Gå til innhold

Ny gaming PC. Titan-z til 25000 godt alternativ?


Anbefalte innlegg

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=52389838

 

Scheptisk?

 

Jo mer man leser, og tenker på hva slags komponenter man skal kjøpe jo dyere blir dette her. Har gått fra planlagt å bruke rundt 10.000 til å nå plutselig synes det er greit å bruke 30.000.

 

Har lyst på en stor grill og.

 

Det er egentlig ikke så mye å lure på. Du må bestemme deg for en filosofi i forhold til bruk. Hvor mye ytelse "trenger" du? Hva skal du bruke maskinen til? Hvor lenge vil du den skal vare? Hvordan vil du forholde deg til oppgraderinger i fremtiden? Hvor mye er du komfortabel med å bruke? Osv.

 

Først ytelse: Spiller du bare FPS spill så er CPU sin oppgave i all hovedsak å ikke være en flaskehals for skjermkortene. Du ønsker høyest mulig bilderate per sekund, og lavest mulig "frametime" i worst case scenarier. CPU blir nesten underordnet og skjermkort avgjøres av hvilken oppløsning du vil spille på, og hvor stor detaljrikdom. Her ser du at til og med en "midt på treet" i5 holder greit følge med en 5960X i de fleste tilfeller. 5960X kommer til nytte for å holde nede worst case scenario frametimes. Og til en viss grad når man legger til et skjermkort til. Men ellers er det totalt bortkastet.

 

Dersom strategispill som Civ5 og Total War er viktig for deg, så er det omvendt. Civ5 skalerer veldig bra med antall kjerner på CPU slik at en sekskjerners 4930K er ca. 20-30% raskere enn en 4 kjerners 4790K. Det er forskjellen på å faktisk bli ferdig med et "Huge" kart før 23:00 på kvelden, eller måtte gå til sengs klokken 00:30 og ikke en gang ha blitt ferdig med kartet.

 

Så, hvis du vet du bare skal spille en type spill kan du velge filosofi deretter. Om begge typer spill er viktig, trenger du både High end CPU og skjermkort. Også hvis du bestemmer deg for en filosofi om å gå for high end hardware nå, og gamble på bedre utnyttelse av kjerner i FPS spill i fremtiden, slik at maskinen du kjøper i dag skal klare seg lengst mulig uten oppgradering.

 

Hvor lenge vil du den skal vare: Som sagt, om du går for at maskinen skal vare så lenge som mulig bør du gå for kvalitets komponenter. Det er i din egen interesse i forhold til at maskinen helst skal tilbringe mer tid hjemme hos deg enn på verksted. Men maskinen blir jo nødvendigvis også dyrere.

 

Med et kortsiktig perspektiv kan du ta en "billigmaskin" som denne, spille et års tid eller halvannet og likevel få en grei pris for den på bruktmarkedet. Selv om du venter to til tre år og får en dårlig pris for den, la oss si 2500 Kr. Så har spillingen din kostet deg 5000 Kr fordelt på to eller tre år. Da snakker vi spilling på lavbudsjett! Og ytelsen er "helt grei" på 1080p i dag, mens den kanskje blir solgt om 2-3 år fordi den da "begynner virkelig å bli for dårlig".

 

En maskin som er dimensjonert opp til å takle for eksempel en ROG swift skjerm eller tre, er ikke noe du kvitter deg med om et år eller to. Den har en "grunnmur" som varer deg de neste 5 årene, 10 år i beste case scenarier. Du vil nok sannsynligvis oppgradere litt her og der med jevne mellomrom. Putte inn et ekstra skjermkort du finner billig på bruktmarkedet, eller nappe ut ditt/dine og bytte dem i neste modell, kanskje litt mer RAM. Men når hoved investeringen er gjort trenger ikke dette å bli dyrere enn års kostnaden med en "billigmaskin". Du sitter med et monster i forhold, og selvfølgelig var ikke det gratis i utgangspunktet. Men kanskje er det rett og slett verdt det for deg?

