Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Skatteetatens krav til personallister i Hotell & Restaurantbransjen


BIGG

Anbefalte innlegg

Hei!
Vi hadde besøk av kontrollører fra skatteetaten i dag, der formålet var kontroll av personallister.

 

1. januar ble det innført krav til personallister i blant annet serveringssteder. Jeg jobber på hotell, så vi blir dermed omfattet av dette kravet. Kontrollørene var ikke fornøyde med listene vi bruker i dag, da vi ikke registrerer personnummer/D-nummer. Jeg er veldig skeptisk til å oppgi personnummeret mitt i en slik liste som ligger åpen og deles av alle ansatte(i perioder flere 10-talls kjente og ukjente).

 

Har de virkelig hjemmel for dette? Her snakker vi om å tilrettelegge for ID-tyveri i stor skala.

 

Kan man "vri" seg unna kravet om å oppgi personnummer ved for eksempel å lage en liste over alle ansatte med nødvendige opplysninger og lagre den i en konvolutt som åpnes ved eventuell kontroll?

 

 

Tanker og innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal de ha person nummer? Fødselsdato holder i massevis. Sikker på at dette ikke er en scam/juks???

Person nummer ville jeg ha aldri blitt enig med. Fordi hvem som helst kan misbruke min identitet.

Bare tull dette her. På tide å demonstrere mot skatte etaten da. Det holder med navn og fødselsdato. Person nummer holder du for deg selv. Er du sikker på at disse idiotene ikke var falske kontrollører? Utenlandske tyver er ganske flinke med svindel og ja. De prater også norsk.

 

Fordi på lovdata står det følgende!

Personallisten skal gi en oversikt over personer som arbeider i virksomheten, herunder også ulønnet og innleid personale. Personallisten skal angi den enkeltes navn og fødselsnummer eller D-nummer. Fødselsnumre og D-numre kan erstattes med unike koder. Det skal i så fall utarbeides en oversikt over benyttede koder med tilhørende fødselsnummer eller D-nummer. Kodeoversikten anses som en del av personallisten.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-12-01-1558/KAPITTEL_8-4#%C2%A78-5-6

 

Jeg tror noen prøver å svindle dere. De prøver å misbruke deres identitet.

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

https://www.facebook.com/permalink.php?id=135951399840581&story_fbid=419525188149866

 

Personnummer og identifikasjon: Det er stilt krav til at den enkelte ansatte skal kunne identifiseres med personnummer i personallisten. I stedet for at personnummeret kan de enkelte ansatte ha en unik kode som føres inn i personallisten.

 

Dumme regler! Diktatorer hele gjengen :(

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Se der ja, nå dukket det opp nyttig info!

Det ser altså ut til at det forslaget jeg skisserte i åpningsinnlegget er godt nok, så da satser jeg på det. Pussig at dette ikke ble opplyst av de to kontrollørene som var her i går…

 

Uansett, det skal også sies at serveringsbransjen er temmelig råtten når det gjelder svart arbeid, så forslag av denne typen støttes fullt ut – innen rimelighetens grenser.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Enda et moment her:

Dersom virksomhetens omsetning av mat og drikke er mindre enn 25 % av totalomsetningen, faller kravet til personallister bort. Siden mesteparten av vår omsetning er på utleie av rom og møtelokaler ser det ut til at vi slipper unna hele greia ved å sende inn relevant dokumentasjon til skateetaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...