta en skyteprøve. 30 prøveskudd fordelt over to dager, og 5 skudd i sentrum på hjorteskive på 100 meter for å få godkjent skyteprøven. Skal du jakte villsvin med hagle, trenger du ikke skyteprøve.

3) Rådyr er også å regne som storvilt. Igjen gjelder det samme som med villsvin. Du kan jakte rådyr både med rifle og hagle. Unntaket er bukkejakta, hvor du bare kan bruke rifle. Rifle krever skyteprøve. 

4) Hvis du betalte jegeravgiften før 1986 (tror jeg), så skal du være i jegerregisteret. Du kan sjekke litt her: Altinn, Brønnøysundregisteret. Prøv å bestille jegeravgiftskort. Hvis du ikke finner noe, så regner jeg med at det går greit å ringe Brønnøysundregisteret. Hvis du ikke er registrert i jegerregisteret, så må du belage deg på å ta jegerprøven. Jeg vil egentlig anbefale deg å gjøre det uansett. Lover har forandret seg, og det skader ikke å oppfriske viltkunnskapene.

5) Helt enig.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jaktvåpen fordrer vanligvis at man innehar jegerprøven samt at man tilfredsstiller de kravene som er lagt til grunn for erverv. Eksempelvis edruelig oppførsel, rent rulleblad etc.

Man kan inneha 6 jaktvåpen, flere gis det ikke unntak for.

Det er mulig å få mer enn 6 jaktvåpen. Med den nye våpenforskriften fikk man det vi kaller "jaktgarderoben". Det gir anledning til å skaffe 6 våpen uten videre behovsvurdering. Det er altså fullt mulig å ha mer enn 6 jaktvåpen hvis man kan vise til et reelt behov for det.

 

Ingen til dags dato som har fått dette gjennom.

Det er så mange systemvåpen å velge mellom nå at det er heller ikke et tema.

 

Man KAN erverve rifle til seljakt, men siden seljakt er definert som fangst kommer dette ikke under jaktvåpenreglementet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er mulig å få mer enn 6 jaktvåpen. Med den nye våpenforskriften fikk man det vi kaller "jaktgarderoben". Det gir anledning til å skaffe 6 våpen uten videre behovsvurdering. Det er altså fullt mulig å ha mer enn 6 jaktvåpen hvis man kan vise til et reelt behov for det.

 

Ingen til dags dato som har fått dette gjennom.

Det er så mange systemvåpen å velge mellom nå at det er heller ikke et tema.

 

Man KAN erverve rifle til seljakt, men siden seljakt er definert som fangst kommer dette ikke under jaktvåpenreglementet.

 

Du tar grundig feil! Quote har rett i det han skriver, det eneste jeg er usikker på, er når det med Jegerregistret ble opprettet. Alle som hadde jaktet lovlig tidligere og betalt en form for avgift til Staten (flere navn, avhengig av årstall), før dette registret ble opprettet er innmeldt i Jegerregistret. Jeg er en av dem.

 

Jeg kjenner flere jegere, som har betydelig flere jaktvåpen, enn de 6 som Quote nevner. Og jag kan skaffe flere, hvis jeg ønsker og har behov. At det er noen systemvåpen å få kjøpt nå, har ingen betydning. Og de færreste kjøper det, spessielt storvilt kalibere.

 

Hva er det for tull du skriver om seljakt? Det er forskjell å fangste, ved bruk av "hakapikk", eller annen form for avlivning. Og det å jakte sel, ved bruk av rifle! Så rifle ervervet til bl.a. seljakt, er en del av jaktvåpnene, eller "jaktgarderoben". Igjen har Quote rett. :) Men, kan en dokumentere behov, er ikke 6 jaktvåpen noen fast grense.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

Så må man bevise at man konkurrerer ved å viser til resultater eller signaturer på dette.

 

Så søker man om våpen , klubben skal også signere på dette.

Så om alt er ok så får du lisens på det kaliberet.

Om man får lisens på det cal og vil skyte en annen gren hvor det cal er lovlig så får man ikke den andre cal man gjerne vil ha så her må man søke i "rett rekkefølge" for å få alle cal.

 

Klar man kan ha den ladd under hodeputen, en kontroll vil varsles 24t før.

Ikke at det anbefales.

Mye riktig, men noe er upressist og noe er feil. Sikkerhetskurs, er greit. Men du burde kanskje ha pressisert hvor lenge en trenger å være medlem av en pistol klubb, før en kan kjøpe våpen. Er litt usikker der selv (da det er flere ti-år siden, jeg ble medlem), men mener dette er 6 mnd., ikke 1 år som Doofen skriver.

