Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytting av innerdør - Fortapt nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei. Ila helgen greide min irriterende kjæreste å låse seg inne på toalettet, uten mobil. Jeg og kameraten (eier av huset) min var på jobb. Hun prøvde febrilsk å komme seg ut, men ga opp og gikk løs på døra. Dette endte i en ordentlig ødelagt dør. Men karmen er fortsatt helt fin. Huset er "oppusset" for 3 mnd siden, og det er nye lister og alt er malt. Jeg dro igår til monter og fant en lik dør, 70/200, hvor dørbladet er 62.5/194. Problemet er at huset er gammel, og at det er gamle hengsler i karmen.

Mitt spørsmål er rett og slett om jeg er nødt til å skaffe en snekker for å fikse opp i problemet mitt (er udugelig når det gjelder oppussing, og redd for å gjøre vondt verre) eller om det er mulig å skru av de gamle hengslene i karmen, og deretter frese et spor til de nye hengslene når alle målene er gjort nøyaktig. For å deretter feste på den nye døren? Vil absolutt helst greie å fikse dette på egenhånd, sånn at det ikke går utover kameraten min som har brukt mye tid på dette huset.

Er det noen som har en idê på hvordan jeg burde gå frem?

P.S: Lagt til bilder av ny/gammel dør og karm.

Blir veldig takknemlig for svar!
MvH: Bjarte en fortapt snekker aspirant

post-177775-0-43682000-1424602624_thumb.jpg

post-177775-0-73983900-1424602627_thumb.jpg

post-177775-0-02307500-1424602631_thumb.jpg

post-177775-0-38353200-1424602634_thumb.jpg

post-177775-0-42790600-1424602637_thumb.jpg

post-177775-0-77120600-1424602640_thumb.jpg

post-177775-0-78550900-1424602643_thumb.jpg

post-177775-0-22008700-1424602647_thumb.jpg

post-177775-0-26948000-1424602650_thumb.jpg

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Morsom historie.

Letteste er vel å bytte karmen også.

Du trenger ikke å være erfaren snikker for å få det til. Bruk vater for å forsikre deg at karmen blir rett.

Eneste er vel at den nye døren kanskje ikke er helt lik til de eksisterende dørene i huset.

 

Ellers må du prøve å søke litt på nettet for å prøve å finne en gammel type hengslet 70x200 dør.

Lenke til kommentar

Snekker frese ut nye spor?

Hvis man ikke vil gjøre det selv så hadde jeg holdt en finger på "snekker montere ny karm og evt foringer"

Det koster vel et par hundre for karmen.

 

Det tar ca 10 min å montere den, 4 skruer.

 

Hvis du vil prøve selv så må du sette inn døra oppå noe så den får rett høyde i karmen, så merke hvor hengsel skal.

 

Enten kan du treborre deg form eller bruke tappejern, rett inn først rundt formen, så ta det av i rett dybde.

Lenke til kommentar

Takk for svar, selv om det ikke var det jeg ønsket å høre. Er en latterlig historie, og nå sitter jeg igjen med en "haug" med arbeid, for å prøve å fikse det. Tanken min en så lenge ligger på å merke av hvor hengslene til den nye døra skal være også merke det riktig av. For å deretter gå igang med stemjern for å fjerne litt og litt. Hengslene er jo ikke mer en 2/3 mm dype. Det å bytte karm tror jeg blir for en for stor oppgave for meg. er helt latterlig dårlig når det kommer til snekkring, mye pga liten erfaring.

Bare redd det blir et par tusen for snekker. . .Er fremdeles så utfattelig oppgitt over det hele :S

Lenke til kommentar

Takk for svar, selv om det ikke var det jeg ønsket å høre. Er en latterlig historie, og nå sitter jeg igjen med en "haug" med arbeid, for å prøve å fikse det. Tanken min en så lenge ligger på å merke av hvor hengslene til den nye døra skal være også merke det riktig av. For å deretter gå igang med stemjern for å fjerne litt og litt. Hengslene er jo ikke mer en 2/3 mm dype. Det å bytte karm tror jeg blir for en for stor oppgave for meg. er helt latterlig dårlig når det kommer til snekkring, mye pga liten erfaring.

 

Bare redd det blir et par tusen for snekker. . .Er fremdeles så utfattelig oppgitt over det hele :S

 

Er litt usikker på hvor lett det er å "meisle" ut nytt spor i en honeycomb dør (lett dør). Går utifra at det er det du har kjøpt.

