Gå til innhold

Z-wave til varmekabler


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men jeg benytter en Micromatic MTC2 på badet for varmekabler. Denne termostaten har en 230V inngang som aktiverer nattsenk/sparefunksjon, hvor settpunktet reduseres med 8 grader. Benytter en bryteaktuator for å aktivere denne. Fungerer utmerket! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Usj da, derfor jeg i tidligere tråder hadde ønsket å bruke en PLS til dette da jeg har litt mer kontroll på dette. Men håper å finne en vei rundt alikevel :)

En PLS hjelper vel ikke på logikk-programmeringen?

Akkurat den biten er jo like mye arbeid uansett...

 

 

Er nok heller min uvitenhet når det kommer til script muligheter i feks HS3. Ideelt sett skulle jeg hatt alt wiret til en PLS og bygget alt fra scratch uten å være låst til noen rammer (tar meg helt sikkert vann over hodet), men har nå landet på z-wave + raspberry så har litt å leke meg med her bare jeg får ut fingeren og bestilt noen z-wave komponenter for varmekablene :) 

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men jeg benytter en Micromatic MTC2 på badet for varmekabler. Denne termostaten har en 230V inngang som aktiverer nattsenk/sparefunksjon, hvor settpunktet reduseres med 8 grader. Benytter en bryteaktuator for å aktivere denne. Fungerer utmerket! :)

Takk for svar. Høres slettes ikke dumt ut, men er ennå i et litt "over ambisiøst" sport hvor jeg ønsker en ganske så dynamisk tunet temperaturregulering.

Lenke til kommentar

 

 

Usj da, derfor jeg i tidligere tråder hadde ønsket å bruke en PLS til dette da jeg har litt mer kontroll på dette. Men håper å finne en vei rundt alikevel :)

En PLS hjelper vel ikke på logikk-programmeringen?

Akkurat den biten er jo like mye arbeid uansett...

 

 

Er nok heller min uvitenhet når det kommer til script muligheter i feks HS3. Ideelt sett skulle jeg hatt alt wiret til en PLS og bygget alt fra scratch uten å være låst til noen rammer (tar meg helt sikkert vann over hodet), men har nå landet på z-wave + raspberry så har litt å leke meg med her bare jeg får ut fingeren og bestilt noen z-wave komponenter for varmekablene :)

 

Jeg tror du misforstår meg. Det var ikke selve programmeringen som er en begrensning i HS3 eller med en PLS eller hva du nå velger. :)

 

Det vanskelige kommer når det er snakk om å få noe lurt ut av alle de parametrene du satte opp!

Tid, temperatur inne (flere variabler her), temperatur ute, yr-data, etc. er ganske mye data å prøve å finne noen gode trender på. Trendene skal jo også prøve å representere hva du behøver. Og hvis du skulle finne noen sammenhenger, så skal det også programmeres (uavhengig av hvilket språk eller løsning du velger).

 

Det er ikke bare veldig enkelt. ;)

... men ikke umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Multireg":

 

 

Multireg Z-Wave er utstyrt med en enpolet bryter

Huffda... må ha to-polet utenom da for bad.

Hvordan kan jeg vite om en z-wave modul er en ellet to-polet generelt sett med mindre det står svar på hvitt. For denne kunne jeg ikke finne noe info vdr dette på Tronika sine sider/databladet. Kun linken over i den oversatte produktbeskrivelsen. 

Lenke til kommentar

Så med andre ord er det egentlig ikke så mye man kan bytte ut? Hovedsakelig går det på ting man installerer "i tillegg"? 

??

 

Hvis du installerer en Fibaro- eller Qubino-dimmer, så kan du fjerne selve bryteren hvis du vil. Jeg vil imidlertid ikke anbefale det fordi den fysiske bryteren (typisk fra Elko her i Norge) kan brukes til å kontrollere mikromodulen, selv om det nå teknisk sett er mikromodulen som faktisk styrer lyset.

 

Den to-polete mikromodulen jeg linket til over har imidlertid ikke denne muligheten (idiotisk nok), og erstatter eksisterende bryter fullstendig.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

... men det er vel et krav uansett?

 

EDIT: Det er mulig det kun er lys og vifter som skal ha to-polet brudd. Noen som kan bekrefte?

 

Sendte epost til Thermofloor og fikk til svar et denne termostaten (HeatIt/Multireg) kan brukes på våtrom:

 

 

Hei , det er ikke krav om to polet brudd lengre, slå opp i montørboka , så kan du lese dette der. D V S at våre termostater kan benyttes.

NEK 400. 701,537,1,01

 

Det virker rimelig, hensikten med allpolig brudd er jo å hindre samtidig berøringsfare mot jord og fase ved service på utstyr som bytte av lyspærer etc. Tror for øvrig at kravet gjelder annet utstyr som stråleovner og avtrekksvifter også, ikke bare lys. Men altså ikke utstyr uten servicetilgang (som varmekabler) om en skal tro svaret fra Thermofloor.

 

PS

Noe nytt om hvor vidt HeatIt/Multireg fungerer sammen med HS3 (linux/pi)?

Endret av cortinaman
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Ny termostat? Når da?

 

Jeg skal ha varmekabler tilkoblet termostat i løpet av et par uker. Jeg vil i den forbindelse gå over til et smarthus-system for å koble et par ting sammen. I første omgang fire soner med varmekabler, et par panelovner, ytterdør og dimmere to steder (med minst to "dumme" momentbrytere eller tilsvarende.

 

Bør jeg avvente til Multireg2 kommer, eller blir det mye det samme om det skal styres automatisk?

Lenke til kommentar

Ny termostat? Når da?

 

Jeg skal ha varmekabler tilkoblet termostat i løpet av et par uker. Jeg vil i den forbindelse gå over til et smarthus-system for å koble et par ting sammen. I første omgang fire soner med varmekabler, et par panelovner, ytterdør og dimmere to steder (med minst to "dumme" momentbrytere eller tilsvarende.

 

Bør jeg avvente til Multireg2 kommer, eller blir det mye det samme om det skal styres automatisk?

Den største forskjellen er at den nye utgaven støtter rapportering av strømforbruk. Ellers er det meste likt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...