Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bøyer man "å si" på nynorsk?


Anbefalte innlegg

Å si - sier - sa - har sagt

Å seie - seier - sa - har sagt

Korleis? :O

Og nokon som kan hjelpe meg å oversette:

"Jeg er uenig i det De sier, men vil inntil døden forsvare Deres rett til å si det".

 

Skal man eigentlig oversetje sitater? Er jo allerede oversatt ein gond då men...

Endret av Drømmeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordboka forteller oss følgende, så det stemmer bra det:

 

seie

 

Infinitiv: å seia / seie

Presens: seier

Preteritum: sa

Presens perfektum: har sagt

Imperativ: sei

 

Perfektum partisipp:

  • Hankjønn/hokjønn sagd
  • Inkjekjønn sagt
  • Bunden form sagde
  • Fleirtal sagde

Presens partisipp seiande

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Og nokon som kan hjelpe meg å oversette:

"Jeg er uenig i det De sier, men vil inntil døden forsvare Deres rett til å si det".

 

Sitat kan omsetjast, elles ville vi hatt mange sitat rundt omkring på gresk og engelsk. Sitatet blir "Eg er usamd i det du seier, men vil inntil døden forsvare din rett til å sei det."

Lenke til kommentar

Å seie - seier - sa - har sagt er vel riktig. Eventuelt: å seie - seier - sagde - har sagt. Mulig den siste er klammeform, vet ikke. Dette står vel i nynorskordlista du skal ha fått av skolen uansett?

Tusen takk! Vi har ikke fått noen ordbok fra skolen. Har en ordbok på dataen, men den fungerer ikke særlig bra ;)

 

 

 

"Jeg er uenig i det De sier, men vil inntil døden forsvare Deres rett til å si det".

 

Kan ikke hjelpe med nynorsk-biten, men kan si ifra om det mange tar feil på - husk å sitere riktig kilde på det sitatet.. :)

 

Hehe, stemmer det. Skal skrive et artikkel om ytringsfrihet, og skriver at Voltaire er kjent for sitatet, men at jeg ikke skal gå nærmere inn på om det faktisk var han som skrev det eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...