Gå til innhold

[Løst] Memory stick som ikke vil reformateres.


Anbefalte innlegg

Jeg har en 32G minnebrikke (brikken). Den er brukt i en satelitt tv mottaker (STM), som reformaterer brikken på sin egen måte. Jeg MÅ nå bruke den på en PC igjen. (Ikke fordi jeg trenger den, men fordi jeg ikke får det til!).


Jeg hadde en gang en 160G SATA HD tilkoblet STM og for å kunne formatere den til bruk på en PC igjen måtte jeg Fdisk'e den først.


Jeg har googlet og funnet en luring som heter HPUSBFW.exe. Den formaterer visst alt fra hullkort til brukte underbukser, men her måtte den melde pass. Eventloggen er en uendelig liste med "Error something".


Videre Googling peker i retning "Skrivebeskyttet". Brikken har ikke en mekanisk bryter, men det forhindrer visst nok ikke at den logisk kan sette seg i skrivebeskyttet mode på egenhånd.


Broren til HPUSBFW skal kunne fikse dette, og hvis ikke så ligger feilen i Registry på egen maskin. Vel, broren ga opp - så RegEdit (Grøss).

Skal være en Registry Key, satt til 1 som skal være 0.


Finner Brikken i Registry, men ingen Key som heter Write Protect.

Jeg vet at jeg kan opprette en Key, gi den et navn og sette den til 1, men tørr ikke!


Er det noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært borti noe lignende. Men for et par år siden jobbet jeg med å få liv i noen korrupte PCMCIA kort som jeg selv hadde "korruptert" ved å forsøke å bruke de i en laptop med defekt PCMCIA port. Jeg hadde fire defekte kort til over 1.500 pr stk, så brukte noe tid på dette. Disse kortene skulle inneholde noe slags firmware lignende minne, i tillegg til vanlig minne. Det var dette "firmware" minnet som var blitt korrupt og som gjorde at disse kortene ikke lengre ville innfinne seg med å være det de skulle være. Jeg brukte to forskjellige HEX editorer for å helt nøyaktig kopiere begge deise minnene fra ett fungerende kort og over på de korrupte. Med denne programvaren var det mulig å gå inn å forandre single biter så lenge man viste hvor man skulle forandre. Mulig du kunne brukt en lignende metode? Kanskje er det mulig å google seg fram til denne skrivebeskytte biten og bruke en hex editor til å sette den til ikke skrivebeskyttet?

 

Ett av programmene jeg brukte heter HxD Hex Editor. Jeg måtte i tillegg bruke programvare som fulgte med en ekstern PCMCIA kortleser, men det gjelder selvsagt ikke for deg med usb.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært borti noe lignende. Men for et par år siden jobbet jeg med å få liv i noen korrupte PCMCIA kort som jeg selv hadde "korruptert" ved å forsøke å bruke de i en laptop med defekt PCMCIA port. Jeg hadde fire defekte kort til over 1.500 pr stk, så brukte noe tid på dette. Disse kortene skulle inneholde noe slags firmware lignende minne, i tillegg til vanlig minne. Det var dette "firmware" minnet som var blitt korrupt og som gjorde at disse kortene ikke lengre ville innfinne seg med å være det de skulle være. Jeg brukte to forskjellige HEX editorer for å helt nøyaktig kopiere begge deise minnene fra ett fungerende kort og over på de korrupte. Med denne programvaren var det mulig å gå inn å forandre single biter så lenge man viste hvor man skulle forandre. Mulig du kunne brukt en lignende metode? Kanskje er det mulig å google seg fram til denne skrivebeskytte biten og bruke en hex editor til å sette den til ikke skrivebeskyttet?

 

Ett av programmene jeg brukte heter HxD Hex Editor. Jeg måtte i tillegg bruke programvare som fulgte med en ekstern PCMCIA kortleser, men det gjelder selvsagt ikke for deg med usb.

Jeg visste det var en god ide å spørre her.

