Gå til innhold

G-Sync og FreeSync tråden


Gjest bruker-293283

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en stasjonær PC som har GTX Titan X 12GB og skal investere i Acer Predator Z35. Litt surt at de har utsatt leveringen :-/

 

Ville først gått for en skikkelig når en først skal kjøpe en god en :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg sitter med en stasjonær PC som har GTX Titan X 12GB og skal investere i Acer Predator Z35. Litt surt at de har utsatt leveringen :-/

 

Ville først gått for en skikkelig når en først skal kjøpe en god en :)

X34 wr skikkelig ;)
Lenke til kommentar

Dersom dere som har G-Sync eller Freesync, deaktiverer det og prøver å spille med standard 144hz uten g/free-sync, hva er deres reaksjon? :p

 

Vel, selv mine 2x980ti klarer ikke å drive min 1440p skjerm jevnt i over 144Hz på en god del spill. Så om jeg skulle kjørt med fixed refresh på 144Hz, så burde jeg skrudd av V-Sync. Det er imidlertid helt uaktuelt for min del. Det er tearing jeg hater mest, så jeg kjører kun med V-Sync på. Jeg har prøvd for å se hvordan det blir med ULMB på, og da må G-Sync av. Bildet blir imidlertid helt fantastisk. Men det hakker jo da, når fps går under 144. Utrolig synd at man ikke kan ha på ULMB samtidig med G-Sync. Jeg har tenkt på å lage profiler til enkelte spill, som Civ 5 for eksempel som flimrer med G-Sync. Da foretrekker jeg heller hakking, så kan jeg like så godt ha fixed refresh rate da. Men det har vært så mye dritt med Nvidia driverne i det siste at det blir et ork å skulle lage profiler om og om igjen hver gang man oppdaterer driver fordi man må ta "fresh install" for sikkerhets skyld.

 

G-Sync fungerer veldig bra, hvis ikke hadde jeg nok satt skjermen min til 100Hz og skrudd på ULMB og V-Sync, eventuelt prøvd litt med Nvidias adaptive V-Sync om 100fps også blir litt for tøft.

 

Hmm.. Ser når jeg tenker meg om, at du kanskje egentlig spurte om det er mulig å gå tilbake til fixed refresh skjerm, etter at man har blitt bortskjemt?

 

I så fall vil jeg si at det er fint mulig for en del typer spill. "Trikset" jeg henviser til over er jo en måte å få veldig bra bilde på. G-Sync er egentlig bare en forsikring om at bildet ikke blir dritt når du bikker under 144fps. Holder du deg over 144fps, så er en G-Sync skjerm helt identisk med en vanlig 144Hz skjerm.. (Med ULMB om den har det.)

Lenke til kommentar

 

Dersom dere som har G-Sync eller Freesync, deaktiverer det og prøver å spille med standard 144hz uten g/free-sync, hva er deres reaksjon? :p

 

Vel, selv mine 2x980ti klarer ikke å drive min 1440p skjerm jevnt i over 144Hz på en god del spill. Så om jeg skulle kjørt med fixed refresh på 144Hz, så burde jeg skrudd av V-Sync. Det er imidlertid helt uaktuelt for min del. Det er tearing jeg hater mest, så jeg kjører kun med V-Sync på. Jeg har prøvd for å se hvordan det blir med ULMB på, og da må G-Sync av. Bildet blir imidlertid helt fantastisk. Men det hakker jo da, når fps går under 144. Utrolig synd at man ikke kan ha på ULMB samtidig med G-Sync. Jeg har tenkt på å lage profiler til enkelte spill, som Civ 5 for eksempel som flimrer med G-Sync. Da foretrekker jeg heller hakking, så kan jeg like så godt ha fixed refresh rate da. Men det har vært så mye dritt med Nvidia driverne i det siste at det blir et ork å skulle lage profiler om og om igjen hver gang man oppdaterer driver fordi man må ta "fresh install" for sikkerhets skyld.

 

G-Sync fungerer veldig bra, hvis ikke hadde jeg nok satt skjermen min til 100Hz og skrudd på ULMB og V-Sync, eventuelt prøvd litt med Nvidias adaptive V-Sync om 100fps også blir litt for tøft.

 

Hmm.. Ser når jeg tenker meg om, at du kanskje egentlig spurte om det er mulig å gå tilbake til fixed refresh skjerm, etter at man har blitt bortskjemt?

