Gå til innhold

Bitcoins om moms


bobinge

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at skatteetaten mener omsetning av bitcoins skal ilegges 25% mva. Hva vil egentlig det si?? Hvis jeg skal betale noen i bitcoins, så kjøper jeg først f.eks. 100 bitcoins for 150.000kr fra en bitcoin-børs, deretter "selger" eller betaler jeg de 100 bitcoins til butikken/firma jeg handler fra, også for samme sum 150.000. Jeg er næringsdrivende, men driver kun non-mva-pliktig omsetning.

 

Hvordan blir dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omsetning av bitcoins er salg av tjenester, se Skattedirektoratets uttalelse her. Det vil si at den som er næringsdrivende skal følge de alminnelige reglene om merverdiavgift på kjøp og salg av bitcoins, når kjøp og salg av bitcoins skjer i næringen. Privat eller hobbybasert kjøp og salg omfattes ikke.

 

Dersom du kjøper tjenesten "100 bitcoins" fra en bitcoin-børs, la oss anta at leverandøren er utenlandsk, skal du betale merverdiavgift som for innførsel av en elektronisk tjeneste, se mval. § 3-30. Når du så selger denne tjenesten videre (bytter bitcoins mot varer/tjenester) skal du beregne merverdiavgift som ved omsetning.

 

Når du innfører bitcoins for 150k skal du betale merverdiavgift på 37 500. Når du så selger bitcoins skal du innkreve merverdiavgift av kjøperen. Der betalingsmiddelet er bitcoins er det ikke en pengetransaksjon, men en byttehandel med varer/tjenester på begge sider. Det betyr at du kan og vil få merverdiavgift på begge sider av transaksjonen - realselger skal kreve merverdiavgift av deg, og du (bitcoinselger) skal kreve merverdiavgift av ham.

 

Når du driver både avgiftspliktig (bitcoinomsetning) og ikke-avgiftspliktig (resten) virksomhet er det verdt å påpeke at du bare får inngående fradrag for varer og tjenester brukt i avgiftspliktig virksomhet. Du kan dermed ikke bruke omsetning av bitcoin for å oppnå fradrag på inngående mva brukt i din øvrige ikke-avgiftspliktige virksomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...