Gå til innhold

TEST: Philips BDM4065UC


Anbefalte innlegg

Det finnes en relativt stor gruppe midt mellom blod-gamer og de som driter i hva slags PC-utstyr de spiller på... Høy oppløsning og grafikk har absolutt noe å si i spill for en porsjon av denne gruppa.

 

Og så har du de som rett og slett ikke ønsker å sitte 50 cm fra skjermen, men som ønsker å ha skjermen på bordet og samtidig ha tastaturet godt innpå skrivebordet. Og så har du de som gjør variert med maskinen sin, og er kanskje den største gruppen av dem alle. De som f.eks redigerer/ser på bilder etter sydenturen, gjør div. kontorarbeid, surfer, spiller litt i ny og ne osv... hvor alle kan finne områder med fordeler av en så stor skjerm.

 

Problemet her er vel om det altså er slik at bildekvaliteten ikke er god nok. Da er det fort gjort at den faller mellom to stoler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her er vel om det altså er slik at bildekvaliteten ikke er god nok. Da er det fort gjort at den faller mellom to stoler.

 

Som jeg har nevnt i andre tråder vedr. 4k skjermer er gaming NOT en vurderingsfaktor......for min del.

 

De siste månedene med bildebehandling i Adobe Lightroom/Photoshop - på forskjellige 4k skjermer - er 4k40" midt i blinken, størrelsesmessig, på desken min.

Lenke til kommentar

Så hyggelig, men det er nok ikke alle som er enige. Inkludert meg. :) Ja, det reelle alternativet er 3x 1440p, 27" IPS @60Hz som den i så fall ville erstattet.

 

Så sånnsett kommer et 4K VA-panel bedre ut. Krever mindre av skjermkortene og typisk raskere enn vanlig IPS.

 

Bedre å ha én PC med visse kompromisser, enn en haug av PCer og skjermer for hvert sitt bruk. ;)

Skulle jeg hatt en for bilderedigering, en for videoredigering, en for kontorarbeid og en for spilling, så hadde jeg blitt tullatt. Noe jeg tror mange klemmer i slike diskusjoner, for der får man høre hvor bortkastet det er med en 8-kjerner, SLI, 4K, mange skjermer osv... Men slår du sammen de forskjellige behovene så havner du nettopp der. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg lurer på om de har tulla litt her egentlig. For å få 60hz på denne skjermen må du bruke DisplayPort OG du må enable Display Port 1.2 i instillingene på monitoren (Den står default på 1.1), ellers vil den kjøre i 30hz.

 

Helt enig. har hatt den skjermen en stund nå og er helt suveren. Sitter med følelsen av at dem har tulla med det selv...

Lenke til kommentar

Egen erfaring så langt:

 

Veldig OK skjerm, sprøtt OK til den prisen. Hadde ingen problemer med å spille Dragon Age:I i 1920x1080 (positiv OK skalering). Null summing, stille skjerm, lite varmeutvikling. Artig at man også har blur og sharpness slider på bildet, og at man kan styre gamma, individuelle RGB, lysstyrke, kontrast og temperatur fra menyene = drøm å kalibrere (dog skru av alt av "turbo / autosettings", de herper bildet noe hinsides iallefall når en kalibrerer). Også anti-innbrenning ("pixel orbit?") hvor man innimellom kan se at bildet hopper noen piksler. Kult.

 

Skaleringen blurrer og dimmer med det fargene i prosessen, hvor f.eks. en ren piksel glattes ut med nabopiksler. Helt normalt. Men på denne skjermen ser en ganske tydelig at også farger blir bedre når en kjører 4K, det minnet litt om overgangen fra VGA til DVI i sin tid. Bare en heads up hvis en blir litt skuffa, kjør opp i native for rene piksler så ser hvor hinsides skarpt panelet er.

 

Ingen justeringsmuligheter. Kan kjøpe stativ / arm, problem løst.

 

Sortnivå til å drømme for i ekte VA-stil, men refleksjonen på glasset er ganske plagsom for min del. Ikke sikkert den plager alle. For pincab, perfekt! Til spill? Hm.. Glad jeg har 24" Eizoer med knallmatte overflater, først når man ser skjermer ved siden av hverandre man ser forskjell på panelteknologiene. Har nå 4 VA-skjermer, men f.eks. Eizo sin S2433W gnistrer i farger...som får en til å tro en sitter på et IPS-panel...Eizo er gode... Men 40" er en gøy skjerm å sitte forran!