Jeg kan prøve med Hex Editor Neo (den jeg bruker), men svaret ditt får meg til å tenke i en annen retning. Dersom gode gamle Debug fortsatt lever - kanskje det er veien å gå.

 

Oppdatering.

Debug finnes:) Opp på loftet og lete etter bok som kone synes jeg skulle ha kastet for 20 år siden. Yippeee! Jeg hadde rett den gang, og hun tok feil!

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville prøvd å slette MBR, så kan man initialisere partisjonstabellen på nytt. Det pleier å fungere med diskpart clean.

Takk for råd.

 

Dersom jeg forstår riktig, vil Diskpart Clean opprette en ny Boot Record.

 

Jeg finner minnebrikken (Diskpart> list disk). Den er disk 3 og den er tilkoblet.

 

Jeg velger minnebrikken (Diskpart> select disk 3) og disk 3 er nå selected.

 

Men (Diskpart> clean) gir feilmelding "Write protected"

 

Har jeg misforstått? Skal jeg slette MBR før jeg kjører diskpart? Skal jeg kjøre Fdisk på den?

Lenke til kommentar

Feilmeldingen betyr at noe er feil med minnebrikken eller kontrolleren. Du får ikke skrevet noe som helst.

Sjekk USB trobleshooting guide. http://www.uwe-sieber.de/usbtrouble_e.html

 

Clean vil ikke opprette noe som helst, den bare sletter sektoren som kalles MBR. Når Diskbehandling ser en disk med tom MBR vil den automatisk tilby å initialisere.

Fdisk (i WIndows) er totalt utdatert, ville jeg ikke brukt (Linux fdisk er noe annet). Diskpart og Diskbehandling har overtatt det Fdisk gjorde.

Lenke til kommentar

Den er rett og slett oppbrukt. Alle minnepinner har et gitt antall overskrivinger før de ikke virker mere. Din har nok nådd den grensa. Det er bl.a. hovedårsaken til at minnepinner ikke anbefales som "harddisk", da alle overskrivningene vil føre til at den stopper å fungere etter en stund.

Bare å kjøpe en ny til en skarve hundrelapp, da..

 

Nintendo anbefaler f.eks. å bruke ekstern harddisk ikke usb-stick for lagring på Wii U, nettopp pga dette. Data kan forsvinne helt tilfeldig fra brikken når den begynner å bli oppbrukt så savegames slutter å virke eller spill som er lagret på den.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Den er rett og slett oppbrukt. Alle minnepinner har et gitt antall overskrivinger før de ikke virker mere. Din har nok nådd den grensa. Det er bl.a. hovedårsaken til at minnepinner ikke anbefales som "harddisk", da alle overskrivningene vil føre til at den stopper å fungere etter en stund.

Bare å kjøpe en ny til en skarve hundrelapp, da..

 

Nintendo anbefaler f.eks. å bruke ekstern harddisk ikke usb-stick for lagring på Wii U, nettopp pga dette. Data kan forsvinne helt tilfeldig fra brikken når den begynner å bli oppbrukt så savegames slutter å virke eller spill som er lagret på den.

Der ligger nok hunden begravet.

Ved bruk i Satellitt tv mottakeren, skrives den til kontinuerlig.

Det burde jeg ha tenkt på.

 

Gjelder det samme for en USB SSD? (Dersom det finnes)?

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres rart ut at den skal være "oppbrukt". Selv om flashminne har begrenset varighet, så tåler det alikevel utrolig mange skrive/slette sykluser. Virker minnepinnen fortsatt i tv-mottakeren da?

Ganske sikker fordi jeg tok den ikke ut pga. feil, men for å sette inn større.

 

Jeg har dog på en eller annen måte tatt livet av den fordi jeg har prøvet med en ny 32G brikke. Satte den nye i satMottager, lot den formateres, satte den så i en pc.

Kunne ikke Win formateres

Kjørte Diskpart clean, ingen feilmelding

Kunne ikke Win formateres

Kjørte HPUSBFW.exe Det virket!! Den nye brikken oppfører seg nå som normalt,

 

Opprinnelig 32G brikke er offisielt Død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...