 

Min filosofi er at jeg vil kunne spille "alt", og jeg ønsker å ha muligheten til oppgradere i stedet for å kjøpe og selge ny maskin hele tiden. Det betyr at jeg velger et stort og godt kabinett som er greit å bygge i, som gir god luftflyt for å holde temperaturen under kontroll, og som har plass til masse utstyr om jeg skulle ønske det. Dette er "grunnmuren" sammen med en PSU som har høy effektivitetsgrad slik at det blir mindre varmetap, og som har mulighet for å levere høy effekt til eventuelle strømsultne oppgraderinger i fremtiden. Det være seg flere skjermkort, eller ny generasjon som har mye bedre ytelse, men som ikke er veldig snille på effektbehov. Noe av fordelen med slike PSU'er er at de ofte er passivt kjølt om man bruker mindre enn ca. 50% av kapasiteten, det gir en stillere maskin. Men disse PSU'ene gir også strøm med mindre "støy" som øker overklokkingspotensial og minsker "slitasje" på komponenter. Disse PSU'ene kommer også gjerne med en ganske lang garanti, Corsair sine AX og RM og Cooler masters V1200 som er muligheter i Titan-Z versjonen du vurderer fra komplett har alle sammen 7 års garanti. EVGA har PSU'er med 10 års garanti. Så med en litt større slik trenger du nesten garantert ikke ny PSU de neste ti årene! Kabinetter har nesten ikke endret seg de 20 siste årene, så det er vanskelig å se for seg noen store revolusjoner her som kan kreve oppdatering av den heller de neste 10 årene. Det vil gå eventuelt på tilkoplingsmuligheter i kabinettets front. Noe man strengt tatt endelig kan få brukt en av de 5 1/4" slottene til om nødvendig.

 

Problemet så langt med min filosofi er at vi har brukt minst 4-5000 Kr før vi i det hele tatt har begynt på selve maskinen. Og i et litt mer kortsiktig perspektiv med en lettere maskin kommer man veldig langt med en slik i stedet.

 

Når det kommer til selve maskinen så er vi litt i limbo akkurat nå. Min mening er at i7-4790K er et ganske kjipt kjøp, siden det bare er et par hundrelapper opp til 5820K. Men på den andre siden har ikke god DDR4 RAM som 5820K krever, kommet så veldig langt ned i pris enda, så det blir dyrt med en 2011-3 plattform selv om du går for den billigste av CPU'ene i serien. Men så har du i5 alternativet om du bare er ute etter en grei FPS maskin. Jeg tror nok rett og slett jeg ville latt lommeboken tatt akkurat denne avgjørelsen. I mitt tilfelle ville det blitt en rimelig 5820K oppgraderingspakke med 8GB dritt RAM. Så måtte jeg levd med den RAM'en i et års tid, eller til jeg hadde funnet noe på finn.no til en grei penge. Det er greit å huske at 5820K har 4 minnekanaler, så et 2x4GB sett vil faktisk strupe minnebredden ned til samme nivå som på en Z97 plattform med sine 2 kanaler. Tanken min er at om Z97 klarer seg med 2 kanaler så kan man leve med det en liten stund på X99 også. Det hele er litt imot min egen filosofi, og er da også mye av grunnen til at jeg ikke har oppgradert enda selv. Jeg har rett og slett ikke råd til 5960X, og da kan det for min del være det samme. 5960X er CPU'en du nesten garantert ikke trenger å bytte de neste 5 årene. Det vil selvfølgelig komme bedre ting, bevares, men uten reell konkuranse fra AMD er jeg stygt redd Intel vil ta seg svært god tid før det kommer noe som er så mye bedre att det blir et "must" å oppgradere til.

 

Når det gjelder skjermkort så er jo Titan Z et beist. Men ytelsesforholdet per krone er helt borte i veggen. Komplett skal ha 13 995 Kr for dette kortet. Men hvis du ser her, så ser du at et enkelt Titan Black knapt klarer å slå et GTX970. Titan Z er 2 stk Titan Black montert på samme PCB, men begge kjernene er klokket ned nesten 200MHz! Det betyr at 2 stk GTX970 (Til ca. 3000Kr stk.) vil filleriste et Titan Z. Og det altså for godt under halve prisen. Igjen er det vanskelig å si hva jeg selv ville gjort. GTX970 er den overveldende ytelses per krone kongen. Men GTX980 er jo ikke dyr i forhold til Titan serien. Jeg vil tro jeg faktisk hadde gått for et enkelt GTX970 nå, om det hadde gjort at jeg kunne fått råd til 5960X CPU nå. Så hadde nytt/nye skjermkort stått øverst på ønskelisten for oppgradering. GTX970 er ikke bare budsjettkongen, når du ser det holder følge med et Titan Black så sier det litt, det er et skjermkort man sikkert klarer seg fint med alene en stund.

 

Som du ser er det jo mye å holde styr på, men når man velger en filosofi etter behov kombinert med egen lommebok. Så er egentlig ikke valgene veldig vanskelige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=52389838

 

Scheptisk?