Kan tenke meg at laminaten/platen på døren vil bli sprekke i området du meisler.

Hadde det vært en heltre dør går det nok greit å bruke stemjern.

Lenke til kommentar

Skal ikke gjøre noe med døren. Tenkte å gjøre dette i karmen. Fjerne de gamle hengslene der og "meisle" ut ca 4 cm høyere feste til nye hengsler som jeg også har kjøpt. Ser dere på dette som en vanskelig oppgave? Det er 23 cm fra toppen på den nye døren til bunnen på den øvre hengslefeste (?), og 24 cm fra bunnen på døren til toppen på bunn feste. På den gamle døren er det 29 cm fra toppen av døren til bunnen av de gamle hengslene, og 30 cm fra bunnen på døren til toppen på den nedre hengslene.

 

Er det evt mulig å spesialbestille en ny dør med gamle hengsler?

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Skal ikke gjøre noe med døren. Tenkte å gjøre dette i karmen. Fjerne de gamle hengslene der og "meisle" ut ca 4 cm høyere feste til nye hengsler som jeg også har kjøpt. Ser dere på dette som en vanskelig oppgave? Det er 23 cm fra toppen på den nye døren til bunnen på den øvre hengslefeste (?), og 24 cm fra bunnen på døren til toppen på bunn feste. På den gamle døren er det 29 cm fra toppen av døren til bunnen av de gamle hengslene, og 30 cm fra bunnen på døren til toppen på den nedre hengslene.

 

Er det evt mulig å spesialbestille en ny dør med gamle hengsler?

 

Ah.. Jeg misforsto.

Det er vel bare til å gi det ett forsøk. Kan gå bra å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar

Tror jeg har endra mening, tenker å meisle ut og benytte de gamle hengslene til døra. Døra kosta 489 kr på monter, men har et håp om å få det til med et stemjern og en skarp kniv som jeg skjærer ca 2mm ned først. For å prøve å unngå at den spjærer nedover :) + klemmer rundt da!

Lenke til kommentar

Bytte karm består av å legge langsidene på gulvet, kortsiden og terskel mellom oppe og nede og forborre med tynt bor så skru de sammen så det blir en fast karm.

 

så setter man den i åpningen med kiler på begge sider og watrer den rett , så fester man den med 2 skruer i skruehullene på begge sider og smeller i proppen.

 

Enten karmgjenger med skrue i , enkelt pga man kan justere døra sidelengs lett, eller med ren skrue rett inn.

 

Etterarbeidet består av å kutte av overskuddslengde på kilene, skumme igjen sprekken om man vil, men da må man ha avstivere i karmen når det tørker.

Etter det må du sette inn foringene, de er ferdig formet og malt, må kun evt kutte de på langs så de får rett dybde, bare til å sette rett inn i sporene i karmen , evt ha i litt trelim.

 

Så listene rundt som dekker foring og vegg.

Så evt ha akryl i skjøtene på listverket før man maler over ett strøk på det hele.

 

Hva kan gå galt? Ramma blir skjev i alle veger, som igjen vil skape trøbbel for døra når den lukkes.

Man kan jo sette i døra og lukke den mens man fester før man er fornøyd og fester det helt fast.

 

Er det mur i veggen er det mest pes, må rette karmen og merke for å så ta den ut og borre og plugge.

Er det tre , så kan bestemor montere den alene.

Lenke til kommentar

Da var prosjektet ferdig. Fikk litt hjelp av huseier og henta stemjern hos en kamerat. Resultatet ble bra, og det var ikke fryktelig vanskelig å få det til. Siden alle de andre dørene er festet med gammel type hengsler så valgte jeg å la de gamle hengslene stå i karmen og meisle til fester til de gamle hengslene i den nye døra. Merka bare rundt først, etter nøyaktige mål og skjærte ca 2mm ned rundt hele linja. Så var det bare å bruke stemjernet til å grave ut og få det helt rett. Eneste problemet er at den nye døren er litt større en den gamle, så det måtte være fryktelig nøyaktig. Eneste problemet er at det spenner seg litt i hengslene helt innerst når man lukker igjen døren, ellers så passer den perfekt og er helt rett :) Gjenstår bare å sparkle igjen de dype hullene fra den nyere hengslene :(

post-177775-0-21304200-1424639275_thumb.jpg

post-177775-0-30953700-1424639278_thumb.jpg

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...