Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

18 år, blir kastet ut mens går på vgs


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt truet av min mor som jeg bor med å bli kastet ut, mens jeg går på vgs. Min bror er 21 år og sitter hjemme og spiller spill. Han sluttet på skolen før videregående og har ikke jobb. Jeg sluttet nettopp i jobben min for å bli ferdig med skolen. Jeg flytter til England med kjæresten rett etter jeg er ferdig nå dette året, 3 året på vgs. Har lest at hvis hun kaster meg ut så må hun betale for meg helt til jeg er ferdig på vgs. Har noen offisielle dokumenter om denne loven? Vet noen om hvor det er eller kan sende meg nettsiden til hvor det står offisielt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lov om barn og foreldre (barnelova). § 68 er nok relevant her.

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.
Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.
Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.
Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.
Endra med lov 15 juni 2001 nr. 37 (ikr. 1 okt 2003, etter res. 31 jan 2003 nr. 78), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 53 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).
Endret av olealX
Lenke til kommentar

 

Lov om barn og foreldre (barnelova). § 68 er nok relevant her.

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.
Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.
Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.
Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.
Endra med lov 15 juni 2001 nr. 37 (ikr. 1 okt 2003, etter res. 31 jan 2003 nr. 78), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 53 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

 

så da kan hun ikke kaste meg ut. Hvis hun gjør så må hun betale for husleien min?

Endret av MizzChievous
Lenke til kommentar

Hva med å slutte å få moren din til å ville kaste deg ut? du gjør sannsynligvis noe galt.....

Det eneste jeg gjør galt er at jeg kan ikke betale rente, fordi nå er det de 3 siste månedene før skolen er ferdig. Hun blir bare sur. Jeg har snakket med faren min og andre og forklart situasjonen og alle syntes at hun ikke er bra i hodet. Hun betaler ingenting for meg. Jeg betaler skolen, mat alt sammen for meg selv.

Lenke til kommentar

 

Virker veldig merkelig at hun skal forskjellsbehandle deg og din bror på denne måten, gitt at du ikke holder tilbake om noe som har skjedd mellom deg og din mor.

 

Anonymous poster hash: 939a2...72e

 

Det eneste er at hun vet at det er enkelt å manipulere meg og få meg til å gjøre alt mulig fordi jeg har lyst til å gjøre noe med livet mitt. Hun er forelsket i nevøen min og er overbeskyttende over han. Han vet han kan manipulere moren min og når jeg ber han om han kan ikke rope klokken 7 om morningen på en søndag så når moren min kommer inn til han så begynner han å grine. Hun løp inn på rommet mitt of begynner å skrike til meg at jeg er så fæl og ubrukelig. Jeg var helt lamslått. bare fordi jeg spurte han om at han kunne slutte å rope fordi jeg prøvde å sove. Han sto bak henne og holdt på benet hennes mens han så på meg og smilte. Han er veldig bortkjemt og jeg prøver å holde meg unna han. Jeg tok han til og med på tur og han sa "Faen ta deg". Han er 6 år nå. Jeg spillte også sjakk med han og jeg ba han rydde opp brikkene mens jeg tok maten inn på kjøkkenet. Etter jeg kom tilbake for å hjelpe han imiterte han meg og mobbet meg. Jeg sa til han at det er ikke sånn man burde oppføre seg og at det ikke var snilt. Han løper inn til min mor og gråter. Hun skriker og kjefter på meg. Jeg svarer tilbake og prøver å forklare hva som skjedde men hun ville ikke høre noe av det. Hun skylder alltid på meg fordi hun liker min nevø bedre. Og siden jeg holder meg unna han nå så mener hun at jeg hater han. Det er den største grunnen til at hun ikke liker meg. Min far er enig med meg. Jeg holder meg for megselv og prøver å ikke treffe på noen av de. Noen ganger når jeg ser nevøen min sier jeg bare hei og hvordan går det. Jeg blir truet og kjeftet på for ingen grunn. Jeg fikk en jobb når hun ba meg om det. Når jeg jobbet meg til døde med skolen og jobben samtidig tok jeg noen dager av skolen for å studere til tentamen. Min mor kommer inn og sier jeg er ubrukelig fordi jeg ikke går på skolen på 2 dager. Jeg er ikke et supermenneske. Når jeg ikke kunne gå på jobb og jeg gikk på skolen kjefter hun på meg på grunn av det. Ingenting er bra nok for henne og siden både min søster og bror har droppet ut av skolen så er jeg den eneste som prøver å komme seg gjennom. Min bror får bo hjemme og ikke gjøre en ting. Min søster får egen leilighet og bor der uten jobb. Jeg må gjøre alt og min mor legger all det sinnet som min bror og søster burde ha fått, får jeg det heller fordi hun ikke er redd for meg. Min søster kan ta barnebarnet til min mor (min nevø) vekk når hun vil, og min bror kan bli voldelig eller "syk".

Lenke til kommentar

rente på hva da? mener du husleie? Hun kan ikke bli sur for at du ikke betaler husleie før du er 18 spør du meg.... han der kjæresten din fra england da, sikker på at hun ikke misliker den relasjonen?

Jeg er 18 men går ennå på vgs. Hun likte kjæresten i begynnelsen. Men han snakker engelsk. Hun ble drittsur på han fordi hun la ikke merke til at hun byttet mellom norsk og engelsk i samme setning, og han visste ikke om han skulle svare henne fordi han ikke forsto henne. Jeg sa til henne at han ikke forsto, men hun ville høre noe av det jeg sa og begynte å kjefte noe så synnsykt på han. Han var sjokkert, han visste ikke hva som foregikk.

Endret av MizzChievous
Lenke til kommentar

Dere er en gjeng bortskjemte drittunger som lever i øvre middelklasse. Benytt dere av muligheten dere har, fremfor å sippe om regelrett bagateller. Slik er det å bli voksen, så deal with it. Broren din gjør ingenting og dine foreldre kjøper en leilighet til han.. whoopdidoo.. Kanskje de har lært og vil noe bedre for deg?

Endret av 0004
Lenke til kommentar

Høres ut som det må ligge mer bak det. Har du prøvd å prate med henne? Hun har sikkert en side av historien også. Kanskje hun er veldig sliten og trøtt? Redd for å miste deg når du flytter til England? Hjelper noen henne hjemme eller må hun ta alt husarbeidet etter alle sammen inkludert klesvask etc? Lager hun mat?

 

Hun ble sikkert veldig flau når du poengterte at hun vekslet mellom norsk og engelsk.

 

Det jeg prøver å si er at jeg tror dere bør prate sammen. Dere er tross alt mor og datter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...