 

Jo mer man leser, og tenker på hva slags komponenter man skal kjøpe jo dyere blir dette her. Har gått fra planlagt å bruke rundt 10.000 til å nå plutselig synes det er greit å bruke 30.000.

 

Har lyst på en stor grill og.

 

Det er egentlig ikke så mye å lure på. Du må bestemme deg for en filosofi i forhold til bruk. Hvor mye ytelse "trenger" du? Hva skal du bruke maskinen til? Hvor lenge vil du den skal vare? Hvordan vil du forholde deg til oppgraderinger i fremtiden? Hvor mye er du komfortabel med å bruke? Osv.

 

Først ytelse: Spiller du bare FPS spill så er CPU sin oppgave i all hovedsak å ikke være en flaskehals for skjermkortene. Du ønsker høyest mulig bilderate per sekund, og lavest mulig "frametime" i worst case scenarier. CPU blir nesten underordnet og skjermkort avgjøres av hvilken oppløsning du vil spille på, og hvor stor detaljrikdom. Her ser du at til og med en "midt på treet" i5 holder greit følge med en 5960X i de fleste tilfeller. 5960X kommer til nytte for å holde nede worst case scenario frametimes. Og til en viss grad når man legger til et skjermkort til. Men ellers er det totalt bortkastet.

 

Dersom strategispill som Civ5 og Total War er viktig for deg, så er det omvendt. Civ5 skalerer veldig bra med antall kjerner på CPU slik at en sekskjerners 4930K er ca. 20-30% raskere enn en 4 kjerners 4790K. Det er forskjellen på å faktisk bli ferdig med et "Huge" kart før 23:00 på kvelden, eller måtte gå til sengs klokken 00:30 og ikke en gang ha blitt ferdig med kartet.

 

Så, hvis du vet du bare skal spille en type spill kan du velge filosofi deretter. Om begge typer spill er viktig, trenger du både High end CPU og skjermkort. Også hvis du bestemmer deg for en filosofi om å gå for high end hardware nå, og gamble på bedre utnyttelse av kjerner i FPS spill i fremtiden, slik at maskinen du kjøper i dag skal klare seg lengst mulig uten oppgradering.

 

Hvor lenge vil du den skal vare: Som sagt, om du går for at maskinen skal vare så lenge som mulig bør du gå for kvalitets komponenter. Det er i din egen interesse i forhold til at maskinen helst skal tilbringe mer tid hjemme hos deg enn på verksted. Men maskinen blir jo nødvendigvis også dyrere.

 

Med et kortsiktig perspektiv kan du ta en "billigmaskin" som denne, spille et års tid eller halvannet og likevel få en grei pris for den på bruktmarkedet. Selv om du venter to til tre år og får en dårlig pris for den, la oss si 2500 Kr. Så har spillingen din kostet deg 5000 Kr fordelt på to eller tre år. Da snakker vi spilling på lavbudsjett! Og ytelsen er "helt grei" på 1080p i dag, mens den kanskje blir solgt om 2-3 år fordi den da "begynner virkelig å bli for dårlig".

 

En maskin som er dimensjonert opp til å takle for eksempel en ROG swift skjerm eller tre, er ikke noe du kvitter deg med om et år eller to. Den har en "grunnmur" som varer deg de neste 5 årene, 10 år i beste case scenarier. Du vil nok sannsynligvis oppgradere litt her og der med jevne mellomrom. Putte inn et ekstra skjermkort du finner billig på bruktmarkedet, eller nappe ut ditt/dine og bytte dem i neste modell, kanskje litt mer RAM. Men når hoved investeringen er gjort trenger ikke dette å bli dyrere enn års kostnaden med en "billigmaskin". Du sitter med et monster i forhold, og selvfølgelig var ikke det gratis i utgangspunktet. Men kanskje er det rett og slett verdt det for deg?

 