 

Før en søker første gang, må en også ha hatt et min. av treningsdager på klubbens skytterbane, tror det er 18 ganger. Og klubben skal bekrefte dette i et eget skriv, som vedlegges våpensøknaden. De bekrefter også våpentype, kaliber og om dette er på programmet, til klubben. Klubben skal ikke skrive noe som helst på søknadsskjemaet! En har mulighet for å innlevere flere søknader (på  div. våpen/kalibere) allerede første gang en søker og betaler kun et gebyr. Og neste gang en søker, er aktivitestkravet (aktivitet/år) noe mindre. Loven beskriver aktivitet og ikke konkuranse! Så det er ikke et krav at en MÅ konkurere, for å kjøpe våpen hverken første gang, eller senere.

 

Synes bruk av begrepet "lisens", er litt feil. Og personlig, så forbinder jeg det med noe en kan kjøpe. Når søknaden innvilges, får vi en Tillatelse til å erverve våpnet (ene) og etter at det er kjøpt og dette kjøpet er registrert hos våpenkontoret, utsteder de et Våpenkort. Dette som en dokumentasjon på at innehaveren har lov til å oppbevare dette hjemme, frakte det forskriftsmessig til bane (jaktvåpen - til jaktområde) og bruke det på lovig måte der. Vil samtidig påpeke, at dette ikke er noen Bæretillatelse, som noen feilaktig tror.

 

Noe upressist angående flere like våpen/kalibere, men ved tilfredstillende aktivitet (da i stevner/konkuranser), får en også kjøpt det. Men, dette gjelder uansett sjelden førstegans kjøpere.

 

Vil avsluttningsvis advare på det sterkeste, mot å ha ladd våpen hjemme. (Og at du skriver dette, synes jeg er ganske ubetenksomt!) Av flere grunner, bl.a. fordi det ikke er lov! Det er også en sikkerhetsrissiko, for bl.a vådeskudd! Og skulle en/noen bryte seg inn og en skyter denne personen, vil en ha et forklaringsproblem ovenfor politiet! Hvordan rakk du å låse opp ammo-skapet, deretter låse opp våpenskapet og lade våpnet, før inntrengeren kunne utgjøre en fare for deg? Og hvis en mot formodning hadde troverdig forklaring på dette, så er det likevel ikke "fritt frem" å skyte en inbruddstyv/angriper! 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Reglene er jo noe uklare, i trondheim er det 6 mnd man må være medlem og hver gang man skyter med klubbens våpen signeres det av klubben.

Dette blir da dokumentasjonen på aktivitet.

 

Det er ikke krav til å stille konkurranser, men de fleste våpensøknader faller lettere igjennom om man kan vise til aktivitet.

At man skriver at man selv har skutt i skogen teller da mindre en at man har stevneresultater å vise til.

Det er ikke skrevet i stein at søknaden blir godkjent.

 

Alle kontorene krever forskjellig aktivitet utifra hva de mener de trenger. 

Da jeg søkte om pistol sist mener jeg at klubben måtte signere på noe , husker alle sto i kø for å få signaturer før de kunne levere søknadene. Da hadde jeg også annen pistol fra før.

Det var i 2005, mulig det er annerledes nå.

 

Flere like kalibere mener jeg også blir basert på synsing fra politiets side.

Noen i klubben fikk, andre fikk ikke.

De fikk da ikke kjøpe seg en kombi-pistol, da den ville hatt samme kaliber som ett av de andre våpnene om man satte på det settet.

 

De som konkurrerer mye og viste til stevneresultater fikk det uten problem.

Ikke at det er noen fasit.

 

Men at man må søke i rikrig rekkefølge stemmer nok, for har du en kaliber fra før som det er lov å bruke i den nye grenen man søker for å trene på så er det mye vanskeligere å få ja en de som søker "rett" og MÅ ha det nye kaliberet for å kunne delta.

Lenke til kommentar

 

Hva er det for tull du skriver om seljakt? Det er forskjell å fangste, ved bruk av "hakapikk", eller annen form for avlivning. Og det å jakte sel, ved bruk av rifle! Så rifle ervervet til bl.a. seljakt, er en del av jaktvåpnene, eller "jaktgarderoben". Igjen har Quote rett. :) Men, kan en dokumentere behov, er ikke 6 jaktvåpen noen fast grense.

 

Seljakt defineres som fangst, det du tenker på er OPPFATNINGEN av fangst.

Seljakt reguleres ikke av jaktloven heller i så måte,men av forvaltningsloven.

Andre regler tilkommer her.

 

Ad "jaktgarderoben"...

Dette er også diskutert opp og i mente på kammeret.no uten at noen har kunnet vise til at "noen" har mer enn 6 jaktvåpen.

Ei heller på sluttstykket.no var det noen som kunne dokumentere at "noen" hadde flere enn 6.

Så med mindre du kan fremlegge bilde e.l. av flere enn 6 våpenkort fra "noen" du kjenner blir dette bare dumt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...