Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

19 år og problemer hjemme!


Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år, jeg bor sammen med min mor og en bror, jeg går på Vgs yrkesfaglig. Jeg reiser da til uka , jeg løy for moren og sa at jeg skal på tur med skolen, men hun sier nei, og det er bare bråk. Hun er analfabet.

Hun sier nei og bare skriker også blir det bare bråk hjemme.

Hva skal jeg gjøre?

Skjønner at det er dårlig skrevet, men kan ikke forklare det på en bedre måte :)

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er over 18 så du kan reise hvor du vil. Foreldre kan være sånn som du beskriver, og det er leit, ikke minst slitsomt. Mitt råd er å spare opp litt penger og tenke langsiktig - og finne deg en leilighet, evt. hybel nå i starten. Er deilig å komme seg vekk fra hjemmet, og man føler seg mer i kontroll av livet sitt :) Broren din kan f.eks komme på besøk til deg, dersom han også er lei av bråket.

Lenke til kommentar

 

Du er over 18 så du kan reise hvor du vil. Foreldre kan være sånn som du beskriver, og det er leit, ikke minst slitsomt. Mitt råd er å spare opp litt penger og tenke langsiktig - og finne deg en leilighet, evt. hybel nå i starten.

+ Lykke til!

 

Du er over 18 så du kan reise hvor du vil. Foreldre kan være sånn som du beskriver, og det er leit, ikke minst slitsomt. Mitt råd er å spare opp litt penger og tenke langsiktig - og finne deg en leilighet, evt. hybel nå i starten. Er deilig å komme seg vekk fra hjemmet, og man føler seg mer i kontroll av livet sitt :) Broren din kan f.eks komme på besøk til deg, dersom han også er lei av bråket.

Jeg har jo ikke råd til å flytte ut, jeg vil ikke klare meg selv. Neste år, så er jeg ut i lære jeg vil omtrent tjene ca. 12 500,-, lønnet øker hvert fem halv år. Vil jeg da klare meg selv med 5 500,- til mat og annet? Hvor skal jeg finne pengene til depositum?

Lenke til kommentar

Jeg er 19 år, jeg bor sammen med min mor og en bror, jeg går på Vgs yrkesfaglig. Jeg reiser da til uka , jeg løy for moren og sa at jeg skal på tur med skolen, men hun sier nei, og det er bare bråk. Hun er analfabet.

Hun sier nei og bare skriker også blir det bare bråk hjemme.

Hva skal jeg gjøre?

Skjønner at det er dårlig skrevet, men kan ikke forklare det på en bedre måte :)

Takk på forhånd

 

Hvis du vil bli behandlet som en voksen må du oppføre deg som en voksen.

Det innebærer å ikke bo hjemme :)

 

Du kan søke om lån og stipend fra lånekassen, det kan være en god begynnelse.

Lenke til kommentar

Jeg er 19 år, jeg bor sammen med min mor og en bror, jeg går på Vgs yrkesfaglig. Jeg reiser da til uka , jeg løy for moren og sa at jeg skal på tur med skolen, men hun sier nei, og det er bare bråk. Hun er analfabet.

 

Hvis du tenker på å flytte ut og siden du går på VGS, så ikke fall for fristelsen å søke om noe sånn borteboer-støtte (vet ikke eksakt hva det heter), men det har jo vært skrevet en del om tilfeller hvor "barn" flytter ut mens de går på skole og søker om støtte fra staten.

 

Resultatet kan bli at foreldrene får smellen fordi de er ansvarlige (vet ikke om det gjelder etter 18 år, men jeg mente jeg fikk det inntrykket).

 

Vit i så fall hva du gjør på dette området, med mindre foreldrene dine er solid rike og ikke vil plages av å måtte betale deg (gjennom det statlige systemet).

 

Som et tips...

 

 

 

Ellers er det jo et godt råd å prøve å holde fred, hjelpe til hjemme mens du går på skole, og på den måten spare mest mulig penger hvis mulig...

Rydd i huset, tøm søppel, vask dassen, rydd garasjen, ta oppvask, støvsug, så skal du se din mor kanskje blir imponert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...