Min filosofi er at jeg vil kunne spille "alt", og jeg ønsker å ha muligheten til oppgradere i stedet for å kjøpe og selge ny maskin hele tiden. Det betyr at jeg velger et stort og godt kabinett som er greit å bygge i, som gir god luftflyt for å holde temperaturen under kontroll, og som har plass til masse utstyr om jeg skulle ønske det. Dette er "grunnmuren" sammen med en PSU som har høy effektivitetsgrad slik at det blir mindre varmetap, og som har mulighet for å levere høy effekt til eventuelle strømsultne oppgraderinger i fremtiden. Det være seg flere skjermkort, eller ny generasjon som har mye bedre ytelse, men som ikke er veldig snille på effektbehov. Noe av fordelen med slike PSU'er er at de ofte er passivt kjølt om man bruker mindre enn ca. 50% av kapasiteten, det gir en stillere maskin. Men disse PSU'ene gir også strøm med mindre "støy" som øker overklokkingspotensial og minsker "slitasje" på komponenter. Disse PSU'ene kommer også gjerne med en ganske lang garanti, Corsair sine AX og RM og Cooler masters V1200 som er muligheter i Titan-Z versjonen du vurderer fra komplett har alle sammen 7 års garanti. EVGA har PSU'er med 10 års garanti. Så med en litt større slik trenger du nesten garantert ikke ny PSU de neste ti årene! Kabinetter har nesten ikke endret seg de 20 siste årene, så det er vanskelig å se for seg noen store revolusjoner her som kan kreve oppdatering av den heller de neste 10 årene. Det vil gå eventuelt på tilkoplingsmuligheter i kabinettets front. Noe man strengt tatt endelig kan få brukt en av de 5 1/4" slottene til om nødvendig.

 

Problemet så langt med min filosofi er at vi har brukt minst 4-5000 Kr før vi i det hele tatt har begynt på selve maskinen. Og i et litt mer kortsiktig perspektiv med en lettere maskin kommer man veldig langt med en slik i stedet.

 

Når det kommer til selve maskinen så er vi litt i limbo akkurat nå. Min mening er at i7-4790K er et ganske kjipt kjøp, siden det bare er et par hundrelapper opp til 5820K. Men på den andre siden har ikke god DDR4 RAM som 5820K krever, kommet så veldig langt ned i pris enda, så det blir dyrt med en 2011-3 plattform selv om du går for den billigste av CPU'ene i serien. Men så har du i5 alternativet om du bare er ute etter en grei FPS maskin. Jeg tror nok rett og slett jeg ville latt lommeboken tatt akkurat denne avgjørelsen. I mitt tilfelle ville det blitt en rimelig 5820K oppgraderingspakke med 8GB dritt RAM. Så måtte jeg levd med den RAM'en i et års tid, eller til jeg hadde funnet noe på finn.no til en grei penge. Det er greit å huske at 5820K har 4 minnekanaler, så et 2x4GB sett vil faktisk strupe minnebredden ned til samme nivå som på en Z97 plattform med sine 2 kanaler. Tanken min er at om Z97 klarer seg med 2 kanaler så kan man leve med det en liten stund på X99 også. Det hele er litt imot min egen filosofi, og er da også mye av grunnen til at jeg ikke har oppgradert enda selv. Jeg har rett og slett ikke råd til 5960X, og da kan det for min del være det samme. 5960X er CPU'en du nesten garantert ikke trenger å bytte de neste 5 årene. Det vil selvfølgelig komme bedre ting, bevares, men uten reell konkuranse fra AMD er jeg stygt redd Intel vil ta seg svært god tid før det kommer noe som er så mye bedre att det blir et "must" å oppgradere til.

 

Når det gjelder skjermkort så er jo Titan Z et beist. Men ytelsesforholdet per krone er helt borte i veggen. Komplett skal ha 13 995 Kr for dette kortet. Men hvis du ser her, så ser du at et enkelt Titan Black knapt klarer å slå et GTX970. Titan Z er 2 stk Titan Black montert på samme PCB, men begge kjernene er klokket ned nesten 200MHz! Det betyr at 2 stk GTX970 (Til ca. 3000Kr stk.) vil filleriste et Titan Z. Og det altså for godt under halve prisen. Igjen er det vanskelig å si hva jeg selv ville gjort. GTX970 er den overveldende ytelses per krone kongen. Men GTX980 er jo ikke dyr i forhold til Titan serien. Jeg vil tro jeg faktisk hadde gått for et enkelt GTX970 nå, om det hadde gjort at jeg kunne fått råd til 5960X CPU nå. Så hadde nytt/nye skjermkort stått øverst på ønskelisten for oppgradering. GTX970 er ikke bare budsjettkongen, når du ser det holder følge med et Titan Black så sier det litt, det er et skjermkort man sikkert klarer seg fint med alene en stund.

 

Som du ser er det jo mye å holde styr på, men når man velger en filosofi etter behov kombinert med egen lommebok. Så er egentlig ikke valgene veldig vanskelige.

 

Takk for meget langt og utfyllende svar. Imponerende langt faktisk...

