Gå til innhold

[Løst] Studentliv i båt

Cilla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en student som har lyst til å bo i båt det neste skoleåret, men leste en artikkel om at det kunne være vanskelig å få ordnet med lån og stipend i og med at det å bo i båt ikke går under å ha en fast boplass.

Det jeg lurer på er derfor hvordan dette kan ordnes i og med at jeg er nokså avhengig av å få et studielån. Går det an å bruke adressa til en eventuell postboks for som adresse i forhold til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som hovedregel skal man registrere seg uten fast bosted (UFB) dersom man bor i båt. Pga ulempene dette medfører, er det mange som velger å ha en fast adresse som bosted i folkeregisteret. Hvordan Lånekassa stiller seg til UFB'ere, det må du spørre Lånekassa om - men etter hva jeg vet, er det vanlig og også lovlig (?) å ha hjemmeadressen registrert i folkeregisteret mens man studerer i en annen by, samme om man bor i studenthybel eller i båt.

http://www.baatwiki.no/wiki/Bo_i_båt

• Liker 1
Skrevet

Å registrere seg som UFB kan ikke anbefales.

Det medfører problemer med alt mulig som krever kreditt.. Forsikringer kan bli vanskelig, mobilabonnement osv.

Å sende en melding om flytting til folkeregisteret kan ende opp med at du får det godkjent, eller med at flyttingen ikke godkjennes..

Det er bare å prøve.

Å bo i båt er ikke veldig gunstig økonomisk sett, selv om mange liker å mene det.

Jeg har 6 års erfaring som båtboer, men bor nå på land.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg undersøkt litt med lånekassen, så til eventuelt andre som måtte lure på det samme som meg, så sa de at "Dersom du ønsker å bo i en båt ved neste skoleår, holder det med å registrere en postboks i søknaden du sender inn. Ta vare på dokumentasjon som leiekontrakt m.m., som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige." I tillegg er det lov å ha en annen postadresse som hjemmeadresse når man er student. Dette gjør til at man ikke behøver å melde flyttemelding, noe som fører til at man blir ført opp som UFB, så lenge man bruker postboksadressa som adressa under studieåret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...