Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen! Jeg er en journaliststudent som er på utkikk etter et speilreflekskamera. Jeg ser etter et kamera av topp kvalitet som vil vare i mange år. Nå kan jeg veldig lite om kameraer generelt, har vel eid to kompaktkameraer i livet mitt. Derfor vil jeg høre deres meninger og erfaringer om typer og modeller dere anbefaler, og ikke anbefaler.

Jeg blir å bruke kameraet mye til journalistrollen og toppturer. Jeg har ikke bestemt prisen foreløpig, men setter en makspris på 12 000 kroner. Dere kan også nevne nettsider eller butikker dere er fornøyd med kjøp av kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å gi et godt svar uten å vite helt hva kriteriene dine er.

 

Når du tar bilder som journalist, er det snakk om å ta bilde av personen du har intervjuet (tett opptil), eller er det ting som å ta bilder av kriminalteknikere på et åsted (lang avstand)? Eller begge deler? Er fotografering en viktig del av artiklene du skriver, eller er det mest snakk om å dokumentere? Er vekt og størrelse viktig?

 

I utgangspunktet ville jeg anbefalt noe som f.eks. Nikon D5300 + Sigma 18-35mm f1.8. Du har ikke så mye zoomrekkevidde, men du får en god sensor kombinert med et svært lyssterkt objektiv. Du kan ofte slippe unna bruk av blits, og du skal være godt dekket til mange situasjoner.

 

Om du er åpen for kjøp av brukt kamerautstyr, kan du få betraktelig mer for pengene.

Lenke til kommentar

Tja. Hvis du absolutt skal ha speilrefleks, så er Nikon D7100, Canon 70D og 7D (7D mkII havner vel i toppskiktet prismessig) og Pentax K3 robuste valg som bør holde en stund og egner seg til lett pressebruk.

 

Hvis speilløse systemkameraer også er et alternativ, så er det mye å velge i mellom. Olympus har en del hus som er kjent for å være robuste (E-M5, E-M10 og E-M1 er antagelig gode alternativer), Samsung har mye bra - NX1 er vel det mest egnede til pressebruk, men det ligger litt over din prisklasse. NX30 som er den litt eldre modellen har jeg ikke så god kjennskap til. Sony har A6000 som kan være aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg synes en eller annen form for søker er veldig viktig både for hvordan man holder og bruker kameraet. Dvs. styr unna kamera uten søker. Om søkeren er elektronisk (EVF) eller optisk (OVF) er en smakssak. Ingen av de er best til alt, de har sine fordeler og ulemper.

 

Vær obs på at kamerahuset ofte blir en liten del av totalkostnaden til fotoutstyret. Pass på å ikke prioriter så mye på kamerahuset at det er bare smuler igjen til resten. Optikk er viktig.

 

Som en start kan det være greit med den medfølgende normalzoom (typisk 18-55mm) siden det er en billig basis alrounder. Videre kan det være nyttig å legge til en telezoom for å få mer rekkevidde til ting som er langt unna. For eksempel en 70-300mm med stabilisator. Et alternativ er å slå sammen disse to og gå for en såkalt superzoom (typisk 18-200mm eller mer) med stabilisator. Superzoomen høres sikkert ut som et bra kinderegg, men det er ikke fult så idyllisk. De er ofte dyrere enn å kjøpe to separate objektiver og dårligere optisk kvalitet enn to separate. Fordelen er at du får litt mindre å bære på og slipper å skifte objektiv.

 

I tillegg til dette er det lurt å ha et objektiv som takler dårlig lys og gir flotte portretter. Et lyssterkt normalobjektiv uten zoom gjør den jobben. Typisk 35mm f/1,8, 50mm f/1,8 eller noe sånt.

 

Delsum: Kamera, 1-2 vanlige lyssvake zoomobjektiver og 1 lyssterkt normalobjektiv uten zoom.

 

Videre kan du legge på ekstern blits med kabel eller trådløs kobling til kameraet, et ekstra batteri, minst 2 minnekort, et kamerastativ og fotosekk eller fotoveske med plass til utstyret, bærbar PC, matpakke, ekstra tøy/regntrekk etc. PC-en trengs for å sende bilder fra location til redaksjonen raskest mulig. Greit å ha alt på en plass.