Ift. første avsnitt så havner jeg på at jeg absolutt ikke trenger så mye ytelse. Men det betyr ikke at jeg ikke har lyst på det. :p Mye vil ha mer. Jeg kommer som sagt til å bruke den til spilling. Ikke redigering, bilde, video e.l. Spiller FPS så vel som Civ5 og total war. Vil ha et oppsett som jeg ikke må bytte ut på lengre tid. I hvertfall ikke hele. Min logiske tankegang er at historisk sett har GPU alltid vært flaskehalsen, og det er den jeg kommer til å bytte ut et par ganger fremover før jeg må bytte ut hele dataen. Altså bør jeg kjøpe de komponentene som _ikke_ er gpu av høyest mulig kvalitet, siden jeg uansett kommer til å måtte bytte GPU. De komponente må også gjøre det lett å oppgradere for GPU i fremtiden. F.eks å ha nok porter for å kjøre flere i SLI. Og det må også være komponenter som korresponderer med hva som ting sannsynlig vil bli optimalisert for i fremtiden. For eksempel DDR4, flerkjerneprosessorer, selv om det sikkert blir spekulasjoner.

 

Jeg er komfortabel med å bruke litt penger. I hvertfall sånn at jeg blir fornøyd. Jeg er i full jobb og i en økonomisk situasjon som gjør at et datakjøp ikke vil gå nevneverdig så mye utover hverdagen, selv om jeg evt. måtte havne på å for eksempel kjøpe en 5960X PSU. Samtidig ikke så god økonomi at det ikke bør være en delvis gjennomtenkt sak. Selv om den ikke kan bli for gjennomtenkt for da kommer jeg jo ikke til å kjøpe så dyr data.. :p - og det vil jeg jo..

 

Jeg synes også at det å bruke en del penger på en dyr data ikke er så fryktelig tåpelig og håpløst. Folk kjøper biler til 350.000 som de kjører til og fra jobb med. Man kan fint få en bil som gir deg nok FPS frem og tilbake til jobb for kun 50.000. Jeg bruker en datamaskin utallige flere timer enn jeg bruker en bil. Så jeg har ikke noe problem med å rasjonalisere og forsvare et dyrt datakjøp for min egen samvittighet. Kr per time per gledelig ting man gjør - konklusjonen må være billigere biler, dyrere data! :D De faller sikkert like mye i pris til og med.

 

Jeg har i hvertfall nå havnet på at jeg skal bygge selv. Dette Komplett.no-konfigurasjonsopplegget er jo bare tull. Om man bytter komponenter så blir det jo svindyrt. Til eksempel :

En ferdigdata med 5930K CPU. Koster som enkeltdel ca 5.500kr. Om jeg vil for eksempel bytte denne til en 5630X som koster ca. 9000 ville det vært logisk for meg at prisen for å bytte ville ligget differansen som var ca 3.500 kr. Om da de ikke tar litt for jobben og man må ut med 4.000 eller 4.500. Men neida,, her koster det 9000kr å bytte den ut. Altså lønner det seg å heller kjøpe en ekstra prosessor.. Få med seg 5630X til 6500kr og man trenger kun å selge den for 500kr for at det skal lønne seg.

 

Følgelig har jeg nå altså bestemt meg for at jeg kommer til å bygge selv. Var jo en reser som 14åring. Jeg kjenner at jeg kommer til å måtte kjøpe mest sannsynlig 5630X, et fort stort kabinett og en for stor PSU. Kanskje ikke legge så mye i GPU, men heller satse på å oppgradere de innen ikke så altfor langt frem i tid. Så nå leter jeg etter en build med det som base.

Endret av Mikkeel
Lenke til kommentar

Ser du, det er ikke så vanskelig når man bare har bestemt seg for en filosofi. Bare litt kjipt når filosofien krasjer med betalingsevnen som i mitt tilfelle. :p

 

Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder Komplett sin PC-bygger. Den er rett og slett designet for å svindle kunder. Sier seg selv at det ikke koster dem flere tusen kroner at du velger en bedre prosessor. Når det er sagt syns jeg det er en god idé at du gjør som du sa, og så selger CPU'en du får til overs for 500 Kr. (Fortrinnsvis til meg da :p)

 

