Gå til innhold

Sikringen ryker i det jeg slår på bryteren


Anbefalte innlegg

Kjører PCen og skjermen på samme kurs med TV og annet tilbehør. Totalt overstiger ikke dette 1200W på full effekt og det er 10-ampers sikring.

 

Sikringen ryker i det jeg slår bryteren på for PC og skjerm. Selv om jeg kobler ut TV og alt annet. Etter at jeg har fått alt på, så kan jeg slå bryteren av og på så mye det måtte passe meg. Har t.o.m byttet PSU. Testet en annen bryter, men samme greia. Prøvd uten å ha noe koblet i, men samme greia. Sikringen ryker alltids første gangen jeg skrur på bryteren.

 

Koblet til støvsuger, 2000W på samme kurs uten problem.

 

Jeg skjønner ingenting. Bor i blokk.

 

Oppgave for de fra åndenes makt? :p

Endret av Hårek
Tråd splittet ut fra "Snedige ting du lurer på". Dette er ikke et snedig spørsmål, det er support.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er følgende:

 

  1. Det står en B foran titallet på sikringen din. Denne er sensitiv til korte inrush/støtstrømmer som kan forekomme ved oppstart av induktive eller kapasitive kretser
  2. Det er flere store kondensatorer i PSU-er. (Dette har andrull bedre peiling på enn meg), men hvis de er ladet helt ut så vil strømmen for å lade de opp være størst når de er helt tomme. Ettersom de ikke er tomme når de har vært på en stund så kan du derfor slå av og på etter at du først har fått inn bryteren. Utladingen er gjerne forsinket vha en resistor.
  3. Støvsugere har blitt mer moderne, de har mye mer kontrollert bruk av strøm vha kraftelektronikk og skaper ikke samme inrush som de gjorde i gamle dager.
  4. Nivået på inrushstrømmen er avhengig av hvor strømkurven er i innkoblingsøyeblikket. Det blir verst akkurat når strømmen passerer nullaksen, noe som skjer hvert tiende milisekund, så det er en liten tilfeldighetsfaktor inne i bildet også
Lenke til kommentar

 

Det første som slår meg er følgende:

 

  1. Det står en B foran titallet på sikringen din. Denne er sensitiv til korte inrush/støtstrømmer som kan forekomme ved oppstart av induktive eller kapasitive kretser
  2. Det er flere store kondensatorer i PSU-er. (Dette har andrull bedre peiling på enn meg), men hvis de er ladet helt ut så vil strømmen for å lade de opp være størst når de er helt tomme. Ettersom de ikke er tomme når de har vært på en stund så kan du derfor slå av og på etter at du først har fått inn bryteren. Utladingen er gjerne forsinket vha en resistor.
  3. Støvsugere har blitt mer moderne, de har mye mer kontrollert bruk av strøm vha kraftelektronikk og skaper ikke samme inrush som de gjorde i gamle dager.
  4. Nivået på inrushstrømmen er avhengig av hvor strømkurven er i innkoblingsøyeblikket. Det blir verst akkurat når strømmen passerer nullaksen, noe som skjer hvert tiende milisekund, så det er en liten tilfeldighetsfaktor inne i bildet også

 

Merk deg at jeg har prøvd strømforlenger-kabel uten å ha PCen tilkoblet. Sikringen smeller da også. Dette er to forskjellige. En er UPC og en fra Clas(Brennsthul?! Made in Germany). Betalte 300kr for den ene og 200kr for den andre. Kan det være at det er noe gærnt med bryteren for TV og tilbehør? Den slår jeg dog aldri av og på.

Lenke til kommentar

 

Nivået på inrushstrømmen er avhengig av hvor strømkurven er i innkoblingsøyeblikket. Det blir verst akkurat når strømmen passerer nullaksen ...

 

Det mener du vel ikke? Null er det beste tidspunktet, da øker strømmen relativt sakte. Verst er på toppen av sinuskurven.

 

 

Når jeg regner på det så er det verst når den deriverte er høyest. Altså i nullpunktet. På toppen er den deriverte = 0

Lenke til kommentar

Beklager at jeg uttrykte meg dårlig, det er et grenuttak med bryter.

Første er Brennesthul: http://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl.-grenuttak/Pr362339000

 

Andre er UPC: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/UPS/overspenningsvern/Overspenningsvern/APC/APC-Essential-Surge-Arrest-overspenningsvern-m-5-uttak--18-m-kabel-114719-p0000044544.aspx

UPCen gnistret det på knappen da jeg slo den på selv om ingenting var tilkoblet. Nå er den død. Brennensthulen fungerer fint, men sikringen ryker likevel.

 

Merkelige er at etter sikringen ryker for første gang, kan jeg etter det bare slå på bryteren av og på så mye jeg vil uten at noe skjer.

 

Det er heller ikke "Auto-ON" eller "ON-After Power failure" aktivert på PC.

Lenke til kommentar

Merkelige er at etter sikringen ryker for første gang, kan jeg etter det bare slå på bryteren av og på så mye jeg vil uten at noe skjer.

Når du har skrudd på én gang er kondensatorene i PSU delvis oppladet og du får ikke samme startstrømmen neste gang. Når PC-en har stått frakoblet lenge nok er kondensatorene utladet og du vil få høy startstrøm igjen neste gang du kobler til, noe som kan få sikringen til å ryke. Har selv to PC-er som oppfører seg slik.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...