 

I så fall vil jeg si at det er fint mulig for en del typer spill. "Trikset" jeg henviser til over er jo en måte å få veldig bra bilde på. G-Sync er egentlig bare en forsikring om at bildet ikke blir dritt når du bikker under 144fps. Holder du deg over 144fps, så er en G-Sync skjerm helt identisk med en vanlig 144Hz skjerm.. (Med ULMB om den har det.)

 

Per nå har jeg 970, så jeg faller under 144fps ganske ofte. Spesielt nå i black ops 3, ser jeg forferdelig masse tearing(mye mer enn jeg har sett før i noen andre spill).

Skal man spille i 1080P med masse innstillinger på max, så kan man nok ikke forvente å være over 144fps i disse tider med ett 970 kort, hvertfall ikke hele tiden.

Det jeg mente var at dersom du skrur av g-sync på skjermen din nå, og spiller standard 144hz, river du av deg håret da? ^^,

Lenke til kommentar

Vel, det du beskriver er jo typisk for en skjerm som forlanger en oppdatering fra skjermkortet hvert 7'ende millisekund. Om skjermkortet bruker 7 millisekunder på å tegne opp 1/3 av skjermen, så får du jo en tearing der. Bruker skjermkortet så 7 millisekunder til på 1/3 til av skjermen så får du enda en linje med tearing 2/3 fra toppen av skjermen. Så klarer skjermkortet å tegne ferdig bildet på de neste 7 millisekundene. Da har skjermen vist tearing 1/3 ned på skjermen de 3 siste skjermoppdateringene, og 2/3 ned på skjermen de 2 siste oppdateringene. Så skal skjermkortet til å tegne et nytt bilde fra toppen. Om det klarer å komme halvveis på 7 millisekunder denne gangen, så blir den første tearing-linjen på 1/3 fra toppen av skjermen nå visket ut. Men en ny tearing oppstår jo på midten av skjermen. Og tearingen fra 2/3 ned på skjermen fra før vil være der fremdeles. Du får altså en haug av tearing.

 

Om du har over 144fps så vil du kun få en linje med tearing på skjermen, fordi all annen informasjon på skjermen vil være oppdatert i forhold til det foregående bildet. Ihvertfall om spillmotoren gir skjermkortet ny informasjon å jobbe med i tide.

 

"Løsningen" på problemet ditt er altså å sette ned skjermens oppdaterings frekvens til rett under det antallet fps du for det meste er sikker på at du ikke bikker under for ofte. Har du en average på 90fps, prøv å sett skjermen til 80 eller 85Hz (Custom resolution om nødvendig). Prøv deg frem. Inputlag vil være nøyaktig den samme så lenge V-Sync er av.

 

For å svare på spørsmålet ditt, så er håret mitt foreløpig i god behold. Og det hadde det nok fortsettet med også om jeg skrur av G-Sync. Som sagt blir bildet bedre med ULMB på enn med G-Sync. Og ved å "trikse" litt med oppdaterings-frekvensen til skjermen, og eventuelt gå litt ned på detaljer om nødvendig. Så kommer man som regel til et greit kompromiss. De beste spillene har aldri vært avhengig av god grafikk. ;)

Lenke til kommentar

Meget kompliserte greier det der, men jeg tror jeg fattet det meste ;)

Jeg takler ikke å spille under 120hz oppdateringsfrekvens, og jeg merker veldig godt hvis jeg havner under 100fps i de fleste spill også. I black ops 3 vel og merke er det en del bugs, men fpsen hopper mellom 85 og 160fps alt ettersom. Det å sette hertz ned til 85, samt limite fps til 80-100 blir derfor helt uaktuelt, det blir rett og slett for laggy, spesielt med 85hertz. Per nå har jeg satt 120Hz oppdateringsfrekvens, og limita fps til 120. Av en eller annen merkelig grunn kjører spillet myyyyyyye smoothere på akkurat disse innstillingene enn på noen andre innstillinger(er garantert en opptimaliseringssak, men sinnsykt irriterende).

Dersom jeg setter til 144hz og 144fps, lagger det, uansett hvilken fps jeg limiter den til.

I mitt tilfelle må vel kanskje g-sync være det jeg trenger, da jeg ikke vil under 100fps og ikke kan sette ned oppdateringsfrekvensen for å hindre tearing?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...