Gå til innhold

hvilken bærbare pc skal jeg velge


Anbefalte innlegg

hei er på jakt etter en ny bærbar pc og det jeg bruker dataen til er surfing på nett, streame filmer og tv serier og det er stort sett det det går i , og da trenger jeg noen forslag til hva jeg bør gå for fordi jeg har virkelig ikke peiling på pc.

 

det meste kommer nokk uansett til og åvergå det jeg sitter med idag en 6 år gammel laptop fra hp som jeg fikk når jeg begynte på vg1 haha, syntes den begynner å bli litt treig også ønsker jeg en med hdmi utgang så jeg enkelt får koblet meg opp mot tvn og sett filmer og serier osv på den.

 

takk for svar sitter vell noen dyktige pc karer der ute tenker jeg som vet hvor mye penger det lønner seg å legge ned i en slik pc osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du kunne jo tatt en nærmere titt på denne her :) : http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/skjermstorrelse/15-16-tommer/toshiba-satellitel50-b-1t4/207268.3003/

Her er en test av en tilnærmet lik pc(bare med litt bedre cpu, en dedikert gpu og harddisk istede for ssd): http://www.notebookcheck.net/Toshiba-Satellite-L50-B-182-Notebook-Review.126942.0.html

 

Den får blant annet veldig mye skryt av skjermen, mye grunnet at den er en FHD IPS skjerm. Dette gir gode farger og inn-synsvinkler :).
Itillegg har den en SSD(gir mye raskere oppstarts tider) og ac wi-fi (som skal gi høyere hastigheter og bedre stabilitet).
Den skal også ha en mer enn god nok cpu :)

Bare spør om det er noe du lurer på ;)

Lenke til kommentar

Akkurat nå har Lefdal veldig gode tilbud på maskiner i Lenovo Z50 serien. Omnithunder linker til en av modellene, en annen er Z50-75 til 3995 (satt ned fra 7500):

Lefdal

Prisjakt

 

Den har både HMDI- og VGA-utgang, 15,6" skjerm med oppløsning 1920x1080, DVD-brenner og veier 2,5 kg. Til de oppgavene du nevner vil denne være mer enn kraftig nok. Den har også dedikert grafikkort som gjør at du kan bruke den til spilling så lenge du ikke har grafikken på maks. Den kommer med en hybriddisk på 1 TB (altså masse lagringsplass) som er litt kjappere enn en vanlig harddisk, men det er mulig å oppgradere til en SSD hvis du ikke trenger så stor lagringsplass og heller vil at maskinen skal være litt mer responsiv.

 

Du kan derimot ikke forvente så veldig mye av batteritiden, kanskje 2-4 timer med surfing/filmtitting. Men hvis du skal bruke den mest hjemme vil ikke det være så stort problem. Skal du ha en lettere PC med god batteritid må du fort ut med det dobbelte for samme ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for Omnithunder sitt forslag klart bedre skjermkort minst 50% bedre samt Intel i5 Hasvell prosessor. Ønsker du ikke å spille er jo 3995,- for den andre et veldig godt tilbud, jeg er bare skeptisk til AMD prosessorer i bærbare grunnet viftestøy men gjerne rett på meg da dette sitter en stund tilbake i tid for min del.

Lenke til kommentar

AMD-prosessoren har 19w TDP og ser ikke ut til å støye så mye ifølge denne testen. Men ytelsen er bare på nivå med en i3 på 1,7GHz.

 

Synes ikke det var så veldig godt tilbud. Den høye førprisen er det bare å ignorere. Det er rigtignok billigste maskin med FullHD, men sjansen er nok stor for at det samme dårlige skjermen som du finner i Intel-varianten av samme maskin. .

 

Forstår ikke hvorfor det er så mye snakk om GPU. Den integrerte løsningen er mer enn nok til den bruken du beskriver.

 

Foreslår at du ser på de her maskinene.

http://www.prisjakt.no/category.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=s209940955#rparams=m=s209943034

Lenke til kommentar

Skjermen er ikke så sykt viktig, som sakt jeg skal kun ha en billig enkel pc som kan brukes til å laste ned film, serier, for så koble til en hdmi til tv og se filmene på den. Også skal jeg surfe litt rundt og jeg trenger ikke noen super pc.

