Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] "Så mye om router og aksesspunkter", men finner ikke svaret


Anbefalte innlegg

Så har jeg sveipet over en del tråder her på diskusjoner.no. Og, i tillegg med mine kunnskaper for nettverk tilhører jeg gruppe "dummines".

 

Har en ZyXel p2812m. innebygget aksesspunkt (Wi-Fi). Denne fungerer da som ADSL modemet og aks. punkt (Vo-IP i tillegg, en kanal). I tillegg bruker jeg en 16 ch. Dlink Switch koplet til p2812. Så, dukker problemet opp. Denne 16 ch. Switch har en del IP kabler i boligen. I hver ende av disse 4 plasseringer vil jeg sette opp ADSL modemer som ikke er i bruk, men fint fungerende som aksesspunkter. Enkelte har bryter bak med valget DSL/router. Setter denne over til router, og går da ut i fra at DHCP er deaktivert. MEN, jeg kan ikke oppdage modemet? ADSL modemet med aksesspunkt duker opp. Må en i tillegg inn i modemet for å deaktivere DHCP funksjonen? tross at dette p2602 er bryter messig satt som router?

 

Vel, et nytt problem dukker opp, det er ikke bare å kople modemet inn på en LAN utgang i switchen, fordi både disse gamle modemene, og det modemet som står som ADSL har samme IP adresse, 10.0.0.138 I PC'n har jeg et nytt p8702 fra ZyXel, men her har jeg "klart" å sette dette modemet sin IP adr. til 10.0.0.130, og kan dermed logge meg på dette. Jeg har slått av DHCP funksjon i dette, og tilsynelatende fungerer dette som et aksesspunkt, tross at åpningsbildet viser "rød" strek for Internett tilkopling. Men, som aksesspunkt henter vel dette modemet data fra internett tilgang gjennom p2812?

 

Jeg har prøvd å nappe ut IP kabelen som går fra p8702 (er da koplet som en switch med 2 utganger) til p2812, og koplet p2602 inn i p8702 og beholdt LAN kabel til pc'n. Da gikk det sent med pålogging, fikk opp p2602 pålogging, men inn dit kom jeg ikke, ei heller etter at det ble hard re-satt, og logget på med påtrykt WPA-2 psw. som da skal være logg inn passordet. Error 504(?), mente jeg at jeg fikk etter lang venting. Mener å kunne huske fra "før i tiden, i 2000 tallet med 1 ports modemer el. routere kunne man bruke en "twisted" IP-kabel, som er snudd i pin konfigurasjon, og kople denne rett inn i modemet og til PC'n sin LAN port(?)

 

Slike sp. som her er det skrevet mye om tidligere, men jeg kunne ikke snappe opp akkurat mitt problem, i dag, fra tråder etter søk.

 

Kort fortalt:

 

1. Hvordan kople opp et modem med IP LAN tilkopling, med den hensikt å logge se på dette for konfig. endringer(?), der ADSL-modemet har samme IP-adr og pålogging, men oppnår bare tilgang til ADSL modemet? Det virket for meg som det ble "sirup" på IP LAN linjen der jeg koplet ut ADSL-modemet. Dette p8702 modemet som er koplet til PC'n før IP LAN kabel går ADSL modemet, har deaktivert DHCP, der jeg trodde at de 4 LAN utgangene ville virke som en switch og at det bare var å kople til de nye modemene og konfigurere dem, men sirup hastighet og respons ble resultatet. MED LAN kabel tilkoplet til p8712 (ip adr. 10.0.0.130), så er det pålpoggings bildet til dette som vises.

 

2. For tilgang til de ekstra aksesspunkter (oppsett og senere endringer evt.), er det en ide/nødvednig å gi disse en annen ip adr. enn 10.0.0.138 (i rang 1-137?).

 

Fint med tilbake meldinger:)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2812 vil fungere som router enten den står i DSL eller router, dette valget er kun for om den brukes på xDSL eller etter et kabelmodem. Slå av DHCP i de du vil ha som AP, gi de en ny fast IP-adresse, og koble kabel fra switch til en LAN-port. Har ikke testet dette på 2812, men i teorien bør det funke fint på denne også.

