Gå til innhold

Har man lov i Norge til å ha pistoler/hagler i huset hvis du har lisens?


Anbefalte innlegg

Lovteksten sier ikke at det er ulovlig med mer enn 6 jaktvåpen. Det er stor forskjell på at det er ulovlig kontra vanskelig. Loven sier at man må kunne dokumentere et meget kvalifisert behov. Hva som i praksis er et meget kvalifisert behov er vanskelig å si. Kort sagt: Det er ikke ulovlig - bare særs vanskelig.

 

 

Jegere som har behov for ytterligere våpen skal ha mulighet til å erverve flere våpen.

Kravet er at vedkommende må dokumentere et «meget kvalifisert behov». I disse

tilfellene må man se hen til hva jegeren allerede innehar av jaktvåpen samt hans

behov for ytterligere våpen av den type det søkes tillatelses til. Såfremt jegeren

innehar våpen vedkommende ikke lenger har behov for, eller de anses som

utrangerte, vil jegeren eventuelt måtte gi fra seg disse på en eller annen måte, evt. at

de destrueres eller plomberes, for å kunne erverve ytterligere våpen. Den fastsatte

bestemmelsen vil imidlertid ikke hindre jegere i å erverve våpen de har behov for til

å utøve den jakten de ønsker. Det er imidlertid et klart mål at selv en dreven jeger

ikke bør inneha flere våpen enn hans jegeraktivitet tilsier

 

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan man erverve det på bakgrunn av affeksjonsverdi. Disse kan derimot ikke brukes til jakt(...)

At våpen som er ervervet på bakgrunn av affeksjonsverdi ihht våpenforskriftens §20 ikke kan brukes på jakt (om eieren ellers har jegerprøve og evt. skyteprøve, samt at våpnene har den nødvendige anslagsenergi/kaliber) sliter jeg med å finne noe holdepunkt for i våpenlov eller -forskrift.

 

Ironisk nok kan ervervsrekkefølgen her (så vidt jeg kan tolke reglene) være avgjørende; arver du først 1-3 (som er det maksimale antallet som kan tillates på bakgrunn av arv/affeksjonsverdi) jaktvåpen, og deretter vil kjøpe deg opp til 6 andre, totalt inntil 9, så har du potensielt et problem, om politiet går inn for å være vanskelige. Har du derimot kjøpt dine 6 "egne" jaktvåpen før du senere arver nummer 7-9, så kan du i alle fall ikke nektes det. Og som sagt, så ser ikke jeg noen regel som forbyr deg å bruke de siste tre arvede våpnene til jakt, om de ellers egner seg til formålet.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

 

Hva er det for tull du skriver om seljakt? Det er forskjell å fangste, ved bruk av "hakapikk", eller annen form for avlivning. Og det å jakte sel, ved bruk av rifle! Så rifle ervervet til bl.a. seljakt, er en del av jaktvåpnene, eller "jaktgarderoben".

 

Seljakt defineres som fangst, det du tenker på er OPPFATNINGEN av fangst.

Seljakt reguleres ikke av jaktloven heller i så måte,men av forvaltningsloven.

 

Dette er også diskutert opp og i mente på kammeret.no uten at noen har kunnet vise til at "noen" har mer enn 6 jaktvåpen.

 

Tror jeg får pressisere litt her. For det første, så har jeg ikke diskutert hvilken lov, som regulerer seljakt! Jakten jeg tenker på og som jegere flest kan delta på, er jakt på kystsel. Og den skiller seg fra annen seljakt. Det er Fiskeridirektoratets regionkontor, som gir tillatelse til jakten. Og det er krav til avlagt storviltprøve, som tidlgere nevnt. Men dette har ingen ting med, hvor og hvordan storvilt riflen skal registreres. Den er en del av "jaktgarderoben"! Og IKKE et fangstredskap, som er unntatt. Men det kan være en måte å utvide "garderoben" på, som mange andre metoder.  

 

Jeg kjenner flere bl.a. på Kammeret.no, som har mange flere jaktvåpen, enn det det diskuteres her. Men trolig ønsker de ikke å skrive om noe eksakt antall på "nettet". Og skulle jeg bevise det, måtte jeg ha hjelp av dem, kanskje fotografere både våpnene og deres våpenkort og legge det ut her! Er ikke dert litt naivt?

 

Jeg har flere ganger sett våpnene til noen av dem jeg tenker på, prøveskutt flere av deres våpen, Trent ved siden av dem på banen, hvor vi trener/tester flere våpen, også jaktet med flere av dem, hvor de har benyttet div våpen. Og vi prater om våpen, skytetester, ombyggninger, tester vi har gjordt, o.l., og jeg har sett våpenplassering (innredning) i våpenskapene. Jeg vet ganske godt hva noe av mine bekjente har. Og jeg kjenner flere, som må ha flere enn de 6 jaktvåpnene. I tilegg er noen av dem konkuranseksyttere, med ennå flere hagler/rifler. Samme gjelder med håndvåpen.

 

Nå kan ikke jeg huske å ha sett noen diskusjon på Kammeret, der de som har "peilig", fortelle at det ikke går ann å få flere jaktvåpen enn 6 stk. Derimot så er jeg ganske sikker på, at jeg har sett diskusjoner på hvordan utvide "garderoben" og med vellykkede tilbakemeldinger. Vær nå klar over, at 6 jaktvåpen er som et eks., KUN 3 hagler og 3 rifler, inkludert kombivåpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...