 

Prisen er viktig da jeg nettopp har kjøpt leilighet og må kjøpe inn alt annet også.

 

Som sagt tidligere min forrige pc er fra 2009 elns så ca 6 år og syntes fortstatt det går å bruke denne, men savner hdmi, pluss at den begynner å bli litt treig og tar litt knekken på tolmodigheten min, det meste vil nokk overgå denne idag uansett.

 

Forresten så ser det ut til at tilbudet til lefdal er gått ut skulle til å bestille den pcen nå men så at den var satt til fullpris igjen dammn it.

 

Men setter pris på tipsene her :)

Lenke til kommentar

Jeg kunne nok skrevet litt mer om hvorfor jeg foreslo akkurat de maskinene. Trådstarter lurte på hvor mye penger det lønner seg å bruke, da mener jeg det kan være verdt å betale litt ekstra for kvalitet. Det er riktig at den har mindre RAM og dårligere skjermkort, men RAM er lett å oppgradere senere når det blir behov og skjermkort er ikke relevant til den bruken. Prosessoren derimot er en del raskere, spesiellt i forhold til AMD-versjonen. Nå er nok ikke E-serien noe godt eksempel på kvalitet, men L-serien vil nok holde mange år. Jeg vil jo tippe at trådstarter sin Probook/Elitebook har holdt godt i forhold til hvordan den er behandlet.

 

Kanskje det kan være et alternativ å oppgradere den gamle laptopen. SkolePCer er helt spesiellt når det gjelder lønnsomheten i å oppgradere. Det er gjerne maskiner med god byggekvalitet bare de har elendig prosessor og litt lite RAM. Jeg brukte ca. 130kr inkl. frakt for en brukt prosessor fra ebay til min like gamle SkolePC. Sammen med oppgradering av RAM gjorde det en enorm forskjell.
Prosessorskifte er litt rissikabelt for en uerfaren, men om du uansett tenker å kjøpe ny PC, så har du ikke mer å tape enn de 200kr for prosessoren og at den gamle laptopen kan gå i stykker.

 

Et annet alternativ kan være å kjøpe brukte bedriftsbærbare. For 2000kr kan man få ytelse på nivå med 4000-kroners forbrukermaskiner, bare mye bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat min i dag å er veldig fornøyd med den. Jeg føler ikke noe behov for full HD når skjermen er såpass liten. Alt ser super klart og fint ut. Fargene på skjermen må tweakes litt for de er noe blass rett ut av boksen, men når alt det er på plass så har ikke jeg noe negativt å si om maskinen utenom at den er fylt til randen av bloatware som må/burde fjernes, men det er det vel på de fleste bærbare nå om dagen. En genial feature på denne maskinen er at man ikke trenger å huske passord på noen av sidene man besøker, eller du må legge inn passord første gang, men etter det så kan du bruke ansikts gjennkjenning for å logge inn på sidene man bruker.

Lenke til kommentar

Det er liten vits i å oppgradere den gamle maskinen hvis HDMI er et krav. Siden pris er et tema og Lenovo Z50-70 ikke lengre er på tilbud til 4K, så mener jeg Lenovo M30-70 er et godt valg. En kan ikke forvente super skjerm i PC'er i lavprisklassen, men det betyr ikke at skjermene er elendige. Bortskjemte testere er ikke alltid den beste referansen.

Lenke til kommentar

HDMI nevnes som et ønske, ikke et krav. Vær obs på at mange av maskinene jeg foreslo har Displayport i stedet for HDMI, men det kan løses med en overgang uten av du får kvalitetstapet som du har på VGA.

 

Hvis en skal kjøpe M30-70 vil jeg foreslå å spandere 500kr ekstra for i5-versjonen

http://www.multicom.no/LENOVO-M30-70-13e3-HD-Matt-Intel-Core-i5-4210Ue-4GBe-500GBe-Intel-HD-Graphics-4400e-BT4e-Windows-8e1/cat-p/c/p7573269

 

 

Det var synd at tilbudet var utløpt. Jeg ser at CDON har tilbud på en Acer Aspire E5 med nøyaktig samme spesifikasjonene for 4300 kr. Eneste forskjell er at skjermen har lavere oppløsning, men batteriet er på den andre siden dobbelt så stort.