 

Kjapt prisestimat:

Kamera: 4-6000 kr

Medfølgende normalzoom: 500 kr

Telezoom: 1000-3000 kr

Superzoom: 3000 kr

Fotosekk: 1000 kr

Stativ: 1000 kr

Ekstra batteri: 300 kr

Et par bra minnekort: 400 kr

Blits: 1000-2000 kr

 

Når så hardwaren er på plass trenger du å jobbe deg opp litt erfaring med bruken av utstyret, kjennskap til PSAM-modusene, prøve ut kamerafunksjonene, effekten av blender, lukker, ISO og zoom. Videre er det lurt å lese en bok om komposisjon og teknikk. På papir eller nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, alle sammen! Jeg er en journaliststudent som er på utkikk etter et speilreflekskamera. Jeg ser etter et kamera av topp kvalitet som vil vare i mange år. Nå kan jeg veldig lite om kameraer generelt, har vel eid to kompaktkameraer i livet mitt. Derfor vil jeg høre deres meninger og erfaringer om typer og modeller dere anbefaler, og ikke anbefaler.

Jeg blir å bruke kameraet mye til journalistrollen og toppturer. Jeg har ikke bestemt prisen foreløpig, men setter en makspris på 12 000 kroner. Dere kan også nevne nettsider eller butikker dere er fornøyd med kjøp av kamera.

 

Det har ganske lite å si hva du studerer eller hvor du går på tur. Det aller viktigste er HVA du skal fotografere.

 

Budsjett 12.000, antar det er totalt med objektiv(er), blits, kamerabag, ekstra batteri +++ og eventuell programvare?

Er det viktig for deg med lite og lett, eller vil du heller ha litt å holde i og litt mer tyngde?

Er objektivutvalget for det merket du velger viktig?

Har du noen personlige preferanser når det gjelder produsent (Nikon/Canon/andre)?

Er det et merke som er mye brukt blant dine medstudenter?

 

Stopper der i første omgang,man godt hende det blir noen oppfølgingsspørsmål avhengig av svarene dine...

 

Www.fotovideo.no, nå Scandinavian Photo, er et godt sted å handle.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å gi et godt svar uten å vite helt hva kriteriene dine er.

 

Når du tar bilder som journalist, er det snakk om å ta bilde av personen du har intervjuet (tett opptil), eller er det ting som å ta bilder av kriminalteknikere på et åsted (lang avstand)? Eller begge deler? Er fotografering en viktig del av artiklene du skriver, eller er det mest snakk om å dokumentere? Er vekt og størrelse viktig?

 

I utgangspunktet ville jeg anbefalt noe som f.eks. Nikon D5300 + Sigma 18-35mm f1.8. Du har ikke så mye zoomrekkevidde, men du får en god sensor kombinert med et svært lyssterkt objektiv. Du kan ofte slippe unna bruk av blits, og du skal være godt dekket til mange situasjoner.

 

Om du er åpen for kjøp av brukt kamerautstyr, kan du få betraktelig mer for pengene.

I utgangspunktet så tenker jeg på et kamera som jeg kan bruke til alt mulig. Men i journalistrollen så kan det bli bilder av alt mulig, både på lang og kort avstand. Siden jeg også blir å bruke kameraet til toppturer, så tenker jeg at det må være bra batterilevetid og takle kulde. Men du mener altså at et objektiv er et "must"? Så gjennom en artikkel på lyd og bilde der de anbefalte Nikon D5300, men der sa de og at en av ulempene var at autofokusen var treg. Noen erfaringer med det?

Lenke til kommentar

Tja. Hvis du absolutt skal ha speilrefleks, så er Nikon D7100, Canon 70D og 7D (7D mkII havner vel i toppskiktet prismessig) og Pentax K3 robuste valg som bør holde en stund og egner seg til lett pressebruk.

 

Hvis speilløse systemkameraer også er et alternativ, så er det mye å velge i mellom. Olympus har en del hus som er kjent for å være robuste (E-M5, E-M10 og E-M1 er antagelig gode alternativer), Samsung har mye bra - NX1 er vel det mest egnede til pressebruk, men det ligger litt over din prisklasse. NX30 som er den litt eldre modellen har jeg ikke så god kjennskap til. Sony har A6000 som kan være aktuelt.

Har blitt anbefalt av flere å kjøpe speilløse kameraer, men uten og blitt fortalt hvorfor de er "bedre". Tenker også at det er en ganske så ny teknologi som er i speilløse kameraer så da er vel prisen litt høyere og?

Lenke til kommentar

Jeg ville sett litt på en 5D bundle. Gjerne brukt. Da har du fullformat-brikke som burde passe bra til pressefoto og et kamera som er designet for mye bruk. Det er jo en trend at mange kutter rene fotografer og bruker journalister med mobilkamera som fotografer så det er vel strengt tatt ikke så viktig lengre med ekstrem bildekvalitet, så det er jo mulig å kjøpe noe ok nå rimeligere og heller oppgradere senere. Mye bra i prosumer-segmentet som greit vil holder noen år.

