Gå til innhold

Hva burde jeg begynne med i forhold til webutvikling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Webutvikling idag er stort sett HTML, CSS og Javascript. Disse 3 tingene er det du må lære deg. Firefox sin web developer toolbar er veldig bra og har realtime redigering av HTML sider. Også trenger du ein enkel tekst editor, her er det masse å velja i. Men eg synes Komodo-Edit er eit bra alternativ om du sitter på Windows eller Mac.

 

Derimot så må du passe deg for PHP, AngularJS, og CMS. Det er bare lureri som får deg til å tru at du jobber raskare og meir profesjonelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Derimot så må du passe deg for PHP, AngularJS, og CMS. Det er bare lureri som får deg til å tru at du jobber raskare og meir profesjonelt.

 

Bare for å være kranglete: i starten når man lærer om webutvikling så ja, himmel og hav, ikke begynn i denne enden. Når du har kommet mer i gang kan du tenke på å se på dette.

 

Anbefaler Atom som editor, for øvrig. Gratis, utvidbar og meget bra.

Lenke til kommentar

 

Derimot så må du passe deg for PHP, AngularJS, og CMS. Det er bare lureri som får deg til å tru at du jobber raskare og meir profesjonelt.

Bare for å være kranglete: i starten når man lærer om webutvikling så ja, himmel og hav, ikke begynn i denne enden. Når du har kommet mer i gang kan du tenke på å se på dette.

 

Anbefaler Atom som editor, for øvrig. Gratis, utvidbar og meget bra.

 

real_programmers.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Derimot så må du passe deg for PHP, AngularJS, og CMS. Det er bare lureri som får deg til å tru at du jobber raskare og meir profesjonelt.

 

Det var jo et mildt sagt pussig råd, men hver sin lyst ... de to første er ikke mine førstevalg heller, men ... hvor kom CMS inn i bilde? Er det mer man bør styre unna? Databaser kanskje? Ikke godt å vite ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å lære seg frontendutvikling er det ikke noe galt med å starte med PHP først. Men det er viktig å sette seg inn flere serversidespråk og rammeverk for å prøve ut ulike tilnærminger og lettere kunne skille på dårlig og bra kodepraksis. Jeg har sett alt for mye dårlig kode i "smartere programmeringsspråk" til at jeg kjøper argumentet om at ett programmeringsspråk alene er skyld i at folk utvikler dårlige vaner. Det er ett større problem at utviklere slår seg til ro med det de kan og ikke setter av nok tid til å prøve ut noe nytt. PHP er, til tross sin popularitet, ett godt eksempel på at det som er populært ikke nødvendigvis er det beste. :)

Du kan starte med PHP for å lære det grunnleggende, deretter prøve ut ett MVC rammeverk, for så å plukke opp ett MVC rammeverk i ett annet språk senere.

Eksempel:

PHP => Laravel => Play, Rails, Django, eller hva du ønsker.

Lenke til kommentar

 

For å lære seg frontendutvikling er det ikke noe galt med å starte med PHP først.

 

PHP (og MySQL) ligger jo minst fem år etter alt annet. For noe ræl. Velbekomme.

 

Vil no ikke si at MySQL er fem år bakom alt annet, men PHP er ikke av det mest oppdaterte nei.

Bruker PostgreSQL selv, ambefales på det høyeste.

Lenke til kommentar

 

Vil no ikke si at MySQL er fem år bakom alt annet, men PHP er ikke av det mest oppdaterte nei.

 

Bruker PostgreSQL selv, ambefales på det høyeste.

 

 

Alt spetakkelet med MariaDB, forking, Oracle og så videre burde jo være nok til å styre langt unna, og da uten å behøve å se på noe som har med implementasjon å gjøre ... men faktum i dag er vel at ting har roet seg, og de siste versjonene av MySQL har implementert sentrale ting som har manglet tidligere, og konkurrentene har hatt på plass i årevis allerede.

 

Det samme har jo på mange måter vært tilfellet med PHP, men utbredelsen kan vel forklares med piggybacking på Apache. Desuten *er* det enkelt å komme i gang med, ingen tvil om det. Man har jo også hatt rammeverk som Zend i årevis og Laravel er vel både morderne og brukbart. Men jeg vil jo fortsatt si at både økosystem og verktøystøtte er svakt, den eneste oppsida jeg ser er mulighet for svinbillig hosting.

Lenke til kommentar

 

 

Vil no ikke si at MySQL er fem år bakom alt annet, men PHP er ikke av det mest oppdaterte nei.

 

Bruker PostgreSQL selv, ambefales på det høyeste.

 

 

Alt spetakkelet med MariaDB, forking, Oracle og så videre burde jo være nok til å styre langt unna, og da uten å behøve å se på noe som har med implementasjon å gjøre ... men faktum i dag er vel at ting har roet seg, og de siste versjonene av MySQL har implementert sentrale ting som har manglet tidligere, og konkurrentene har hatt på plass i årevis allerede.

 

Det samme har jo på mange måter vært tilfellet med PHP, men utbredelsen kan vel forklares med piggybacking på Apache. Desuten *er* det enkelt å komme i gang med, ingen tvil om det. Man har jo også hatt rammeverk som Zend i årevis og Laravel er vel både morderne og brukbart. Men jeg vil jo fortsatt si at både økosystem og verktøystøtte er svakt, den eneste oppsida jeg ser er mulighet for svinbillig hosting.

 

 

Opplever ikke at verktøystøtten er så ille.

  • Savner du en pakkebehandler og sentrale repository? Packagist.
  • Savner du ett rammeverk for unitesting? PHPUnit.
  • Savner du debugger? Xdebug.
  • Savner du rammeverk som minner om Rails? Laravel.
  • Savner du ... ?

Ett problem er at PHP økosystemet er uoversiktlig for programmere med liten erfaring og folk hacker gjerne sammen sine egne løsninger. Men kommer du fra ett annet språk så vet du sannsynlig hva du skal lete etter.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar
  • Savner du en pakkebehandler og sentrale repository? Packagist.
  • ... osv

Ett problem er at PHP økosystemet er uoversiktlig for programmere med liten erfaring og folk hacker gjerne sammen sine egne løsninger. Men kommer du fra ett annet språk så vet du sannsynlig hva du skal lete etter.

 

 

Jada, det fins sikkert et av hver av alt på lista di, men det blir liksom too little too late. Og å komme fra et annet språk til PHP ... blir ikke det litt hypotetisk ... hvis man vet hva man skal lete etter så leter man etter det andre steder, tror jeg. Nå er jeg veldig negativ, men jeg ser rett og slett ingenting PHP og økosystemet rundt er best på.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Jada, det fins sikkert et av hver av alt på lista di, men det blir liksom too little too late. Og å komme fra et annet språk til PHP ... blir ikke det litt hypotetisk ... hvis man vet hva man skal lete etter så leter man etter det andre steder, tror jeg. Nå er jeg veldig negativ, men jeg ser rett og slett ingenting PHP og økosystemet rundt er best på.

Tilgjengelighet og lav inngangsterskel er det PHP er best på, og WordPress.

WordPress is used by 23.5% of all the websites, that is a content management system market share of 60.7%.

Ellers så vet jeg ikke om noe spesielt som PHP utmerker seg på.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...