FullHD-skjermen var jo den enste grunnen til å velge den lenovoen. Prosessoren er treig og den dedikerte grafikken har ikke trådstarter bruk for. Hvordan får du det til å være dobbelt så stort batteri? Ifølge spesifikasjonene er det 2500mAh som vil gi 27,5Whr eller 55Whr avhengig av det er ved 11V eller 22V. Ingen av delene er i nærheten av det dobbelte av 41Whr som i Lenovoen.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt hatt HDMI i en maskin som ofte skal kobles til en TV.

 

For AMD A10-7300 (som påstås å være treg) og Intel i5-4210U (som antas å være kurant) oppgir passmark henholdsvis 3059 og 3439 poeng for CPU. Det er drøyt 10 % ytelsesforskjell - en forskjell som ikke vil være merkbar for freddys bruk, og i begge tilfeller mer enn nok. Men Acer-en har dobbelt så mye ram (minne), dobbelt så stor harddisk (lagringsplass) og et større batteri - det er riktignok 50% større og ikke dobbelt så stort :)

Attpåtil får du et dedikert skjermkort. Det er ikke nødvendig, men hvis man om et års tid skulle gå lyst til å spille et spill så vil det være mulig uten å måtte kjøpe ny maskin.

 

Det virker som om freddy beholder maskinene sine en stund, så da hadde jeg spandert 1000 kr ekstra for de fordelene over. For min 7 år gamle laptop så er det grafikk, minne og harddisk som er de største flaskehalsene. Prosessoren klarer seg fortsatt ganske bra. Når det er sagt så er begge Lenovo M-30 maskinene gode valg. De er også fysisk mindre (13,3") som kan være praktisk når de skal kobles til TV.

Lenke til kommentar

Jeg koblet opp en Acer med quadcore celeron prossesor på 2.0Ghz og kun HD graphics, å den klarte fint å spille av full HD når jeg koblet den til TVen. Så tror de fleste nyere laptoper er i stand til å kjøre full HD, man kan kanskje slite litt visst man går for Atom eller en dualcore Celeron, men så lenge maskinen er utstyrt med 4 kjerner så skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

For AMD A10-7300 (som påstås å være treg) og Intel i5-4210U (som antas å være kurant) oppgir passmark henholdsvis 3059 og 3439 poeng for CPU. Det er drøyt 10 % ytelsesforskjell - en forskjell som ikke vil være merkbar for freddys bruk, og i begge tilfeller mer enn nok. Men Acer-en har dobbelt så mye ram (minne), dobbelt så stor harddisk (lagringsplass) og et større batteri - det er riktignok 50% større og ikke dobbelt så stort :)

Attpåtil får du et dedikert skjermkort. Det er ikke nødvendig, men hvis man om et års tid skulle gå lyst til å spille et spill så vil det være mulig uten å måtte kjøpe ny maskin.

Tallene dine stemmer dårlig. I ren CPU kraft er i5 reelt mye kraftigere. Dette kan sammenlignes ved å lese selv:

http://www.notebookcheck.net/AMD-Kaveri-A10-7300-Notebook-Processor.117333.0.html

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-4210U-Notebook-Processor.115081.0.html

 

Det dedikerte skjermkortet er så svakt at det knapt nok er verdt å nevne. Det er ikke veldig mye kraftigere enn HD Graphics 4400.

 

I tillegg kan du regne med høyere strømforbruk og mere viftestøy. Opp mot 3 dB mere støy ut i fra tester jeg har lest. Det større batteriet veier opp for det høyere strømforbruket, men ikke særlig mye mere.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke ta det opp mot Passmark. Passmark sier lite om reell ytelse:

 

Passmark is a synthetic based score. It means this is what your CPU/GPU is capable of but it doesn't mean it will translate to the real world.

Thats mainly because programs like Passmark are usually programmed to take advantage of all the advanced features, cores and power of a part while the real world software is not.

Its nice to know where you stand but in all honesty, the best way to see performance of a CPU/GPU and such is via real world tests like games, commonly used software (WinRAR, encoders etc).

 

Hos Notebookcheck refereres det til flere tester der du selv kan sammenligne resultatene. I flere av disse testene er core i5 40-70% raskere enn AMD sin APU.

 

Grafikkløsningen er bedre, men likevel ikke god nok til å kjøre moderne spill på særlig mer enn lav oppløsning og lave settinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...