Gå til innhold

Investeringsselskap og kildesskatt innenfor EØS


ispep

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer fordelene/ulempene ved å investere gjennom AS, altså danne et investeringsselskap. Det eneste jeg ikke klarer å finne skikkelig svar på, er hvordan kildesskatt på utbytte fra en aksje innenfor EØS blir behandlet. Jeg har en Nordnet Zero konto, her blir jeg kreditert det jeg har betalt i kildesskatt til utlandet på slutten av året, av Norge. Er det noe lignende for AS? går pengene "tapt"? Eller noe helt annet?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på skattereglene i landet selskapet du investerer i er hjemmehørende i, og hvilken skatteavtale det landet har med Norge. Her kan det også være forskjell på personbeskatning og selskapsbeskatning.

 

En del land som opererer med kildeskatt av aksjeutbytte opererer også med en form for fritaksmodell som innebærer at aksjeutbytter først blir beskattet ved utdeling ut fra en selskapsstruktur og inn i privatpersoners hender. Norge har en svært gunstig fritaksmodell i europeisk sammenheng. Et AS vil kunne nyttiggjøre seg denne modellen på en måte du som privatperson ikke kan.

Lenke til kommentar

Det kommer an på skattereglene i landet selskapet du investerer i er hjemmehørende i, og hvilken skatteavtale det landet har med Norge. Her kan det også være forskjell på personbeskatning og selskapsbeskatning.

 

En del land som opererer med kildeskatt av aksjeutbytte opererer også med en form for fritaksmodell som innebærer at aksjeutbytter først blir beskattet ved utdeling ut fra en selskapsstruktur og inn i privatpersoners hender. Norge har en svært gunstig fritaksmodell i europeisk sammenheng. Et AS vil kunne nyttiggjøre seg denne modellen på en måte du som privatperson ikke kan.

 

Takk for svar! Om mulig, kan vi ta et mer konkret eksempel?

 

La oss si at jeg ønsker å kjøper aksjer i et stort børsnortert selskap i Tyskland, Siemens for eksempel. I henhold til skatteavtalen mellom Norge og Tyskland, vil jeg betale 15% kildesskatt på utbytte til Tyskland og få fradrag for dette på den norske skatten.

 

Om jeg kjøper samme selskap (Siemens) gjennom et AS, har jeg skjønt det slik at jeg blir trukket 15% kildesskatt på utbytte, så lenge jeg ikke eier 25% eller mer av selskapet (noe jeg naturligvis ikke har mulighet til). Hva skjer så videre, får jeg disse 15% tilbake i Norge? Er de tapt?

 

Må ha det inn me teskje vettu :)

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår tysk skatterett trekkes det kildeskatt etter 15 % også mellom aksjeselskaper, med mindre det eiende aksjeselskapet har minst 25 % eierskap i det utdelende selskapet.

 

Skattlegging av utbytte er delt mellom Norge og Tyskland. Tyskland har rett til å ilegge kildeskatt på 15 %, mens Norge har rett til å beskatte utbyttet helt generelt. I Norge beskattes ikke slike inntekter når de er innvunnet av aksjeselskaper pga. fritaksmetoden. Ditt norske aksjeselskap skal inntektsføre 3 % av utbyttet (0,84 % skatt). Du kan kreve kreditfradrag for kildeskatten ilagt av Tyskland, men du får ikke fradrag for mer skatt enn Norge ville ilignet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...