Gå til innhold

Hvordan handle billigere gjennom bedrift?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MVA blir alltid lagt til, men dersom bedriften er MVA-pliktig så fører de inngående og utgående MVA og den har veldig forenklet ingen regnskapsmessig betydning slik at det ikke er en kostnad for bedriften.

 

Du slipper altså ikke unna MVA selv om du handler som bedrift, dette er bare en regnskapmessig fordel.

Lenke til kommentar

Firmaet som faren min jobber i har bedrifts avtale med MPX, så jeg har mulighet for og handle der gjennom han. Men når jeg går innpå MPX, å legger noe i handlekurven så står det uten MVA, men den blir lagt inn når jeg går til kassen.

 

Husk at du mister dine rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven dersom du handler som bedrift.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Firmaet som faren min jobber i har bedrifts avtale med MPX, så jeg har mulighet for og handle der gjennom han. Men når jeg går innpå MPX, å legger noe i handlekurven så står det uten MVA, men den blir lagt inn når jeg går til kassen.

 

Husk at du mister dine rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven dersom du handler som bedrift.

 

 

Og enda mere om man er grossist..

Lenke til kommentar

Prisene på både Komplett, og MPX er di samme for bedrift og privat.

 

Derimot om du klarer å få konto på itegra eller annen "grosist" (firmaet må da være registrert for salg av datautstyr i brreg) så får du hyggeligere priser.

 

Prisene på Itegra er ikke noe særlig forskjell enn på Komplett/MPX. Kanskje du sparer en 100 lapp eller to, men hender seg man taper 1 100 lapp eller 2 også. De tar også småordre gebyr hvis du ikke handler under en viss sum.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at man får tilbake MVA på slutten av året på innkjøpte varer som er beregnet til videresalg eller bruk i bedriften, da?

 

Hvis man er MVA-pliktig ja - og dersom en ansatt har "stukket av" med utstyret og det ikke er tjenestlig begrunnet så skal det innberettes som lønn.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke slik at man får tilbake MVA på slutten av året på innkjøpte varer som er beregnet til videresalg eller bruk i bedriften, da?

 

Hvis man er MVA-pliktig ja - og dersom en ansatt har "stukket av" med utstyret og det ikke er tjenestlig begrunnet så skal det innberettes som lønn.

 

 

....vel...

 

Innkjøp under 15.000,- trenger ikke føres i balansen/anleggsregister, så det finnes her ett smutthull som vanskelig kan spores.

 

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke slik at man får tilbake MVA på slutten av året på innkjøpte varer som er beregnet til videresalg eller bruk i bedriften, da?

 

Hvis man er MVA-pliktig ja - og dersom en ansatt har "stukket av" med utstyret og det ikke er tjenestlig begrunnet så skal det innberettes som lønn.

 

 

....vel...

 

Innkjøp under 15.000,- trenger ikke føres i balansen/anleggsregister, så det finnes her ett smutthull som vanskelig kan spores.

 

 

 

Vi snakket vel ikke om en enkeltmannsbedrift som skulle trikse med regnskapet her, men om en som skulle handle på avtalen til farens arbeidssted....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...