Gå til innhold

Studere fysikk på NTNU med S1/S2 matematikk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Planen min etter fullført videregående var å bli pilot, og derfor valgte jeg S1 og S1 matematikk, da det er mye enklere og flygerutdanningen ikke krevde R2. Men jeg har nå ombestemt meg, og valgt å gå bort fra flygeryrket, av flere grunner.

Det jeg tenker nå, er å begynne på fysikk ved NTNU. Faren min har selv en doktorgrad i fysikk fra NTNU (den gang NTH), og har jobbet som forsker i 20 år, og dette yrket er noe jeg alltid har interessert meg for.

Det jeg da lurer på, er hvor vanskelig det kommer til å bli for meg som ikke har R2. Jeg kommer selvsagt til å lese meg opp i sommerferien, men jeg stiller fortsatt med et relativt stort handikapp sammenlignet med resten.

 

Karakterene mine fra videregående er henholdsvis: Fysikk 1 og Fysikk 2 (6, 5), Kjemi 1 og 2 (5, 5) og Matematikk S1 og S2 (5, 5).

 

Spankytank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva karaktergrensen pleier å være, men du ha R2 med karakter 4 eller bedre for å være kvalifisert til fysikkstudiet på NTNU. Det er mulig at du er kvalifisert til fysikkstudier på andre skoler, men hvis du skal studere på NTNU, må du ta R2 først.

Nei, det er ikke et krav med R2 ved bachelorprogrammet til fysikk.

http://www.ntnu.no/studier/bfy/opptak ( Normalt gjelder generell studiekompetanse + Matematikk R1 eller Matematikk S1 + S2, )

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva karaktergrensen pleier å være, men du ha R2 med karakter 4 eller bedre for å være kvalifisert til fysikkstudiet på NTNU. Det er mulig at du er kvalifisert til fysikkstudier på andre skoler, men hvis du skal studere på NTNU, må du ta R2 først.

 

Du tenkjer kanskje på sivilingeniørstudiumet i Fysikk og matematikk. Gløsingar blir også forvirra av dette.

Lenke til kommentar

Dersom du er god til å lære skal det gå greit, man lærer stort sett all matematikk fra videregående på nytt igjen på universitetet, bare grundigere og på mye kortere tid. Det er selvsagt en fordel å ha vært innom og blitt kjent med mange av temaene fra før, men jeg tror ikke det er uoverkommelig. Det viktigste er at du faktisk jobber med fagene hele tiden, det nytter ikke å flyte fra forelesning til forelesning uten å gjøre så mye i mellom slik som på videregående.

 

NTNU pleier å arrangere oppfriskningskurs i matte før semesterstart, i alle fall for ingeniørstudenter. Kanskje en idé å dra på det?

Lenke til kommentar

Dersom du er god til å lære skal det gå greit, man lærer stort sett all matematikk fra videregående på nytt igjen på universitetet, bare grundigere og på mye kortere tid. Det er selvsagt en fordel å ha vært innom og blitt kjent med mange av temaene fra før, men jeg tror ikke det er uoverkommelig. Det viktigste er at du faktisk jobber med fagene hele tiden, det nytter ikke å flyte fra forelesning til forelesning uten å gjøre så mye i mellom slik som på videregående.

 

NTNU pleier å arrangere oppfriskningskurs i matte før semesterstart, i alle fall for ingeniørstudenter. Kanskje en idé å dra på det?

Takk for svar :) Joda, har tenkt meg ivei på oppfriskningskurs i matematikk

Lenke til kommentar

Det står jo at R2 og Fysikk 1 blir gjennomgått første semester? Altså dette blir ett lett semester for de som har hatt det men etter dette vill dere "alle" ligge på samme kunnskapsnivå i fysikk/matematikk.

 

EDIT: Mener da ett fag som bygger på R2 og Fysikk 1, ikke at man tar disse fagene på NTNU

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hva karaktergrensen pleier å være, men du ha R2 med karakter 4 eller bedre for å være kvalifisert til fysikkstudiet på NTNU. Det er mulig at du er kvalifisert til fysikkstudier på andre skoler, men hvis du skal studere på NTNU, må du ta R2 først.

 

Du tenkjer kanskje på sivilingeniørstudiumet i Fysikk og matematikk. Gløsingar blir også forvirra av dette.

 

 

Du har rett. Så lenge trådstarter har sjekket selv og har kontroll på opptakskravene, er alt i orden.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Planen min etter fullført videregående var å bli pilot, og derfor valgte jeg S1 og S1 matematikk, da det er mye enklere og flygerutdanningen ikke krevde R2. Men jeg har nå ombestemt meg, og valgt å gå bort fra flygeryrket, av flere grunner.

Det jeg tenker nå, er å begynne på fysikk ved NTNU. Faren min har selv en doktorgrad i fysikk fra NTNU (den gang NTH), og har jobbet som forsker i 20 år, og dette yrket er noe jeg alltid har interessert meg for.

Det jeg da lurer på, er hvor vanskelig det kommer til å bli for meg som ikke har R2. Jeg kommer selvsagt til å lese meg opp i sommerferien, men jeg stiller fortsatt med et relativt stort handikapp sammenlignet med resten.

 

Karakterene mine fra videregående er henholdsvis: Fysikk 1 og Fysikk 2 (6, 5), Kjemi 1 og 2 (5, 5) og Matematikk S1 og S2 (5, 5).

 

Spankytank

 

For å svare på tråden din, så er svaret ja, du stiller med eit handikap i forhold til resten. Det kjem berre meir og meir matematikk i fanget ditt, og matematikken burde vere som ein sjette sans for deg.

 

Dei tema frå R2 som du vil få mest bruk for på Bachelor i fysikk, vil vere (i cirka søkkjande rekkjefylgje):

 

  • Trigonometriske funksjonar
  • Integralrekning
  • Differensiallikningar
  • Induksjonsbevis

 

Med unntak av trigonometriske funksjonar, blir dette repetert i Matematikk 1, men gjennomgangen vil vere kjappare og mindre omfattande enn om du hadde R2 på VGS, og både læreboka og sannsynligvis også læraren kjem til å vere dårlegare på NTNU.

 

Elles vil eg leggje til at siving i Fysikk og matematikk kan vere veldig likt Bachelor i fysikk. Forskjellane er at studentane på den sistnemnde linja er jamnt over meir oppegåande, og du får mindre fridom til å velje fag viss du går Fysikk og matematikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...