Lenke til kommentar

Ja, ruterens funksjon er å opprette data trafikk kommunikasjon mellom to eller flere nettverk. Jeg har for eks. en egen ip adresse på modemet i sentralen 85.165.245.xxx (Internett), enn den jeg bruker til LAN forbindelser tilkoplet etter routeren. Så, ruter funksjonen er å opprette en forbindelse med eks. internett som er i sentralens side, og mitt eget private nettverk. Så langt skjønner jeg. Så skjønner jeg at DSL (Digital Subscriber Line) er et samlebegrep som fremskaffer data og -stemme trafikk, over en telefonlinje (spalting av to funksjoner, på en og samme to tråds linje). I mitt tilfelle er det Asynkron DSL linje som benyttes, for 2812 modemet. Men, setter jeg 2812 (som er det modemet jeg benytter til (A)-DSL trafikk), til å bare å kunne utføre router funksjon, mister jeg forbindelsen med Telenor sin DSLAM i sentralen. Jeg gjør rett i å slå AV DHCP funksjonen for de ADSL modemer som jeg skal ha til å fungere som et aksess punkt, ser jeg. Problemet er at disse modemene som skal fjernes DHCP funksjon i, de har samme IP adresse som ADSL modemet, det jeg bruker til internett trafikk.

 

"..Kople fra switch til LAN port". Mener du at switchen ikke skal ha tilkobling til LAN porten i 2812 ADSL modemet?

Lenke til kommentar

Kabel fra switchen kobles til en LAN-port på hvert AP.

 

Du må sette manuell (og forskjellig) IP på hver av de routerne du skal ha som AP. Dersom hovedrouter har 10.0.0.138, kan du sette APene til 10.0.0.139, 10.0.0.140, 10.0.0.141 osv. Da vil du kunne nå hver enkelt router/AP fra hvor som helst.

Lenke til kommentar

Da fikk vi AP, med IP adr. 10.0.0.141. DHCP var satt til none. Koplet ut ip kabelen som gikk til ADSL routeren, og fikk da kontakt med AP. Men, det nye AP punktet, etter konfigurasjon, kan det settes tilbake med statisk ip adr, innen for ip adresse område 1-137, etter på?

 

Men, med statisk ip adr. 10.0.0.141 til AP dukket det nemlig opp et nytt problem. Det nye AP punktet skal videre formidle data far en værstasjon med IP konfigurasjon. Slike data må gå gjennom ip omr. 1-137, mens nå har den nye AP fått 10.0.0.141 og er utenfor ip adresse området til det esksisterende ip nettverket. PC'n min finner ikke værstasjonen. Kunne man sette opp en liten 4 port switch som jeg har liggende her, FØR den nye AP boksen, og kople vær stasjonen til denne switchen? Da vil værstasjonen bli tilkoplet til 1-137 ip adr. område, mens 10.0.0.141 AP fungerer bare med sin Wi-Fi funksjon av internett(?) Værstasjonen bruker port nr 22222, jeg har stasjonens MAC adr., men ikke ip adressen. Så klarte jeg å utføre en port forwarding av 22222 i ADSL modemet (område som er ip adr. 1-137) og AP'n dukket opp i ADSL modemets status vindu, men ingen værstasjon klarer mitt Davis Weather link å finne. Gateway er 138 i nettverket, men er usikker på hvilken på hvilken port skal brukes som translate port start/end?

 

Men hva er hensikten med å kople ut en switch? Den fungerer jo bare som en fortolker av hvor skal datapakker sendes (mål ip adresse), med duplex (to veis) sende/mottaker funksjon. Switchen har jo ikke noen DHCP funksjon.
Lenke til kommentar

det må ikke gå under 137 nei, det tallet betyr bare at det er i det ip området hovedrouteren din gir ut adresser til , at AP'ene dine har ip over dette spiller ingen trille for noen andre data enheter

 

standard for Telenor multimodem er at de gir ut ip adresser fra 10.0.0.1 tilogmed 10.0.0.137 (dvs at routeren ikke gir ut adresser automatisk over dette nivået, men du kan fortsatt sette ip manuelt over dette uten problemer (helt opp til 10.0.0.254)

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Ja, la merke til at det jeg var på jakt etter, AP punkt med Internett, kun er beroende på om Modemet har DHCP av eller på. Her AV for at AP skal kunne sende ut internett. Men, jeg fant for ut at adressen, 10.0.0.138 var ikke lurt at AP boksene fikk beholde. Jeg satt dem (først til 140-141-142), før jeg fant ut at de like godt kunne være satt til 130 og oppover, men ikke 10.0.0.138. For pålogging i AP'n og for enkelhet skyld, var alle andre adresser utenom 138 derfor å foretrekke. Da slapp jeg å nappe ut J45 pluggen til ADSL modemet ved påloggiong. Nå satt jeg selv statisk adresse til 130 og opp over, og det er vel ikke nødvendig at ADSL modemet skal kunne gi ut ip adresser. Eller er det ikke så lurt å ha satt egne statsike adresser?, i og med at ADSL modemet er gatewayen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...