Lenke til kommentar

 

Hei, alle sammen! Jeg er en journaliststudent som er på utkikk etter et speilreflekskamera. Jeg ser etter et kamera av topp kvalitet som vil vare i mange år. Nå kan jeg veldig lite om kameraer generelt, har vel eid to kompaktkameraer i livet mitt. Derfor vil jeg høre deres meninger og erfaringer om typer og modeller dere anbefaler, og ikke anbefaler.

Jeg blir å bruke kameraet mye til journalistrollen og toppturer. Jeg har ikke bestemt prisen foreløpig, men setter en makspris på 12 000 kroner. Dere kan også nevne nettsider eller butikker dere er fornøyd med kjøp av kamera.

Det har ganske lite å si hva du studerer eller hvor du går på tur. Det aller viktigste er HVA du skal fotografere.

 

Budsjett 12.000, antar det er totalt med objektiv(er), blits, kamerabag, ekstra batteri +++ og eventuell programvare?

Er det viktig for deg med lite og lett, eller vil du heller ha litt å holde i og litt mer tyngde?

Er objektivutvalget for det merket du velger viktig?

Har du noen personlige preferanser når det gjelder produsent (Nikon/Canon/andre)?

Er det et merke som er mye brukt blant dine medstudenter?

 

Stopper der i første omgang,man godt hende det blir noen oppfølgingsspørsmål avhengig av svarene dine...

 

Www.fotovideo.no, nå Scandinavian Photo, er et godt sted å handle.

 

Jeg ganske tidlig i fasen med å ved å se på kamera og utstyr som du ser. Som journalist blir jeg og ta bilder av alt, var derfor jeg presiserte det. 12 000 kroner er maks, alt av utstyr skal være inkludert da. Jeg vet at Nikon, Canon og Olympus er bra kameraer, så blir noe i den duren. Hvilke objektiver anbefaler du? :-)

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke det mye til toppturer og ikke er glad i å bære tungt burde du vurdere speilløse kamera. Alle generasjoner av 5D tar utmerkede bilder med de rette objektivene, men skal du ha med deg kamera med flere linser og diverse utstyr på fjellet blir det veldig mye å bære på.

 

Som noen nevner ovenfor kan det være verd å sjekke ut Olympus sine værbestandige kamera.

Lenke til kommentar

vidor og wikan93: Hva som er optimal sensorstørrelse kommer helt an på hvor mye hvor tungt lass man gidder å drasse på. Generelt gir store sensorer også stor og tung optikk. Speilrefleks tilbys med sensorstørrelser APS-C og FF, mens speilløse tilbys med mFT, APS-C og FF (stigende rekkefølge).

 

Solide fullformatkamea som 5D-serien er etter min mening tunge beist med like tung optikk. Særlig eldgamle originale 5D fra 2005 ville jeg styrt unna for den er rett og slett for dårlig på en haug med områder.

 

Speilløse kamera er ofte litt mindre og lettere enn speilrefleks med samme sensorstørrelse, men optikken har som regel omtrent samme størrelse og vekt som tilsvarende for speilrefleks (med noen unntak).

 

Personlig synes jeg APS-C størrelse sensor er et greit kompromiss mellom størrelse og egenskaper, men det er selvsagt en smakssak.

 

Speilløse koster omtrent det samme som varianter med speil.

 

Er lav vekt en viktig prioritet så er typisk speilløst kamera med relativt liten sensor som Olympus E-M5 med 12-32mm objektiv et godt valg. Er høy bildekvalitet i dårlig lys høyt prioritert bør du se på brukte fullformatkameraer som Nikon D600, Canon 6D, Sony A7 + et brukt lyssterkt objektiv uten zoom. F.eks en 50mm f/1,4. Et typisk kompromiss mellom disse ytterpunktene vil være et kamera basert på APS-C sensor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Hei, alle sammen! Jeg er en journaliststudent som er på utkikk etter et speilreflekskamera. Jeg ser etter et kamera av topp kvalitet som vil vare i mange år. Nå kan jeg veldig lite om kameraer generelt, har vel eid to kompaktkameraer i livet mitt. Derfor vil jeg høre deres meninger og erfaringer om typer og modeller dere anbefaler, og ikke anbefaler.

Jeg blir å bruke kameraet mye til journalistrollen og toppturer. Jeg har ikke bestemt prisen foreløpig, men setter en makspris på 12 000 kroner. Dere kan også nevne nettsider eller butikker dere er fornøyd med kjøp av kamera.

