Gå til innhold

Jobb i Norge uten norsk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg studerer i England og går siste året. Når jeg er ferdig er planen å flytte til Norge med kjæresten jeg har møtt ved universitetet. Hun er Latvisk med russiske foreldre så hun snakker flytende latvisk, russisk i tillegg til flytende engelsk, spansk og fransk. Hun er veldig bekymret for om hun vil klare å lære seg godt nok norsk til neste år og dette vil derfor gå ut over jobbmulighetene. Hun studerer international business managment and marketing. Jeg føler det ikke er noe problem å klare seg i hverdagen med engelsk her til lands, men er usikker når det kommer til jobb. Vet det kommer ann på type yrke, men ønsker jo selvfølgelig noe relatert til studiene.

 

Hun prøver nå å lære norsk, men desverre er ikke jeg den beste læreren når det kommer til gramatiske regler og slikt (Kanskje hun kan lære meg når hun har lært det). I tillegg er det mye jobb med studiene og liten tid til overs.

 

Nå skal det sies at hun lærer språk relativt fort og har et veldig godt øre for aksanter(?). Så vil nok ikke ta alt for lang tid å lære, men tenkte jeg ville høre hvordan det ligger ann.

 

Har noen noe erfaring med dette? Og eventuelt hvor godt norsk man må kunne for å få en jobb innen dette yrket?

 

Del gjerne andre efaringer om du har vært i eller kjenner noen som har vært i samme situasjon.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ho behersker så mange språk så er eg heilt sikker på at ho også lærer seg norsk veldig fort. Berre det at utfordringa ligger i at ho vil lære den norske gramatikken som du har problemer med å forklare viser jo at ho nok kjem til å beherske norsk betre enn deg innan kort tid.

 

Ellers så finnes det mange bedrifter her i landet som har engelsk som det primære arbeidsspråket.

 

Om eg skulle ha tipsa om jobbar som ho er godt kvalifisert til å få så ville eg bedt henne om å sjå mot skipsindustrien. Ikkje berre jobber dei primært med å designe, produsere og selge skip til det store utland, men mange av desse bedriftene har også ein stor andel av polske og litauiske fagarbeidarar innen sveising og lakkering. Så eg er heilt sikker på at mange slike bedrifter vil ha høgt utdanna ansatte som behersker språket slik at ein kan lage instruksar og arbeidsordrer på eit språk som gjer at det ikkje blir missforståelsar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...