Gå til innhold

Studere i Oslo vs studere i Gjøvik


benski2011

Anbefalte innlegg

Hei

som tittelen sier vurderer jeg å studere enten på høyskolen i gjøvik eller på universitetet i oslo. jeg har planer om å studere på en av it linjene. jeg syntes at det virker som det er nesten det samme om jeg studerer IT enten ved gjøvik eller IT på univeristetet på Oslo. det virker som om linja på gjøvik er litt mer intersang en den på Oslo. hva er noen pros og cons med stedene.

 

Man får et dårligere sted for samme pris i oslo sammenliknet med gjøvik. men jeg kan studere med en annen venn i oslol.

gjøvik er gjøvik, langt unna alt virker det som. begge stedene er et stykke unna, men Oslo er lettere tilgjenlig en Gjøvik.

 

noen som har noen erfrainger å komme med fra skolene, eller å studere i byene? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer selv ved en av IT-linjene ved Gjøvik, og det er stort sett bra. Gjøvik er vell så motsatt til Oslo som du får det, da du har småby mot storby, og alle fordeler/ulemper det fører med seg!

 

Lurer du på noe spesifikt kan du godt sende meg en PM :)

det er en av de store tingene jeg gjør at jeg sliter med å velge, har jeg lyst og studere i over 3 år i en storby, mot og studere i en liten by. det er så mange arrangsemanger som er intresange som er i oslo, og det er lett og komme seg rundt. det koster 400 kr tur-retur fra oslo til gjøvik virker det som. har du noe erfaring med spillprogrameringslinja forresten?

Lenke til kommentar

Det skjer også mye i Gjøvik. Studentutested har jevnlig konserter, og flere andre arrangementer.
Jeg har ikke angret et sekund på at jeg valgte Gjøvik, dog var aldri Oslo et alternativ for meg, da jeg ikke er fan av storbyer.
Har ingen personlige erfaringer med spillprog, men har hatt noen fag med de. Virker som et kompetent fagmilø, med mange motiverte og flinke studenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjøvik er ikke så langt unna resten av landet. Det tar to timer til Oslo med tog (Norges tregeste jernbanelinje), men i overkant av 1,5 timer med bil. Det meste i Gjøvik ligger i gåavstand fra sentrum, men er man litt lat (som meg) er busstilbudet helt greit på dagtid.

 

Det er fint å bo i Gjøvik som student, men jeg har ingen planer om å bosette meg her fast.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke vurdert Gjøvik engang. Men det går på at jeg helt klart foretrekker å bo i en by. Jeg liker matbuikker med godt utvalg, konserter, kunstutstillinger, gode restauranter, utesteder, puber, varierte treningsmuligheter, nordmarka, parker, osv.

 

Det "skumle" med Oslo er at man veldig lett bare blir en i mengden. En må selv sørge for å ta initiativ for å bli kjent med folk, slik at man selv blir endel av et miljø. Men det er samtidig også det jeg liker med UIO. Det er en god miks av ulike studieretninger, der man slipper å bare henge med likesinnede. Du kan engasjere deg på siden av studiet innenfor idrettslag, debattforum, politiske partier, fotoklubb, ølbryggerforening, osv.

 

Oslo har generelt et alt for dårlig rykte når det kommer til hvordan det er å bo der, hvor fint det ser ut osv. Men det gjelder bare å late som om Brugata, Oslo City, Bussterminalen og deler av Grønland ikke finnes...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjøvik er ikke så langt unna resten av landet. Det tar to timer til Oslo med tog (Norges tregeste jernbanelinje), men i overkant av 1,5 timer med bil. Det meste i Gjøvik ligger i gåavstand fra sentrum, men er man litt lat (som meg) er busstilbudet helt greit på dagtid.

 

Det er fint å bo i Gjøvik som student, men jeg har ingen planer om å bosette meg her fast.

kult :)

veit du noe om hvordan det er med utveksling til utlandet? er det noe veldig negativt du kommer på med å studere i gjøvik? eller er det helt greit :)

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke vurdert Gjøvik engang. Men det går på at jeg helt klart foretrekker å bo i en by. Jeg liker matbuikker med godt utvalg, konserter, kunstutstillinger, gode restauranter, utesteder, puber, varierte treningsmuligheter, nordmarka, parker, osv.

