Gå til innhold

Oppgradering av ~4år gammel PC; vanlig bruk + lett spilling


Anbefalte innlegg

Hva skal maskinen brukes til?

  • "Vanlig bruk", film, musikk, programmering
  • Lett spilling, ønsker om mulig å beholde skjermkort, se lengre ned.
  • Tyngre spilling i fremtiden

 

Krav?

  • Stillegående
  • Budsjett: Foreløpig mellom 6000-8000, kan strekkes.

Foreløpig forslag:

  • Kompletts Intel oppgraderingspakke til 6495,-
  • Fortsette å bruke gammelt skjermkort Geforce GTX260
  • Fortsette å bruke gammel strømforsyning, en Chieftec 550W PSU
  • Stillegående CPU-vifte (+ andre vifter?)
  • Kabinett?
  • (Evt strømforsyning)
  • (Evt. skjermkort)

 

Utfyllende info:

 

Først av alt, så har jeg ikke bygget maskin på nettopp 4 år, som er så lenge den nåværene maskina har vart. Jeg ønsker også at den oppgraderte maskinen skal vare bortimot tilsvarende lenge,som er grunnen til at jeg ønsker å slå til med en såpass heftig prosessor.

 

Jeg har for øyeblikket et GTX260 skjermkort som har fungert godt til mitt bruk. Når jeg gamer blir det gjerne eldre eller ikke særlig ressurskrevende spill, og dersom jeg ønsker å kunne kjøre nyere spill en gang i fremtiden, kan jeg evt. investere i et bedre skjermkort da. Er det mulig for meg å kombinere dette med oppsettet over uten at dette blir en voldsom flaskehals?
Om mulig ønsker jeg også å beholde strømforsyningen jeg har nå, en Chieftec 550W PSU. Er denne for svak til å kjøre systemet?

Jeg er for tiden student og bor på en veldig liten hybel. Jeg blir sittende veldig nærme maskina, og ønsker derfor en relativt stillegående maskin som kan stå på uten at jeg forstyrres av dette. Grunnen til at jeg presiserer dette er at jeg per idag har en maskin med Intel E8400-prosessor + Akasa Venom-vifte. Dette er absolutt ikke stillegående, men jeg vet ikke om dette skyldes at vifta generelt er høylydt, eller om dette skyldes at systemet er på dødens rand. Jeg er derfor åpen for å investere i nye vifteløsninger dersom dette gjør maskina mer stillegående.

Kan det også hende at kabinettet bidrar til at systemet er høylydt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett er ganske dyre. Ville valgt noe slikt i stedet, hvis det ikke er ett absolutt must å kjøpe akkurat den du har valgt.

 

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-cpu-og-ram/intel-i7-4790kz97-a16gbc/206533.7789/

 

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.7058/

 

Du kan også få 5820k for så å si samme prisklassen som den oppgraderingspakken hos komplett. Kanskje med litt mindre minne (8gb) men det spørs hva en vil ha.

 

 

Ville kjøpt ny strømforsyning også. Evga supernova G2 av noe slag? Har slike pakker hos netonnet med både kabinett og strømforsyning som jeg kanskje ville tatt en titt på om du like vel har tenkt å bytte begge deler.

Har selv dette http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker og er meget fornøyd.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Komplett er ganske dyre. Ville valgt noe slikt i stedet, hvis det ikke er ett absolutt must å kjøpe akkurat den du har valgt.

 

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-cpu-og-ram/intel-i7-4790kz97-a16gbc/206533.7789/

 

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.7058/

 

Du kan også få 5820k for så å si samme prisklassen som den oppgraderingspakken hos komplett. Kanskje med litt mindre minne (8gb) men det spørs hva en vil ha.

 

 

Ville kjøpt ny strømforsyning også. Evga supernova G2 av noe slag? Har slike pakker hos netonnet med både kabinett og strømforsyning som jeg kanskje ville tatt en titt på om du like vel har tenkt å bytte begge deler.

Har selv dette http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker og er meget fornøyd.

 

Den pakken fra netonnet så jo flott ut, og til en billigere penge; takk for tipset! Da blir det også bedre plass til strømforsyning i budsjettet, så jeg skal se litt på det du anbefalte.

Angående kabinett:Hvor viktig er dette for et stillegående system, og hvilke fordeler ville det vært i å oppgradere det? Jeg har vel egentlig bare tenkt som så at kabinett er kabinett, og at det å legge mye penger i et kabinett, var noe man bare gjorde for å "showe off".

Lenke til kommentar

Selv syns jeg det kabinettet er ett kjempe kabinett. Ser greit ut, god plass inni og har egen vifte kontroll (til 3 vifter om jeg ikke husker feil). Har det ikke pga. show off eller lignende, men det er praktisk,stille og med støvfiltre som jeg syns de hadde løst på en god måte. Plass til mange hdd'er hvis en vil.

 

Kommer jo an på hvilket kabinett en har fra før. En god del har vifter som støyer. Har en ett greit kabinett fra før som en er fornøyd med er det jo ingen grunn til å bytte.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Min erfaring er at de fleste kabinetter kan lages stillegående ved å bruke stillegående vifter (= lav rpm , under 1000, helst under 800rpm). Det man eventuelt kan få problemer med er dårlig luftgjennomstrømning på grunn av kabinettets utforming og dermed høyere temperaturer enn ønskelig.

 

Siden du er på budsjett vil jeg anbefale å vente med bytte av kabinett og heller se den saken an med nye komponenter. All den tid komplett og andre sender fraktfritt er frakt en ikke-sak og det er ikke noe argument å måtte bestille alt nå. Det samme går for PSU'en din.

 

Mange kan påpeke at du _bare må ha_ en bedre strømforsyning men om den du har er tilstrekkelig (som jeg mener den er) ser jeg ingen grunn til å kjøpe bare for å kjøpe. Test ut den du har med nye komponenter og vurder etter en tids bruk om du har problemer eller ikke. Det eneste jeg kan komme på umiddelbart er vel at din PSU ikke støtter noen avanserte strømstyringsfunksjoner som nye CPU'er kan bruke. Altså type dvale-innstillinger.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...