 

Det har ganske lite å si hva du studerer eller hvor du går på tur. Det aller viktigste er HVA du skal fotografere.

Budsjett 12.000, antar det er totalt med objektiv(er), blits, kamerabag, ekstra batteri +++ og eventuell programvare?

Er det viktig for deg med lite og lett, eller vil du heller ha litt å holde i og litt mer tyngde?

Er objektivutvalget for det merket du velger viktig?

Har du noen personlige preferanser når det gjelder produsent (Nikon/Canon/andre)?

Er det et merke som er mye brukt blant dine medstudenter?

Stopper der i første omgang,man godt hende det blir noen oppfølgingsspørsmål avhengig av svarene dine...

Www.fotovideo.no, nå Scandinavian Photo, er et godt sted å handle.

Jeg ganske tidlig i fasen med å ved å se på kamera og utstyr som du ser. Som journalist blir jeg og ta bilder av alt, var derfor jeg presiserte det. 12 000 kroner er maks, alt av utstyr skal være inkludert da. Jeg vet at Nikon, Canon og Olympus er bra kameraer, så blir noe i den duren. Hvilke objektiver anbefaler du? :-)

Vel...hvis du skal ta bilder av "alt" og samtidig ikke drasse på alt for mye utstyr...og DSLR fra Nikon er det velger...så ville jeg startet med å velge 18-140 zoom som det medfølgende objektivet. Det er jevngodt til mye ulik fotografering, bortsett fra i lite lys.

Du finner selv ut etter hvert som du fotograferer hvilke brennvidder du bruker mest, og da kan du kjøpe bedre, og mer lyssterk, optikk innenfor det området.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

vidor og wikan93: Hva som er optimal sensorstørrelse kommer helt an på hvor mye hvor tungt lass man gidder å drasse på. Generelt gir store sensorer også stor og tung optikk. Speilrefleks tilbys med sensorstørrelser APS-C og FF, mens speilløse tilbys med mFT, APS-C og FF (stigende rekkefølge).

 

Langt på vei enig. TS spurte om en arbeidshest han kunne bruke lenge, og 5D synes jeg fremdeles duger til presse. APS-C-ish er jo et greit kompromiss for portabilitet. Det er sikkert pressefotografer med RX100 også.

Jeg synes personlig det er et greit valg å ikke legge seg helt i toppen, men heller oppgradere jevnlig. Bruker man god optikk og tenker system kan man heller oppgradere hus.

 

Til referanse legger jeg ved en liten formatoversikt. Den er grei for å vurdere størrelse på kamera og linseoptikk i tillegg til ballpark støy/lys-ytelser.

 

comparative-digicam-sensor-sizes.gif

Lenke til kommentar

Har blitt anbefalt av flere å kjøpe speilløse kameraer, men uten og blitt fortalt hvorfor de er "bedre". Tenker også at det er en ganske så ny teknologi som er i speilløse kameraer så da er vel prisen litt høyere og?

Speilløse er egentlig ganske modne teknologisk, og prismessig er det ikke så store forskjeller lengre.

 

Bortsett fra det så gir det ikke så mye mening å snakke om hva som er "best". Speilløse hus kan konstrueres mindre. Bildekvaliteten har først og fremst med sensorstørrelse å gjøre, det samme gjelder størrelsen på optikken (med noen vidvinkelkonstruksjoner som unntak - de er mulig å gjøre mindre på speilløse). Speilrefleks har lengre batteritid, rett og slett fordi de bruker mindre strøm. Hva som funker best av optisk og elektronisk søker er opp til den enkelte. Noen liker den ekstra informasjonen du kan få i en elektronisk søker, andre foretrekker å se direkte gjennom objektivet. De litt dyrere speilreflekshusene er gjerne bedre på autofokus når det kommer til å følge motiver i bevegelse. Bortsett fra det så er egentlig forskjellene mellom systemkameraer med samme sensorstørrelse mindre enn man liker å tro.

 

Skal du ha noe som er lett å bære med seg, så er micro FourThirds bra, fordi den mindre sensoren gir kompakte hus og du finner mye kompakt optikk til det. Skal du fotografere sport, så ville jeg gått for et av speilreflekshusene jeg nevnte tidligere, ideelt sett med noe lyssterk optikk (men da må du nok fort på bruktmarkedet for å holde deg innenfor budsjett).

 

Personlig, skulle jeg startet med generell lett pressebruk, så hadde jeg nok gått for D7100 med en lyssterk normalzoom i området 16/17/18-50 mm f/2,8 fra en av tredjepartsprodusentene (Sigma og Tamron har gode alternativer). 70D eller K-3 med tilsvarende optikk funker nok også utmerket hvis brukergrensesnittene og funksjonaliteten til Canon eller Pentax passer deg bedre.