Nei, men seriøst. Selv om akkurat den biten av Komplett er helt borte i veggen, så finnes det dessverre ikke noen annen butikk som opererer i Norge med samme service nivå. Jeg har prøvd Netonnet og Dustin bl.a. og dette er butikker som ikke forholder seg til norsk forbrukerkjøpslov før du klager dem inn til forbrukerrådet. Komplett er rett og slett veldig ryddige på dette området. Mest sannsynlig fordi de har råd til det som en følge av blodprisene de kan ta seg betalt grunnet et kraftig merkenavn. Men de har forstått at å krangle med kunder er det samme som å ødelegge sin egen merkevare. Så det er vanskelig å ikke anbefale deg å handle der. Jeg har en del hardware som plutselig var uten reklamasjonsrett pga. at stedet jeg handlet fra gikk konkurs. Komplett går ikke konkurs med det første. Nå er det et par grep du kan ta for å spare litt hos Komplett også. Om du ikke allerede har det så send dem en mail og spør etter en "Smartkjøp" kode. Eventuelt lag deg en handlekurv og lagre den. Send dem på salgsavdelingen så linken til handlekurven og be om et tilbud på de varene. Litt ukonvensjonelt kanskje, men hva er det å tape? Ellers så er det jo lurt å holde øynene åpne når det er salg. Lav kronekurs og usikkerhet gjør at Komplett nå har "salg" hele tiden.

 

Jeg har rabatt avtale (Smartkjøp) hos Komplett som følge av tidligere firmaavtale med MPX som slutter å henvende seg til privatkunder i slutten av denne måneden. De sendte meg en kode til å legge inn på "min konto" hos Komplett for å ta mitt kundeforhold videre der. Rabatt koden gir meg ca. 6% rabatt på det meste av sortimentet, med unntak av enkelte svært populære produkter. Jeg gjorde et par små endringer på Extreme i100 PC'en demmes og kom på 51 000 Kr i PC byggeren demmes. La så alle varene i en handlekurv i stedet og kom på 42 000 Kr. Komplett skulle altså hatt 9000 Kr for å bygge den PC'en i mitt tilfelle. Men nå tror jeg de kjører 20% rabatt på et eller annet av det, og uten mine ca. 6% rabatt så ville normalt da den PC'en i bare deler kommet på rundt 45 000 Kr. Det er jo et helt GTX980 ekstra i forskjell, men i prosent er det ikke såå ille.

 

Uansett, videre, nå som du har en plan ville jeg gått litt spesifikt til verks med forespørsler her på forumet i forhold til komponentvalg. Jeg kan lese meg til mye, men det er ingen match mot "hands-on experience". Er denne PSU'en bra, er denne RAM'en brukendes, anbefaling av skjermkort? Osv. Det finnes hardware med kjente svakheter som for eksempel "coil whine" der spoler og kondensatorer av en eller annen grunn skaper vibrasjoner og med det pipelyder som er utrolig irriterende. I hvertfall om du har kjøpt 3 stk. skjermkort for 18 000 Kr og de høres ut som sultne spurv unger. Så ta denne tråden videre, eller start en ny spesifikk til dine ideer og ta det derfra videre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er rart at det blir sånn. Skulle nesten tro at det var en feil.

 

Nå som jeg først har bestemt meg for å bygge selv, og kun kjøpe enkeltkomponentene tenker jeg at jeg like så greit kan bruke komplett. Det er trygt og godt, og ikke noe særlig dyrere når man bygger selv. Takk for tips, skal absolutt få meg en smartkjøpkode, hvis det enkelt lar seg gjøre. Evt. også prute, skal gi tilbakemelding om det blir noe særlig suksess...

 

Ja, altså. Jeg er jo rimelig blank på hva som bør settes sammen. Nå har jeg jo brukt en uke på å komme frem til CPU, så spent på hvor lang tid jeg bruker på å komme frem til resten.. Jeg tenker i hvertfall på å få kjøpt data nå i løpet uken. Gjerne første halvdel. Samboer borte og langhelg passer perfekt med ny data. Bare å komme med tips til pakke. Utifra tråden er det vel nogenlunde klart hva jeg ser etter. Kan i hvertfall krysse av på CPU: 5960X.

 

Ellers liker jeg planen med å evt. kanskje bare kjøpe et 970kort, for å så plukke den ut om ikke så altfor lenge. Evt. i påvente av nye titan, og kanskje når prisen har blitt litt hyggeligere. Samtidig så føles det litt kontraintuitivt å handle så dyre andre specs, når det jo er GPU som er det viktigste, og i dette tilfelle også blir kanskje det svakeste.

