Gå til innhold

ANMELDELSE: Pillars of Eternity


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er det Google sin definisjon som er feil? Er det Google sine synonymer som er feil? Eller er det min tolkning av disse som er feil?

Er ikke så glad i å diskutere definisjoner. Men akkurat når det gjelder "objektivitet i spillanmeldelser" er det nødvendig, mange vet ikke hva de egentlig spør etter.

 

Etter min mening er Googles definisjon riktig. (Objective: "adjective 1. (of a person or their judgement) not influenced by personal feelings or opinions in considering and representing facts.")

 

Som definisjonen viser, objektivitet er bare mulig når man presenterer fakta. Mesteparten av innholdet i en anmeldelse er jo såklart ikke fakta, men skjønnsbaserte vurderinger. Ergo er det lite treffende å etterspørre mer objektivitet i anmeldelser av kulturuttrykk, uansett om det er snakk om spill, film eller bøker. Eneste faktaen man finner i spillanmeldelser er antall kart, våpen, plattform spillet kom ut på, lanseringsdato etc. Med en gang man f.eks vurderer om det er mange nok våpen og kart er man over i det subjektive, meningsbaserte igjen.

 

At begrepet ikke passer er jo også tydelig når man ser på første delen av definisjonen: "not influenced by personal feelings or opinions". Det er umulig å gjøre en vurdering uten å være "influenced by personal feelings or opinions". Det er jo nettopp meningene dine du blir betalt for å sette ord på når du anmelder et spill.

 

Kort sagt: Objektivitet og anmeldelser/meninger er nesten strake motsetninger av hverandre. En mening vil aldri være objektiv, på samme måte som en faktaopplysning aldri vil være subjektiv. Når det er sagt er jeg, og sikkert de fleste andre, enig i at man ikke bør la utenforliggende hensyn påvirke anmeldelsen. Men det har ingenting med objektivitet å gjøre.

 

Noen videre diskusjon av dette bør vi nok ta i tråden i "generelt"-delen av forumet, dette blir veldig off topic.

 

 

Jeg er enig i alt dette. Mitt poeng er bare at synonymene til definisjonen antyder at objektivitet også kan løftes opp et nivå. Man skal være objektiv ved at man ikke er påvirket av press utenfra (forventninger fra lesere, annonsører, samfunnet etc.) når man former sin mening. Jeg mener dette er en form for profesjonell objektivitet.

 

Jeg tror vi har vært gjennom dette en runde allerede, så tror ikke det er nødvendig med en til ;)

Lenke til kommentar
 

Dette er noe av det beste jeg har sett på YouTube på lenge. Jeg så alle delene. Det var helt fantastisk å høre kvinnens siste kommentar. Jeg har sett akkurat samme respons fra venstrevridde feminister på internett så utrolig mange ganger. De klager på at folk er forferdelige for å like voldsspill som inneholder vold mot kvinner, og alle som liker slikt fortjener å bli torturert og drept etc. etc.

 

Hykleriet lenge leve!

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må "reste"/hvile for å huske spells på nytt. Du har bare et definert antall uses før du må hvile igjen. Det kan gjøres enten i et vertshus eller ute i villmarken ved hjelp av camping supplies. Det er også eneste måten å få igjen health points/helse på.

 

Men bruk denne tråden til å diskutere artikkelen. Her diskuterer vi spillet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1647974&page=1

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Helt supert spill. Ser ut til å bli GOTY for min del, skjønner ikke helt hva som skal kunne hamle opp.

 

Det er i hvertfall GOTY kickstarter, herregud for et spill, synd med noen bugs men de overskygger ikke hva obsidian har fått til med dette spillet.. HOLY TITTIES

Lenke til kommentar

 

Gamer.no er den sida som har gitt spillet lavest score til nå så vidt jeg kan se, men 8 er likevel bra.

 

På den andre sida får spillet lik score som sim city og dragon age 2.

 

Jeg er veldig spent og forhåpentligvis nok en suksess historie fra kickstarter!

Gamer.no gir ifølge Metacritic hele "65% lower than the average critic" på scoringer og det skal de ha mye respekt for selv om denne scoringen er et dårlig representativt system for kvaliteten på spill som sett med Dragon Age 2 osv.

 

Jeg liker mine anmeldelser som jeg like min laks, med en klype salt.

Dragon Age Inquisition fikk vel 9 av 10 på Gamer. Et spill som har 10 timer med story, og 200 timer med blomsterplukking og leting etter ringer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå har jeg spilt dette spillet i litt over et år med en del småpauser her og der.

 

Jeg ser nå at jeg personlig hadde gitt spillet en 8 av 10 og ikke 9 eller 10 av 10 og det er faktisk flere grunner til det :

 

*Kampsystemet er ikke bra nok , fiendens AI og plassering er for dårlig og karakterene dine gjør heller ikke intelligente valg. Det er også brukt noen "kjipe" valg som er trolig for å øke vanskelighetsgraden til noen av kampene.

 

*Man spiller i en "låst" verden , å bruke noen former for trolldom gjør ikke endringer i området , eksempelvis burde en "fireball" få trær til å brenne og bli ødelagte , noen spesialangrep burde også være langt mer visuelt givende enn det vi har her. Det er alt for liten utvikling i forhold til Baldurs gate på disse områdene til at det virkelig fenger.

 

Det er for få utfordringer i form av gåter og andre elementer som kan løses , man ser også at man blir svært avhengig av at hovedkarakteren har konkrete stats for å løse noen oppdrag selv om du har en magiker med Lore 12 , dette er noe som strider litt imot hva jeg hadde ønsket (men forståelig til en viss grad ).

 

Hadde Obsidian hatt litt bedre tid på dette prosjektet så hadde det trolig blitt langt bedre enn det nå er , det er på ingen måte et dårlig spill , men jeg hadde håpet på en arvtager til BG1&2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...