Lenke til kommentar

 

Har blitt anbefalt av flere å kjøpe speilløse kameraer, men uten og blitt fortalt hvorfor de er "bedre". Tenker også at det er en ganske så ny teknologi som er i speilløse kameraer så da er vel prisen litt høyere og?

Speilløse er egentlig ganske modne teknologisk, og prismessig er det ikke så store forskjeller lengre.

 

Bortsett fra det så gir det ikke så mye mening å snakke om hva som er "best". Speilløse hus kan konstrueres mindre. Bildekvaliteten har først og fremst med sensorstørrelse å gjøre, det samme gjelder størrelsen på optikken (med noen vidvinkelkonstruksjoner som unntak - de er mulig å gjøre mindre på speilløse). Speilrefleks har lengre batteritid, rett og slett fordi de bruker mindre strøm. Hva som funker best av optisk og elektronisk søker er opp til den enkelte. Noen liker den ekstra informasjonen du kan få i en elektronisk søker, andre foretrekker å se direkte gjennom objektivet. De litt dyrere speilreflekshusene er gjerne bedre på autofokus når det kommer til å følge motiver i bevegelse. Bortsett fra det så er egentlig forskjellene mellom systemkameraer med samme sensorstørrelse mindre enn man liker å tro.

 

Skal du ha noe som er lett å bære med seg, så er micro FourThirds bra, fordi den mindre sensoren gir kompakte hus og du finner mye kompakt optikk til det. Skal du fotografere sport, så ville jeg gått for et av speilreflekshusene jeg nevnte tidligere, ideelt sett med noe lyssterk optikk (men da må du nok fort på bruktmarkedet for å holde deg innenfor budsjett).

 

Personlig, skulle jeg startet med generell lett pressebruk, så hadde jeg nok gått for D7100 med en lyssterk normalzoom i området 16/17/18-50 mm f/2,8 fra en av tredjepartsprodusentene (Sigma og Tamron har gode alternativer). 70D eller K-3 med tilsvarende optikk funker nok også utmerket hvis brukergrensesnittene og funksjonaliteten til Canon eller Pentax passer deg bedre.

 

 

 

Har blitt anbefalt av flere å kjøpe speilløse kameraer, men uten og blitt fortalt hvorfor de er "bedre". Tenker også at det er en ganske så ny teknologi som er i speilløse kameraer så da er vel prisen litt høyere og?

Speilløse er egentlig ganske modne teknologisk, og prismessig er det ikke så store forskjeller lengre.

 

Bortsett fra det så gir det ikke så mye mening å snakke om hva som er "best". Speilløse hus kan konstrueres mindre. Bildekvaliteten har først og fremst med sensorstørrelse å gjøre, det samme gjelder størrelsen på optikken (med noen vidvinkelkonstruksjoner som unntak - de er mulig å gjøre mindre på speilløse). Speilrefleks har lengre batteritid, rett og slett fordi de bruker mindre strøm. Hva som funker best av optisk og elektronisk søker er opp til den enkelte. Noen liker den ekstra informasjonen du kan få i en elektronisk søker, andre foretrekker å se direkte gjennom objektivet. De litt dyrere speilreflekshusene er gjerne bedre på autofokus når det kommer til å følge motiver i bevegelse. Bortsett fra det så er egentlig forskjellene mellom systemkameraer med samme sensorstørrelse mindre enn man liker å tro.

 

Skal du ha noe som er lett å bære med seg, så er micro FourThirds bra, fordi den mindre sensoren gir kompakte hus og du finner mye kompakt optikk til det. Skal du fotografere sport, så ville jeg gått for et av speilreflekshusene jeg nevnte tidligere, ideelt sett med noe lyssterk optikk (men da må du nok fort på bruktmarkedet for å holde deg innenfor budsjett).

 

Personlig, skulle jeg startet med generell lett pressebruk, så hadde jeg nok gått for D7100 med en lyssterk normalzoom i området 16/17/18-50 mm f/2,8 fra en av tredjepartsprodusentene (Sigma og Tamron har gode alternativer). 70D eller K-3 med tilsvarende optikk funker nok også utmerket hvis brukergrensesnittene og funksjonaliteten til Canon eller Pentax passer deg bedre.

 

Takk for gode svar!! Blir noen måneder før jeg avgjør hvilket kamera jeg skal kjøpe, men dette hjalp meg mye på vei :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...