Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volkswagen Golf stasjonsvogn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje litt lettere for noen som har bedre kunnskaper om dette, om du sier noe om hvilken (års)modell du har, uten at jeg helt vet noe helt sikkert om akkurat det.

 

Hva har du i for dekk str. i dag, og hvor brede dekk har du egentlig ønske om?

 

 

Selv har jeg en Golf st.vogn 2014, og når jeg kjøpte den, så var den bredeste løsningen i VW sin katalog 225mm dekk.

 

Altså,

  • 225/45-17"
  • 225/40-18"

men det er jo ikke dermed sagt at det er det bredeste som er lovlig.

 

 

Jeg ønsket 17" hjul og da ble det 225/45-17", men i tillegg så måtte jeg da også velge sportsunderstell så lenge jeg bestillte bilen ny, det samme gjelder for 18" versjonen (ny fra fabrikk).

 

Med denne profilen jeg har (45 profil) så er den bra å kjøre med, personlig så synes jeg at kombinasjonen med sportsunderstell og 40 profil, ble for hard og ukomfortabel å kjøre med på gjennomsnittlige norske veger.

 

Bredere enn dette, så blir også profilen lavere og enda hardere å kjøre på, enda mer "sporing" vil en da også få, men det er det jo ikke sikkert at du reagerer på.

Jeg for min del ønsker heller noe som kan brukes i praksis når en har familie og barn som også skal være med, enn noe som skal være et "utstillings objekt", men det er det garantert mange forskjellige meninger og løsninger. ;)

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Kanskje litt lettere for noen som har bedre kunnskaper om dette, om du sier noe om hvilken (års)modell du har, uten at jeg helt vet noe helt sikkert om akkurat det.

 

Hva har du i for dekk str. i dag, og hvor brede dekk har du egentlig ønske om?

 

 

Selv har jeg en Golf st.vogn 2014, og når jeg kjøpte den, så var den bredeste løsningen i VW sin katalog 225mm dekk.

 

Altså,

  • 225/45-17"
  • 225/40-18"

men det er jo ikke dermed sagt at det er det bredeste som er lovlig.

 

 

Jeg ønsket 17" hjul og da ble det 225/45-17", men i tillegg så måtte jeg da også velge sportsunderstell så lenge jeg bestillte bilen ny, det samme gjelder for 18" versjonen (ny fra fabrikk).

 

Med denne profilen jeg har (45 profil) så er den bra å kjøre med, personlig så synes jeg at kombinasjonen med sportsunderstell og 40 profil, ble for hard og ukomfortabel å kjøre med på gjennomsnittlige norske veger.

 

Bredere enn dette, så blir også profilen lavere og enda hardere å kjøre på, enda mer "sporing" vil en da også få, men det er det jo ikke sikkert at du reagerer på.

Jeg for min del ønsker heller noe som kan brukes i praksis når en har familie og barn som også skal være med, enn noe som skal være et "utstillings objekt", men det er det garantert mange forskjellige meninger og løsninger. ;)

modellen er 2002, er 195/65/15 på originalt. men har hørt det går med opptil 225/45/18

Lenke til kommentar

Vil nok tro at du må ned på 40 profil her, i hvert fall etter hva som står skrevet for min bil.

Jeg tittet litt på oversikten i instrukssjonsboka nå ( for min bil riktignok ), og der er følgende kombinasjoner listet opp,

 

  • 195/65-15
  • 205/55-16
  • 205/50-17
  • 225/45-17
  • 225/40-18
  • 225/35-19

 

Men det er modellavhengig ( som f.eks. Trendline, Comfortline eller Highline, for dagens modellbetegnelser ) hva som kan velges som det står, jeg legger ved en oversikt ( skjermdump ) fra en ny Golf så kan du se litt mer selv, vil ikke tro at dette viker så mye fra som er godkjent for din bil dette her.

Om du ser i instruksjonsboka ( eller f.eks. inne i tanklokket ) til din bil, så står det nok spesifikt der, med tanke på hvilke lufttrykk som er anbefalt til hvilke dekk str. ved forskjellig last i bilen din.

 

Det er ikke dermed sagt at du ikke benytte andre muligheter enn dette, men da får du i hvert fall en indikasjon på hvilke muligheter du har.

 

Merkeverksted eller et godt dekkverksted kan garantert komme med hele "fasiten" til deg, spesifikt for din bil/modell.

 

 

post-360398-0-68493400-1422373352_thumb.png

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...