Endret av Boye
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Idiotisk designvalg å ha rett-ut plugger bak på skjermen. Det burde vært plugger som ligger parallelt med baksiden, trukket inn et stykke fra kanten så kablene kan samles og skjules lett.

 

Jeg synes det er litt søkt å skylde skjermen for dårlig spillytelse i BF og NfS. Det er hovedsaklig et spill og grafikkort-problem. Prøv mer lettkjørte spill eller oppgrader til de råeste grafikkortene og test igjen. Test også spill i 1920*1080. Ofte har slike skjermer mulighet for 120 eller 144 Hz oppdatering i den oppløsningen. Så kan man heller nyte 3840*2160 oppløsningen i kontorbruk.

 

For foto-kontorbruk skremmer blasse farger, refleksjoner og fraværende justeringsmuligheter meg fra å bli fristet.

 

Har du eksempel på en 4K skjerm som kan kjøre 1080p i 120/144Hz og er god til spill?

Lenke til kommentar

Jeg har denne skjermen , kjøpte den som demovare på komplett for 6300 , helt nydelig skjerm så lenge man stiller display porten på skjerm innstillingene til 1.2 , det forandrer seg om man bytter mode på skjermen om man bruker det ofte f.eks game / movie osv men blir lagret om man forandrer det 1 gang innenfor den settingen.

Om det står på 1,1 så virker skjermen som den er noe skrot med latency , musa går ikke glatt osv.

Jeg vet ikke hva dem review folka her har holdt på med men regner med dem ikke satt over til dp 1.2 noe som skulle stått på standard men står på 1.1 av en eller annen grunn for skjermen er nydelig både til film og spill etter det jeg har testa , har vel hatt skjermen en måneds tid nå.

Lenke til kommentar

Jeg har denne skjermen , kjøpte den som demovare på komplett for 6300 , helt nydelig skjerm så lenge man stiller display porten på skjerm innstillingene til 1.2 , det forandrer seg om man bytter mode på skjermen om man bruker det ofte f.eks game / movie osv men blir lagret om man forandrer det 1 gang innenfor den settingen.

Om det står på 1,1 så virker skjermen som den er noe skrot med latency , musa går ikke glatt osv.

Jeg vet ikke hva dem review folka her har holdt på med men regner med dem ikke satt over til dp 1.2 noe som skulle stått på standard men står på 1.1 av en eller annen grunn for skjermen er nydelig både til film og spill etter det jeg har testa , har vel hatt skjermen en måneds tid nå.

 

Har du prøvd å kjøre den i 120Hz i 1080p? Eller "overklokket" den litt i 4K 75Hz for eksempel?

Lenke til kommentar

Brå testet nå med Cru 1.1.2 eneste skjerm oc prog jeg har testet og jeg fikk 67 hz men 70 kom ikke opp på listen ( 4k ) , 120 hz kom opp på listen men skjermen ville ikke vise bildet på det i 1080p , bare testet i et par min og ikke i noe spill enda.

 

Du har AMD skjermkort? Hvilken versjon  Windows?

Lenke til kommentar

Jeg har windows 10 og 290 vapor x i crossfire , jeg har bare overklokket min gamle skjerm og det bare rett før jeg skiftet den ut så har ikkeno peiling på overklokking av skjerm osv så vet ikke om det er noe bedre verktøy å få testet det ut med eller hvordan jeg skal få testet det ut i 1080p på en onkli måte med høy hz med tanke på at man må kjøre forskjellig hz i 4k / 1080p , når jeg setter på 120 hz i windows så får jeg melding på skjermen at den ikke kan vise dette bildet

Lenke til kommentar

Jeg har Nvidia, så det er en enkel sak å velge custom resolution (med custom refresh) i Nvidia control panel. Jeg snakket nettopp med en fyr som hadde overklokket sin 1440p skjerm til 110Hz, så oppgraderte han til Win10 og fikk bare 75Hz max. Men jeg kjenner ikke alle detaljene, bare hørt at Win10 kan lage krøll altså..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...