Gå til innhold

Hvordan skifte CPU uten å knuse core


SciBirg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har skiftet en del AMD'er jeg også, og hadde ingen ide om at denne core'en var så "sårbar". Kommer sikkert til å være så nervøs neste gang at jeg knuser den fullstendig ;)

 

Men seriøst så er den ikke sååå sårbar. Vær forsiktig og ta deg god tid. Jeg er ingen proff, så dersom jeg har klart dette uten problemer så gjør du det også :)

Tror det er en god flere AMD-CPU'er som ryker grunnet OC enn ved utskiftning ;)

Lenke til kommentar

Shallabais

 

jeg har innstallert en god del cpu'er.. og har ikke knust 1 ennå..

jeg kjøpe ny cpu kjøler just og festene var så harde at jeg måtte nesten legge hele vekta mi på for å få den på.. og av var nesten verre.. men så lenge man ikke får et "skrått" press på core så skal den tåle inmarri mye..

og core på xp2600 er forsåvidt ganske liten oxo ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye kraft du skal bruke kommer litt an på komponentene.

 

Jeg fikk en pc her forleden som jeg skulle skifte ut noen greier på. Da jeg åpnet opp kabinettet så syntes jeg at det var litt mye støv i og rundt cpu-vifta. Tok av vifta og det synet så møtte meg var rett og slett horibelt. Kjøleren var så full av støv og møkk at det var nifst!.

Tok da av hele cpu'en. Vasket og rengjorde kjøleren og tørket vifta godt.

Renset kjøleren og cpu så godt jeg kunne for gammel kjølepasta.

 

La på ny pasta. Satte på plass cpu. So far so good.

MEN. Kjøleren var et mareritt! Måtte presse så hardt at jeg var sikker på at hele HK'et skulle briste! Mulig at teknikken min ikke var helt finslipt da, men uansett....!

Sørget ihvertfall for å presse jevnt samme hvor hardt jeg presset.

Endte ihvertfall godt. Fikk kjøleren på plass, monterte vifta og endte opp med en cpu-temp som sannsynligvis var godt under "gammel" temp :)

 

På andre maskiner så kan det være lettere da. Slikt finner man nesten ikke ut før man skal ha det på. Det som jeg synes er verst er at det er litt vanskelig å komme til skikkelig under montering, så pass på at du ikke glipper med skrujern e.l. Da kan du risikere å miste et HK!

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det var godt å høre. Hvor mye "kraft" skal til for å montere kjøleribbe og cpu? Husker jeg slet sist gang jeg bygde, det var en Athlon 700MHz, og jeg måtte bruke litt makt for å få den på plass, spesielt vifta.

:lol: Du skal ha ca 650 kraft under montering :lol:

Ja, jeg vil jo helst ha svar i Nm.... :lol:

 

Takker for gode svar. Altså: en kan godt bruke en god del makt, så lenge en ikke har skrått trykk på delene. Og husk kjølepasta.

 

Hvor skal kjølepastaen helst være?

Lenke til kommentar

mange som er redd for dette, og det er bra at man er forsiktig... men det er ikke så ille som mange tror. Har montert endel AMD-cpuer, og er like redd hver gang (ettersom det har alltid vært av den dyreste utgaven til enhver tid). Men det har alltid gått bra, bare vær forsiktig og tenk deg hvordan du skal gjøre FØR du gjør det, en annen ting er å huske å putte på litt pasta FØR du monterer, legg et tynt lag på kjernen og sette kjøleribba rett ned på kjernen

Lenke til kommentar
husk kjøle pasta!

Kjølepasta ? Min AMD 1800+ og Boxed vifte med påmontert pasta holder 34 grader IDLE. Dette er vel godt nok ?

Påmontert pasta? Dette var nytt! Hvordan virker det?

 

Og hva er prisen (of course)?

Når han sier påmontert pasta mener han nok den kjøle padden(kjølepasta) under BOXED kjøleren. Den kommer påmontert i fra fabrikken. De pleier ikke å være så gode, men det finnes som sagt unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...