Lenke til kommentar

Det er ikke kanskje en gang. :) Men om du føler at nå er et godt tidspunkt å ta frem Civ5, eventuelt Beyond Earth, eller Total War. Så er jo alt over et GTX 760 bortkastet for de, mens CPU'en kommer til all sin nytte. :) Angående GTX970, husk at det er et kort i samme klasse som GTX780 og Titan. Det er først i høyere oppløsninger og flere skjermer at man får den virkelige nytten av flere og eventuelt kraftigere kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke kanskje en gang. :) Men om du føler at nå er et godt tidspunkt å ta frem Civ5, eventuelt Beyond Earth, eller Total War. Så er jo alt over et GTX 760 bortkastet for de, mens CPU'en kommer til all sin nytte. :) Angående GTX970, husk at det er et kort i samme klasse som GTX780 og Titan. Det er først i høyere oppløsninger og flere skjermer at man får den virkelige nytten av flere og eventuelt kraftigere kort.

 

Nå er et fint tidspunkt å ta frem Civ5.. Men blir oppstart igjen med BF, dog på kun en skjerm. Og også CSgo! :D Uten at det krever så mye. men det er fryktelig moro.

Lenke til kommentar

Helt ærlig så vurderte jeg å oppgradere til X99 når det kom, men økonomien min ville i så fall bare tillat en av de billigste pakkeløsningene. Så da endte jeg med å oppgradere laptoppen i stedet. Jeg har derfor ikke satt meg ordentlig inn i for eksempel hovedkort og RAM. Det er ikke fullt så spennende å gå inn i detaljene hvis man ikke faktisk planlegger å kjøpe selv. :)

 

En ting som kan forlenge levetiden til en PC er i dobbel forstand vannkjøling i det du kan få høyere overklokking (enn på luft) som gjør at ytelsen vil være tilfredsstillende lenger. Men også at komponentene kjører med lavere temperatur som bokstavelig øker levetiden demmes. Så det er et spørsmål om du vil gå for noe litt mer heavy vannkjøling enn de "Plug n play" modellene som Komplett selger. Jeg har uansett fått med meg at Asus har et eller flere hovedkort med en CPU sokkel som er litt spesialisert for overklokking. Det ser ut for meg som at det er 2 stifter i sokkelen per kontaktpunkt på CPU for bedre kontakt, og at det også er bedre strømstyring på kortene, som gir potensial for høyere klokkefrekvenser. Hvis du går for en enkel kjøler og en grei overklokk tror jeg ikke du trenger det beste hovedkortet som kan kjøpes akkurat. Men her er det åpenbart andre som har mye bedre kjennskap til hva som er bra og nødvendig på markedet. Det kan også være lurt å undersøke hva som finnes av SSD tilkoplingsmulighet på hovedkortene. og la det være en faktor for valg av type SSD.

 

Det samme med RAM, man ser sjelden om i det hele tatt at noen klager på for treg RAM i disse dager. Og X99 plattformen har 4 minnekanaler mot for eksempel 4790k sine 2 kanaler. Selv om du velger tregere RAM enn til et slikt system vil du likevel få høyere minnebåndbredde. I riktig gamle dager var det jo en stund da det var livsviktig å ha så lav forsinkelse som mulig på RAM'en, men i dag er det ikke viktig, ihvertfall ikke til spill. Når det er sagt så er det jo ikke noen vits i å velge den tregeste RAM'en man kan finne hvis man får tak i raskere til samme eller nærliggende pris. Men hvem som helst kan jo lese seg til hva som er raskere spec's, (Høyest mulig frekvens, lavest mulig latency.) eventuelt google en review på et bestemt sett med brikker. Forumet er også fullt av folk som faktisk har disse systemene og har gjort research på om det fremdeles er riktig som jeg sier. Jeg har sett folk med sinnssyk RAM i signaturen sin, uten at jeg helt har fått med meg hva de skal med den.

 

Går du for en AIO vannkjøler til CPU, så vet jeg det er forskjell på lydnivå og lydtype. Altså viftestøy eller pumpestøy. Men jeg vet ikke hvilke som er bra og dårlig. Jeg har ikke X99, men vannkjølingen min er klar for det (Samme sokkel som siden X58). :)

 

Det var det jeg kom på i farten, trro jeg hiver meg i seng nå. Hvis ikke blir det uansett bare masse feil det jeg sier. :)

Lenke til kommentar

 

Ikke mye. Det der ser ut som noe jeg kunne funnet på å sette sammen. Et par ting jeg ville kikket litt nærmere på før jeg hadde trykket på "kjøp".