 

Det "skumle" med Oslo er at man veldig lett bare blir en i mengden. En må selv sørge for å ta initiativ for å bli kjent med folk, slik at man selv blir endel av et miljø. Men det er samtidig også det jeg liker med UIO. Det er en god miks av ulike studieretninger, der man slipper å bare henge med likesinnede. Du kan engasjere deg på siden av studiet innenfor idrettslag, debattforum, politiske partier, fotoklubb, ølbryggerforening, osv.

 

Oslo har generelt et alt for dårlig rykte når det kommer til hvordan det er å bo der, hvor fint det ser ut osv. Men det gjelder bare å late som om Brugata, Oslo City, Bussterminalen og deler av Grønland ikke finnes...

det du nevnte her er grunenne til at jeg har vurdert Oslo. å bo i by er både postivit og negativt. om jeg skulle studert i Oslo hadde jeg trolig bodd på blindern pga jeg har en kamerat som jeg kan bo hos i min 2 år :)

Lenke til kommentar

 

Gjøvik er ikke så langt unna resten av landet. Det tar to timer til Oslo med tog (Norges tregeste jernbanelinje), men i overkant av 1,5 timer med bil. Det meste i Gjøvik ligger i gåavstand fra sentrum, men er man litt lat (som meg) er busstilbudet helt greit på dagtid.

 

Det er fint å bo i Gjøvik som student, men jeg har ingen planer om å bosette meg her fast.

kult :)

veit du noe om hvordan det er med utveksling til utlandet? er det noe veldig negativt du kommer på med å studere i gjøvik? eller er det helt greit :)

 

Gjøvik har sammarbeid med mange instutisjoner i utlandet. Jeg har selv vært et semester i Australia, og nå jobber jeg ved CERN, gjennom skolen.

 

Angående NTNU, så er det mulig at HiG blir en del av NTNU, sammen med HiST og HiALS hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

benski2011:

 

Oslo er såpass stort at det er fullt mulig å bare bruke deler av den. Går gjerne opp mot et års tid mellom hver gang jeg er nede på Karl Johan f.eks... Da jeg flyttet hit bodde jeg ganske langt nede på Grünerløkka, praktisk når en er ung og typisk mye ute på byen. Men etterhvert så har jeg flyttet opp mot Sagene og Bjølsen, hvilket er litt roligere områder med en noe kortere vei til Blindern. Liker også at det ligger litt mer i høyden, ikke uten grunn at Oslo sentrum blir kalt for "Oslogryta". St. Hanshaugen, øvre Bislett og Lindern er også fint, men tilsvarende priset...

 

Hvorfor ikke NTNU? Eller mangler du realfagene &/eller karakterene? Synes Trondheim er en bra by, men blir veldig liten etter å ha bodd noen år i Oslo. Men et godt (om noe homogent) studentmiljø veier opp.

Lenke til kommentar

benski2011:

 

Oslo er såpass stort at det er fullt mulig å bare bruke deler av den. Går gjerne opp mot et års tid mellom hver gang jeg er nede på Karl Johan f.eks... Da jeg flyttet hit bodde jeg ganske langt nede på Grünerløkka, praktisk når en er ung og typisk mye ute på byen. Men etterhvert så har jeg flyttet opp mot Sagene og Bjølsen, hvilket er litt roligere områder med en noe kortere vei til Blindern. Liker også at det ligger litt mer i høyden, ikke uten grunn at Oslo sentrum blir kalt for "Oslogryta". St. Hanshaugen, øvre Bislett og Lindern er også fint, men tilsvarende priset...

 

Hvorfor ikke NTNU? Eller mangler du realfagene &/eller karakterene? Synes Trondheim er en bra by, men blir veldig liten etter å ha bodd noen år i Oslo. Men et godt (om noe homogent) studentmiljø veier opp.

jeg tviler på at jeg har karakterene, jeg har ikke greid etter snart 2 år å stå r2 eksamen, og ligger litt over 4 i snitt. har it1-2, bio 1-2, kjemi 1, og fyiskk 1+r1. så jeg har fagene til en viss grad. jeg så at de hadde datalinjer, men den nå på nesten 50 poeng eller noe.

