Gå til innhold

Trådløst nett til lite firma med stort lokale


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært så heldig at jeg er den med mest IT-kompetanse i et lite firma og er derfor gitt IT-ansvaret. Vi sliter en del med det trådløse nettet og jeg trenger derfor noen råd.

 

Bruk:

Vi er ti ansatte som alle primært sitter på bærbare pcer koblet i kablet nett mot en switch. Alle har i tillegg mobiltelefoner og eventuelt noen andre "dingser/ekstra pcer" så det er i underkant av 30 enheter som kobler seg opp trådløst når alle er på jobb. Vi kjører omtrent 70/30% Mac/Windows og iOS/Android. Vi sitter i landskap med flere andre selskaper med sine egne nett, og det er dermed en del støy på de ulike båndene.

 

Målet er å dekke et større kontorlandskap slik at vi har nett når vi er i møtelokalene som ligger i begge ender av det åpne landskapet. Det vil primært være viktig med internetttilgang (altså Dropbox + mail + enkel surfing), men vi har også en printer koblet til switchen og vi bruker Dropbox så det kan være noe synkronisering internt. Ellers har vi ingen delte ressurser lokalt som er av interesse.

 

I dag:

Vi har i dag to enkle trådløse rutere som fordeler hvert sitt trådløse nett. Disse gir ikke ut egne IP-adresser men er "access points" (?) slik at man fortsatt får adresser på samme IP-serier som om man er koblet via kabel. Særlig er det en av de trådløse ruterne som har dårlig rekkevidde og som kneler ved jevne mellomrom. Rekkevidden varierer også med dagsformen. Ved at vi har to ulike nett klarer heller ikke maskinene å velge riktig når denne er innen rekkevidde, men ikke fungerer.

 

Ønske:

Jeg ser for meg at vi trenger to nye trådløse "dingser" for å dekke de to endene av lokalet. Primært ønsker vi at de skal fordele det lokale nettet på samme trådløse nett (SSID) basert på egen kobling mot switchen. Altså tror jeg ikke det vil være hensiktsmessig å belaste en "dings" koblet til switch med en repeater eller forsterker av noe slag.

 

Basert på litt googling ser dette ut til å falle under "wireless access points" (?). Må vi kjøpe egne APer eller kan vi kjøpe "vanlige" trådløse rutere? Hvilken prisklasse bør vi legge oss på? Jeg ser for meg at det kanskje er en utfordring at vi trenger et nett som takler ~30 enheter, men som egentlig bare vil brukes (altså uten kabel) i møtelokalene av maks 5 pcer samtidig (+ 10 mobiler). Det er selvfølgelig et ønske at løsningen er stabil og at det maksimalt kreves en restart i ny og ne.

 

Håper dette ga mening. Alle innspill settes pris på.

 

Øyvind

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du "må" kjøpe aksesspunkter, men dette blir ikke nødvendigvis dyrt litt avhengig av hva du krever av løsning.

 

Til ditt bruk vil jeg som en rimelig løsning anbefale Unifi APer fra Ubiquiti. Dette er stabile aksesspunkter beregnet på bedriftsbruk til en rimelig penge, og har mye bedre kvalitet og stabilitet enn en "forbrukerboks".

 

Klarer du deg med standard N hastighet så får du entry-modellen rimelig:

https://www.dustin.no/product/5010586938/unifi-80211n-poe-ap

 

Dersom du vil ha AC så blir det litt mer kostbart.

https://www.dustin.no/product/5010742502/unifi-80211ac-accesspunkt

 

Ubiquiti kommer med en enkel programvare der du setter opp alt sammen så det hele vil oppleves som ett enkelt trådløst nett uansett om du må sette opp mange APer.

 

Dersom du vil se på mer avanserte løsninger så kan du ta en titt på Aerohive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt og godt svar! Ser ut som en god løsning og jeg tror den billigste holder for vårt bruk. Programvaren virker også smart, men for å være heelt sikker, programvaren må ikke kjøre på en pc for å holde nettverket i gang?

 

I tillegg: er det et problem om det er en lang nettverkskabel mellom boksene og strømforsyningen?

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt og godt svar! Ser ut som en god løsning og jeg tror den billigste holder for vårt bruk. Programvaren virker også smart, men for å være heelt sikker, programvaren må ikke kjøre på en pc for å holde nettverket i gang?

 

I tillegg: er det et problem om det er en lang nettverkskabel mellom boksene og strømforsyningen?

 

Programvaren er kun for å konfigurere, må ikke stå og kjøre.

 

Normal makslengde for POE er 100m, men det kan også variere med hva du bruker til å levere strøm.

 

(Og ja, lurt å kjøpe 3-pack - fant den ikke hos dustin ved min kjappe sjekk)

Lenke til kommentar

Programvaren er kun for å konfigurere, må ikke stå og kjøre.

Helt riktig at den ikke trenger å kjøre, annet enn når du skal komfigurere oppsettet. Hvis dere har en lokalserver eller tilsvarende, så kan man med litt hikkemikk få programvaren til å kjøre som en service, og da kan man via nettside sjekke status på aksesspunktene.

 

Både på jobb og hjemme (har rekkehus, og da trenger man flere ap, må vite) kjører jeg gjestenettverk, og da er det greit å kunne logge på nettsiden for å sjekke status på antall gjester på nettverket.

 

Gjestenettverk kan settes opp slik at det ikke deles ut tilgang til enheter på samme subnett, slik at gjester altså får internett, men kan ikke se noen av de andre maskinene internt på nettverket ditt.

 

 

(Og ja, lurt å kjøpe 3-pack - fant den ikke hos dustin ved min kjappe sjekk)

Nå har dere kanskje ikke behov for flere enn to punkter, men fordelen med tre blir at dere kan spre belastningen enda mer, og kanskje også vurdere å plassere et punkt slik at det dekker eventuelle uteområder, lager osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...