Gå til innhold

Z-wave til varmekabler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter denne listen fungerer den ikke med homeseer

(se under "Värme & Kyla")

http://wiki.m.nu/index.php/Kompatibilitetsguide_Z-Wave

Disse listene er ikke alltid oppdaterte, og Z-wave plugin'en til HS3 (og andre) kan endre seg raskt. Står det et spørsmålstegn, ingen har med andre ord prøvd.

 

Men den illustrerer poenget mitt godt: HeatIt har tydeligvis ikke fått til bred støtte, dessverre. :(

Lenke til kommentar

# Kanskje strøm måling er ikke så viktig siden en varmekabel enten er på og trekker full effekt eller er av og trekker ingen ting?

 

# Jeg ser at dørlåsen min er merket med "?" på HS3, men den kan jeg bekrefte at den virker...

 

# For en fin liste- Den må jeg oppdatere

Edit: Den HAR jeg oppdatert :)

 

# "I NEK 400-7-701:2008 er kravet om allpolig brudd KUN knyttet til lyskilder, jfr

avsnitt 701.536.1.01."

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

# Kanskje strøm måling er ikke så viktig siden en varmekabel enten er på og trekker full effekt eller er av og trekker ingen ting?

Ja, det har du rett i. Da kan man jo lett kalkulere dette selv via et script for å legge inn i grafer osv.

 

 

# "I NEK 400-7-701:2008 er kravet om allpolig brudd KUN knyttet til lyskilder, jfr

avsnitt 701.536.1.01."

Takker for oppklaring. :)

Lenke til kommentar

 

Vel, er ikke helt sikker på om det er riktig.

Snakket nettopp med elektrikeren vi bruker her på jobben og ha sa at det måtte være 2 polet bryter til varmekablene også :( Han henviste til en NEK som var datert 2013)

hmm :hmm: Dette må jeg undersøke nærmere. Men uansett så gjelder vel dette da kun for nybygg og nyinstallasjoner etter 2012/2013 (eller fra den datoen det ble innført i NEK400).

 

Fermate refererer til NEK400 2008. Noen som har siste versjon av NEK400 og kan gi oss et klart svar på hva som gjelder idag?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noen som har testet disse enda, samt avklart kravet rundt 2pol? 

Eventuelt noen som har noen alternative produkter? Har varmekabler i hele 1 etg så behøver en del slike. Nå er jeg såpass ny på dette at jeg må slenge inn et par nybegynner spm også.

 

1. Group for Association: 2 (Group 1 support 1 node; Group 2 support 8 nodes)  

Kan noen forklare hva dette betyr/hva begrensningen er?

 

2. Jeg har enda ikke forstått hvorfor ting nødvendigvis ikke er kompatibelt når det er ihht til den standard? Uansett flott om noen har noen erfaringer :) 

Planen med temp er å lage en så optimalisert algoritme som mulig som tar hensyn til tid, temp ute/inne, data fra yr, osv.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så er det krav til to-polet brudd på alle elektriske installasjoner som ikke bruker stikkontakt (men da skal de være dobbelt-isolerte).

 

1. Group for Association: 2 (Group 1 support 1 node; Group 2 support 8 nodes)  
Kan noen forklare hva dette betyr/hva begrensningen er?

Det hjelper hvis du  sier hvilken dings det er snakk om her. "Association" brukes til å la en Z-wave node styre en annen. Eksempel: En bevegelsessensor kan skru av og på et lys direkte via assosiasjon (selv om de fleste velger å gjøre dette via programvaren, det er enklere). En Fibaro- eller Qubino-dimmer kan settes opp slik at bryter nr 2 brukes til å styre et annet lys.

 

2. Jeg har enda ikke forstått hvorfor ting nødvendigvis ikke er kompatibelt når det er ihht til den standard? Uansett flott om noen har noen erfaringer :)

Det er fordi at Z-wave-protokollen, som så mange protokoller, ikke dekker absolutt alle eventualiteter. Det tillates litt "spillerom". Spesielt ille er det når det gjelder termostater.
 
