Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Få kablet nett uten å trekke kabel (?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg leier i dag en leilighet hvor trådløst Internett er ink. Jeg vil svært gjerne ha kablet nett, men utleier er litt sær og vil ikke la meg trekke osv.. Er det mulig å få kablet nett på andre måter? Ser at flere wifi forsterkere har kablet uttak? Hvordan vil dette fungere?

 

Takk for all hjelp :-)

 

Du kan jo prøve slik nettverk over strømkabler sak, har aldri prøvd selv så vet ikke om det er noe greier. er nok en del forstyrrelse. Men det er vell det nærmeste du kommer kablet nettverk uten å trekke nettverks kabler.

 

står noe om det her.

Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg leier i dag en leilighet hvor trådløst Internett er ink. Jeg vil svært gjerne ha kablet nett, men utleier er litt sær og vil ikke la meg trekke osv.. Er det mulig å få kablet nett på andre måter? Ser at flere wifi forsterkere har kablet uttak? Hvordan vil dette fungere?

Takk for all hjelp :-)

 

Du kan jo prøve slik nettverk over strømkabler sak, har aldri prøvd selv så vet ikke om det er noe greier. er nok en del forstyrrelse. Men det er vell det nærmeste du kommer kablet nettverk uten å trekke nettverks kablern...

 

står noe om det her.

Takk for svar! Jeg har lest om det, men da krever jeg fortsatt utleier sin goodwill på å koble den til hans ruter..

Lenke til kommentar

Mange extendere, også rimelige, har kablet uttak i tillegg til at wifi forsterkes, denne for eks:

http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGWN3000RP/netgear-wi-fi-nettverksutvider-wn3000rp

 

Du vil selvsagt ikke få bedre hastighet på kablet enn du får over wifi-linken, men dersom extender står ikke så langt unna router, bør det gå bra. Jeg ser at min wifi-link er ca 150 Mbps.

Lenke til kommentar

Nettverk over strømnettet fungerer bra det, dersom anlegget er av nyere dato.

Da plugger du en kontakt i strømnettet ved siden av router og kabel inn i router.

Så en kontakt i "din" ende og til switch e.l.

 

Det jeg har erfart er at hvis anlegget er av litt eldre type så vil du ikke få bra hastigheter.

Mine stikkontakter i "nye" huset mitt fra 85 har ikke jording og da får jeg dårlige hastigheter.

Har ikke fått testet skikkelig men ligger hvertfall under 50 mbit.

I gamle huset mitt som var bygd i 2006 med nye kontakter etc så fikk jeg lett 3-400 mbit.

Løsningen skaper da endel "støy" som radioamatører ikke liker.. de hater nettverk over strømnettet :rofl:

Lenke til kommentar

Huset mitt har rehabilitert elektrisk anlegg, med nytt skap med innhold, nye kabler og nye kontakter. Hastigheten jeg får over strømnettet varierer etter fase og kurs, men jeg får som regel ganske dårlig hastighet. På det dårligste har jeg ca 5 Mbps. I mitt hus funker wifi-extender bedre. Har ikke forsket på det, men det kan være at hus med TN-anlegg har bedre effekt enn hus med IT-anlegg (som jeg, og sikkert 80-90% av norske boliger har).

Lenke til kommentar

Skal leie ut selv forresten men jeg er vel "leietakerens ønskedrøm"

 

Leverer kablet 100 mbit internett ned til leiligheten inkludert i husleia (300 mbit inn), men limiterer på 100

Brannmurløsning (cisco asa mest sannsynlig.. drømmer om palo alto men)

eget Vlan til leieboer

eget Vlan til ungene

eget Vlan til oss "voksne"

 

Så får leieboeren min styre med hva han vil ha av trådløst selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...