 

PSU - JonnyGuru er ikke i ekstase over byggekvaliteten på RM850. Personlig tror jeg det hadde stått mellom disse to: CM V1200 eller EVGA G2 1300

 

V1200 er platinum sertifisert, det gir noe bedre effektivitet enn G2 1300 som er Gold sertifisert. Men EVGA sin har 10 års garanti mot CM sine 7 år. Igjen har jeg ikke gått nok i dybden til å kunne bastant anbefale den ene over den andre. Men RM850 sin noe kanskje dårlige byggekvalitet er en ganske kjent sak. Når vi i mine forslag er godt over 1000W i effekt skulle du uansett være rimelig godt rustet for fremtiden. Det er en egen PSU tråd her der du kan få eksperthjelp om du sliter med å velge.

 

Hovedkortet har en egen M2 port til SSD, den syns jeg du skulle vurdert å bruke, men igjen må du kikke utenfor Kompletts sortiment om du skal ha det grommeste. Med dobbelt lese og skrivehastighet hadde jeg absolutt vurdert det. Alternativt kan man selvfølgelig sette opp 2 eller flere vanlige S-Ata disker i Raid for samme, eller bedre ytelse til en billigere penge. Jeg har imidlertid ikke satt noe i Raid siden mine Velociraptor disker, så jeg er litt rusten på dette. Grunnen til at jeg ikke har gjort det på så lenge er at jeg syntes det var noe knot den gang, og misstenker det er slik fremdeles. Mener jeg for eksempel har hørt om folk som bruker Raid kontrolleren på hovedkortet mistet alt på diskene når de oppgraderte BIOS. (Diskene måtte settes opp i RAID igjen).

 

Med mindre det står noe revolusjonerende i tråden som Nizzen linker til så tør jeg påstå det er bra RAM du har funnet der. De første DDR4 brikkene man fikk tak i hadde vel CL16 på 2133MHz og hadde følgelig dårligere ytelse enn tilsvarende klokket DDR3 brikker.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

1. Med mindre det står noe revolusjonerende i tråden som Nizzen linker til så tør jeg påstå det er bra RAM du har funnet der.

 

2.De første DDR4 brikkene man fikk tak i hadde vel CL16 på 2133MHz og hadde følgelig dårligere ytelse enn tilsvarende klokket DDR3 brikker.

 

1. Kanskje du bør lese linken?

2. Nei

Lenke til kommentar

 

 

 

1. Med mindre det står noe revolusjonerende i tråden som Nizzen linker til så tør jeg påstå det er bra RAM du har funnet der.

 

2.De første DDR4 brikkene man fikk tak i hadde vel CL16 på 2133MHz og hadde følgelig dårligere ytelse enn tilsvarende klokket DDR3 brikker.

 

1. Kanskje du bør lese linken?

2. Nei

 

 

1. Det har jeg da også til hensikt å gjøre, når jeg får tid. I farten så det ikke ut som tråden din tok for seg om det vil være stor forskjell mellom 2800MHz brikkene TS har plukket ut og f.eks. 3200MHz brikkene dine.

 

2. Neivel (Edit 1: CL 15?... Jeg er rimelig sikker på at dette er de første DDR4 brikkene som kom til landet, men jeg finner dem ikke i prisjakt lenger.)

 

Edit 2: Da har jeg kikket litt nøyere på linken din. Du må nesten spesifisere litt. I følge linken din så er det i BF4 brukbar forskjell hvis du har stor forskjell i hastighet på RAM (dobbelt så høy frekvens), i 2 kanals oppsett. Jeg ser ikke relevansen i forhold til 4 kanals systemet til TS eller de 400MHz som skiller RAM'en han har plukket ut og for eksempel din. Er det din påstand at dine RAM brikker er verdt 4000 Kr mer for TS til hans bruk så må du nesten dokumentere det med noe bedre enn det som kommer frem i tråden du linket til. Jeg mener de 4000 Kronene sannsynligvis er bedre utnyttet på andre områder. Bare det å bruke 2000 ekstra til et GTX980 vil nok gi mye mer i form av fps enn RAM'en din...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Da byttet jeg like så greit til en cooler master 1200. Jeg kan gjerne bytte ut SSD til m2, det er ikke så stor prisforskjell på 256gb. Ca. 800 kroner. Så det spiller vel ikke så stor rolle fra eller til.

Er hovedkortet greit? Eller er det andre valg som er rimeligere og tilbyr det samme, eller bedre litt dyrere, men som man bør ha? Kortet ble litt finger ut i luften plukk fra listen fra komplett nesten.

 

Ift. RAM, tenkte jeg at det helt sikkert kommer til å bli litt utvikling fremover med DDR4, og at det er veldig lett å oppgradere i nær fremtid, til sikkert en betraktelig billigere penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...