Det er visstnok blitt vesentlig bedre med Z-wave plus. :)
 
 

Planen med temp er å lage en så optimalisert algoritme som mulig som tar hensyn til tid, temp ute/inne, data fra yr, osv.

Det er en kjempeplan. :)

Men forholdsvis krevende. Jeg vet, jeg har prøvd. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper hvis du  sier hvilken dings det er snakk om her. "Association" brukes til å la en Z-wave node styre en annen. Eksempel: En bevegelsessensor kan skru av og på et lys direkte via assosiasjon (selv om de fleste velger å gjøre dette via programvaren, det er enklere). En Fibaro- eller Qubino-dimmer kan settes opp slik at bryter nr 2 brukes til å styre et annet lys.

Kopiert fra denne: https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/764-termostat-multireg.html 

Så om jeg forstår det rett er ikke dette noe jeg behøver ta hensyn til da jeg vil ha all kontroll i programvaren?

 

 

 

Planen med temp er å lage en så optimalisert algoritme som mulig som tar hensyn til tid, temp ute/inne, data fra yr, osv.

Det er en kjempeplan.  :)

Men forholdsvis krevende. Jeg vet, jeg har prøvd.  ;)

 

Usj da, derfor jeg i tidligere tråder hadde ønsket å bruke en PLS til dette da jeg har litt mer kontroll på dette. Men håper å finne en vei rundt alikevel :) 

 

 

Så da blir spørsmålet om det finnes noen 2pol alternativer for varmekabler som duger?  

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

 

Det hjelper hvis du  sier hvilken dings det er snakk om her. "Association" brukes til å la en Z-wave node styre en annen. Eksempel: En bevegelsessensor kan skru av og på et lys direkte via assosiasjon (selv om de fleste velger å gjøre dette via programvaren, det er enklere). En Fibaro- eller Qubino-dimmer kan settes opp slik at bryter nr 2 brukes til å styre et annet lys.

Kopiert fra denne: https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/764-termostat-multireg.html 

Så om jeg forstår det rett er ikke dette noe jeg behøver ta hensyn til da jeg vil ha all kontroll i programvaren?

 

 

 

Planen med temp er å lage en så optimalisert algoritme som mulig som tar hensyn til tid, temp ute/inne, data fra yr, osv.

Det er en kjempeplan.  :)

Men forholdsvis krevende. Jeg vet, jeg har prøvd.  ;)

 

Usj da, derfor jeg i tidligere tråder hadde ønsket å bruke en PLS til dette da jeg har litt mer kontroll på dette. Men håper å finne en vei rundt alikevel :) 

 

 

Så da blir spørsmålet om det finnes noen 2pol alternativer for varmekabler som duger?  

 

 

så lenge du har en 2-polet bryter i tillegg kan man fortsatt bruke denne termostaten. en standard på nyere bad er å ha en "hovedbryter" som tar strømmen til alt. da er det ikke så nøye om det er 1-polet termostat :)

 

så om du setter opp en 2-pol bryter før denne termostaten er det helt lovlig =)

 

 

Hilsen "trikker" Håvard

Endret av HåvardGj
Lenke til kommentar

Kopiert fra denne: https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/764-termostat-multireg.html 

Så om jeg forstår det rett er ikke dette noe jeg behøver ta hensyn til da jeg vil ha all kontroll i programvaren?

"Ta hensyn til" er relativt. De fleste ønsker nok at termostaten skal styre varmekilden direkte, noe som helt sikkert er mulig med denne også. :)

 

Usj da, derfor jeg i tidligere tråder hadde ønsket å bruke en PLS til dette da jeg har litt mer kontroll på dette. Men håper å finne en vei rundt alikevel :)

En PLS hjelper vel ikke på logikk-programmeringen?

Akkurat den biten er jo like mye arbeid uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...