Lenke til kommentar

 

 

Gjøvik er ikke så langt unna resten av landet. Det tar to timer til Oslo med tog (Norges tregeste jernbanelinje), men i overkant av 1,5 timer med bil. Det meste i Gjøvik ligger i gåavstand fra sentrum, men er man litt lat (som meg) er busstilbudet helt greit på dagtid.

 

Det er fint å bo i Gjøvik som student, men jeg har ingen planer om å bosette meg her fast.

kult :)

veit du noe om hvordan det er med utveksling til utlandet? er det noe veldig negativt du kommer på med å studere i gjøvik? eller er det helt greit :)

 

Gjøvik har sammarbeid med mange instutisjoner i utlandet. Jeg har selv vært et semester i Australia, og nå jobber jeg ved CERN, gjennom skolen.

 

Angående NTNU, så er det mulig at HiG blir en del av NTNU, sammen med HiST og HiALS hvis jeg ikke husker feil.

 

drit fett, hva studerte du?

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke vurdert Gjøvik engang. Men det går på at jeg helt klart foretrekker å bo i en by. Jeg liker matbuikker med godt utvalg, konserter, kunstutstillinger, gode restauranter, utesteder, puber, varierte treningsmuligheter, nordmarka, parker, osv.

 

Det "skumle" med Oslo er at man veldig lett bare blir en i mengden. En må selv sørge for å ta initiativ for å bli kjent med folk, slik at man selv blir endel av et miljø. Men det er samtidig også det jeg liker med UIO. Det er en god miks av ulike studieretninger, der man slipper å bare henge med likesinnede. Du kan engasjere deg på siden av studiet innenfor idrettslag, debattforum, politiske partier, fotoklubb, ølbryggerforening, osv.

 

Oslo har generelt et alt for dårlig rykte når det kommer til hvordan det er å bo der, hvor fint det ser ut osv. Men det gjelder bare å late som om Brugata, Oslo City, Bussterminalen og deler av Grønland ikke finnes...

 

Myten om at Oslo er en dårlig studentby er borte. Men ser ut som den enkelte steder finnes fortsatt.

 

Oslo er i mine øyne den aller beste studentbyen i Norge. Klart Trondheim er bra, men den har ikke et like stort internasjonalt preg som Oslo. Oslo er den eneste storbyen i Norge, og tar du litt initiativ er det umulig å kjede seg.

Lenke til kommentar

 

Personlig hadde jeg ikke vurdert Gjøvik engang. Men det går på at jeg helt klart foretrekker å bo i en by. Jeg liker matbuikker med godt utvalg, konserter, kunstutstillinger, gode restauranter, utesteder, puber, varierte treningsmuligheter, nordmarka, parker, osv.

 

Det "skumle" med Oslo er at man veldig lett bare blir en i mengden. En må selv sørge for å ta initiativ for å bli kjent med folk, slik at man selv blir endel av et miljø. Men det er samtidig også det jeg liker med UIO. Det er en god miks av ulike studieretninger, der man slipper å bare henge med likesinnede. Du kan engasjere deg på siden av studiet innenfor idrettslag, debattforum, politiske partier, fotoklubb, ølbryggerforening, osv.

 

Oslo har generelt et alt for dårlig rykte når det kommer til hvordan det er å bo der, hvor fint det ser ut osv. Men det gjelder bare å late som om Brugata, Oslo City, Bussterminalen og deler av Grønland ikke finnes...

 

Myten om at Oslo er en dårlig studentby er borte. Men ser ut som den enkelte steder finnes fortsatt.

 

Oslo er i mine øyne den aller beste studentbyen i Norge. Klart Trondheim er bra, men den har ikke et like stort internasjonalt preg som Oslo. Oslo er den eneste storbyen i Norge, og tar du litt initiativ er det umulig å kjede seg.

 

jeg ser ingenting negativt med å studere i Oslo, problemet er at jeg har mer lyst å studere i Oslo en gjøvik på magne måter, men linje messig er Gjøvik mer intresang. jeg prøver nå å finne ut om jeg enten skal ha gjøvik eller oslo på førsteplass, og hvem som havner på andreplass på samordnaopptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...