Gå til innhold

Sette opp VPN-server hjemme


indahla

Anbefalte innlegg

Hvilke løsninger finnes for å sette opp en VPN-server på mitt hjemmenettverk?

Min router (Netgear WNDR3700) har ikke den muligheten.

Jeg har en PC med Win7 som står på hele tiden. Kan denne brukes?

Kan jeg kjøpe en egen "boks" som kun er VPN-server?

 

Skal brukes til å f.eks. se TV via iPad (jeg har CD T-WE), streame Xbox One spill (når det kommer), etc.

 

Tips mottas med takk!

Endret av indahla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Det er community-versjonen, der må du gjøre alt selv, men den funker like bra når alt er oppe å kjører. Server-versjonen kjører bare på linux, mest fordi linux er det folk bruker til sånn her.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å kjøre PFSense som en virtuell maskin hvor du installerer OpenVPN server (Guider for dette finnes på nettet, er mulig du må justere datoen for søket da noen er utdaterte) deretter er alt du trenger å gjøre er å forwarde porten du vil bruke til VPN i Netgear routeren din.

I PFSense har du konfig eksporterings verktøy så det blir litt mer tut og kjør på andre plattformer du vil koble opp imot VPN serveren, eneste problemet er at det er ikke alle mobiltelefoner som støtter OpenVPN, så det er mulig du må finne en annen løsning der om du ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det du kan gjøre er å kjøre PFSense som en virtuell maskin hvor du installerer OpenVPN server (Guider for dette finnes på nettet, er mulig du må justere datoen for søket da noen er utdaterte) deretter er alt du trenger å gjøre er å forwarde porten du vil bruke til VPN i Netgear routeren din.

I PFSense har du konfig eksporterings verktøy så det blir litt mer tut og kjør på andre plattformer du vil koble opp imot VPN serveren, eneste problemet er at det er ikke alle mobiltelefoner som støtter OpenVPN, så det er mulig du må finne en annen løsning der om du ønsker.

 

Både android og iPhone støtter OpenVPN, så da er vel over 95% av mobiler dekket? :)

Lenke til kommentar

 

Både android og iPhone støtter OpenVPN, så da er vel over 95% av mobiler dekket? :)

 

 

Man skulle tro det, men det avhenger av Android enhetens versjon, faktisk har min enhet kun L2TP og Microsoft sin heller elendige VPN protokoll.

Så sjansene er til stede for at man må skaffe 3 parts applikasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

Både android og iPhone støtter OpenVPN, så da er vel over 95% av mobiler dekket? :)

 

 

Man skulle tro det, men det avhenger av Android enhetens versjon, faktisk har min enhet kun L2TP og Microsoft sin heller elendige VPN protokoll.

Så sjansene er til stede for at man må skaffe 3 parts applikasjoner.

 

 

Hmm, ja, det var tredjeparts-applikasjonene jeg snakket om. Naturligvis siden OpenVPN aldri har vært implementert som standard i noen kommersielle systemer.

Lenke til kommentar

Er noen begrensninger på hvordan VPN funker på selve routeren, grunnet måten den bruker nvram på, så kan du gå tom for minne, og da er du ute og kjører.

Hvordan dette vil funke, avhenger modellen du har, og hvor mye nvram du har igjen etter installasjon av firmwaren.

Hvordan fungerer VPN på rutere? Kobler de seg til en ekstern server en eller annen plass?

Lenke til kommentar

 

Er noen begrensninger på hvordan VPN funker på selve routeren, grunnet måten den bruker nvram på, så kan du gå tom for minne, og da er du ute og kjører.

Hvordan dette vil funke, avhenger modellen du har, og hvor mye nvram du har igjen etter installasjon av firmwaren.

Hvordan fungerer VPN på rutere? Kobler de seg til en ekstern server en eller annen plass?
Bare for å klargjøre: Jeg tenker på INNKOMNENDE kobling, altså at når jeg er borte kan koble til VPN hjemme og surfe fra min nettlinje.
Lenke til kommentar

 

Er noen begrensninger på hvordan VPN funker på selve routeren, grunnet måten den bruker nvram på, så kan du gå tom for minne, og da er du ute og kjører.

Hvordan dette vil funke, avhenger modellen du har, og hvor mye nvram du har igjen etter installasjon av firmwaren.

Hvordan fungerer VPN på rutere? Kobler de seg til en ekstern server en eller annen plass?

 

 

Dette er en klassisk misforståelse de fleste gjør når de tenker VPN, ved at de tror at det kun er en teknologi for å få ett annet ut punkt på nett tilkoblingen din.

Det vil si at du kan få trafikken din ut slik at det ser ut som om du har en Amerikansk IP.

 

VPN er mer tiltenkt og brukt som en måte å nå sitt eget nettverk på, for bedrifter benyttes dette i hjemmekontor løsninger...

Routere støtter dog VPN Server og VPN klient, i trådstarters tilfelle må han ha en VPN server, hvor godt dette funker på små router bokser varierer grunnet lite nvram (Du må ikke bli overrasket over at du må kjempe om kilobytes med ledig plass for eksempel)

Jeg prøvde for en stund tilbake å sette opp dette på en ASUS N16 med DD-WRT, men med alle innstillingene og port forwardingen så var det alt for lite nvram ledig.

 

På andre siden må du ha en VPN klient for å koble til, men disse er enklere å sette opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Netgear sin r7500 støtter VPN - Samme gjør r7000.

 

Jeg holder på med det samme prosjektet (har r7000)

Skal ha altibox tv overalt på jobb.

Har bare forsøkt litt. Da aktiverer du vpn i routeren så laster du ned config fra den som du kjører via klient.

Dog funker det så vidt jeg vet ikke på ipad enda.

Fikk noe kluss med min egen men skal feilsøke og finne ut hvorfor connectionen min feiler når jeg får tid.

Driver i alle tilfeller å setter opp en pfsense så mulig jeg blir å kjøre det via den heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...